
Dobre vyladená dvanástka
Verím, že vám nadpis spravil chuť. Snáď vás nesklamem. Nejde o pivko, ale o servisné tipy pre 12-rýchlostný systém od výrobcu Shimano.

Poďme ale poporiadku a ku servisu samotnej spojky sa dostaneme neskôr. Ak vám radenie nefunguje podľa predstáv, je potrebné ho doštelovať. Prípadne vymeniť opotrebované radiace lanko, bowdeny a všetko nastaviť odznova. Ak by ste sa k servisnému úkonu odhodlali a aj napriek všetkej snahe nebude systém správne radiť, odporúčam návštevu servisu. Problém môže byť napríklad v ohnutej pätke rámu, prípadne v samotnom ramienku prehadzovača.
Dobrou správou je, že oba problémy sú riešiteľné. Horšie to môže byť s dostupnosťou náhradných dielov. Kontrolu si viete spraviť aj doma vo vlastnej réžii, no samotný nástroj je pomerne drahá záležitosť a na občasné domáce použitie nie zrovna rentabilná. Produkty od alternatívnych výrobcov sú výrazne lacnejšie, no osobnú skúsenosť s nimi nemám. Nájdete ich v eshope.
Základné nastavenie
Celá myšlienka indexového radenia je jednoduchá.Predpokladajme, že máte lanko nahodené. Prehoďte si na najmenší pastorok a uvoľnite ho. Rovnako odporúčam zhodiť aj reťaz z bicykla a prepnúť páčku spojky do polohy OFF. Na prehadzovači lokalizujte imbusovú skrutku, pri ktorej je označenie H. Ak by nebolo, pomôže manuál. Ten nájdete na stránke Shimano. Ide o skrutku horného dorazu. Jemne potočte, aby horná kladka prehadzovača lícovala s vonkajšou stranou najmenšieho pastorka.
Pri točení v smere hodinových ručičiek pôjde prehadzovač smerom k najväčšiemu pastorku na kazete. Pri nastavovaní spodného dorazu, označenom písmenom L, je to naopak. Pri spodnom doraze je ešte jedna špecialita. Vrchná kladka musí byť zarovnaná na stred najväčšieho pastorka. Nastavenie viete vykonať okamžite, ak si šalter jednoducho posuniete rukou a podržíte ho v napnutej polohe. Alebo neskôr po osadení reťaze a radiaceho lanka. Ja preferujem prvú možnosť z dôvodu lepšieho pohľadu.
Ten je pri nastavovaní polohy kladiek doslova kľúčový. Nastavenie horného a spodného dorazu je veľmi dôležité. Ak by ste to mali nesprávne, tak vám môže reťaz spadnúť medzi kazetu a výplet kolesa alebo sa zaseknúť medzi rámom a kazetou. Oba prípady môžu spôsobiť nepríjemné a drahé poškodenie, či už bicykla, alebo jazdca.
Po nastavení dorazov je na rade reťaz a napnutie radiaceho lanka. Nastavovaciu skrutku na radiacej páčke plne zaskrutkujte a „vyklikajte“ páčku naprázdno na najťažší prevod. Ak sa skrutka nachádza aj na prehadzovači, bude potrebné ju rovnako pred úkonom zaskrutkovať. Lanko ťahajte len toľko, aby nepohlo telom prehadzovača. V praxi to znamená, veľmi jemne. Systém je ako-tak prevádzkyschopný. Prehoďte na najväčší pastorok a pozrite sa na zadnú stranu ramienka prehadzovača. Uvidíte vyrazenú čiaru.
Neplatí to pre všetky prehadzovače zo zoznamu v úvode článku. Ak ju tam nemáte, je potrebné nahliadnuť opäť do manuálu a zmerať udávanú vzdialenosť pravítkom. Naschvál nepíšem presné číslo, keďže to závisí od typu prehadzovača a rozsahu kazety. B-skrutkou, ako sa označuje, nastavujeme vzdialenosť vrchnej kladky prehadzovača od najväčšieho pastorka kazety. Vyrazenú čiaru treba zrovnať s najväčším zubom na kazete a máme hotovo.

Finálne ladenie
Po úvodnom nastavení si ešte niekoľkokrát poklikajte radiacou páčkou. Pri tomto úkone držte pevne telo prehadzovača, aby sa nehýbalo. Lanko následne znova došponujte. Nezabudnite na jemný ťah, aby sa nepohlo telo prehadzovača. Celá myšlienka indexového radenia je jednoduchá.
Jeden klik na radiacej páčke sa rovná zmene jedného prevodu na kazete. Našou úlohou je nájsť také napnutie lanka, aby reťaz neškrela o iné pastorky. Treba sa s tým trocha pohrať a ak nemáte niekde mechanický problém, prípadne znečistený bowden zvnútra, malo by to radiť jedna radosť. Pri tomto úkone je spojka prehadzovača v polohe OFF.
Nastavenie spojky
Základné nastavenie a ladenie máme za sebou. To by mal zvládnuť každý skúsenejší biker. Možno ale neviete, že existuje aj ďalší spôsob, ako zlepšiť chod radenia. A to nastavením spojky. Spojku máme stále v polohe OFF, čo znamená, že nekladie žiadny odpor pri pohybe ramienka prehadzovača.
Pre hladký chod systému treba dopriať občasný servis aj kladkám.Jej úloha spočíva v tom, že udržuje reťaz napnutú a zabraňuje búchaniu reťaze o zadnú stavbu pri jazde v teréne. Zároveň ju drží, obrazne povedané, na mieste, aby nespadla z prevodníka. Z vyššie uvedeného je zrejmé, že ide o veľmi dôležitý komponent radenia. Japonský výrobca ho spravil aj servisovateľný, na rozdiel od toho amerického.

Pomocou imbusového kľúča viete zmeniť odpor, akým napína reťaz. V smere hodinových ručičiek ho zvýšime a proti smeru naopak uberieme. K imbusu sa dostanete aj bez demontovania krytu, stačí otvoriť gumenú záslepku. V závislosti od konštrukcie šaltra viete zmerať silu napnutia zozadu. Pre univerzálnosť a ľahší prístup som sa rozhodol zvoliť alternatívnu metódu kontroly. Spredu. Po zhodení krytu s tesnením sa nám ukáže celý systém v plnej paráde.
Pre zmeranie odporu je potrebné použiť špecifický momentový kľúč, ktorý dokáže merať na oba smery. Po dlhšom pátraní som našiel vyhovujúci kľúč od Park Tool. Meranie odporúčam robiť bez reťaze a spojku je potrebné dať do polohy ON, teda zapnúť. Nameraný odpor by mal byť niekde okolo 5 Nm. Výrobca uvádza ideálne rozpätie od 4.4 do 5.4 Nm. Ilustráciu úkonu nájdete na titulnej fotografii článku.
Pre správny chod systému je okrem správneho odporu dôležitá aj plynulosť pohybu ramienka. Pre mechanizmus stabilizátora prehadzovača sa používa hustejšia vazelína z dôvodu silného trenia a zvýšenej teploty. Originál od výrobcu nájdete na našom eshope, v prípade nedostupnosti sa nebojte siahnuť po overenej alternatíve. Mechanizmus premazávam jedenkrát ročne a na môj nájazd okolo 5 000 kilometrov tento servisný interval postačuje. Ak niekto jazdí viac, prípadne v horších podmienkach, bude potrebovať častejší servis.

Na detailoch záleží
Už v tejto fáze sa celý proces môže javiť ako náročný. Nie je tomu tak, po pár opakovaniach to bude rutina. Na prehadzovači máme ešte jeden servisovateľný komponent. Pre hladký chod systému treba dopriať občasný servis aj kladkám. Časom sa opotrebujú zuby, prípadne sa zlomia. Ložiská tiež nie sú nesmrteľné a pravidelná kontrola vám ušetrí vrásky na tvári pri ladení radenia. Nie som fanúšik oživovania ložísk, radšej rovno vymieňam komplet kladky. Pri ich cene mi to príde ako rozumnejšia voľba.

Ako ste na tom vy?
Robíte si doma údržbu radenia na pravidelnej báze alebo to ponechávate plne v réžii servisov? Ja sa snažím porobiť si čo najviac vecí vo svojej réžii a verím, že vám tento článok pomôže, ak sa chystáte na údržbu pred sezónou.
Napadol mi ešte jeden pro tip na záver, ak máte 12-rýchlostnú sadu Deore alebo SLX, viete originál kladky zameniť za tie z Deore XT série. Majú kvalitnejšie ložiská, a teda vydržia dlhšie bez servisu. No a keď už máte servis prehadzovača za sebou, tak si už pokojne jednu dvanástku dajte.
Pozri si aj:
comment Komentáre Zobraziť komentáre (33)