Test: Canyon LUX World Cup CFR Team  – to najlepšie na záver

Model LUX mám v pamäti zafixovaný ako jeden z top bikov, ktorý som mal kedy možnosť testovať. Odvtedy však prešli 4 roky. Je to stále ten bravúrny stroj alebo sa niečo zmenilo?

Mám pocit, že už sa stáva takou malou tradíciou, že tá najväčšia „topka” sa ku mne dostane vždy až ako posledný test biku v sezóne. Tento rok sa tejto úlohy zhostil vo veľkom štýle Canyon LUX v najvyššej možnej špecifikácii označenej ako World Cup CFR Team. V porovnaní s „batmanovským” LUX-om spred štyroch rokov pôsobí tento „tímový” XC šarkan ešte o chlp rýchlejší. Uvidíme, či sa prvé dojmy potvrdia aj v reáli.


Prvý dojem – toto bude rýchle

Tá ľahkosť a rýchlosť v kombinácii s komfortom sú prudko návykové.

Po úvodnom vybalení zo škatule, zmontovaní a nastavení putovalo CFR-ko na závesnú váhu, ktorej displej sa zastavil na hodnote 10,38 kg (bez pedálov), čo je vo veľkosti L veľmi slušná hodnota. Zvlášť, keď zoberiem do úvahy, že tu nie sú žiadne „ultralajt" finty, ako penové gripy, absencia farby pod lakom na ráme a podobne. Z konštrukčného hľadiska sa jedná o pretekársky XC full na 29” kolesách so 100 mm zdvihom, postavenom na celo-karbónovom ráme (vrátane vahadla) s kinematikou prepákovaného jednočapu typu zeropivot. Farebná kombinácia bielej s modrou triádou v zadnej časti pôsobí naživo veľmi pekne. Túto dizajnovú harmóniu vizuálne zámerne narúša oranžový kontrast vidlice FOX 32 Step Cast. Popravde, ani jedna testovačka nemala na Instagrame takú „žatvu" srdiečok a pozitívnych reakcií ako tento testovaný LUX. Niet sa čomu čudovať – bike je osadený tým najlepším, čo sa dá zohnať a už samotné testovaco-nastavovacie koliečko ma utvrdilo v tom, že toto bude veľmi rýchle.


Geometria – dvakrát meraj a raz kupuj

Značka Canyon je špecifická v tom, že sa jedná o tzv. „direct-sale” predajcu bez možnosti si daný bicykel pozrieť a vyskúšať s výnimkou testovacích dní a bike-festov. O to väčšie „bacha” treba dávať pri voľbe správnej veľkosti. Píšem to tu aj preto, lebo pôvodne som si myslel, že veľkosť L na mojich 176 cm bude veľká a budem to musieť vykorigovať kratším predstavcom. Po vybalení z krabice však na mňa vykuklo combo riadidiel a predstavca z jedného kusa a mne vyskočili vrásky na čele. Prax však ukázala, že hoci je L-ko určené na postavy s výškou od 183 cm, tak som sa aj pri reachi 470 mm, šírke riadidiel 740 cm a predstavci 7 cm úplne v pohode napasoval za riadidlá bez toho, aby som mal pocit, že som nejako nepríjemne natiahnutý alebo vysoko. Jediné, čím som hýbal, boli lyžiny sedla, ktoré som posúval dopredu, ale primárne preto, lebo sedlovka mala offset, ktorému sa ja vyhýbam a aj na všetkých svojich bikoch mám dlhé roky sedlo posunuté viac dopredu. Obávam sa, že na M-ku by som mal posed trochu viac turistický, ako by sa na takýto „závoďák" patrilo.

Otázka teda znie, či sú na veľkosť L riadidlá príliš úzke alebo prečo Canyon dáva na všetky veľkosti riadidlá s rovnakou šírkou 740 mm a ekvivalentom 7 cm predstavca? Z môjho pohľadu by bolo rozumnejšie pre Canyon dokúpiť formu na 800 mm rajdy a nech si každý zreže, koľko potrebuje… Tak, či onak, hlavový uhol má hodnotu 68,5°, hlava vo veľkosti L 110 mm a uhol sedlovej rúry zviera uhol 75°. Celkom príjemný mix.


Špecifikácia bez kompromisov – alebo nie je World Cup ako World Cup

Vidlica FOX 32 Step Cast Factory v kombinácii s predným kolesom DT Swiss XCR 1200 a tuhým kokpitom vôbec nepôsobila gumovo. Pod mojimi 80 kg cítiť, že vo FOXe zapracovali na tuhosti konštrukcie tejto najľahšej vidlice a už to nie je len pretekárske náčinie pre 60 kg chrtov. Druhé husle nehrá ani „kašimovo-zlatý” zadný tlmič FOX Float DPS s externým lockoutom. Pohon, s výnimkou karbónových kľúk Race Face Next SL, nesie komplet označenie XTR a to isté platí aj pre brzdy a kotúče. Karbónová sedlovka a kokpit sú vlastnej produkcie a zvyšok ako napr. sedlo s karbónovými lyžinami alebo lock-on GA020 gripy dodal nemecký Ergon. Karbón neobišiel ani zapletený set kolies DT Swiss XCR 1200 Spline, ktoré sú postavené na ľahučkých nábojoch 180 a ráfikoch s vnútornou šírkou 30 mm. Kolesá sú obuté na plášťoch Maxxis Ikon v šírke 2,35” v 3C zmesi a s ochranou bočníc EXO. Takže ani tu sa žiadna gramarina nekoná.


Detaily, ktoré zavážia

LUX síce nemá vo svojich útrobách integrované náradie, alebo priestor v ráme, no nachádza sa tu pár vychytávok, ktoré určite stoja za zmienku. Prvou z nich, hoci neviditeľnou, je integrovaná ochrana riadidiel proti pretočeniu (napr. v prípade pádu) v hlavovom zložení, ktorá funguje veľmi dobre a vďaka integrovanej konštrukcii nekazí čisté línie rámu, ani nezvyšuje stack (výška riadidiel). Praktické je aj minimalistické vodítko, ktoré nenecháva vaše umiestnenie na náhodu, ale „zichruje vašu reťaz na prevodníku aj v rozbitom teréne a blatistých podmienkach.

Veľkou parádou je aj použitie keramických ložísk Ceramic speed v stredovom zložení, s ktorým som sa na sériovke stretol asi prvýkrát, a to tie bicykle už nejaký ten rok testujem. K drobnostiam, ktoré potešia, môžeme zaradiť napr. aj možnosť napasovať do rámu dve plnohodnotné fľaše, praktickú flip&turn integrovanú páčku v zadnej oske, alebo k brzdovej hadici pripnutý inbusáčik, slúžiaci na nastavenie odskoku zadného tlmiča. Ktorý by však nebolo treba, keby červené koliesko odskoku nebolo tak šialene „utopené" v ráme. Technofilov iste poteší aj prítomnosť novej UDH pätky, na ktorú budú môcť časom namontovať aj novú generáciu šaltrov SRAM AXS, akú už vozia na sveťáku továrenskí jazdci v programe BlackBox.


Reálne postrehy z jazdy – ako sa jazdí na rakete?

Pri vymýšľaní názvu tohto odstavca mi hlavou vírili slovné spojenia ako „Kráľ zvážnic”, „Kombajn na KOM-y” a pod. V podstate sú trefné všetky, ale použiť sa dá len jeden . Už na prvé zvezenie pôsobí LUX CFR World Cup neskutočne ľahkým a rýchlym dojmom. Prenos energie z kľúk na koleso je ukážkový a zadný tlmič sa vôbec nemá tendenciu húpať pri šliapaní ani na naklonenej rovine. Pokiaľ sa opriete do pedálov, bicykel ochotne vystrelí vpred. Myslím si, že jediný slabý článok tohto biku bol reálne medzi sedlom a riadidlami. Na druhej strane, LUX nie je žiadna nekomfortná „zbíjačka", ale pri prekážke pruženie začne pekne pracovať. Chod tlmiča mi príde pomerne lineárny, no výborne vyladený na XC použitie. Dávno som sa neviezol na niečom, čo sa minimálne húpe pri šliapaní, no zároveň zostáva pekne aktívne pri prejazde nerovností. Pokiaľ zamknete odpruženie páčkou lockoutu, tak máte razom z efektívneho hltača výškových metrov totálne tvrdú zbíjačku, ktorá ide hore asfaltovým stúpaním takmer ako žiletka. Jediné, čo mi až tak nesedelo, bola inverzná páčka lockoutu. To je však problém FOX-u, nie Canyonu.

Geometria je z môjho pohľadu „taká akurát”. Ani príliš položená, ani príliš konzervatívna. Skrátka, taká, aby ste si jazdu užívali a nemali problém smerom hore, dole, ani v zavretých zátačkách. Prvotne som sa trochu obával aj prechodu z elektronického AXS-ka na mechanické XTR-ko, no absolútne neopodstatnene. XTR-ko šliapalo ako švajčiarske hodinky a radenie fungovalo rýchlo a bezchybne aj pod záťažou a v blatistých podmienkach, ktoré som vychytal takmer počas celého obdobia, ktoré som mal na testovanie k dispozícii. Tu trochu strácali dych plášte Maxxis Ikon, no napokon sme sa na nižších tlakoch celkom skamarátili.


Aby som však len nechválil, z môjho pohľadu sa našli aj nejaké tie nedostatky. Výborný jazdný potenciál tohto biku z môjho pohľadu dosť podkopáva absencia teleskopickej sedlovky. Chápem, že tu sa hrá striktne na gramy, a že toto je náčinie pre „epesných" technikov, no aj tak si myslím, že na trhu je už pomerne dosť ultralight teleskopiek s nízkym zdvihom, ktoré by sem zapasovali a posunuli pocit istoty v zjazde do komfortnejšej zóny aj bežným smrteľníkom. Na LUX-e z roku 2018 teleskopka bola a vôbec si nemyslím, že by tam bola navyše.


Kombo riadidiel a predstavca je na pohľad krásne, pocitovo extra tuhé, na váhe ľahké a v praxi nepraktické. Keď si odmyslím fakt, že vo veľkosti L má CFR-ko 740 milimetrov široké (lepšie povedané úzke) rajdy, tak problém nastal v momente, kedy som chcel na ne osadiť držiak Garminu a úchyt na svetlo Fenix. Bez špeci úchytu pod viečko hlavového zloženia budete mať cyklopočítač pravdepodobne nakrivo a svetlo viete uchytiť na rajdy len sotené do strany. Hold, LUX je pretekárske náčinie a s nepotrebnými „haraburdami” sa tu veľmi nepočíta.

Problematické je aj nastavenie odskoku na zadnom tlmiči, ktoré som spomínal o pár odstavcov vyššie. Suma sumárum je však tento „sveťákový” LUX nádherný, ľahučký a ukážkovo funkčný bike, ktorý vás podvedome núti zo seba vyžmýkať maximum s úsmevom na perách. Tých pár nedostatkov mu s prehľadom dokážem odpustiť za tú plejádu osobákov, ktoré sa mi na Strave sypali a na potrebu teleskopky nemusí mať každý rovnaký názor. Napokon, dokúpiť sa dá vždy. Navyše s pár drobnými úpravami sa v pohode viete pomerne jednoducho dostať aj pod hodnotu magických 10 kg.


Plusy

  • tuhý a efektívny rám
  • výborné odpruženie
  • extra nízka hmotnosť
  • výborná skladba komponentov
  • keramické ložiská v stredovom zložení
  • integrovaná ochrana pred pretočením riadidiel

Mínusy

  • absencia teleskopickej sedlovky
  • problematické nastavenie odskoku tlmiča
  • „nepraktické” combo predstavca a riadidiel
  • pomerne úzke riadidlá


Pre koho je takýto bike určený?

V prvom rade takto osadený stroj mieri na cieľovku pretekárov, ktorí sa chcú posunúť vo výsledkovej listine, stáť na bedni a vyhrávať. To isté platí aj pre zberateľov KOM-ov. Pokiaľ však máte na to rozpočet a zo všetkého najviac vás baví hltať kilometre a výškové metre, LUX vás bude neskutočne baviť. Tá ľahkosť a rýchlosť v kombinácii s komfortom sú prudko návykové.  

Na záver ešte spomeniem, že cena je pre testovaný model stanovená na 6 999 € a kompletnú špecifikáciu nájdete na tomto odkaze.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.

Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: CTM Skaut 4.0 - neočakávaná jazda

Test: CTM Skaut 4.0 - neočakávaná jazda

Nebudem chodiť okolo „horúcej kaše“ a rovno napíšem, že tento slovenský celoodpružený bike ma prekvapil. A nie iba raz. Pozitívne? Negatívne? To sa dozviete v teste.
Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?
keyboard_arrow_up