Test: Canyon LUX CF SLX 9.0 PRO RACE – návrat temného rytiera na maratónske trate

Po úspešných novinkách Grail, Spectral a Torque uzrela svetlo sveta aj nová generácia modelu LUX. Nechať si ujsť možnosť otestovať tento model vo výbave z ríše snov skrátka neprichádzalo do úvahy!

Hoci bol Canyon LUX dlho očakávanou novinkou, tí pozornejší z vás jeho obrysy mohli spoznať už začiatkom sezóny ako zakamufľážované prototypy, na ktorých sa premávali profi jazdci počas etapáku Cape Epic, alebo napr. na “sveťáku” v Novom meste na Moravě. Aký je však tento pretekársky orientovaný univerzál naživo?


Prvý dojem, inovácie a rozdiely

Ako prvá určite udrie do očí zmena uloženia tlmiča pod hornú rámovú trubku. Okrem zmeny priebehu odpruženia sa týmto krokom dosiahlo to, že do predného rámového trojuholníka dokážete napasovať dve 800 mililitrové fľaše, čo je minimálne pre vytrvalcov príjemná zmena k lepšiemu. Spomínaná zmena kinematiky sa prejavila aj na celkovom odľahčení rámu a navýšení tuhosti v oblasti vahadla. Logickým krokom bol samozrejme aj prechod na boost osky a integrovanie kabeláže do vnútra rámu. Dizajnéri zavrhli aj možnosť osadenia prešmykačom a rovnako aj geometria sa medzigeneračne posunula k technickejšie orientovaným tratiam. Za zmienku stojí určite aj info, že všetky stupne výbavy tohto modelu ponúka Canyon na tvarovo rovnakých karbónových rámoch, ktoré sa líšia akurát typom použitej tkaniny na stavbu rámu.


Geometria a osadenie – komponenty z najvyššej poličky

Čo sa týka geometrie, tak najviac asi cítiť položenejší 70° hlavový uhol a dlhší reach (435 mm), ktorý spolu s 720 mm širokými riadidlami a 80 mm predstavcom ponúkajú výborný balans medzi ovládateľnosťou v stúpaniach a kontrolou v rýchlych zjazdoch. Zadné vzpery majú rozumných 435 mm, čo je taká zlatá stredná cesta pri tomto type bicykla. Dizajnérom ale slúži ku cti, že miesto zbytočného skrátenia zadnej stavby radšej ponechali medzi stredom a vzperami fúru miesta pre priechodnosť 2,2-palcového plášťa, ktorý nezastavia ani blatové galeje Maríkovského typu.
Ku komponentovému osadeniu možno mať len ťažko výtky. Všetko je vyberané s ohľadom na minimalizáciu hmotnosti celku pri zachovaní maximálneho výkonu. Chuťovky ako vidlica Rock Shox SID World Cup s karbónovou korunkou a krkom, sada XX1 Eagle, brzdy SRAM LEVEL ULTIMATE s karbónovými páčkami na ložiskách a set karbónových kolies Reynolds sú len výcucom z tejto maratónskej „The very Best of“ kompilácie. Celková mnou navážená hmotnosť bicykla činila 10,55 kg.


Táto hmotnosť však zahŕňa dvojicu košíkov, pedále Shimano PD-M520, senzor tachometra sigma a oproti katalógovej špecifikácii aj ťažší zadný plášť Maxxis Ikon s EXO ochranou bočníc. Hmotnosť bicykla vo veľkosti M, tak ako ho vybalíte z krabice, by tak mala byť tesne pod magických 10 kilogramov.



Vyšperkovaný množstvom funkčných vychytávok

Kým ochrana proti pretočeniu riadidiel integrovaná do rámu a hlavového zloženia je už bežnou súčasťou karbónových rámov tejto značky, prvky ako miniatúrne vodítko s hmotnosťou 9 gramov umiestnené v spodnom čape, alebo vnútrom rámu vedené lanko uzamykania zadného tlmiča sú horúcou novinkou. Uzamykanie vidlice a tlmiča sa realizuje súčasne pomocou jednej páčky umiestnenej na spodnej strane riadidiel vľavo. Nezabudlo sa ani na teleskopickú sedlovku, ktorej miesto si hrdo zastáva KS LEV Si s desaťcentimetrovým zdvihom. Vysúvanie teleskopky má maslový chod, ktorý dokážete regulovať silou tlaku na páčku ovládania. Pokiaľ ju zatlačíte nadoraz, tak teleskopka vyletí s výrazným akustickým kovovým buchnutím na konci. Bočná vôľa je aj po mnou natočených 200 kilometroch absolútne minimálna a predozadná vôľa nie je prítomná vôbec. Skôr ma prekvapilo, že pokiaľ teleskopku zasuniete a zdvihnete bike za sedlo, tak sa pod jeho váhou vysunie cca 2 centimetre ako silomer na hodinách fyziky.


Karbón, kam oko dohliadne – síce ľahký, no ukážkovo tuhý

LUX CF SLX 9-tka je bike, za ktorý by sa vo svojom vozovom parku nemusel hanbiť ani Bruce Wayne. Karbón sa použil na výrobu rámu, zadnej stavby, riadidiel, kľúk, ráfikov aj brzdových pák. Vďaka tomu je LUX tuhý a pritom rozprávkovo ľahký. Karbónové záplety Reynolds s vnútornou šírkou ráfika 25 mm na bezdušových Ikonoch idú za pedálom ako pes za údeným, čomu dopomáhajú aj tuhé karbónové kľuky XX1 s 30-milimetrovou dutou osou. Uchytenie čapov zadnej stavby je rovnako masívne a kým nízka hmotnosť SID-ky je v krute postrehnuteľná, zadná stavba neuhne ani pri šliapaní v amoku na cieľovú pásku.


Celopéro, pevňák, niečo medzi alebo oboje?

Možnosť súčasného uzamknutia tlmiča aj vidlice som už spomínal, no rád by som sa k tejto funkcii rozpísal aj trochu viac. Tlmič Rock Shox Deluxe ponúka 100 milimetrov zdvihu, rovnako ako vidlica. Tlmič je opticky natlačený pod hornú rámovú trubku a lanko, ktoré ho uzamyká je k tlmiču vedené vnútrom hornej rámovej trubky podobne ako to má napr. Scott alebo BMC. Medzi tlmičom a rámom sa nachádza aj modifikovaná páčka odskoku, ktorou môžete hýbať zľava doprava v rozsahu zhruba 225 stupňov, respektíve deviatich polohách. Lock sa nedá nastaviť separátne pre tlmič a vidlicu, ale len súčasne pre obe odpružené jednotky. Uzamknutie tlmiča je absolútne pevné ako kameň a ani pri silovom šliapaní v stoji sa tlmič ani vidlica nezanoria ani milimeter. Stlačením jednej páčky spravíte tak z pohodlného maratonskeho fulla nekompromisnú zbíjačku, ktorá premení každé vaše šliapnutie na pohyb vpred bez straty energie.


Teória v praxi

Jazda na takto osadenom biku je niečo, čo sa ťažko opisuje. Všetko funguje hladko, presne, cvaká jedna radosť a vy máte chuť do toho dupnúť asi ako keď presadnete z felície do nejakého športového auta. Spočiatku som si chvíľku síce zvykal na grip-shift, no po pár dňoch sa mi zapáčil viac ako klasický páčkový trigger. Prepracované odpruženie zaslúži rozhodne pochvalu, nakoľko pri jazde po rovine prakticky nehúpe. Počas jazdy po asfalte v 8-10% stúpaní som nemal potrebu odpruženie vôbec zamykať. Tlmič húpe až pri jazde v stoji alebo po tom, ako vletíte do rozbitého terénu. Príkladná je aj tuhosť rámu a zadnej stavby. Čapy spodných vzpier sú k prednému trojuholníku prichytené poriadne naširoko a tuhosti celku napomáhajú aj boost osky a stredové zloženie BB30. Tento bike sa napriek mušej váhe vôbec nekrúti. Toto tak úplne neplatí pre najľahšiu SID-ku na trhu, kde mierny krut pri bombovaní v stoji spoznáte podľa škrtania kotúča o platničky. Zamykanie odpruženia išlo na môj vkus pomerne tuho, pravdepodobne by to však vyriešilo premazanie bowdenov, prípadne výmena niektorého z laniek. Čo je podstatnejšie je to, že po zatlačení páčky sa LUX premení z umiernenej rakety na krvilačnú beštiu, ktorá vás vystrelí dopredu v každom strmom stúpaní.


Veľmi príjemným bonusom sú aj karbónové TLR ráfiky, ktoré sú široké a ľahučké a roztáčajú sa jedna radosť. Rušivý môže byť však pre niekoho zvuk náboja, ktorý zaskočí aj skúseného milovníka pekelného šramotu. Nič hlučnejšie som doposiaľ nejazdil a odísť s týmto bicyklom z panelákového bytu bez povšimnutia je skutočná výzva. Či je to plus alebo mínus nechám na vás, no poriadna zvuková kulisa k rýchlym mašinám odjakživa tak nejak patrí.


Náročného bikera potešia určite aj viaceré vychytávky ako je zadná stealth oska “quixle” alebo miniatúrne vodítko zabraňujúce pádu reťaze. Kompletne vnútrom vedená kabeláž pôsobí mimoriadne elegantným a čistým dojmom a poriadne vytrápi vaše mozgové závity, pokiaľ sa rozhodnete zistiť kade vedú bowdeny k zadnej brzde a šaltru v oblasti stredu. Aktualizácia geometrie určite prospela zjazdovým schopnostiam toho biku a pri jazdení po trailoch nebudete pociťovať nedostatky, pokiaľ máte aspoň trochu v rukách. Tomu dopomáha aj teleskopka KS LEV Si, ktorá značne dvíha potenciál tohto biku.

Plusy

  • Nekompromisná hmotnosť a funkčnosť.
  • Nadštandardná tuhosť.
  • Výbava bez kompromisov.
  • Možnosť úplného uzamknutia jednou páčkou.
  • Kvalitná teleskopka.

Mínusy

  • Páčka uzamykania pruženia ide pomerne ťažko.
  • Zadný náboj je najhlasnejší, aký som mal kedy možnosť jazdiť.
  • Žiadny výrazný farebný variant.

Pár slov na záver

Pretekárske vlastnosti tohto biku sú absolútne citeľné a návykové. Zrýchlenie, tuhosť a presný chod pohonu dávajú jazdcovi sedlajúcemu tento bike veľký tromf do rukáva. Samozrejme každý špás niečo stojí a v prípade CF SLX 9.0 to nie je zrovna najmenej, no ak to s jazdením myslíte naozaj vážne a rezervy pociťujete skôr v materiáli ako v nohách, tak týmto bikom určite posuniete svoje výkony ešte o úroveň vyššie. Jazdné vlastnosti sú ukážkovo vyvážené a viem si celkom reálne predstaviť, že by mi tento bicykel hovoril “pane” bez toho, aby som rozmýšľal nad tým, čo by sa na ňom dalo ešte vylepšiť .


Testovaný LUX CF SLX 9.0 Pro Race, ktorý je možné dostať v čierno-modrej a stealth verzii si Canyon cení na 5 599 € a viacej informácií sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Rozhovor: Gunn-Rita Dahle Flesja – prvá dáma cyklistiky

Rozhovor: Gunn-Rita Dahle Flesja – prvá dáma cyklistiky

Sú rôzni skvelí športovci a športovkyne, šampióni, majstri a nakoniec legendy. Jednou z nich je dáma z Nórska, ktorá je doslova synonymom horskej cyklistiky.
FFWD Outlaw 30 – novinka, ktorá mi pomohla prejsť Alpy

FFWD Outlaw 30 – novinka, ktorá mi pomohla prejsť Alpy

Holandská značka sa opäť vrátila ku karbónovým MTB kolesám a ich novinku pre rok 2023 som vzal na skutočne poriadny test. Ako dopadli?
keyboard_arrow_up