Test: Canyon LUX CF SLX 9.0 PRO RACE – návrat temného rytiera na maratónske trate

Test: Canyon LUX CF SLX 9.0 PRO RACE – návrat temného rytiera na maratónske trate

36 komentárov

bimjeam 27.08.2018 42 fotografií   Horska Cyklistika Canyon Singletrail Test Cross Country Svetovy Pohar Preteky Novinky Maraton

Po úspešných novinkách Grail, Spectral a Torque uzrela svetlo sveta aj nová generácia modelu LUX. Nechať si ujsť možnosť otestovať tento model vo výbave z ríše snov skrátka neprichádzalo do úvahy!

 

Hoci bol Canyon LUX dlho očakávanou novinkou, tí pozornejší z vás jeho obrysy mohli spoznať už začiatkom sezóny ako zakamufľážované prototypy, na ktorých sa premávali profi jazdci počas etapáku Cape Epic, alebo napr. na “sveťáku” v Novom meste na Moravě. Aký je však tento pretekársky orientovaný univerzál naživo?



Prvý dojem, inovácie a rozdiely


Ako prvá určite udrie do očí zmena uloženia tlmiča pod hornú rámovú trubku. Okrem zmeny priebehu odpruženia sa týmto krokom dosiahlo to, že do predného rámového trojuholníka dokážete napasovať dve 800 mililitrové fľaše, čo je minimálne pre vytrvalcov príjemná zmena k lepšiemu. Spomínaná zmena kinematiky sa prejavila aj na celkovom odľahčení rámu a navýšení tuhosti v oblasti vahadla. Logickým krokom bol samozrejme aj prechod na boost osky a integrovanie kabeláže do vnútra rámu. Dizajnéri zavrhli aj možnosť osadenia prešmykačom a rovnako aj geometria sa medzigeneračne posunula k technickejšie orientovaným tratiam. Za zmienku stojí určite aj info, že všetky stupne výbavy tohto modelu ponúka Canyon na tvarovo rovnakých karbónových rámoch, ktoré sa líšia akurát typom použitej tkaniny na stavbu rámu.



Geometria a osadenie – komponenty z najvyššej poličky


Čo sa týka geometrie, tak najviac asi cítiť položenejší 70° hlavový uhol a dlhší reach (435 mm), ktorý spolu s 720 mm širokými riadidlami a 80 mm predstavcom ponúkajú výborný balans medzi ovládateľnosťou v stúpaniach a kontrolou v rýchlych zjazdoch. Zadné vzpery majú rozumných 435 mm, čo je taká zlatá stredná cesta pri tomto type bicykla. Dizajnérom ale slúži ku cti, že miesto zbytočného skrátenia zadnej stavby radšej ponechali medzi stredom a vzperami fúru miesta pre priechodnosť 2,2-palcového plášťa, ktorý nezastavia ani blatové galeje Maríkovského typu.
Ku komponentovému osadeniu možno mať len ťažko výtky. Všetko je vyberané s ohľadom na minimalizáciu hmotnosti celku pri zachovaní maximálneho výkonu. Chuťovky ako vidlica Rock Shox SID World Cup s karbónovou korunkou a krkom, sada XX1 Eagle, brzdy SRAM LEVEL ULTIMATE s karbónovými páčkami na ložiskách a set karbónových kolies Reynolds sú len výcucom z tejto maratónskej „The very Best of“ kompilácie. Celková mnou navážená hmotnosť bicykla činila 10,55 kg.



Táto hmotnosť však zahŕňa dvojicu košíkov, pedále Shimano PD-M520, senzor tachometra sigma a oproti katalógovej špecifikácii aj ťažší zadný plášť Maxxis Ikon s EXO ochranou bočníc. Hmotnosť bicykla vo veľkosti M, tak ako ho vybalíte z krabice, by tak mala byť tesne pod magických 10 kilogramov.





Vyšperkovaný množstvom funkčných vychytávok


Kým ochrana proti pretočeniu riadidiel integrovaná do rámu a hlavového zloženia je už bežnou súčasťou karbónových rámov tejto značky, prvky ako miniatúrne vodítko s hmotnosťou 9 gramov umiestnené v spodnom čape, alebo vnútrom rámu vedené lanko uzamykania zadného tlmiča sú horúcou novinkou. Uzamykanie vidlice a tlmiča sa realizuje súčasne pomocou jednej páčky umiestnenej na spodnej strane riadidiel vľavo. Nezabudlo sa ani na teleskopickú sedlovku, ktorej miesto si hrdo zastáva KS LEV Si s desaťcentimetrovým zdvihom. Vysúvanie teleskopky má maslový chod, ktorý dokážete regulovať silou tlaku na páčku ovládania. Pokiaľ ju zatlačíte nadoraz, tak teleskopka vyletí s výrazným akustickým kovovým buchnutím na konci. Bočná vôľa je aj po mnou natočených 200 kilometroch absolútne minimálna a predozadná vôľa nie je prítomná vôbec. Skôr ma prekvapilo, že pokiaľ teleskopku zasuniete a zdvihnete bike za sedlo, tak sa pod jeho váhou vysunie cca 2 centimetre ako silomer na hodinách fyziky.



Karbón, kam oko dohliadne – síce ľahký, no ukážkovo tuhý


LUX CF SLX 9-tka je bike, za ktorý by sa vo svojom vozovom parku nemusel hanbiť ani Bruce Wayne. Karbón sa použil na výrobu rámu, zadnej stavby, riadidiel, kľúk, ráfikov aj brzdových pák. Vďaka tomu je LUX tuhý a pritom rozprávkovo ľahký. Karbónové záplety Reynolds s vnútornou šírkou ráfika 25 mm na bezdušových Ikonoch idú za pedálom ako pes za údeným, čomu dopomáhajú aj tuhé karbónové kľuky XX1 s 30-milimetrovou dutou osou. Uchytenie čapov zadnej stavby je rovnako masívne a kým nízka hmotnosť SID-ky je v krute postrehnuteľná, zadná stavba neuhne ani pri šliapaní v amoku na cieľovú pásku.



Celopéro, pevňák, niečo medzi alebo oboje?


Možnosť súčasného uzamknutia tlmiča aj vidlice som už spomínal, no rád by som sa k tejto funkcii rozpísal aj trochu viac. Tlmič Rock Shox Deluxe ponúka 100 milimetrov zdvihu, rovnako ako vidlica. Tlmič je opticky natlačený pod hornú rámovú trubku a lanko, ktoré ho uzamyká je k tlmiču vedené vnútrom hornej rámovej trubky podobne ako to má napr. Scott alebo BMC. Medzi tlmičom a rámom sa nachádza aj modifikovaná páčka odskoku, ktorou môžete hýbať zľava doprava v rozsahu zhruba 225 stupňov, respektíve deviatich polohách. Lock sa nedá nastaviť separátne pre tlmič a vidlicu, ale len súčasne pre obe odpružené jednotky. Uzamknutie tlmiča je absolútne pevné ako kameň a ani pri silovom šliapaní v stoji sa tlmič ani vidlica nezanoria ani milimeter. Stlačením jednej páčky spravíte tak z pohodlného maratonskeho fulla nekompromisnú zbíjačku, ktorá premení každé vaše šliapnutie na pohyb vpred bez straty energie.



Teória v praxi


Jazda na takto osadenom biku je niečo, čo sa ťažko opisuje. Všetko funguje hladko, presne, cvaká jedna radosť a vy máte chuť do toho dupnúť asi ako keď presadnete z felície do nejakého športového auta. Spočiatku som si chvíľku síce zvykal na grip-shift, no po pár dňoch sa mi zapáčil viac ako klasický páčkový trigger. Prepracované odpruženie zaslúži rozhodne pochvalu, nakoľko pri jazde po rovine prakticky nehúpe. Počas jazdy po asfalte v 8-10% stúpaní som nemal potrebu odpruženie vôbec zamykať. Tlmič húpe až pri jazde v stoji alebo po tom, ako vletíte do rozbitého terénu. Príkladná je aj tuhosť rámu a zadnej stavby. Čapy spodných vzpier sú k prednému trojuholníku prichytené poriadne naširoko a tuhosti celku napomáhajú aj boost osky a stredové zloženie BB30. Tento bike sa napriek mušej váhe vôbec nekrúti. Toto tak úplne neplatí pre najľahšiu SID-ku na trhu, kde mierny krut pri bombovaní v stoji spoznáte podľa škrtania kotúča o platničky. Zamykanie odpruženia išlo na môj vkus pomerne tuho, pravdepodobne by to však vyriešilo premazanie bowdenov, prípadne výmena niektorého z laniek. Čo je podstatnejšie je to, že po zatlačení páčky sa LUX premení z umiernenej rakety na krvilačnú beštiu, ktorá vás vystrelí dopredu v každom strmom stúpaní.



Veľmi príjemným bonusom sú aj karbónové TLR ráfiky, ktoré sú široké a ľahučké a roztáčajú sa jedna radosť. Rušivý môže byť však pre niekoho zvuk náboja, ktorý zaskočí aj skúseného milovníka pekelného šramotu. Nič hlučnejšie som doposiaľ nejazdil a odísť s týmto bicyklom z panelákového bytu bez povšimnutia je skutočná výzva. Či je to plus alebo mínus nechám na vás, no poriadna zvuková kulisa k rýchlym mašinám odjakživa tak nejak patrí.



Náročného bikera potešia určite aj viaceré vychytávky ako je zadná stealth oska “quixle” alebo miniatúrne vodítko zabraňujúce pádu reťaze. Kompletne vnútrom vedená kabeláž pôsobí mimoriadne elegantným a čistým dojmom a poriadne vytrápi vaše mozgové závity, pokiaľ sa rozhodnete zistiť kade vedú bowdeny k zadnej brzde a šaltru v oblasti stredu. Aktualizácia geometrie určite prospela zjazdovým schopnostiam toho biku a pri jazdení po trailoch nebudete pociťovať nedostatky, pokiaľ máte aspoň trochu v rukách. Tomu dopomáha aj teleskopka KS LEV Si, ktorá značne dvíha potenciál tohto biku.

Plusy

  • Nekompromisná hmotnosť a funkčnosť.
  • Nadštandardná tuhosť.
  • Výbava bez kompromisov.
  • Možnosť úplného uzamknutia jednou páčkou.
  • Kvalitná teleskopka.

Mínusy

  • Páčka uzamykania pruženia ide pomerne ťažko.
  • Zadný náboj je najhlasnejší, aký som mal kedy možnosť jazdiť.
  • Žiadny výrazný farebný variant.

Pár slov na záver


Pretekárske vlastnosti tohto biku sú absolútne citeľné a návykové. Zrýchlenie, tuhosť a presný chod pohonu dávajú jazdcovi sedlajúcemu tento bike veľký tromf do rukáva. Samozrejme každý špás niečo stojí a v prípade CF SLX 9.0 to nie je zrovna najmenej, no ak to s jazdením myslíte naozaj vážne a rezervy pociťujete skôr v materiáli ako v nohách, tak týmto bikom určite posuniete svoje výkony ešte o úroveň vyššie. Jazdné vlastnosti sú ukážkovo vyvážené a viem si celkom reálne predstaviť, že by mi tento bicykel hovoril “pane” bez toho, aby som rozmýšľal nad tým, čo by sa na ňom dalo ešte vylepšiť .



Testovaný LUX CF SLX 9.0 Pro Race, ktorý je možné dostať v čierno-modrej a stealth verzii si Canyon cení na 5 599 € a viacej informácií sa dozviete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Filip80 28.08.2018 (10:11)

Tahanie za sedlo pri zasunutej sedlovke je nespravne, dokonca KS to vobec neodporuca.

 
Rudolf69 27.08.2018 (20:39)

Pilu s 36 zubmi bi bolo mozno do toho napasovat, bez toho abi skrkala ram ?

 
bimjeam Rudolf69 27.08.2018 (21:15)

S prehľadom. Od pohľadu je tá zadná stavba robená tak, že sa tam kľudne zmestí aj 40z

 
stanik.gonda bimjeam 27.08.2018 (21:17)

A 32 z pila sa tam da dat

 
bimjeam stanik.gonda 27.08.2018 (21:21)

Štandardne je tam 34z ale samozrejme nie je problém osadit čokoľvek od 28 po 40z

 
Strenki Rudolf69 27.08.2018 (21:18)

Určite bY zvládol 36. Profíci na tomto jazdia aj 38 😉

 
LuboSRHC 27.08.2018 (21:13)

To určite nebude problém maratónske elite určite jazdí standardne 36 .

 
stanik.gonda 27.08.2018 (21:16)

Ide tam tusim dat aj 38 pila co som cital na zahr. Fore ale pisali 34 az 38 tak ja zase mam obavy ze sa tam neda dat 32 z pila toto neviem ako zistit

 
Strenki stanik.gonda 27.08.2018 (21:23)

Dáš tam aj 30 pílu (hoc aj 28), akurát možno vidítko stratí funkciu lebo nedosiahne. Pri malej píle sa ti asi bude viac hojdať pri pedálovaní (eliminácia hojdania je stavaná práve pre 34-38)
Debata o mušom prde. Kupuj a jazdi. Bajku zdar

 
jachmel 27.08.2018 (21:23)

Otazka trosku mimo temy ale ako hodnotis tie Ergon gripy oproti ESI?

 
bimjeam jachmel 27.08.2018 (21:43)

Ako, tá guma bola mäkšia ako by človek čakal, vôbec neboli zlé. Ale esi su pohodlím niekde inde

 
Strenki jachmel 27.08.2018 (22:00)

Prvá vec čo išlo dole z bajkov boli Ergon gripy. ESI sú naj. Jedine, že vymyslíš ešte niečo lepšie od nich

 
daniel_po jachmel 28.08.2018 (09:51)

Skús Supacaz Siliconez, ešte vyšší level, ako ESI. Sám som kedysi ESI jazdil...teraz už len Supa.

 
jachmel daniel_po 28.08.2018 (15:14)

Hladam prave alternativu k ESI, ktore su super, ale pomerne rychlo stracaju svoje vlastnosti. Mozno len vela jazdim.

 
daniel_po jachmel 28.08.2018 (20:47)

Pravdu máš...to som postrehol pri ESI, aj ja. Ten Supacaz materiál mi príde taký hutnejší a na pocit mi príde kvalitnejší, ako ESI pri identickom používaní...prirovnal by som to napr. k tričkám, tam tiež cítiš, ak máš tričko s gramážou 220g/m2, oproti 120g/m2.

 
jachmel daniel_po 29.08.2018 (08:10)

Dik teda za tip. Skusim na buduce tie Supacaz.

 
pe3kk jachmel 07.09.2018 (16:25)

Gripy by boli fajn, len skratena strana s gripshift ma priemer 34mm oproti druhej strane ktora ma len cca 31mm. Ono sa nezda, ale vadi to hlavne ked clovek na to sustredi.

 
dzuro8 28.08.2018 (12:23)

zvladnu kolesa 90kg+ váhu jokeja?

 
Laro22 28.08.2018 (15:13)

tentoclok tu mal byt ked som sa rozhodoval medzi luxom a orbeou! teraz je uz neskoro plakat

 
zino1 28.08.2018 (20:19)

K tým jednoplackam,som čítal že bajk bol navrhovaný primárne na 34z.A výmena za 32z alebo 30z zníži efektivitu zadného pruženia o 5%[32z] alebo 10%[30z].

 
crymo99 30.08.2018 (13:43)

"Skôr ma prekvapilo, že pokiaľ teleskopku zasuniete a zdvihnete bike za sedlo, tak sa pod jeho váhou vysunie cca 2 centimetre ako silomer na hodinách fyziky."

Toto snad autor nemysli vazne. To co je za barbarstvo zdvihat bajk za spustenu teleskopku...

 
bimjeam crymo99 30.08.2018 (14:11)

Netvrdím, že je to správne ani nikoho k tomu nenabádam. Často nakladám biky do svojho kombíka, vynášam do panelákového bytu a vešiam na závesnú váhu. Zdvihnuť bike za zasunuté sedlo sa proste občas pritrafí. Rôznych bikov a značiek teleskopiek mi prešlo rukami už mnoho a tu som na to poukázal. Nič viac za tým nehľadaj.
Pre všetkých ostatných: NEDVÍHAJTE BIKE ZA SEDLO PRI ZASUNUTEJ TELESKOPKE! Predídete tak jej možnému poškodeniu!

 
ondrokocur1 24.09.2018 (22:56)

Myslim ze urmibikes ma vacsiu pravdu. Zda sa ze napad je z canyonu. Ale som len laik

 
vbazar7 27.08.2018 (22:51)

Ja si nemôžem pomôcť, ale je to totálna kópia Epicu. Absolútne bez vlastného nápadu.

 
zwARO vbazar7 28.08.2018 (07:05)

Jasne, ze to je kopia epicu. Aj Orbea Oiz M10 a vysie ma rovnake zmeny. Treba kopirovat a zlepsovat uz dobre. By ma zaujimalo, ako sa dosponuje to lanko ma lockout tlmica, ked je kabel nepristupny na tlmici (zrejme na packe). Potom lock zmakne po case, ked sa vytaha

 
bimjeam zwARO 28.08.2018 (07:32)

Neuveris, ale je tam delené lanko na ktorom je nastavovacia skrutka

 
bimjeam bimjeam 28.08.2018 (07:58)

vo fotogalérii to vidno na fotke č.30

 
krejzi bimjeam 29.08.2018 (13:57)

prosim ta aky si vysoky? mam 180cm tak cisto teoreticky ci by to M-ko sedelo

 
bimjeam krejzi 29.08.2018 (14:10)

Ahoj, mam 176-177cm a mne sedí ako uliaty.

 
pe3kk krejzi 04.09.2018 (19:11)

Ja mám 183cm a L-ko mi je ešte dobré, ale je to tesné.

 
urmibikes vbazar7 28.08.2018 (16:45)

nesuhlasim. Epic az do tohto roka pouzival FSR pivot a Lux vysiel myslim skor ako novy Epic. Plus je v tom niekolko rokov vyvoja, takze rozhodne nemohli kopirovat 2018 epic. starsie su sice podobne, ale nepovedal by som ze to potrebovali kopirovat. Canyon ma velmi prepracovany vyvoj novych bikov a rozhodne nie su odkazani nieco kopirovat, to skor ostatni kopiruju ich. Okrem toho, ked chce niekto spravit najlepsi bike aky dokaze, tak je na mieste sa inspirovat aj tym co je dobre u konkurencie.

 
vbazar7 urmibikes 30.08.2018 (16:29)

Nový Epic bez FSR vyšiel minulý rok v auguste. Canyon LUX jazdili premiérovo Pauline Ferand Prevót a Mathieu van der Poel tento rok na prvom sveťáku v Stellenbosch v marci 2018. Značka Canyon prišla s vlastným vyrobeným bicyklom v roku 2001 zatiaľ čo specialized vyrobil prvý bicykel v roku 1981. A prvý sériovo vyrobený horský bicykel tak isto v roku 1981. Áno nech zlepšujú, to čo je už vymyslené ale nepríde mi že by niečo vymysleli nové a niečo teda vyslovene zlepšili..

 
MajkyF vbazar7 28.08.2018 (22:05)

pán sa vyzná...

 
vbazar7 MajkyF 30.08.2018 (16:36)

Pardón, že som napísal svoj subjektívny názor. Myslím že má na to každý komentujúci právo.

 
Pridaj komentár