Biky fóristov: Canyon Spectral AL 7.9 - Môj prechod z kolies 26" na 29"

Biky fóristov: Canyon Spectral AL 7.9 - Môj prechod z kolies 26" na 29"

Keď tak prezerám fórum a vaše bicykle, všimol som si, že celkom sa nám tu začal “množiť“ Canyon. Mali sme tu článok o Canyon Torque, Nerve, Grand Canyon... keďže tiež patrím do “community of passionate cyclist“ (komunita vášnivých cyklistov) ako sa píše na krabici od bicykla, rozhodol som sa, že pridám aj ja krátku recenziu. Tento raz to bude Spectral AL na 29" kolesách.

Už som tu pridal jeden článok o bicykloch, konkrétne Merida One Forty, ktorý som jazdil do polovice marca. Teraz už brázdi české traily v okolí Brna a ja sa teším z nového tátoša. Ale pekne po poriadku.

Dlho som odmietal vyskúšať veľké kolesá a nechal som sa opantať “enduro vlnou“. Preto som si Meridu podľa takéhoto vzoru aj porobil. Neskoro som si však uvedomil, že ja a enduro kamaráti nebudeme. Bavia ma dlhšie výjazdy, zvážnice a traily, celodenné výlety. Bicykel so 150 zdvihmi na to pre mňa nebol vhodný, nehovoriac o tom, že pri mojej výške 187cm, XL ráme som na 26“ kolesách vyzeral, ako na prerastenej BMX-ke. Trochu som to vykompenzoval vyššími plášťami, no napriek tomu to nebolo ono. Vyskúšal som väčšie kolesá na inom biku a bolo rozhodnuté, do čoho zainvestujem. Toľko k môjmu prechodu z 26“ na 29“ . Jedná sa o môj osobný postoj, prosím rešpektujte to, nechcem nič a nikoho propagovať.



Spectral prišiel v “bike guard“ obale, ale nebudem opisovať ako užasne bol zabalený a jednoducho skladatelný. Nemecká precíznosť je akurátny popis. Bike mi prišiel akurát v tom období, keď vonku zaútočili posledné zvyšky zimy a na jazdenie to nebolo. Popravde mi aj bolo ľúto ho hneď vystaviť takému extrému.

Vybral som si rám vo farbe “electric blue“. Stupeň výbavy ten najnižší, čiže 7.9, ale keď si pozriete špecifikáciu, budete krútiť hlavou nad tým, že čo sa dá za 2099,- na bike nahádzať. Mal som na výber aj iné značky, ale tie sa na Canyon z hľadiska výbavy/ceny nechytajú. Žiadna novinka...



Prešli dva týždne, kým sa počasie umúdrilo a tak som začal zľahka. Asfalt a poľná cesta cestou do práce a po práci zas obchádzkou cez makadamovú lesnú cestu. Tu som pochopil, že tie veľké kolesá majú ozaj niečo do seba a trochu som si vyčítal, že som mal tak negatívny postoj k nim, keď som kupoval Meridu. Po asfalte som valil takmer ako na cesťáku. Odpruženie FOX Float vpredu aj vzadu išlo trochu z tuha, no pripisoval som to tomu, že je to nové, nerozhýbané, presne ako moje nohy. Široké rajdy, na ktoré som bol zvyknutý mi prišli trochu moc zahnuté, no teraz som si na to už zvykol. Geometria rámu mi sadla. PPS systém na stránke Canyonu mi odporučil M-ko, ale nedalo mi to, tak som písal do Canyonu, kde sme po pár vymenených mailoch stanovili, že bude lepšie zobrať L-ko. Na sedlo Iridium 3-0 som čítal skôr negatívne ohlasy, no kupodivu som si zvykol po pár kilometroch a príde mi v pohode. Radenie v kombinácii SLX/XT od Shimana popisovať zrejme netreba.



Odjazdil som dva dni a prišiel víkend, keď som konečne vyrazil na poriadny výjazd, aj keď som nečakal, že bude až tak poriadny. 97km na prvý ozajstný výjazd bola slušná záťaž na mňa aj bicykel. Dovtedy som najazdil 23km, viac-menej po rovine. Na tomto výjazde som pochopil, prečo bola moja voľba správna. Asfaltový presun som zvládol “s prstom v nose“ s priemerkou 30km/h. Do kopca v teréne ma tešilo, že mi nedvíhalo predné koleso vďaka väčšej styčnej ploche. Takisto záber kolesa v štrku aj blate bol citeľne lepší, napriek tomu, že plášť Continental X- King 2,2 nemá práve najhlbší dezén. Predný Mountain King 2,4 je síce ťažší, ale drží snáď v každom teréne. Oba plášte sú obuté na kolesách DT Swiss M1700 Two. Dostal som k bicyklu aj ventilky na prerobenie na bezdušové, takže to je len otázkou času. Spomínal som odpruženie FOX, ktoré je našťastie v prevedení Performance. Určite ste už čítali o Evolution sérii a jej problémoch. O toto odpruženie sa starám, po každom výjazde poumývam vnútorné nohy od prachu, očistím tesnenia a nastriekam BRUNOX. Odpruženie sa mi za to odvďačilo pekným chodom už po pár kilometroch v teréne. Samozrejme prispelo k tomu aj správne nastavenie sagu a odskoku. Veľké kolesá pohltia väčšinu nerovností a to čo nedokážu pohltiť oni, urobí pruženie. Stred položený nižšie ako náboje zvyšuje stabilitu celého biku. Dokonca aj v technickejšom teréne som nepocítil, že som o niečo ukrátený. Naopak, jazda po koreňoch a kameňoch bol citeľne plynulejšia. Pohon 2x10 mi absolútne vyhovuje na druh cyklistiky, ktorú robím najčastejšie. Na zjazd stvorený Spectral je vybavený aj teleskopickou sedlovkou Rock Shox Reverb Stealth, čo podtrhuje jeho geometriu a využite. Do kopca ľahšia prechodnosť terénom, donútenie udržiavať vyššie tempo, po rovine rýchlosť a plynulosť a dolu kopcom stabilita a radosť z každého trailu.



Jediné, čo mi vadilo, boli gripy Ergon GE-1. Na môj vkus dosť tenké a tvrdé... tie som vymenil za modré Bontrager Race Lite Plus, ktoré pekne pasujú k farbe rámu. Čo k bicyklu dodať? Ak budem niekedy v budúcnosti riešiť bicykel, zrejme to bude zas Canyon. Nie, že by som nechcel dať zarobiť na Slovensku, ale kúpiť za tie isté peniaze bike v omnoho slabšej výbave, s vyššou váhou a napríklad aj bez teleskopky sa neoplatí. Neoplatí sa to preto, že ako sa poznám, zas by som chcel všetko pomeniť a v konečnom dôsledku by ma bicykel vyšiel omnoho viac ako len kúpna cena.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up48thumb_down comments 67 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Novinka: Prichádza Grizl -  nový gravel od Canyonu

Novinka: Prichádza Grizl - nový gravel od Canyonu

Trh s gravelmi dnes už vyzerá stabilnejšie a pri výrobcoch to už nie je len o tom, či tieto modely vôbec vyrábať a predávať.
Test: Canyon Spectral CF 8.0 - 29-palcová dokonalosť

Test: Canyon Spectral CF 8.0 - 29-palcová dokonalosť

Minulý rok som mal možnosť testovať takmer na chlp rovnaký Spectral, no postavený na "menších" kolesách. Pre rok 2021 prišiel Canyon s 29” verziou a práve na ňu sa pozrieme v teste.
Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
keyboard_arrow_up