Zdroj: AlbertoContadorNotebook.com

Španielska cyklistická federácia (RFEC) zbavila Alberta Contadora dopingových podozrení, čím sa potvrdili informácie miestnych médií zo začiatku týždňa. Dvadsaťosemročný "El Pistolero" sa teda aj naďalej môže hrdiť troma víťazstvami na Tour de France a zároveň sa môže postaviť na štart tohtoročnej edície najprestížnejšieho etapového dobrodružstva na svete. Prípad však bude mať s veľkou pravdepodobnosťou pokračovanie na Športovom arbitrážnom súde v Lausanne.

"Alberta Contadora oficiálne očistila Kráľovská španielska cyklistická federácia a môže sa hneď vrátiť do profesionálneho pelotónu," uviedol hovorca Contadora Jacinto Vidarte. Ak pôjde všetko hladko, úspešný cyklista bude v stredu na štarte pretekov Okolo Algarve v Portugalsku.
Disciplinárna komisia RFEC pôvodne koncom januára navrhla pre Contadora ročný dištanc za pozitívny test na klenbuterol práve z vlaňajšej Tour de France. Španiel návrh trestu odmietol akceptovať, pretože podľa neho RFEC podľahla tlaku medzinárodných antidopingových autorít. Contador poslal ďalšie dokumenty na svoju obhajobu, RFEC prípad prešetrovala a napokon rozhodla očistiť ho. Rozhodnutie RFEC však zrejme neznamená definitívny koniec danej kauzy, keďže Medzinárodná cyklistická únia (UCI) avizovala, že sa odvolá na Športový arbitrážny súd (CAS). Podľa jej názoru totiž išlo o porušenie pravidiel. Rovnaký krok môže urobiť aj Svetová antidopingová agentúra (WADA). Obe inštitúcie majú na odvolanie sa na najvyššiu rozhodovaciu športovú inštanciu jeden mesiac. Hovorca UCI Enrico Carpani uviedol, že organizácia ešte rozhodnutie nedostala a zatiaľ ho nebude komentovať. WADA by však nemusela reagovať odvolaním aj vzhľadom na podobný prípad nemeckého stolného tenisu Dimitrija Ovčarova, ktorý pre kontaminované mäso mal pozitívny test na klenbuterol.
Právnik stále populárneho španielskeho jazdca Andy Ramos oslavoval po verdikte víťazstvo: "Alberto môže pretekať. Spravodlivosť napokon zvíťazila. UCI sa môže odvolať, my už nad niečím takým nerozmýšľame." Contador bude v novom drese Saxo Banku, do ktorého prestúpil z Astany, na Okolo Algarve obhajovať prvenstvo.
Samotný Contador veril ešte pred definitívnym ortieľom, že ho napokon zbavia obvinení. "Dúfal som, že sa celý prípad otočí a zmení sa jeho vývoj. Veľmi dôležité bolo pojednávanie, ktoré so mnou mali. Bolo náročné, ale nič nebolo skryté," uviedol pretekár v rozhovore pre španielsku televíziu VEO7 a dodal: "Veril som, že napokon zvíťazí spravodlivosť. Moja česť a môj kredit boli pre mňa najdôležitejšími hodnotami."
Podľa viacerých španielskych médií sa disciplinárna komisia rozhodla prehodnotiť svoj postoj už minulý piatok na základe článku 296 pravidiel UCI, podľa ktorých môžu športovca zbaviť viny, ak sa dokáže, že zakázanú látku neužil vedome alebo z nedbanlivosti. Cyklista a jeho tím od začiatku hovorili o kontaminovanom mäse. Podľa El País veľkú úlohu v prípade zohral španielsky premiér José Luis Rodríguez Zapatero, ktorý oslovil štyroch právnikov z disciplinárnej komisie a hovoril o tom, že pre potrestanie nemá žiaden legislatívny základ.

Contador si vydýchol, McQuaid kritizuje politikov

Prezident Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) Pat McQuaid o prípade Contador: "Politika by sa nemala miešať do športu. Stanoviská politikov v takýchto prípadoch nie sú objektívne, lebo nemajú odborný základ. Sú to len politické vyhlásenia"

MADRID 16. februára (SITA) - Oslobodzujúci verdikt Španielskej cyklistickej federácie (RFEC) v prípade Alberto Contador označil najúspešnejší cestný cyklista súčasnosti za veľké víťazstvo pravdy. Contador čelil po viacerých pozitívnych testoch na klenbuterol z vlaňajšej Tour de France jednoročnému dištancu, no napokon bola jeho suspendácia stiahnutá. "Pravda sa ukázala. Dnešok je veľkým dňom," vyhlásil 28-ročný Contador v rozhovore pre televíznu stanicu Veo7 a ďalej pokračoval: "Neviete si predstaviť, koľko som si toho musel vytrpieť za uplynulých šesť mesiacov. Boli to bezsenné noci, trhanie vlasov a občas som si aj poplakal. Pravda je aj taká, že moje meno bolo pošpinené a túto ujmu na celkovom imidži so všetkými tými hlúposťami, ktoré odzneli na moju adresu, mi už nikto nenahradí."
Disciplinárna komisia RFEC pôvodne koncom januára navrhla pre Contadora ročný dištanc, čo Španiel odmietol akceptovať, pretože podľa neho RFEC podľahla tlaku medzinárodných antidopingových autorít. Contador sa od začiatku obhajoval tým, že jeho dopingový prehrešok je dôsledok kontaminácie hovädzieho mäsa, ktoré počas TdF 2010 požíval. Contador napriek nesúhlasným názorom zo svojho okolia riskujúc dvojročný dištanc sa rozhodol odvolať a poslal ďalšie dokumenty na svoju obhajobu, RFEC prípad prešetrila a napokon zmenila svoj pôvodný verdikt. Rozhodnutie RFEC však zrejme neznamená definitívny koniec najväčšej cyklistickej kauzy, keďže Medzinárodná cyklistická únia (UCI) avizovala, že sa odvolá na Športový arbitrážny súd (CAS). "Základ celého problému spočíva v tom, že určité inštitúcie neslúžia svojmu účelu tak, ako by mali a celý systém antidopingu je nefunkčný. Nevie potom správne posudzovať prípady, ako je ten môj," uviedol Contador na adresu svetových antidopingových autorít. Trojnásobný šampión Tour de France a držiteľov triumfov na všetkých troch podujatiach Grand Tour jednu vec vo svojom živote po svojej klenbuterolovej kauze určite zmení. "Môžem sľúbiť, že už nebudem jesť mäso," poznamenal možno položartom Contador.
Prezident Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) Pat McQuaid nie je spokojný s totálnym obratom v Contadorovej kauze. Myslí si, že dôležitú úlohu pri zmene verdiktu v tomto dopingovom prípade zohrala priama intervencia španielskych politikov, najmä ministerského predsedu Joseho Luisa Zapatera. "Politika by sa takýmto spôsobom nemala miešať do športu. Nemalo by to byť dovolené. Stanoviská politikov v takýchto prípadoch nie sú objektívne, lebo nemajú odborný základ. Sú to len politické vyhlásenia," vyhlásil McQuaid. Na otázku, či je sklamaný politickým tlakom, ktorý vyvinuli Španieli na pomoc svojmu celonárodnému obľúbencovi Contadorovi, šéf UCI odpovedal: "Určite to nepomôže vylepšiť obraz Španielska ako krajiny. Keď politici podporujú takýmto spôsobom svojich športovcov, dokazuje to, že sú zaujatí." McQuaid ešte dodal, že nevylučuje možnosť odvolať sa na Športovom arbitrážnom súde voči rozhodnutie RFEC o omilostení Contadora.
"Po obdržaní ďalších 35 strán dokumentov od cyklistových právnikov patriacich k tomuto prípadu sa poradíme s predstaviteľmi Svetovej antidopingovej agentúry a do 30 dní učiníme rozhodnotie, či sa odvoláme alebo nie," informoval McQuaid. Zároveň podotkol, že najhoršie by bolo niečo uponáhľať bez dôkladného preštudovania príslušných spisov. "Boli by sme radi, keby sa prípad definitívne uzavrel ešte pred júlovým začiatkom Tour de France," dodal McQuaid. Contador už medzitým avizoval, že by sa rád zúčastnil na tohtoročnom Giro d´Italia a zrejme by aj rád obhajoval svoj titul na Tour de France.

Contador potvrdil účasť na Gire, Tour zatiaľ nie
Contador očakáva ďalšie odvolania v jeho dopingovom prípade
MADRID 16. februára (SITA, AP) - Španielsky cyklista Alberto Contador po oslobodení od dopingových obvinení potvrdil, že bude štartovať na prvých pretekoch Grand Tour - na májovom Giro d´Italia. Či však bude obhajovať aj svoje prvenstvo na Tour de France, zatiaľ nechcel oficiálne deklarovať. "Zatiaľ mám istý program do májového Gira," povedal v rozhovore pre televíznu spoločnosť Veo7 Contador, ktorý očakáva, že sa proti utorňajšiemu oslobodzujúcemu verdiktu Španielskej cyklistickej federácie (RFEC) odvolá buď Medzinárodná cyklistická únia (UCI), alebo Svetová antidopingová agentúra (WADA). V tom prípade by bol štart víťaza piatich podujatí Grand Tour na francúzskych cestách ohrozený.
Giro d´Italia sa začína 7. mája. V utorok sa RFEC rozhodla neuvaliť na Contadora sankciu za pozitívny test na klenbuterol na vlaňajšej Tour. Disciplinárna komisia akceptovala cyklistovu obranu, že sa zakázaná látka dostala do jeho tela prostredníctvom kontaminovaného mäsa.

Contador späť v sedle, odmieta profit z vlastenectva
Len deň po oslobodení z ročného dištancu za doping bol trojnásobný víťaz cyklistických pretekov Tour de France Alberto Contador späť v sedle svojho bicykla, keď sa zúčastnil na pretekoch Okolo Algarve. "Je to veľká úľava nielen pre mňa, ale aj pre celý tím a sponzorov. Som veľmi šťastný, že sa môžem jazdiť na týchto pretekoch," povedal 28-ročný Španiel, ktorý sa na trati objavil už vo farbách svojho nového zamestnávateľa Saxo
Rodák z Madridu tiež uviedol, že neťažil z vlastenectva po tom, ako ho Španielska cyklistická federácia (RFEC) zbavila v utorok dopingových podozrení. Contadora totiž pozitívne testovali na klenbuterol počas minuloročnej TdF. Španiel odmietol akceptovať trest, pretože podľa neho RFEC podľahla tlaku medzinárodných antidopingových autorít. Contador poslal ďalšie dokumenty na svoju obhajobu, RFEC prípad prešetrovala a napokon sa rozhodla očistiť ho. "Mnoho ľudí na mňa ukazuje prstom, pretože som Španiel. Bol som zbavení obvinení nie pre vlastenectvo, ale pre právne a vedecké dôkazy. Môj prípad môže poslúžiť ako exemplárny príklad a poskytuje veľkú šancu na zmenu pravidiel, v ktorých sú určité normy, ktoré musia byť renovované v čo najkratšom čase. Inak sa budú objavovať ďalšie nezrovnalosti," povedal Contador.
Rozhodnutie RFEC však zrejme neznamená definitívny koniec danej kauzy, keďže Medzinárodná cyklistická únia (UCI) avizovala, že sa odvolá na Športový arbitrážny súd (CAS). "V tejto chvíli nemôžeme s určitosťou povedať, čo ideme robiť, pokým si nepreštudujeme všetky dokumenty. Nech bola akákoľvek úvaha alebo motivácia, konečné rozhodnutie padlo. Ak budeme cítiť, že verdikt je správny, necháme to tak. V inom prípade sa odvoláme na CAS," uviedol prezident UCI Pat McQuaid.
Ak Contadora napokon potrestajú na základe odvolania, všetky jeho súťažné vystúpenia budú zrušené. "El Pistolero" medzitým potvrdil svoju účasť na Giro d"Italia. Contador taktiež plánuje jazdiť na Okolo Murcie, Okolo Katalánska, pretekoch Vuelta de Castilla Leon a ďalších podujatiach pred začiatkom spomenutého Gira. Španiel nepretekal od júla, teda od jeho víťazstva na minuloročnej Tour.

[Foto na úvode: AlbertoContadorNotebook.com]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.