Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?

V nasledujúcich riadkoch sa okrem samotného testu tohto Marinu pokúsim vysvetliť, čo ma viedlo ku kúpe e-biku, aké sú moje dojmy, či by som do toho išiel znova, a či by ste mali aj vy.

Marin Alpine Trail E2

Prečo e-bike?

Je to podvádzanie? Čo si pomyslia ostatní cyklisti? Budú ma mať za lenivca?
Už na základe mojich predošlých článkov je zrejmé, že obľubujem hlavne jazdu z kopca. Cyklistika je pre mňa hlavne o tom, aby som sa vyventiloval a jazdu si užil. Kým som bol slobodný a bezdetný, nebol problém sa po robote zdvihnúť a ísť aj na niekoľkohodinový výjazd. To sa zmenilo, keď sa nám narodil náš krpec, a tak väčšinu môjho času teraz delím medzi prácu a rodinu a na hobby jednoducho nie je toľko času.

elektrobicykel Marin Alpine Trail E2

Aby som si dal môj tradičný okruh na klasickom endure, tak z celkového času cca hodiny si reálne užijem iba 10 minút na traile, čo mi teda nepríde ako veľmi „good deal“. Preto som sa obzeral po iných možnostiach, ako si užiť viac biku za ten istý čas.

Logicky som sa snažil skrátiť čas, ktorý ma na biku nebaví, teda výšľapy a maximalizovať zjazdy. Zo všetkého najefektívnejšie mi začala vychádzať kúpa e-biku. Nemal som ale žiadne skúsenosti, iba predsudky. Je to podvádzanie? Čo si pomyslia ostatní cyklisti? Budú ma mať za lenivca? Ako sa taký e-bike správa v zákrutách, skokoch, ako sa s ním brzdí, budem cítiť hmotnosť a ako sa s ním vlastne žije?

Rozhodol som sa teda prehodiť pár slov s ľuďmi, čo už na „éčku“ sedeli a majú skúsenosti. Každý jeden ma presviedčal, že už sa ku klasike nevrátim. Tak som si teda utriasol pre a proti, vykašlal sa na to, čo si budú myslieť ostatní cyklisti a išiel do toho s otvorenou mysľou.

Marin Alpine Trail E2cyklista na elektrobicykli, Marin Alpine Trail E2

Osadenie - spoľahlivosť a môj názor

Na papieri bike vyzerá veľmi dobre. Kvalitné pruženie, brzdy, rám, radenie, pár komponentov priamo od Marinu, motor Shimano EP8 napájaný 630 Wh batériou.


Na Marine sa mi páčila aj geometria a celkovo jeho vzhľad. Hlavový uhol 63 stupňov, zadný zdvih 150 mm, predný 160 mm, krátka zadná stavba iba 435 mm. K tomu mullet set up s reachom 505 mm a krátkym rázvorom 1 288 mm sľuboval hravý bike, ktorý dokáže zvládnuť aj ozaj náročný terén. Otázkou je, ako to ale všetko spolu ladí?


Začnem od kokpitu. Rajdy som vymenil za moje SPANK Spike 35 Vibrocore. Niežeby tie originál od Race Face boli zlé, no keď už mám moje, tak prečo si ich tam nedať? Čo rozhodne meniť nechcem, je predstavec. Marin ho spravil veľmi pekne s krásnymi detailami a dĺžkou 35 mm, čo ešte pridáva na pocite presného a svižného ovládania.


Narazil som však aj na problém, sú ním brzdové páčky. SLX brzdy brzdia super aj s organickými platničkami, veď ubrzdiť mojich 100 kg + 26 kg bicykla už dá robotu, no problém vidím v páčkach. Podarilo sa mi spadnúť na mokrom lístí a páčka sa zlomila. Pritom to nebolo nič strašné, obyčajné podkĺznutie kolesa a zvalenie sa na bok. Keďže čisto len páčka sa nedá kúpiť, nezostávalo mi nič iné, iba kúpiť komplet pravú brzdovú páku aj s telom. Podľa všetkého sú oproti predchádzajúcej verzii v najužšom bode o čosi tenšie a náchylnejšie na zlomenie. Odvtedy som páky na rajdoch trošku povolil, aby sa pri ďalšom páde ľahšie uhli prekážke a hneď som ich zase nezlomil.

 SPANK Spike 35

Posuňme sa trošku viacej smerom dozadu. Sedlo od Marinu som vymenil za svoje overené. Proti pôvodnému nemám nič, ale každý máme iný zadok a každému vyhovuje iný tvar alebo tuhosť. Sedlovka funguje zatiaľ spoľahlivo, chod je plynulý a nie príliš rýchly ani pomalý. Tu nie je čo vytknúť.

ergon sedloMarin Alpine Trail E2

Tu musím povedať, že sa mi stalo to, čo veľa ľudí na FOX „hejtí“. Vytiekol mi tlmič.
O pohon sa stará radenie Shimano XT s 12-rýchlostnou kazetou SLX. Je to spoľahlivá kombinácia a asi nikto nemôže XT nič vyčítať. Bohužiaľ, som pri prvej jazde o kameň chytil prehadzovačku a ohol pätku. Nič strašné, troška sa mi to podarilo vyrovnať, ale radenie už nebolo ono. Predsa len pri e-biku dostáva pohon zabrať viacej a aby som sa vyhol predčasnému odchodu komponentov na dôchodok, kúpil som novú pätku a vymenil ju. Ak to niekoho zaujíma, je to model s označím #40 pre ALPINE TRAIL 2019.

Marin Alpine Trail E2

Sila sa na trail prenáša v podaní kolies od Marinu. Ráfiky boli od výroby prepáskované bezdušovou páskou naozaj precízne. Náboje osadilo Shimano a oba sú na Centerlock kotúče. Celkovo by som kolesá zhodnotil ako nižší rad, nič špeciálne. Ak sa niekde šetrilo, tak je to práve tu. Kým náboj zaberie, tak pedálom pretočíte celkom slušnú vzdialenosť. Navyše pri nahadzovaní bezdušových plášťov mi „strelili" na oboch kolesách niple. Neviem, čím to bolo, či nekvalitnými niplami, prílišným našponovaním, ale v MTBIKER mi to na počkanie zreklamovali, preplietli kolesá nanovo a odvtedy je pokoj a zatiaľ držia. Pre istotu som dal do zadného kolesa insert od CushCore. Netrvalo dlho a zadný náboj chytil „vakel", takže opäť reklamácia a expresná oprava. Nanešťastie sa mi problém opäť opakuje, takže to budem riešiť novými kolesami. Škoda, že Marin nepoužil, tak ako mnohí iní výrobcovia, overené entry level kolesá od DT Swiss radu 1900. Tie som mal na každom biku a vždy to bolo bez problémov.

zablatený Marin Alpine Trail E2

Pokiaľ vám to na papieri nič nehovorí, nebojte sa, ani mne.
Poďme sa pozrieť na to, čo bude najväčší problém poriadne nastaviť a to je tlmenie. Prvýkrát vozím tlmiče od FOX, tak som bol zvedavý, čo to povie. Vidlica je FOX 38 Performance Elite so zdvihom 160 mm, takže od top modelu Factory ju delí iba chýbajúca povrchová úprava Kashima. To znamená, že zdieľajú všetkých 6 možných nastavení, ako vzduchové nastavenie tlaku, pomalá a rýchla kompresia, pomalý a rýchly odskok a možnosť vloženia tokenov na upravenie progresivity chodu.

Vidlica je FOX 38 Performance EliteVidlica je FOX 38 Performance Elite

O chod zadnej stavby sa stará tlmič FOX Float DHX2 Performance Elite. Tu je oproti vyššej verzii Factory rozdielov viac. Napríklad to, že tu chýba rýchly odskok a kompresia. V XL sa dodáva so 450 lb pružinou a ak vám nesadne, tak vymeniť pružinu, žiaľ, nie je také ľahké, ako dofúkať vzduch. Pre menej skúsených jazdcov môžu byť všetky kolieska mätúce a ponúkajú viac priestoru na zlé nastavenie. Vidlicu budem porovnávať s Lyrikou z môjho endura, aj keď tá mala 180 mm. Mám 100 kg a na stránke výrobcu som si pozrel odporúčané továrenské nastavenie, od ktorého som sa odpichol. Vidlica má peknú oporu v strede zdvihu a zbytočne sa nezanára, čo je pre mňa najväčší rozdiel oproti Lyrike. Na druhej strane Lyrika sa mi zdala citlivejšia na malých nerovnostiach.

tlmič FOX Float DHX2 Performance EliteMarin Alpine Trail E2

Tým, že tlmič nie je až tak nastaviteľný ako vidlica, je to o čosi jednoduchšie. Rád by som však vyskúšal mäkšiu pružinu, no k tomu som sa ešte nedostal. Tu musím povedať, že sa mi stalo to, čo veľa ľudí na FOX „hejtí“. Vytiekol mi tlmič. Uznávam, už bol zrelý na repas, no stalo sa to počas výšľapu. Prišiel som na vrch kopca, dal dole slúchadlá a začul čvachtanie. Nasledoval servis a zatiaľ drží.

Marin Alpine Trail E2Marin Alpine Trail E2

Čo robí e-bike e-bikom

Áno, viem, vynechal som to najdôležitejšie, prečo som si kúpil e-bike - motor. Pri tomto sa jedná o Shimano EP8 a 630 Wh batériu. Motor má výkon 250 W a max. točivý moment 85 Nm. Pokiaľ vám to na papieri nič nehovorí, nebojte sa, ani mne. Čo mi už ale niečo hovorí, je to, ako sa na ňom jazdí. V ponuke sú tri režimy: Eco, Trail a Boost a naviac si viete prepínať medzi dvoma profilmi. Ja som si profil jedna nastavil na výšľapy, kde nepotrebujem riešiť, ako rýchlo „vymlátim“ batériu. Profil dva som si nastavil zas opačne, keď viem, že ma čaká dlhý výlet, prípadne idem na výjazd s kamarátmi bez e-bikov.


Na personalizáciu motora a elektroniky sa používa aplikácia E-tube. Jednoducho sa pomocou Bluetooth pripojíte k aplikácii a môžete si nastaviť rôzne veci alebo updatnuť software. Niekedy sa stáva, že pripájanie trvá dlhšie.

Marin Alpine Trail E2

...pár prvých výjazdov som sa cítil blbo, keď som ako jediný bol na e-biku a videl som, ako sa ostatní trápia.

Prvé jazdy som odolal prepnúť bike hneď na Boost, rozhodol sa ísť v režime Eco a neflákať sa. Jazda nebola oveľa jednoduchšia a na vrchol môjho okruhu som prišiel riadne dopotený a hneď vysvetlím prečo. Po prvé, obmedzenie rýchlosti na 25 km/h. Je to možno kontroverzná téma, ale podľa mňa to je hlúposť a na rovinkách je to jednoducho málo, čo som zistil hneď na začiatku. Prvé cca 3 km sú po asfalte a relatívne po rovinke. Aj na obyčajnom bicykli tu viete ísť v pohode cez 25 km/h, čo znamená, že po pár zášľapoch som buď musel umelo udržiavať rýchlosť do tej magickej 25 a tým pádom som sa flákal, alebo som musel ťahať 25-kilový bike za svoje. Druhou vecou bolo to, že som sa jednoducho flákať nechcel. Chcel som otestovať, o koľko rýchlejší budem na e-biku pri zachovaní relatívne rovnakého úsilia. No a odpoveď je, že skoro o 50 %. Na vrchol som vyšliapal za 25 minút na e-biku v režime Eco, oproti 45 min. na klasickom endure. Takúto časovú úsporu by som nedosiahol, ani keby som mal pod sebou „magické" 10-kilové endurko.

Marin Alpine Trail E2

Ak jazdím v režime Trail, tak je čas dosť podobný, no námaha, ktorú vynaložím, je menšia a idem si viac na pohodu. Preto je z môjho pohľadu ideálne jazdiť na režime Eco, kedy sa šetrí batéria a režim Trail a Boost používať v prípadoch, kedy už nevládzete a máte ešte dostatok kapacity batérie alebo si potrebujete prišliapnuť do prudšieho kopca. To, že sa batéria rýchlejšie vybíja pri vyššej prípomoci, je vidieť aj na nasledujúcom porovnaní. Pri mojom teste dojazdu na režim Eco som prešiel 50 km a 1 650 výškových metrov. Keď som bol na Oko trails a jazdil tak, aby som sa veľmi nenamáhal, prešiel som na plnú batériu 24 km a 1 116 výškových s tým, že batéria bola kompletne vybitá, a tak sme išli domov. Jazdil som aj v zime a v mínusových teplotách okolo -9 stupňov. Na Eco režime mi vychádzalo na jednu paličku pri pohodovej pomalej jazde cca 8 km a 250 výškových.

Marin Alpine Trail E2

Ako sa s e-bikom žije?

Aktuálne mi svieti na biku prejdená vzdialenosť 1 081 km. Odjazdené mám asi naozaj všetko. Blato a sneh cez zimu, hrabanka, tvrdý povrch v bikeparku, asfalt s cyklovozíkom a aj dvoje preteky. Bike sa správa tak, ako by ste čakali. Zadná stavba je krátka, takže ide dobre do manuálu a moderná geometria dodáva stabilitu. V blate je problém, že použitý široký plášť nenecháva veľa priestoru na prepadanie blata medzi ním a zadnou stavbou, a tak sa blato hromadí v oblasti prevodníka. Na budúcu zimu to vyriešim užším plášťom, čo by malo pomôcť. Hmotnosť je cítiť pri manipulácii, to jednoducho neoklamete, najviac, keď je bike vypnutý a je to tak povediac „mŕtva váha". Nakladanie na nosič, vyberanie z auta, otáčanie hore kolesami je proste ťažšie. Dá sa to zvládnuť, no priateľka alebo starší ľudia s tým môžu mať problém. Keď sa motor zapne a na bicykli sa začne šliapať, hmotnosť razom zmizne.


Svojím spôsobom som zodpovedný za to, že ľudia v mojom okolí prechádzajú na elektrobicykle a to pre rôzny štýl jazdy.
Na rovine dobre akceleruje, do kopca ťahá a z kopca to tiež nie je až taký rozdiel, ako som čakal. Hmotnosť sa opäť prejaví pri bunny hope, manuále, niekedy pri brzdení, ale čo mi vadí najviac, tak ak si chcem prišliapnuť a idem už nad limit, bike neakceleruje tak svižne ako klasický. Ak sa stane, že sa vybije batéria, tak to je tiež znesiteľné. Samozrejme, šliapať skoro 26-kilový bike a ešte aj prekonávať, aj keď nízky odpor motora, už dá zabrať. Zvyknúť som si musel na to, že je potrebné zapínať a nabíjať bicykel a jednoducho si strážiť, koľko batérie mi po výjazde ostalo.


Marin Alpine Trail E2

Super je, že batéria sa dá ľahko vybrať, a tak ju nabíjam doma. Párkrát som prišiel k bicyklu, no batéria ostala doma na nabíjačke. Tiež taká maličkosť ako mazanie reťaze sa komplikuje. Pri šliapaní dozadu sa reťaz nepretáča a točia sa iba kľuky. Preto buď musím bike niečím podložiť, aby bolo koleso vo vzduchu a mohol som točiť kľukami dopredu alebo ho otočiť hore nohami. Áno, existuje „hack“, kedy medzi prevodník a kľuku vložíte napr. imbusák a vtedy sa bude točiť reťaz dozadu. Neviem však, aký to má vplyv na motor, tak to radšej nerobím. Umývanie je kapitola sama o sebe. Nejdem to tu rozoberať. To, ako sa starať o elektrobicykel, sa už preberalo napríklad aj v tomto videu od Henryho.

Čo na to okolie?

Musím uznať, že pár prvých výjazdov som sa cítil blbo, keď som ako jediný bol na e-biku a videl som, ako sa ostatní trápia. Tak som aspoň robil nosiča a nejaké veci hodil ku mne do batoha. Tiež som dostal pár komentárov typu: mladý chalan a na elektrobicykli, zvyčajne ale od ľudí, čo bicykel ani nevlastnia. Vrchol bol, keď som zastavil pri smerovníku, aby som si pozrel smer a zastavil sa pri mne chalan, turista asi v mojom veku. Dali sme sa do reči a keď zistil, že mám e-bike, tak začal komentovať, ako to je pre starých ľudí a že on si radšej dá do tela. Pri otázke, aký bicykel má a čo jazdí, tak len pokrčil plecami, že on bicykel nemá… Pousmial som sa, zaželal pekný deň a išiel ďalej. Naopak, práve ľudia, čo jazdia hlavne rekreačne alebo enduro, bike chvália, páči sa im a aj oni uvažujú, že ďalší bike už bude „éčko”.

zjazd na Marin Alpine Trail E2na pretekoch s Marin Alpine Trail E2

Ako som spomínal, že som bol jediný na e-biku, tak pomer sa už postupne mení a na poslednom výjazde to už bolo „fifty-fifty" s tým, že ostatní majú prechod v najbližšom roku - dvoch v pláne. Svojím spôsobom som zodpovedný za to, že ľudia v mojom okolí prechádzajú na elektrobicykle a to pre rôzny štýl jazdy. Najnovšie si ho kúpil kamarát s rovnakými predsudkami ako ja a z toho istého dôvodu a hneď po prvej jazde pochopil, o čom to je. Je to proste fajn, keď skončíte v robote, stihnete dať bike, potom ešte kočíkovať, návštevu u známych a večer nepadáte do postele úplne K.O. Takže ja by som do toho išiel znova na 100 %.

Marin Alpine Trail E2Marin Alpine Trail E2

Dostupnosť a cena

Aktuálne sa tento bicykel v našej ponuke nenachádza, no čoskoro by mali byť k dispozícii nové modely pre rok 2023. Rozdiely sú tam minimálne. Ak sa vám nechce čakať, tak sú dostupné modely Alpine Trail E1 za cenu od 4 899 €.

Plusy

  • skoro polovičná úspora času
  • keď chcem, zamakám si
  • obratnosť
  • kvalitná výbava
  • dojazd
  • geometria
  • dizajn

Mínusy

  • hmotnosť cítiť pri skákaní
  • zlé čistenie zadnej stavby od blata pri širokej gume
  • kolesá sú nižšieho radu
  • komplikovanejšia údržba
Zdroj fotografií: archív autora
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
FeroT 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Kellys Theos a skúsenosti pretekára - toto všetko zvládne

Video: Kellys Theos a skúsenosti pretekára - toto všetko zvládne

Ako sa jazdí s unikátnym elektrobicyklom skúsenému pretekárovi? Prečo Kellys Theos rád využíva v tréningu?
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: Kellys Theos F90 - The Game Changer

Test: Kellys Theos F90 - The Game Changer

O tomto bicykli už ste určite mnohí veľa čítali, videli fotografie, či videá alebo diskutovali. Ja osobne som ho začal evidovať už v Kanade a tešil som sa, kedy ho vyskúšam.
keyboard_arrow_up