Radiaca sústava: nastavenie chodu prehadzovačky a prešmyku

Prečo mi to neradí? Mám problém s prehadzovačkou! Časté a frekventované otázky na cyklistických fórach. Čo s tým, ukážem v tejto trilógii článkov. Posledný článok venujem nastavenie chodu prehadzovačky a prešmyku. Tento úkon si vyžaduje čas, treba sa s bikom trochu pohrať a prinajhoršom skúšať systémom pokus?omyl. Po prečítaní tejto trilógie článkov o nastavení radenia dúfam, že mnohí nešťastníci už budú schopní sami vyriešiť svoj „nevyriešiteľný“ problém.

3. časť: nastavenie chodu prehadzovačky a prešmyku
Bowdeny máme skoro nové, prehadzovačka a prešmyk správne namontovaný. Ale prečo nám to stále pekne neradí? Teraz je potrebné tieto komponenty správne pripojiť k lanku, nastaviť dorazy a samotný chod. Predsa chceme využiť každý prevod a nezmierime sa s tým, že nám reťaz na posledný pastorok nevyskočí!

Prehadzovačka:
Alfou nastavenia je správne nastavenie dorazov prehadzovačky. Zabránime tým padaniu reťaze z krajných pastorkov a predídeme tak ďalším škodám na materiáli a živote. Je dobré mať na začiatku rozpojenú reťaz aby sme pekne videli kladky. Najskôr spodný doraz. Nastavovacou skrutkou H nastavíme prehadzovačku tak, aby kladka bola presne pod najmenším pastorkom (obr. 1). Nastavovacou skrutkou L nastavíme horný doraz tak, aby sa nedala kladka pretlačiť za najväčší pastorok a bola presne pod ním (obr. 2). Nastavovacou skrutkou umiestnenou niekde mimo túto predchádzajúcu dvojicu skrutiek nastavíme vzdialenosť vrchnej kladky od najväčšieho pastorku kazety na vzdialenosť približne 5 – 6 mm (obr. 3). Označené je to podľa rýchlosti: H, High, prevod do rýchla, spodný pastorok. Naopak L, Low, pomalý prevod, najväčší pastorok. Niekedy nemusia byť skrutky označené, potom pomôže obrázok (obr. 4), prípadne prídete na to aj sami.


Dorazy máme nastavené a môžeme sa pustiť do upnutia lanka. Je jedno, či ste menili bovdeny a lanká alebo len dolaďujete chod, na začiatku nastavíme nastavovaciu skrutku na radení do strednej východiskovej polohy (obr. 5). Takto zabezpečíme možné napínanie, či uvoľňovanie lanka pri konečnom nastavení chodu. Teraz už môžeme nahodiť reťaz. Radenie nacvakáme do najnižšej polohy. Prehadzovačku rukou vytlačíme na asi 2 – 3 pastorok odspodu. Prehadzovačku stále držíme jednou rukou a druhou rukou natiahneme lanko a upevníme ho hlavnej skrutky. Keď prehadzovačku pustíme, tak sa lanko došpanuje a prehadzovačka klesne do najnižšej polohy. Snažíme sa už v tomto kroku upnúť lanko do prehadzovačky tak, aby radila čo najpresnejšie a lanko bolo v dolnej polohe čo najviac napnuté. Nastavovacia skrutka na radení má obmedzený rozsah a nemusí nám potom stačiť na doladenie chodu.


Teraz vyskúšame ako nám to radí. Pri každom cvaku musí ísť reťaz na svoje miesto na kazete a to na každom prevode. Ak tomu tak nie je, tak nastavovacou skrutkou doladíme celkový chod (obr. 5). Zaskrutkovaním skrutky uvoľníme lanko a prehadzovačka klesne o niečo nižšie, odskrutkovaním to bude naopak. Reťaz musí potom preskákať všetky polohy a z krajných nesmie spadnúť. Ak padá alebo neradí na krajné polohy, Tak ešte doladíme dorazy ako na začiatku, buď povolíme alebo dotiahneme dorazové skrutky podľa potreby, či reťaz padá alebo nevyskakuje na pastorok. Ešte môžeme nastaviť nejaký prevod uprostred kazety a pri pohľade zozadu by mala byť kladka s reťazou presne pod týmto pastorkom. Nakoniec odstrihneme prebytočné lanko a na jeho koniec dáme koncovku, aby sa lanko nerozstrapkalo.

Pozor:
Ak stále sa to nedarí nastaviť, treba sa pozrieť aj na pätku a zrovnať ju podľa tohto článku . Potom pokračovať v nastavovaní chodu.

Prešmyk:
Nastavenie dorazov prešmyku nie je alfou, ale omegou, tie si pekne necháme na koniec. Kľudne ich povoľte, aby zbytočne nezavadzali pri nastavovaní. Je to tak preto, pretože reťaz má veľký priestor v klietke prešmyku a len veľmi ťažko sa definuje čo je to doraz. Na začiatku nastavíme nastavovaciu skrutku na radení do strednej východiskovej polohy, podobne ako u prehadzovačky (obr. 6). Tiež takto zabezpečíme možné napínanie, či uvoľňovanie lanka pri konečnom nastavení chodu. Pracujeme s nahodenou reťazou. Jednou rukou nadvihneme prešmyk smerom k väčším prevodníkom a druhou natiahneme a upevníme lanko. Po uvoľnení prešmyku sa lanku napne a prešmyk klesne nižšie. Skúsime, či nám to správne radí, hlavne či reťaz spoľahlivo chodí medzi prvým a druhým prevodníkom. Podľa toho odhadom povolíme alebo napneme lanko rovnakým postupom ako na začiatku, kým nám to nebude dobre radiť v celom rozsahu. Podobne aj tu, ako pri prehadzovačke, sa snažíme lanko upnúť do prešmyku čo najpresnejšie a aby už v tomto prvom kroku reťaz chodila po všetkých prevodníkoch. Z rovnakého dôvodu ako pri prehadzovačke, pre obmedzený rozsah nastavovacej skrutky na radení.


Toto máme hrubé nastavenie, teraz doladíme chod pomocou nastavovacej skrutky na tele radenia (obr. 6). Zaskrutkovaním skrutky prešmyk klesne, odskrutkovaním pôjde vyššie. Ja to nastavujem tak, aby na najťažšom prevode (3?9) reťaz neškrtala o klietku prešmyku. Tým pádom, ak je všetko dobre nastavené, tak na mojom často používanom prevode 2?1 reťaz tiež neškrtá (alebo naozaj len veľmi jemne). Teraz dotiahneme skrutky dorazov (obr. 7), ale len tak, aby sa neovplyvnil chod prešmyku. Ak reťaz náhodou padá z krajných prevodníkov, tak dorazy dotiahneme, aby už nepadala. Skrutky sú značené podobne podľa rýchlosti ako na prehadzovačke: H je veľký prevodník, L je malý prevodník. Nakoniec odstrihneme prebytočné lanko a na jeho koniec dáme koncovku, aby sa lanko nerozstrapkalo.

Pozor:
Ak nám reťaz stále na niektorých prevodoch škrtá o klietku, tak je možno prešmyk zle osadený v ráme a treba si prečítať tento článok. Ak to nepomôže, ostáva nám už len jediná vec a to nastaviť chod tak, aby reťaz neškrtala aspoň na najpoužívanejších prevodoch.

Ďalšie články:
1. časť: lanká a bowdeny
2. časť: umiestnenie prehadzovačky a prešmyku v ráme
report_problem Našiel si v texte chybu?
milos21 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Test: microSHIFT Sword - ostrý konkurent v gravel svete

Každý, kto sa trošku motá okolo gravel jazdenia, si určite všimol novinku v rámci pohonu. Bude konkurenciou pre klasických hráčov na trhu?
Dobre vyladená dvanástka

Dobre vyladená dvanástka

Verím, že vám nadpis spravil chuť. Snáď vás nesklamem. Nejde o pivko, ale o servisné tipy pre 12-rýchlostný systém od výrobcu Shimano.
Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Pokiaľ ste toho názoru, že na veľkosti a ani na hrúbke nezáleží, tento článok pre vás asi nebude vhodný.
keyboard_arrow_up