Alpina be visible - podfuk, alebo skutočnosť?

Alpina be visible - podfuk, alebo skutočnosť?

PR článok

Veríte všetkým reklamným chytákom? Nemecký výrobca cyklistických prílb Alpina, sľubuje pri programe „be visible“ trojnásobne lepšiu viditeľnosť. Skutočnosť je však iná.

Reklamný trik sám o sebe je poväčšine rovnaký. Vyššia cena (lebo drahšie je lepšie) a nejaké to percento k dobru. Až o 30% belšie, jemnejšie, hebkejšie, trvácnejšie, väčšie. Posledne som si to uvedomil pri kúpe žiaroviek do auta. Mokré cesty, dážď, tmavá vozovka, oproti idúce autá – typický obraz jesene, v ktorom by človek dal aj zlato za každý lúč svetla navyše. Siahol som po škatuľke dvoch žiaroviek v peknej krabičke s nápisom „ o 50% vyššia svietivosť“. Tomu odpovedala aj cena. Čert to ber.
Schválne som si urobil na porovnanie fotografiu pri rovnakých podmienkach so starými žiarovkami za 2 € a následne s tými za 20 €. Ako asi tušíte, rozdiel nebol žiadny. Až na jeden. Tie drahšie o dva mesiace vyhoreli.



Myslím, že od tejto chvíle som proti škatuľovým chytákom tak trochu odolnejší. Možno aj preto k letáčiku „Alpina – be visble“ pristupujem s istou dávkou nedôvery. Našťastie, prilby máme tu, tma tiež zatiaľ prichádza každý večer a dokonalé podmienky pre test dotvára opustená pristávacia dráha letiska. Konkurentom pre „svietiacu“ Panomu bude v tomto porovnaní „nesvietiaca“ Carapax.

Vľavo Alpina Panoma - vpravo Alpina Carapax

Príprava


Chcel som dosiahnuť čo najreálnejšiu podobu skutočnej premávky na cestách, preto boli prilby umiestnené na statívoch vo výške 160 cm nad zemou, teda približne vo výške hlavy jazdca idúceho na bicykli. Na dráhe som nameral a označil čiary od nuly po desiatich metroch až do 150 metrovej vzdialenosti a počkal na úplnú tmu.

40 vs 80 metrov


Aby som nestrávil celú noc na dráhe, idem hneď do rozloženia prilieb 40 vs 80 metrov. Na 40 metrovú vzdialenosť umiestnim prilbu Alpina Carapax bez reflexných prvkov, do vzdialenosti 80 metrov potom postavím Alpinu Panoma. Pri rozsvietení stretávacích svetiel sú obe viditeľné približne rovnako. Zatiaľ, čo na bližšie uloženú Carapax dopadá väčšie množstvo lúčov a vidieť ju celú, Pananomu v tme prezrádzajú iba reflexné prvky na šilte. Pri diaľkových svetlách sa už lúče rozptýlia do väčšej výšky aj vzdialenosti a reflexnú prilbu vidieť úplne zreteľne „svietiť“ v tme. Nesmieme zabudnúť na fakt, že pri reálnej situácii v premávke by sa cyklista hýbal, tým pádom by pohybujúce sa reflexné prvky ešte lepšie upozornili vodiča auta na „niečo na ceste“.

Fotografia pri vzdialenosti 40 metrov a stretávacích svetlách.

100 metrov


Podmienky som trošku zmenil a obe prilby – reflexná aj nereflexná sú teraz umiestnené pri sebe vo vzdialenosti 100 metrov. Autom sa opäť postavím na čiaru, v tomto teste predstavujúcu nulu. Pri rozsvietených stretávacích svetlách nevidieť ani jednu. 100 metrov je na „stretávačky“ priďaleko. Pri diaľkových svetlách je situácia už diametrálne iná. Kým o Carapaxe len tušíme, že by tam mala byť, ak ju niekto neukradol, Panoma dáva o sebe jasne vedieť.

150 metrov


Toto je hranica už dvadsať metrov nad vzdialenosť, akú udáva výrobca. Skúšať stretávacie svetlá by bolo úplne zbytočné, preto porovnanie začínam rovno na diaľkových. Pri takejto situácii nič nenasvedčuje tomu, že sú tam prilby dve. Carapax bez reflexných prvkov nevidíme ani pri najvyššom stupni zaostrenia zraku. Reflexná Panoma odráža lúče svetla dobre aj z tejto vzdialenosti. Intenzita odrazu je slabšia ako pri predošlom pokuse na sto metroch, ale pri úplnej tme stačí na upozornenie.

100 metrov, stretávacie svetlá a zapnuté svetlo na prilbe.

Zapnite LEDky


Posledným pokusom je zapnutie svetla na zadnej strane prilby so siedmimi LED diódami. Samozrejme, toto svetlo nevidia vodiči prichádzajúci spredu, ale len tí, ktorí nás dobiehajú. Svetlo má dva módy, môže blikať, alebo len svietiť. Pri oboch sme prilbu zreteľne videli z druhého konca pristávacej dráhy, čo je približne 500 metrov a ďaleko za dosvitom svetiel auta.



Čo sme týmto testom zistili?


Bez reflexných prvkov má žltá oproti ostatným farbám trošku navrch, snáď len s výnimkou bielej, ktorá sa ale stráca v hmle i snežení. Preto sa podľa mňa môžeme zhodnúť na tom, že v priemere všetkých druhov znížených viditeľností je žltá farba viditeľná najlepšie. Potvrdzujú to aj dopravní psychológovia tvrdením, že žltá je voči okoliu kontrastnejšia a to je dôvod, prečo sa postupne sanitky „prezliekajú“ z bielej do žltej farby.

Ďalší fakt, ktorý sme zistili porovnaním dvoch modelov reflexných prilieb – Panoma City a FB Junior je zarážajúci. Zatiaľ, čo Panoma určená dospelákom má reflexné prvky na všetkých stranách, FB Junior stvorená na detské hlávky ich NEMÁ na prednej strane. Pokiaľ teda v tme dôjde k situácii, kedy pôjdu oproti sebe automobil a neosvetlené dieťa, to nemá oproti iným prilbám bez reflexných prvkov takmer žiadnu výhodu. Prilba samotná pritom má plastový šilt podobný ako Panoma, je preto nepochopiteľné, prečo ju výrobca nevybavil podobnými reflexnými prvkami, obzvlášť, keď sú na bokoch aj zadnej strane prilby spolu s blikačkou. Čo sa týka dospeláckej verzie Panoma, tá je výborná vo všetkých smeroch viditeľnosti a rozdiel oproti prilbám bez reflexných prvkov je markantný.

100 metrov so zapnutým svetlom na prilbe.

Kľúčová otázka – zachráni mi život?


Ak sa bavíme o situácii, kde auto prichádza od chrbta, je zvýšenie bezpečnosti mnohonásobné. Sedem červených lediek odvádza svoju prácu výborne + sú tam stále reflexné prvky. Pokiaľ vás aj tak naberie auto, bol to osud. Viac ste jednoducho pre viditeľnosť hlavy urobiť nemohli.

Pri situácii „zoči – voči“ sme siahli do testov iných ľudí, ktorí brzdný manéver (automobilu) rozdelili do štyroch fáz. Prvou je reakčná doba – čas, pokým si uvedomíme nutnosť brzdenia a začneme reálne brzdiť. Druhá fáza je rekcia brzdového systému. Na moje prekvapenie na časovej osi trvá takmer rovnako dlhú dobu ako reakčná doba vodiča. Treťou fázou je nábeh brzdového účinku na maximum. Ten trvá len trochu menej ako dve predošlé fázy v súčte. Poslednou fázou je čas do úplného zastavenia vozidla. Múdri ľudia vyrátali, že pri suchej vozovke a rýchlosti 50 km/h je dráha zastavenia 26,3 metra. Pri rýchlosti 80 km/h je to už 53,5 metrov. V mokrých podmienkach sa brzdná dráha predlžuje, pri 50-tke na 30,4 metra a pri 80-tke je to 63,9 metra.

Reflexné prvky v akcii.

Ak sa vrátime k nášmu testu, kde sme prilbu Panoma videli pri stretávacích svetlách vo vzdialenosti 80 metrov, potom by to mal byť dostatočný priestor na zvládnutie aj kritickej situácie. Odpoveď teda znie, áno, prilba Panoma City by vám skutočne mohla zachrániť život vďaka reflexným prvkom.



Obe reflexné prilby ponúka SLOGER-EU s.r.o. na svojom eshope. Alpina Panoma stojí 68,95 €, zatiaľ čo juniorská verzia Alpina FB Junior stojí 47,95 €.

PS: Autorom článku je beal, ktorý stojí za projektom Bicyklom po Slovensku.
Páči sa ti tento článok? thumb_up2thumb_down comments 16 komentárov
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Alpina Etsch MIPS - dostupná a s ohľadom na maximálnu bezpečnosť

Test: Alpina Etsch MIPS - dostupná a s ohľadom na maximálnu bezpečnosť

Vybrať si v širokej ponuke MTB prilieb je niekedy pomerne náročné. Často rozhoduje dizajn a financie na úkor funkcie a ochrany. Pritom pri troche snahy sa dá všetko pekne skĺbiť.
Test: Alpina Anzana - kvalitne spracovaná prilba za prívetivú cenu

Test: Alpina Anzana - kvalitne spracovaná prilba za prívetivú cenu

O tom, že je prilba v cyklistike dôležitá, niet pochýb a obzvlášť pri objektívne nebezpečnejších disciplínach ako je Enduro/Trail/All Mountain. Na testovanie sa mi dostal model od nemeckého výrobcu Alpina, ktorý spadá práve do tejto kategórie.
Test: Lazer Jackal MIPS - prilba do ťažkých podmienok pre náročných

Test: Lazer Jackal MIPS - prilba do ťažkých podmienok pre náročných

Výber prilby vie potrápiť nejedného cyklistu a preto vám prinášame test prilby Lazer Jackal MIPS, ktorá ponúka mnoho inovatívnych a hlavne praktických riešení.
keyboard_arrow_up