RC&P Kaktus bike maratón 20.09.2003

Tento článoček píšem s odstupom niekoľkých týždňov po maratóne. Spomienky na krásny slnečný deň, dokonalý príklad babieho leta, pomaly blednú v jesenných dažďoch a hmle. Medzičasom som si prečítal viacero hodnotení maratónu ale nedá mi aby som nepridal aj to svoje.

RC&P Kaktus bike maratón bol, s prihliadnutím na to, že sa jednalo o prvý ročník po všetkých stránkach mimoriadne vydarený. Určite k tomu prispelo aj perfektné počasie skoro ako na objednávku. Lepšie počasie ani byť nemohlo – na stupák na začiatku chladnejšie, na pitie piva v cieli horúce.

Jediný nedostatok, na ktorý si ešte dnes spomínam, bolo chýbajúce ozvučenie v cieli. Podľa informácií od organizátorov, zvukár na poslednú chvíľu odskočil. Škoda.

Počet účastníkov, okolo 160, bol síce menší ako na zabehaných maratónoch, ale v porovnaní s prvými ročníkmi niektorých ďalších maratónov ktoré sa konali tohto roku, ešte stále podstatne väčší.

Dlhá trať

Trojica najrýchlejších - Plesník, Oprenčák, Bachman - pri poslednej občerstvovačke. Pokiaľ nik z nich nedostane defekt, tak sú prvé tri miesta jasné. Juniori z KŠK mali za nimi skoro 10 minút odstup.

Dlhšia trať bola podľa mňa úplne primeraná. Popis trate sa dá nájsť na RC&P web stránke. Dodatočne sa v diskusii mnohí účastníci aj neúčastníci vyjadrovali, že trať bola príliš ľahká, "pre slečinky". Pritom jej dĺžka 60 km aj prevýšenie asi 1500 m boli veľmi slušné. Ak by pršalo, malokarpatské blato by maratón podstatne sťažilo. Takto sa zase prášilo ale to je len detail.

Niektorými účastníkmi kritizované široké chodníky či lesné cesty ja osobne vidím ako pozitívum. Zjednodušilo sa tým predbiehanie a nik sa nemohol vyhovárať, že ho pomalší jazdci brzdili. Z hľadiska bezpečnosti bol geniálny aj stupák po Peknej ceste na začiatku, ktorý roztriedil účastníkov podľa výkonnosti a v prvom zjazde k sanatóriu bol už pelotón slušne rozťahaný.

Čo by som si ja osobne na trati vedel odpustiť boli niektoré úseky po pomerne veľkých kameňoch s ostrými hranami na ktorých kopa ľudí sekla gumy. Holt, lesníci vysypali na niektoré úseky tieto kamene, ktoré vetriesky na jeseň zatlačia do bahna. Ale čo robí dobre vétrieske, nerobí dobre podstatne jemnejšiemu bikovému kolesu.

Zjazd od poslednej občerstvovačky po gúľajúcich sa kamienkoch tiež nepatrí do spektra mojich obľúbených terénov. Ale proti gustu nie je dišputát a mnohí účastníci si pochvaľovali práve tieto náročnejšie úseky.

Krátka trať

Krátka trať bola určená pre ľudí, ktorí si chceli vyskúšať maratón. Imho bola na tento účel snáď až príliš náročná. Naviedol som na vyskúšanie maratónu niekoľkých ďalších ľudí z okruhu našej rodiny a myslím si, že pre cyklistov, ktorí toho moc nenajazdia je stúpanie najprv na hrebeň, potom dole k sanatóriu, potom znova na hrebeň, klesnúť do Marianky a z nej dlhým stupákom zase na hrebeň trochu veľa.

Nehovoriac o záverečnom zjazde, kadiaľ schádzal stred poľa krátkej trate práve v momente keď sa tadiaľ rútili najrýchlejší z dlhej trate. Ale aspoň videli ľudia z krátkej trate ako sa ten zjazd dá zbehnúť v podaní napr. Oprenčáka.

Priebeh preteku

Fotil som na viacerých miestach dlhej trate a tak som mal aj dobrý prehľad o preteku. Náhľady všetkých mojich fotiek sú na http://martt.wz.cz , ak niekto nejakú fotku chcete, napíšte mi mail a pošlem ju.

Brod vo Vydrickom údolí na krátkej trati. Tentokrát mal po suchom lete mimoriadne málo vody. Práve ho prekonáva naša Danielka, ktorá vyhrala ženskú kategóriu na krátkej trati.

Na prvých miestach v hlavnej mužskej kategórii bola od štartu do cieľa trojica Oprenčák, Plesník a brňák Bachman. Za nimi s nie veľkým odstupom juniori z KŠK a Hajdu zo Skibiku. Úplne neuveriteľným tempom kúsok za nimi jazdil pán Čeman. V jeho veku fakt všetka česť. Na konci prvej desiatky ako jeden z najrýchlejších neregistrovaných bol náš Matúš. Škoda, že v zjazde nad vojakmi rozsekol plášť a posledné dva kiláky do cieľa bežal vedľa biku. Jasné, že ho vtedy kopa ľudí predbehla. Ale aj tak skončil v druhej desiatke. Iba jeden defekt po Horalovi, kde bojoval s piatimi defektami je výrazné zlepšenie.

V kategórii žien viedla Alenka pokiaľ sa išlo do kopca. Preteky do kopca ako bol RC&P uphill a Neštich sú zjavne pre Alenku to pravé. Zjazdy ale jazdí veľmi opatrne, posledný z nich dokonca radšej tlačila a tak sa pred ňu v záverečných zjazdoch dostala Iveta a v cieli mala tri minúty náskok. Tretia žena prišla s už veľmi veľkou stratou.

Na krátkej trati som nefotil, teda z tej nemám ani jednu fotku a ani prehľad o priebehu pretekov. Pochopiteľne ju vyhral Juro Kajan, len som trochu na rozpakoch, či je vhodné aby junior jazdiaci slovenský pohár išiel na detskú či začiatočnícku trasu. Rozdiel o triedu v jeho výkonnosti bol vidieť aj na obrovskom odstupe druhého za ním.

Ženskú kategóriu na krátkej trati vyhrala naša Danielka a tesne za ňou prišla Stanka z VBA. Už s veľkým odstupom bola tretia pani Blažeková z Kaktusu.

Jazda po žltej značke z Mariánky na Biely Kríž. Musím ako pozorovateľ povedať, že turisti sa síce slušne uhýbali ale mali aj nie veľmi priateľské komentáre

Na záver mi nezostáva nič iné, len ešte raz pochváliť túto akciu a popriať organizátorom aby sa nasledujúci ročník vydaril ešte lepšie. Naša rodina je už nainfikovaná cyklistickým vírusom a s veľmi veľkou pravdepodobnosťou sa zúčastníme aj druhého ročníka.

Náhľady obrázkov, ktoré som nafotil sú na martt.wz.cz, tu je výber niekoľkých z nich

Na vrchu prvého kopca, nad zjazdom k sanatóriu sú ešte juniori z KŠK úplne tesne za prvou trojicou

Najrýchlejší orienťák Maťo

Alenka na vrchu stúpania zo štartu ďaleko vpredu

Orienťák "Nage"

S úsmevom to ide lepšie

Výjazd z lesa pri Malom Slavíne

Visby

Tohto pána som videl na viacerých maratónoch. Pri dimenziách podobných ako ja má imho vynikajúcu pozíciu asi v strede poľa

Hlavný sponzor maratónu sa nedal ani na biku zahanbiť

Na žltej značke

Ešte jeden Visby

Najrýchlejší junior

Najrýchlejší veterán

Tento chlapec bol asi na ôsmom mieste, dostal druhý defekt a chcel to vzdať

Alenka kúsok pred cieľom už na druhom mieste

Ivano

Viťazka žien

Časomerači

Ceny do tomboly a pre víťazov

Spomienka na školskú jedáleň. Pre deti normálka, pre nás rarita. Jedlo bolo dobré.