Pražské kritérium nakoniec aj bez Ullricha, Hincapieho....

a ďalších hviezd z tímov T-Mobile, Discovery Channel a Ed’System-ZVVZ. Na tlačovej konferencii ešte nikto netušil (možno ani sami protagonisti) aká situácia sa vyvinie. Všetko prebiehalo bez najmenších problémov. S približujúcim sa časom štartu sa však nervozita stupňovala. Vyjadrenia komentátorov sa každú chvíľu menili a po niekoľkých posunoch oficiálneho štartu (ktorý mal byť o 17:30) nakoniec odštartovalo o 18:10 len 27 jazdcov medzi ktorými boli najväčšími hviezdami Gilberto Simoni (víťaz Gira), Ondřej Sosenka a Jan Hruška.

Tlačová konferencia
icture("Praha_001_s.JPG ")" title="Tlacovka">O nej som sa dozvedel od komentátora, ktorý ešte pred samotným pretekom hlavnej kategórie moderoval preteky mladších kategórií. Vybral som sa teda hľadať miesto kde sa odohrávala. Naneštastie som prišiel až na záver. Stačil som aspoň urobiť zopár záberov, získať podpis Ullricha a akreditovať sa ako „novinár“. Na tlačovke odpovedali na otázky novinárov Jan Ullrich, George Hincapie a Ondřej Sosenka (čerstvý držiteľ svetového rekordu v hodinovej jazde na dráhe). Jan Ullrich vyzeral dost unavený, alebo žeby to bolo jeho štandardné nemecké správanie? Myslím tým, že na tvári po celý ten čas nevylúdil temer žiadny úsmev. Možno už vedel o problémoch v zákulisí. Hincapie však úsmevom nešetril a spolu asi so svojou šarmantnou manželkou odišli na obed. O tom na čo sa novinári pýtali a ako hviezdy odpovedali sa môžete dočítať v dnešnom vydaní denníka Šport.

Čakanie na príchod hviezd
Bolo dosť času, tak som si dal obed aj ja. Ako sa blížil čas štartu Václavské námestie sa postupne začalo zapĺňať. Nie však až tak moc ako minulý rok. Návštevníkov bolo podstatne menej. Dôvodom bola asi neúčasť sedemnásobného víťaza Tour de France, Lanca Armstronga. Jeho odmietnutie sa však pravdepodobne podpísalo aj pod ďaľší scenár zvyšku podujatia. Pred oficiálnym štartom sa na pódiu pri štartovom oblúku postaralo o menšiu zábavu pražské tanečno hudboné zoskupenie. Sorry ale nepamätám si ich meno. Ich vystúpenie sa potom zopakovalo niekoľko krát, pretože hviezd nikde.

17:20-18:10 – črtajúci sa prúser
Testne pred oficiálnym štartom som sa dozvedel (od nemenovaného zdroja " title=" ), že asi na 90% sa štartovať nebude. Dôvodom mali byť ako inak – peniaze. Tie mali dostať hviezdy ešte pred samotným štartom. Organizátori však nemali dostatok peňazí a pokúšali sa situáciu riešiť. Pravdepodobne hlavným dôvodom ich nedostatku bolo odstúpenie sponzorov po odmietnutí účasti Lanca Armstronga. Na jednej strane ich chápem ale myslím si, že ak by štartovali všetky hviezdy aj bez Armstronga, určite by malo kritérium vysoký kredit. Akokeby bol ten Armstrong nejaký boh. Sorry za výraz. Aj keď som jeho veľkým fanúšikom, nemôžem si odpustiť túto kritiku nielen sponzorov ale aj fanúšikov.

Čas štartu sa teda postupne odkladal a vyhlásenia komentátorov do poslednej chvíle nenaznačovali, že by hviezdy nenastúpili. Obrat prišiel tesne pred 18-tou hodinou, kedy komentátori ohlásili, že sa síce štartovať bude, ale štartová listina bude mať len 27 pretekárov, bude bez najväčších hviezd a kvôli priememu prenosu ČT2 sa pôjde len na 55 minút a nie na avizovaných 80 kôl (64km). Nakoniec teda najväčšou hviezdou boli už v titulke spomínaní Gilberto Simoni, Jan Hruška a Ondřej Sosenka. Na štart sa postavili aj slovenskí dráhari Žabka s Liškom.

Pretek
icture("Praha_004_s.JPG ")" title="Simoni">Po fotografovaní zvyšku štartujúcich bolo odštarované okolo 18:10. Hneď v úvode sa odtrhla štvorčlenná skupina, ktorá si postupne vybudovala asi 30 sekundový náskok. Asi po šiestom kole však Ondřej Sosenka inicioval ich stíhanie a po 3-4 kolách ich zvyšok pelotónu dostihol. Organizátori resp. jeden zo sponzorov po desiatom kole vypísal štyri prémiové kolá (každých osem kôl) o fotoaparáty Konica Minolta, ktoré si rozdelili traja pretkári. Počas preteku sa z hlavného pelotónu pokúšali cyklisti o individuálne i skupinové úniky, ktoré aj tak po pár kolách hlavný pelotón zlikvidoval. Po avizovaných 55 minútach rozhodcovia zazvonili do posledného kola, v ktorom sa odtrhla trojčlenná skupinka na čele s Gilbertom Simonim (Lampre). Ten v záverečnom šprinte do kopca exceloval a pražské kritérium vyhral pred Františkom Raboňom (PSK Whirpool) a Stanislavom Kozubkom (Dukla Praha).

Rozuzlenie
icture("Praha_012_s.JPG ")" title="Dvorak">Aj napriek neúčasti hviezd však okolo stojaci fanúšikovia povzbudzovali a po ukončení pretekov obklopili hlavné hviezdy kritéria. Víťazi boli vyhlásení hneď a na pódiu sa zišli aj s ďalšími štarujúcimi cyklistami. Víťazi dostali len kvetiny, aj keď komentátor oznámil, že dostanú aj vecné ceny, nijaké som nevidel. Odovzdali sa aj prémiové foťáky. Potom sa ešte vyjadril riaditeľ závodu Martin Dvořák k vzniknutej situácii. Uviedol, že nebola vôľa závodníkov resp. ich manežérov ale ani sponzorov sa dohodnúť. Bol to vraj pre neho jeden z najťažších dní života. Tiež poďakoval fanúšikom, ktorí zostali a povzbudzovali aj napriek tomu, že štartovalo menej pretekárov bez ohlásených hviezd.

Ešte zopár fotos:
icture("Praha_011_s.JPG ")" title="Vitazi"> icture("Praha_002_s.JPG ")" title="Ullrich"> icture("Praha_003_s.JPG ")" title="Hincapie"> icture("Praha_005_s.JPG ")" title="Hincapie">

icture("Praha_007_s.JPG ")" title="peloton1"> icture("Praha_008_s.JPG ")" title="Peloton2"> icture("Praha_010_s.JPG ")" title="Simoni">

Viac sa dočítate na stránkach www.sport.cz
http://www.sport.cz/ostatni/cyklistika/61706-v-praze-divaci-cyklisticke-hvezdy-nevideli.html " target=_blank>V Praze diváci cyklistické hvězdy neviděli

http://www.sport.cz/ostatni/cyklistika/61718-kriterium-v-praze-vyhral-simoni-pred-rabonem.html" target=_blank>Kritérium v Praze vyhrál Simoni před Raboněm