Test: CTM Skaut 4.0 - neočakávaná jazda

Nebudem chodiť okolo „horúcej kaše“ a rovno napíšem, že tento slovenský celoodpružený bike ma prekvapil. A nie iba raz. Pozitívne? Negatívne? To sa dozviete v teste.

Neraz som sa presvedčil, že veľké značky a top výbava nemusia byť zárukou skvelých zážitkov a dobrého pocitu z jazdy. Ale tiež aj o opaku. Ak má človek zdroje, je pomerne jednoduché kúpiť si to, o čom sníva. Realita je však často iná a veľakrát musíme hľadať skôr dobrý pomer toho, čo zaplatíme za to, čo dostaneme. Zabúdame ale pritom na jeden dôležitý a pritom jednoduchý faktor - zábavu.

Totiž, ak jazda baví, razom zabudneme na všetky tie „XT-čka“, „AXS-ká“, kadejaké „štelovátka“ a „škatuľkovanie“. Odrazu sa všetko zúži na cestu pred nami, na výhľady okolo a ten príjemný pocit, keď sa ešte niekoľko dní po výjazde usmievame pri spomienkach naň. Ako obstál v teste CTM Skaut 4.0? V čom sú jeho silné stránky a v čom tie slabšie? Na všetko si postupne odpovieme.

CTM Skaut 4.0

Výber veľkosti a špecifikácia

Keď sa mi naskytla možnosť testovania, ako prvé som si mal vybrať veľkosť rámu. Podľa tabuliek na stránke výrobcu a mojej výšky 187 cm by som si mal vybrať veľkosť XL. Tu však platí staré známe „dvakrát meraj a raz rež“. Porovnal som geometrie s mojím vlastným bicyklom a jednoznačne „hrala prím“ veľkosť rámu L. Keď k tomu pridám môj skôr vzpriamený posed, je to správne rozhodnutie. A že to tak naozaj bolo, potvrdila neskôr aj samotná ovládateľnosť v teréne.

Pri špecifikácii budem stručný, pretože, ako som písal v úvode, nie je všetko o top komponentoch. Pre mňa absolútnym prekvapením bola vidlica RockShox 35 Gold so 140 mm zdvihom, o ktorej som toho veľa nevedel a netušil som, čo čakať. Dočkal som sa však príjemného chodu a dobrého „hltania“ nerovností. V nadväznosti na vidlicu hneď spomeniem aj tlmič RockShox Deluxe Select+ RT. Spolupracuje so zadnou stavbou so systémom pruženia HORSTLINK a so zdvihom 130 mm. Napriek iba dvom polohám, teda úplne otvorenej a trailovej, som nepociťoval pri šliapaní do kopca nejaké významné „pohupovanie“. Za mňa sú komponenty odpruženia v spolupráci so zadnou stavbou veľmi dobre doladené.
Bez práce nie sú koláče a bez výšľapu niet zjazdu.

Radenie 1x12 je v réžii Shimana, kde radenie a kazeta pochádzajú zo sady Deore a prehadzovačka zo sady XT. Kľuky dodalo FSA-čko a sú osadené 32-zubovým prevodníkom. Tu nie je čo viac písať. Jednoducho nastaviť a jazdiť.

CTM Skaut 4.0
Od rovnakého výrobcu ako radenie pochádzajú aj brzdy. Ide o štvorpiestové vyhotovenie, BR-MT420. Majú dostatočnú silu, aj keď jej nábeh nie je tak úplne okamžitý. Treba si na to iba zvyknúť. Mne osobne nevyhovovali brzdové páky, ale to preto, že som roky zvyknutý na krátke (jednoprstové) páčky a tu sú štandardné, dlhé.

Kolesá WTB i29 majú vnútornú šírku 29 mm, sú obuté v plášťoch WTB Trail Boss so šírkou 2,4”. Otáčajú sa na nábojoch Shimano MT400 vpredu a MT410 vzadu.

Shimano BR-MT420Shimano BL-MT401

Skaut je, samozrejme, vybavený teleskopickou sedlovkou EXA Form, v mojom prípade, pre veľkosť L, so zdvihom 150 mm.

RockShox 35 Gold

Herkulove lýtka vs. Achillova päta

Nie, nebudem vás sprevádzať gréckou mytológiou, ale takto to vidím so Skautom 4.0, ak sa bavíme o stúpaní do kopca, hlavne o náročných stúpaniach alebo o strmých úsekoch cestou na kopec. Je to hmotnosťou bicykla. Nechcem písať, že je to nevýhoda, pretože ideálna jazda týmto bicyklom nie je v „PR-kách a KOM-och“ do kopca. Sú však momenty, keď si uvedomíte, že nesedíte na ľahkom XC bicykli.

Viem si však aj takýto bicykel predstaviť ako tréningové zariadenie, ktoré prinesie športovcovi minimálne spomínané lýtka bájneho gréckeho siláka. Výrobcom udávaných 16 kilogramov je totiž práve tou „Achillovou pätou“ bicykla CTM Skaut 4.0. Pokiaľ išlo o mierne stúpania, hmotnosť sa celkom pekne rozložila a nebolo ju veľmi cítiť.


Jednoprevodník s 32 zubami a kazeta s rozsahom 10 - 51 bicykel dostali tam, kam som potreboval. V strmom stúpaní a viac členitom teréne, kde je potrebné manévrovať, to už bolo náročnejšie. Na štart môjho testovacieho okruhu som sa dostal výstupom po rozbitej asfaltke, vysypanej štrkom a makadamom, s miernym sklonom, ktorá neskôr prejde do prírodného chodníka s koreňmi či občas slušným sklonom. Vidlicu na výšľap som si nastavil na minimálnu kompresiu, aby to najhoršie odtlmila a tlmič ostal v polohe trail. „Pohupovanie“ bolo minimálne, resp. objavilo sa iba vtedy, ak som už išiel „z nohy na nohu“. Za zvýšenú námahu cestou hore to rozhodne stálo. Prečo? Pretože potom sa profil kopca „preklopí…“

WTB Trail Boss 29x2,4”

Keď sa profil kopca „preklopí“

A presne odtiaľto začína tá správna zábava. Bez práce nie sú koláče a bez výšľapu niet zjazdu. Nakoniec, aj jeden zo siedmich princípov „skaut(4.0)ingu“ hovorí o rôznych výzvach, skúškach a osobných cieľoch v rámci pobytu v prírode. Skaut 4.0 má práve za sebou výzvu jazdy do kopca, výzva jazdy trailom začína.

RockShox Deluxe Select+ RT, CTM Skaut 4.0
Keďže Bojnické traily, ako vždy spomínam, mám za domom a tunajšie traily zahŕňajú takmer všetky podmienky, je to moja ideálna testovacia destinácia. Nebola ale jediná, kde som so Skautom jazdil. Po pár jazdách „okolo domu“, aby som sa s bicyklom zžil a nastavil si všetko potrebné, bola prvá „ostrá“ testovacia jazda na Pálfyho traile. Z jednoduchého dôvodu - mám ho najviac najazdený.

Zo začiatku je profil ešte čiastočne striedavý, tlmič stále ostáva v polohe „trail“. Vidlicu mám už otvorenú a aká to je „žehlička“ normálne nechápem. Prichádzam ku začiatočnej stúpavej časti. Ide o krátky technický úsek plný koreňov, kameňov s priemerným stúpaním 12,5 % podľa segmentu na Strave. Pokračoval som striedavým terénom až ku križovatke Gilethovho a Pálfyho trailu. V tejto časti som stále udržoval nastavenie otvorenej vidlice a trailovej polohy tlmiča, nakoľko zahrňoval aj krátke stúpania či rovnejšie úseky, kde sa dalo oprieť do pedálov.

CTM Skaut 4.0
Na križovatke som zastavil, utiahol si tretry a otvoril tlmič. Začali sa diať veci. Nabral som na krátkom úseku peknú rýchlosť a už som aj preletel ponad kamene a korene. A že ťažký bicykel. Dostať ho do vzduchu bolo celkom jednoduché. Po dopade sa bicykel „prilepil“ k zemi a držal. Držal, kým som mu na skokoch či laviciach nedal pokyn k vzlietnutiu.
Ak oželiete trochu rýchlosti v stúpaní, CTM Skaut 4.0 sa vám odvďačí v maximálnej možnej miere cestou dolu.

Určite nemalú zásluhu na tom mali aj plášte Trail Boss od WTB. Po daždi bol terén príjemne vlhký, ale bez blata, a tak bol Skaut „zahryznutý“ do terénu. Strednú časť s klopenkami a lavicami som sa snažil ísť naplno, lebo ten bicykel mi to dovolil a to bola prvá vážnejšia testovacia jazda. V jednej klopenke som to neodhadol a „vystrelilo ma“ mimo trail, našťastie bez škody na tele, duchu a bicykli.

Test CTM Skaut 4.0CTM Skaut 4.0

Už som sa potom krotil a ďalšie umelé prekážky obchádzal. Zato prírodné nie. Kto poznáte Bojnické traily, viete, že sa tu nachádza aj niekoľko korenistých a kamenistých úsekov. Vďaka dobre navrhnutému tlmeniu som ich mohol prejsť rýchlo a s úsmevom na tvári. V strmých úsekoch som bol rád za 67° hlavový uhol, ktorý mi dodal sebaistotu. Po Pálfyho traile v ten deň ešte nasledoval Gilethov trail. V iný deň som ich doplnil ešte zábavným Korvínovým trailom a Skaut sa tu cítil ako doma.

CTM Skaut 4.0

Lenže nie všetci jazdíme traily

Traily sú určite skvelá záležitosť pre rozvoj techniky jazdy a zábavu. No nie každý ich má rovno za domom alebo si na ne trúfne. Čo dokáže takýto bicykel ponúknuť človeku ako ja, keď si odmyslím traily za domom?

Pre vysvetlenie, z rodinných a pracovných dôvodov mám na bike pomerne málo času. Keď už čas je, chcem sa voziť, vyvetrať, nie skúšať niečo „krkolomné“ alebo naháňať sa ako o život. Moje okolie ponúka okrem Bojníc klasický horský terén, nespočetné množstvo zvážnic rôzneho stavu - od hladkých, vhodných aj na gravel, až po poriadne rozbité a dažďom vymyté „šialenstvá“. Vzhľadom na blízkosť jazdím často práve kratšie okruhy, ktoré zahŕňajú kombináciu typov spomínaných terénov. Snažím sa ich jazdiť svižnejším tempom, ale rád si pri tom užijem aj trochu zábavy.

CTM Skaut 4.0
Práve tu vidím tiež dobrú perspektívu takéhoto bicykla. Odjazdil som na ňom všetky moje obľúbené okruhy, zamakal si a potom sa trochu vybláznil dole kopcom. Pritom stále s vedomím, že mám dostatok zdvihu, ak sa podarí nabudúce vyraziť ďalej, vyššie či na traily, alebo na lokálne enduro preteky.

Dôležité je tiež, že Skaut 4.0 nezruinuje rozpočet. Dostanete výbavu, ktorá niečo vydrží a môžete sa na ňu spoľahnúť. Mrzí ma len to, že som nestihol vyraziť na plánovaný dlhý výlet skrz kombináciu počasia a iných povinností. No to môžem už pokojne odporučiť budúcim majiteľom, ktorí si bicykel CTM Skaut 4.0 zaobstarajú.

Netreba riešiť malichernosti, ale jazdiť

Skaut 4.0 by som zhrnul vetou: „Ty ma dostaň na kopec a ja ťa za odmenu dostanem z neho dole.“ Áno, pokiaľ chcete „valiť“ do kopca tempom, akým zvyknete na hardtaili alebo ľahkom XC fulle, narobíte sa. Ak oželiete trochu rýchlosti v stúpaní, CTM Skaut 4.0 sa vám odvďačí v maximálnej možnej miere cestou dolu. Čo je na tom najlepšie, tento bicykel využijete na trailoch, na výletoch v teréne a napríklad takú Hornonitriansku Enduro Sériu s ním určite zvládnete tiež. Nemusíte sa obávať, že by bicykel trpel na hrubé zaobchádzanie a tým nemyslím iba rám, ale celok vrátane komponentov. Skrátka, ak máte radi terén, prioritne jazdu z kopca, Skaut stojí určite za zváženie.

CTM Skaut 4.0

Plusy

  • skvelo fungujúca vidlica
  • stabilný systém pruženia
  • štvorpiestové brzdy
  • presné a predvídateľné ovládanie
  • dobrý pomer cena/výbava

Mínusy

  • vyššia hmotnosť
  • veľké brzdové páčky (niekomu to sedieť môže)
  • pomalšie reakcie sedlovky EXA Form
  • nepohodlné sedlo (individuálna vec, ale hodnotím, lebo som testoval)

Jazdec

  • výška: 187 cm
  • hmotnosť: 80 kg
  • nastavenie sag: vidlica - 30 %, tlmič - 25 %
  • hodnoty tlaku: vidlica - 85 PSI, tlmič - 155 PSI

CTM Skaut 4.0, MTBIKER dres
Maloobchodná cena bicykla je 2 099 €. Ak ste registrovaní na MTBIKER, pravidelne a vecne prispievate na fórum alebo do magazínu, či využívate náš vernostný program, cena môže byť ešte lákavejšia. CTM Skaut 4.0 nájdete v našom MTBIKER shope. Alternatívou môže byť dostupnejšia verzia CTM SKAUT 3.0 za 1 999 € alebo ak preferujete ešte viac zdvihu, tak CTM SCROLL AM Xpert 29 za 2 599 €.
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
AdMich 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Unboxing: Bulls Wild Creed RS - „drvič“ trailov z Nemecka

Unboxing: Bulls Wild Creed RS - „drvič“ trailov z Nemecka

Viac zdvihu, viac zábavy - záleží už iba na vašich schopnostiach, ako dobre viete bicykel ovládať. Wild Creed je pripravený na všetko.
Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?
keyboard_arrow_up