FFWD Outlaw 30 – novinka, ktorá mi pomohla prejsť Alpy

Holandská značka sa opäť vrátila ku karbónovým MTB kolesám a ich novinku pre rok 2023 som vzal na skutočne poriadny test. Ako dopadli?

Myslím, že môžem s čistým svedomím povedať jedno - táto sezóna bola veľmi pestrá a náročná. Samozrejme ju ešte nekončím, ale teraz je ideálny čas postupne predložiť skúsenosti s výbavou, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou koníčka. Vecí, ktoré sa mi dostali pod ruku a absolvovali so mnou rôzne akcie, je viacero, dnes príde na rad veľmi dôležitá súčasť každého nadšeného športového jazdca – kolesá.

„Imro, aké kolesá používaš?" Túto otázku som dostal za posledné roky naozaj často a odpoveď bola vždy rovnaká – mám model FFWD Outlaw AM a som s nimi veľmi spokojný. Lenže sa už nevyrábajú. Okolo roku 2020 sa značka stiahla z MTB segmentu v rámci karbónových modelov, ale to mi nebránilo ich používať ďalej.

FFWD Outlaw 30 skúsenosti
Dvojica setov, ktoré mám cca od roku 2019, si u mňa prežila svoje, majú množstvo škrabancov, videli ste ich v rôznych porovnaniach a stále slúžia. Nájdete ich aj vo videu, kde sme sa pozreli práve na skúsenosti a zmysel karbónových kolies pri MTB. Heslo značky, teda „built to last“ (postavené na výdrž) tento model rozhodne naplnil.

FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30 recenzia

Ale máme rok 2023 a na Eurobiku značka predstavila ich opätovný návrat, samozrejme v duchu všetkých moderných trendov. No a ku mne sa táto novinka dostala práve včas, aby sme spolu prešli Alpy v rámci podujatia BIKE Transalp. Život so mnou nemali jednoduchý a spomínané heslo značky muselo opäť prejsť testom, materiál trpel...ale pekne postupne.

Konštrukcia alebo čo je nové?

Než sa pozrieme na skúsenosti, patrilo by sa spomenúť niekoľko základných faktov, ktoré sa týkajú konštrukcie. Ako som spomínal, bavíme sa o karbónovom ráfiku a ten je kompletne prerobený. Teraz má už hookless konštrukciu a vnútornú šírku 30 mm, vonkajšiu 37 mm a výšku 30 mm (predtým bol ráfik klasický s drážkou a s vnútornou šírkou 27 mm). Čo je zaujímavé, stena ráfika je obohatená akousi protiprierazovou vrstvou a lôžka pre niple sú zosilnené. Výplet tvorí kombinácia lúčov Sapim CX-Sprint a CX-Ray, niple sú mosadzné Polyax SecureLock.

FFWD Outlaw 30 review
Nové sú aj náboje FFWD odvodené od cestných modelov, majú dvojité tesnenia s O-krúžkom a oversized priemyslové ložiská (väčšie ako napr. v obľúbených nábojoch DT350). No hlavne nechýba osvedčený ratchet systém v zadnom náboji, ktorý vyvinulo DT Swiss v roku 1994, no patent v roku 2022 vypršal, takže viaceré značky sa chopili šance. Dôvod je jasný... jednoduchosť, spoľahlivosť, ľahká servisovateľnosť a prispôsobenie pre rôzne systémy (Shimano Microspline, SRAM xD). V kolesách nájdete jeho 36-zubovú verziu. No, a určite vás zaujíma hmotnosť, ktorá je cca 1 600 g (vážené), ku čomu sa ešte dostaneme. Zaujímavosťou je certifikát, ktorý ich predurčuje aj na použitie pre ebiky. Súčasťou balenia sú potom ešte ventilky, už nalepená bezdušová páska, no a MOC cena je stanovená okolo 1 400 €.

FFWD Outlaw 30 kolesáFFWD Outlaw 30

Nielen na XC

Všetko fungovalo ako hodinky, odolnosť som preveril v pestrom profile, vrátane rýchlych kamenistých zjazdov...
Keď si pozriete všetky údaje vrátane hmotnosti, vyskočí jeden fakt. Tento model nie je určený pre úplných XC „chrtov" a len vyslovene na XC preteky. Skôr môžem povedať, že ideálne ladí s modelom BMC Fourstroke LT, ktorý som vám detailne predstavil. Ten leží na akejsi hranici medzi kategóriami XC/all mountain/trail a medzi nimi sa pohybuje najmä zvolenými plášťami. A preto som tieto kolesá nakoniec vzal aj do Álp, najmä ak zohľadním svoju hmotnosť a fakt, že základom bolo v prvom rade doraziť úspešne do cieľa. Takže odolnosť a spoľahlivosť materiálu hrá dôležitú úlohu.

Ak necháme BIKE Transalp bokom, sú to kolesá, ktoré môžete nasadiť na preteky a mimo nich s nimi v pohode vymetať aj náročnejšie traily a slušne im naložiť. A podobne ich využívam aj ja, momentálne sú obuté do 2,4-palcových Maxxis Rekon a plnia úlohu all mountain setu.

kolesá FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30 recenzia

Pocity z jazdy

Do ruky sa mi dostala krabica a na jej vrchu celkom potešilo pár povzbudivých hesiel a faktov. Potešil ma aj dizajn, ktorý by som označil prívlastkom „stealth“. Žiadne okázalé nápisy, ale decentné čierne spracovanie, kde zaujme akési gravírovanie vytvárajúce nápisy. Malým bielym textom nájdete v podstate označenie modelu a ešte jeden zaujímavý text: „made in Holland“.

skúsenosti FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30

Samozrejme, už som dávno vyrástol z toho, že ak je niečo vyrobené v Ázii, ide o znak nižšej kvality. Teraz skôr poteší mať v rukách niečo kvalitné, čo tam pre zmenu vyrobené nebolo. Keď už som načal dizajn, len doplním názor, že podľa mňa sa podobné prevedenie kolies výborne hodí aj pre kombináciu s tanwall plášťami.

FFWD Outlaw 30
Dôležitým krokom je nahodenie plášťov, čo s pätkami od Maxxis nebol najmenší problém. Všetko išlo pekne aj klasickou pumpou bez použitia kanistra, doplnil som aj inserty Vittoria. Kolesá som dostal v podstate pred podujatím BIKE Transalp, takže som už nahodil setup, ktorý chcem ísť na pretekoch a pustil sa do testovania počas „tréningového“ kempu v Tatrách. Všetko fungovalo ako hodinky, odolnosť som preveril v pestrom profile, vrátane rýchlych kamenistých zjazdov, ktoré mnohí veľmi dobre poznáte z maratónu Horal.

kolesá FFWD Outlaw 30FFWD Outlaw 30

Ako sa dalo čakať, kolesá vynikali pri vedení stopy, žiadny náznak plávania a krásne sa odvaľovali. Alebo aj inak, nebolo cítiť žiadny rozdiel oproti modelu DT Swiss XRC 1501, ktorý má v podstate rovnaké určenie a bol na BMC od výroby. Čo majú spoločné je 30 mm vnútorná šírka a tá vytvára poctivú oporu pre XC plášte, čo cítiť najmä pri nižšom tlaku.
Driapem sa teda do kopca a zrazu rana... hneď tuším, čo sa stalo.
Úprimne si myslím, že iné vlastnosti ťažko odhalíte, najmä ak je rozdiel medzi kolesami len 50 g v prospech DT Swiss. Rovnako ložiská boli utesnené pekne a o ich výdrž strach nemám. Ale potom tu máme jednu veľmi dôležitú vlastnosť, ktorú môže odhaliť až čas.

FFWD Outlaw 30

Kameň, ktorý mohol ukončiť Transalp

Dalo by sa povedať, že moment, ktorý definoval celé naše dobrodružstvo s Jančim počas etapových pretekov, sa udial hneď v prvom zjazde. Áno, narážam na ten nešťastný defekt/defekty, o čom som detailne písal v prvej časti. Myslel som, že nakoniec si to odniesol len plášť a moja hrdosť, no všetko sa prejavilo postupne.

FFWD Outlaw 30
V druhej etape, po tom, čo zase spadol Janči do šutrov, mi ešte tesne pred cieľom „prdla“ špica. Všetko sa poriešilo hneď po dojazde, využil som, že väčšina ľudí bola ešte na trati a servis mal čas. Výhoda podobnej konštrukcie kolies ako FFWD je fakt, že sa používajú štandardné komponenty a teda zohnať druhú špicu nebol problém. Od toho momentu sme už nemali na trati žiadne technické problémy a kolesá ma bezpečne doviezli do cieľa.


Po skončení ich dávam na nový hardtail Orbea Alma, predsa len absencia zadného odpruženia je rovnako poctivý testovací protokol. Sme na chalupe, ideálny čas pojazdiť trať Donovalského Drapáka. Driapem sa teda do kopca a zrazu rana... hneď tuším, čo sa stalo. Ďalšia špica na zadnom praskla. Vyberiem ju, trať si prejdem aj s osmičkou a rozmýšľam, čo ďalej s testovaním.

No a teraz sme v momente, kedy sa môže ukázať rôzny prístup k riešeniu podobných problémov. Volám so zástupcom značky FFWD, pánom Janouškom a čo sa mi páči, je jeho záujem o celú situáciu. Pretože podobné veci sa jednoducho stávajú, najmä pri pretekovom použití. Zaujíma ho spätná väzba, čo všetko sa s nimi stalo a kolesá následne posielam späť na servis. Za všetkým totiž stál náraz, ktorý spôsobil ten defekt a musela to byť riadna šupa, čo je inak vo videu aj pekne počuť (okolo času 06:00). Ten kameň rozhodil celé koleso, čo sa postupom času prejavilo a začali praskať špice. Je možné, že ak by som mal nejaké „ultralight“ prevedenie kolies, mohol som poškodiť ráfik a bolo by vymaľované. Je teda možné, že ma zachránila práve spomínaná protiprierazová vrstva a zvýšená odolnosť ráfika.

Môžeme tu teraz debatovať o X možnostiach, či by iná značka vydržala viac alebo menej. Čo chcem povedať je, že každé koleso môžete nakoniec poškodiť. V rámci FFWD máte ale výhodu v rámci kvalitného zastúpenia v Brne, kde vedia kolesá v prípade problémov opraviť, skontrolovať po sezóne, vymeniť výplet alebo rovno celý ráfik. Napr. centrovanie máte v rámci záruky zdarma a následne je k dispozícii akási forma „crash replacementu", kedy sa v rámci výhodnej fixnej sumy dajú vyriešiť aj tie najhoršie demolácie. Z hľadiska dlhodobého testovania sme sa zhodli, že sa povolí výplet, vymení špica, znovu sa docentrujú a uvidíme. Takže kolesá prišli opravené a dostali opäť slušne zabrať. Schválne som z nich spravil all-mountain set na plášťoch Rekon 2,4 WT, čo je teraz pre mňa ideálna kombinácia do našich hôr, resp. obľúbenej divočiny. Okrem iného pomáhajú posúvať aj moje „light“ skokanské schopnosti na obľúbenej starej DH trati zo Straníka. Za ten čas od opravy už toho zažili naozaj veľa, pribudlo veľa škrabancov od voľných kameňov, ale všetko zatiaľ funguje ako hodinky.



Zhrnutie

Poďme si to všetko dať dokopy a zhrnúť. V prvom rade by som tento set kolies určite neprezentoval ako čisto XC/maratónsku záležitosť na naše trate. Pri danej hmotnosti si viete poskladať výrazne lacnejšie aj set hliníkový. Síce bude mať užší ráfik a zrejme nebude taký tuhý, ale to nebude pri „mastení“ po zvážnici žiadny veľký problém. Rovnako sa v danej cene nájdu aj rôzne „custom“ karbónové záležitosti s výrazne nižšou hmotnosťou. Kolesá ale s čistým svedomím môžem odporučiť jazdcom, ktorí majú športové ambície, ale mimo nich si radi doprajú technické jazdenie (trail, AM).

Ak si šliapete v horách za vlastné, nízka hmotnosť cestou nahor a dostatočná tuhosť, odolnosť, či opora aj pre 2,4-palcové plášte smerom dole bude vždy veľké plus. A rovnako ich odporúčam aj jazdcom, ktorí majú 80 kg + a chcú, aby materiál na pretekoch (či mimo nich) niečo vydržal... spomínaný BIKE Transalp bol ideálnym príkladom. Vo výsledku budete mať spoločníka na veľa rokov.

FFWD Outlaw 30
Ak sa pozriete na cenu, samozrejme nie sme pri zemi. Ale v rámci „karbónovej kategórie“ ide o cenu rozumnú. Veď spomínané DT Swiss XRC 1501 majú v podstate rovnaké vlastnosti (šírka ráfika, tuhosť, hmotnosť, orech) ale stoja v rámci klasickej MOC viac. V prospech FFWD hovorí aj české zastúpenie, kde sa vedia o kolesá postarať a nielen v rámci klasickej záruky. Tento model ostáva samozrejme v ponuke aj naďalej, v roku 2024 k nemu pribudne v podstate identický variant postavený na nábojoch DT 240, čo bude vo výsledku cca o 80 g menej, ale zase si treba pripraviť nejaké tie € navyše.

Kolesá FFWD Outlaw nájdete aj v MTBIKER shope, rovnako ako ďalšie produkty značky pre rôzne disciplíny.
Zdroj fotografií: archív redaktora, archív redakcie
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE AM MOAB Gravity – na traily aj do bikeparku

Test: VAUDE AM MOAB Gravity – na traily aj do bikeparku

Všestranné topánky, ktoré na prvý pocit pripomínajú bežné skejtové modely, dokázali, že vzhľad môže mýliť.
Test: ABUS HiDrop – pekná prilba, ktorá sa osvedčila

Test: ABUS HiDrop – pekná prilba, ktorá sa osvedčila

ABUS sa v mojom ponímaní preslávil výrobou cyklistických zámkov. Avšak v portfóliu nájdete aj iné výrobky a v neposlednom rade aj kvalitné prilby.
Test: Pedále Force SWING – kto im príde na chuť?

Test: Pedále Force SWING – kto im príde na chuť?

Základom kvalitných pedálov je dobre navrhnutá platforma tak, aby spolupracovala s adekvátne zvolenými pinmi. Bude to aj tento prípad?
keyboard_arrow_up