![Všetko o insertoch a gravel jazdení - test Vittoria Air-Liner Gravel](https://images.mtbiker.sk/clanky/src/titulka_00_65562ec7ebff5.jpeg)
Všetko o insertoch a gravel jazdení - test Vittoria Air-Liner Gravel
Komu sa inserty na gravel hodia, aké sú ich plusy a mínusy a ako sa vyznať vo veľkostiach? Ako sa osvedčilo riešenie od značky Vittoria?
![Kto rád na graveli v teréne špekuluje, ochrana kolies sa mu hodí. Vittoria Air-Liner Gravel](https://foto.mtbiker.sk/Other/2023/test_vsetko_o_insertoch_a_gravel_jazdeni/Vittoria_Air_Liner_Gravel_03.jpg)
Čo to vlastne je
Cyklisti, ktorí už majú predstavu o tom, ako inserty fungujú a na čo sa používajú, môžu túto časť preskočiť. Kto sa však s vložkami ešte nestretol, dobré je vysvetliť, aká je ich hlavná funkcia a čo je vôbec predpokladom toho, aby ich biker mohol používať....vložky nenahradzujú klasické fúkanie plášťov...Už zo samotného pomenovania „ochranné vložky“ vyplýva, že ich hlavná úloha je chrániť. V tomto prípade ide najmä o ráfik a čiastočne aj o plášť. Iné pomenovanie má pôvod v angličtine, slovo „insert“ naznačuje, že sa niečo bude niekam vkladať, konkrétne ide o výplň bezdušových plášťov.
Vložky sú najčastejšie vyrobené zo špeciálneho materiálu, ktorý sa podobá pene, preto sú ľahké a na dotyk mäkké. Materiál musí zvládať aj opakované nárazy a dôležitý parameter je, ako si rozumie s bezdušovým tmelom, keďže klasické inserty sa používajú bez duší. Čo myslím pod slovíčkom „rozumie“, budem riešiť nižšie pri plusoch a mínusoch.
Pre istotu uvediem aj to, že vložky nenahradzujú klasické fúkanie plášťov a ako zaujímavosť spomeniem aj inserty pre obutie s dušami, ale takéto riešenie by chcelo otestovať zvlášť a dnes sa tomu venovať nebudem. Bezdušové inserty sa predávajú buď ako penové obruče, alternatívou je, keď si obruč vytvára cyklista sám podľa veľkosti svojich kolies.
Kto potrebuje inserty?
Jediný technický predpoklad pre používanie vložiek som spomínal, je to absencia duší, ostatné záleží od bikera. Vypichol som situácie, ktoré vytvárajú predpoklad pre zváženie extra ochrany gravel kolies.- Jazda v teréne, čo na gravel bicykli znamená všetko okrem asfaltu a jemného štrku
- Preferencia nižších tlakov v obutí
- Vyššia hmotnosť jazdca alebo bikepacking
- Slabšia jazdecká technika, menej skúseností s pohybom v teréne
- Na ráfikoch stopy od kameňov alebo iných prekážok
- Obľuba rýchlej a menej citlivej jazdy, či už kvôli pretekom, segmentom alebo parťákovi na MTB
- Používanie drahších karbónových kolies
![Na inštaláciu vložiek veľa vecí netreba. Vittoria Air-Liner Gravel recenzia](https://foto.mtbiker.sk/Other/2023/test_vsetko_o_insertoch_a_gravel_jazdeni/Vittoria_Air_Liner_Gravel_09.jpeg)
Výhody
Opäť to pre prehľadnosť môžem rozdeliť do odrážok, som zvedavý, či som prišiel na všetky plusy a mínusy, alebo ma v komentároch doplníte.- Ochrana ráfika a plášťa
- Nižšie tlaky v obutí, takže lepší grip a pohodlie
- Možnosť núdzovej jazdy po defekte
- Vyššia bezpečnosť po náhlej strate tlaku
Nevýhody
- Extra hmotnosť na najhoršom mieste na bicykli
- Používanie špeciálnych ventilkov
- Väčšia spotreba tmelu
- Pri oprave defektu v teréne pomocou duše inserty treba vytiahnuť
- Obmedzená životnosť
- Náročnejšie obúvanie plášťov
![Zapínanie sťahovacej pásky má byť hore alebo dole? Obrázok 4 a 5 si odporuje. Vittoria Air-Liner Gravel](https://foto.mtbiker.sk/Other/2023/test_vsetko_o_insertoch_a_gravel_jazdeni/Vittoria_Air_Liner_Gravel_12.jpeg)
Existujú špeciálne gravel vložky?
Ak ste v tomto momente pochopili, čo inserty sú, jazdíte spôsobom, ktorý som vyššie opísal a neodradili vás ani ich nevýhody, je čas si nejaké inserty vybrať. Najväčšia ponuka a história ich používania je vo svete MTB, ale dnes už existujú aj produkty s gravel špecifikáciou. MTBIKER shop má inserty zaradené do kategórie Tmely a lepidlá, pri prezeraní ponuky si všímajte tieto veci:- Šírka plášťov
- Obvod kolies
- Vnútorná alebo vonkajšia šírka ráfika
MTB vložky na gravel
Pri dodržaní správnych rozmerov sa nestane, že insert by sa ťažko inštaloval, na ráfiku zle sedel a v kritickej situácii by sa zvliekol. Ak vás prekvapilo, že vložky určené pre gravel bicykle často končia pri šírke obutia 40 mm, tak dobrá správa je, že vyberať je možné aj z ponuky pre MTB.Toto vnímam ako najväčší benefit, radšej obetujem niekoľko gramov navyše výmenou za extra ochranu.Najčastejšie bude na gravel biku cestný rozmer kolies, na ktorý je možné osadiť vložky určené pre 29-palcové MTB kolesá a ak kvôli širším plášťom jazdíte „27,5ky“, tak logika je rovnaká. Komplikáciou môžu byť len lacnejšie alebo menej robustné gravel ráfiky, ktoré majú vnútornú šírku okolo 20 mm, MTB inserty často požadujú aspoň 25 mm. V požiadavkách si dobre všimnite, či číslo reprezentuje „External Rim Width“ alebo „Internal“.
Skúsenosti s Vittoria Air-Liner Gravel
Taliansky výrobca obutia patrí medzi najsilnejších hráčov v biznise, preto neprekvapí, že okrem obutia majú v ponuke aj ochranné vložky. Na testovacích dňoch v Bergame som skúšal ich cestné prevedenie a teraz sa ku mne dostali aj inserty pre gravel. Po preštudovaní technických parametrov mi presne sadli na to, čo potrebujem, ochrániť som chcel karbónové ráfiky s vnútornou šírkou 19 mm a plášte na pretekanie majú šírku 40 mm.Limitom tohto prevedenia je práve obutie v rozmedzí 31 – 40 mm, vnútorná šírka ráfika je obmedzená zhora na 25 mm. S čím si hlavu lámať netreba, to je obvod kolies, keďže dĺžku si každý nastaví pri inštalácii. Papierová hmotnosť je 47 g.
Prekvapilo ma, že Vittoria v popise uvádza aj životnosť vložiek, pri gravel modeli je to zaručených 2000 hodín jazdenia alebo 1 hodina jazdy po defekte. Z prezentácie cestných insertov si pamätám, že tie majú životnosť 20 000 km, preto mi hneď napadla otázka, ktorá verzia vydrží viacej. Pri priemernej rýchlosti 25 km/h vydržia cestné vložky asi 800 hodín, čím pomalšie, tým dlhšia životnosť. Matematika nepustí. Úprimne si však myslím, že to bude viacej, nahlas rozmýšľam, či ich ničí prítomnosť bezdušového tmelu, alebo len mechanické opotrebenie.
Balenie a inštalácia
Tieto konkrétne inserty sa predávajú vo vreckách. Vo vnútri sa nachádza vložka, páska a špeciálny ventil dlhý 40 mm, s extra otvormi po stranách. Je to kvôli tomu, že vrchnú dieru zapchá vložka, takže by nebolo možné pohodlne znižovať tlak. Prispôsobenie dĺžky insertu je jednoduché, materiál je elastický, skracuje sa o pár centimetrov menej, ako je priemer kolesa....radšej budem dopredu pripravený, ako si to potom vyčítať.Z horskej cyklistiky som počul veľa príhod o tom, ako sa plášte s vložkami zle osádzajú, na cestnom alebo gravel bicykli som nič také nezažil. Asi to súvisí s robustnejším prevedením enduro alebo DH insertov. Zvláštny pocit som mal zo sťahovacej pásky, ktorou sa Vittoria Air-Liner Gravel spája, ale pri jazdení nie je zapínanie cítiť, stratí sa v samotnej vložke. „Mlieko“ som dával ešte pred osadením plášťa a aj keď som v popise vložky našiel, že povrch by nemal nič absorbovať, nalial som ho o trochu viac.
![Dobrý insert tmel nevpíja. Vittoria Air-Liner Gravel](https://foto.mtbiker.sk/Other/2023/test_vsetko_o_insertoch_a_gravel_jazdeni/Vittoria_Air_Liner_Gravel_18.jpeg)
Jazdenie a výdrž tmelu
Cítil som extra hmotnosť insertov pri jazdení? Nie. Jazdil som na nižších tlakoch s lepším pocitom, že som niečo spravil pre karbónové ráfiky? Áno. Toto vnímam ako najväčší benefit. Radšej obetujem niekoľko gramov navyše výmenou za extra ochranu. Špeciálne pri takto subtílnom inserte je hmotnosť zanedbateľná, lebo nemá zásadný vplyv na jazdné vlastnosti. Len ako zaujímavosť spomeniem, že najľahší cestný insert má 24 g a najväčšie MTB prevedenie u značky Vittoria má až 200 g.![Rámy gravel bicyklov sú dnes schopné zvládnuť aj rozmery obutia zo sveta MTB. Vittoria Air-Liner Gravel](https://foto.mtbiker.sk/Other/2023/test_vsetko_o_insertoch_a_gravel_jazdeni/Vittoria_Air_Liner_Gravel_01.jpg)
Aj kvôli tomuto článku som kontroloval stav tmelu asi po mesiaci jazdenia, jeho hladina bola nižšia, ako keď som obutie osádzal. Neviem posúdiť, či sa nejaké „mlieko“ vstrebalo do vložky, alebo len prirodzene obalilo povrch plášťov, ráfika a aj samotného insertu, ale asi to bude kombináciou oboch vecí. Každopádne som sa nevrátil k vyschnutej studničke, straty by som odhadol na 1/5.
![Kamene neznamenajú automaticky potrebu insertov, veľa záleží aj od plášťov samotných. Vittoria Air-Liner Gravel gravel insert](https://foto.mtbiker.sk/Other/2023/test_vsetko_o_insertoch_a_gravel_jazdeni/Vittoria_Air_Liner_Gravel_05.jpg)
Radšej preventívne ako neskoro
Zatiaľ som vložky na svojom graveli nemal možnosť vyskúšať pri náhlej strate tlaku vo vysokej rýchlosti alebo pri náraze na prekážku. A rovnako som nemusel jazdiť na prázdnom kolese po defekte, ale radšej budem dopredu pripravený, ako si to potom vyčítať. Takáto skúsenosť môže byť drahá alebo bolestivá.Úvod do sveta gravel jazdenia, ochranných vložiek a skúseností s riešením značky Vittoria by som uzavrel tvrdením, že gravel cyklisti a cyklistky, ktorí sú cieľová skupina pre takýto typ extra ochrany, sú zároveň tí istí, ktorí už objavili výhody bezdušových plášťov a pochopili dôležitosť správneho tlaku v obutí. Inserty mi pre takýchto gravelistov prídu ako ďalší logický krok. Alebo sa mýlim a článok otvoril oči aj milovníkovi vysokých tlakov alebo nejakému večnému opravovateľovi seknutých duší?
Inserty sa predávajú jednotlivo, sám cyklista sa rozhodne, či ich bude jazdiť v oboch plášťoch, alebo ochráni len viacej zraniteľný zadný ráfik. Model Vittoria Air-Liner Gravel sa predáva v univerzálnej veľkosti a MOC je 31,95 €. V ponuke máme vložky aj pre iné disciplíny, stačí si vybrať.