Biky fóristov: GAS - Cieľ je niekedy dôležitejší ako cesta

Moja úvaha o stavbe hardtailu sa začala na začiatku leta 2015, keď som sa vracal z nemocnice po nepeknom páde z môjho krásneho GT Force. Tak, ako s jedlom rastie chuť, rastie so zdvihmi odpruženia aj odvaha. Ja som doplatil na prebytok odvahy a nedostatok schopností. Pri pohľade na röntgen a titánovú platničku na ňom, skrsla mi myšlienka na jednak zmiernenie môjho jazdného prejavu a tiež zaobstaranie si titánového HT. Z finančného hľadiska som z úvahy vytesnil titán a ostalo teda len HT.


Rám RB

Porozhliadol som sa po dostupných rámoch a najvhodnejší sa mi zdal byť RB Bandit. Mal dobrú geometriu navrhnutú aj pre vidlice so zdvihom okolo 150 mm, aj priemer sedlovky sedel, k tomu pevná os, nostalgia k Československu. Mal som vybrané.


Objednával som rám a zadal som niektoré požiadavky: bez laku, bez direct mount navárky na prešmyk, za to s vonkajším vedením pre teleskopickú sedlovku, za ktoré bol príplatok, pričom úľava za absenciu nástreku a úchytu prešmykača "nikoli". Kedže som objednával tesne pred celozávodnou dovolenkou, vedel som, že si počkám, ale, že to budú tri mesiace, to som netušil. Nepatrím medzi trpezlivych ľudí. Po dvoch mesiacoch som ich začal urgovať a po ďalšom mesiaci som zrušil objednávku, z princípu. Tým pádom som bol zase na začiatku.

Custom

Od Čaprnuku som mal už vtedy vyrobený cesťák, chodníček som mal teda predšľapaný. Dokonca som sa nazdával, že už aj niektoré technické riešenia, ktoré pán Čaprnka volí, poznám, a teda ich viem pri návrhu zohľadniť.


Počas zotavovania som mal kopec času a napozeraného tiež požehnane. Stal som sa tak opäť samozvaným dizajnérom a začal som navrhovať. Uhly, dĺžky aj šírky som mal ujasnené a taktiež aj niektoré technické riešenia. Keďže som rám navrhoval tak, aby obsiahol takmer všetky veľkosti a šírky kolies, bolo potrebné niektoré miesta napojenia zadnej stavby riešiť komplikovanejšie, ako je štandardné. Preto som na niektorých prvkoch rámu netrval, len som to ponúkol ako možné riešenie. Ale keďže mám odnímateľné pätky z GT v dvoch rozmeroch a typoch osiek, trval som na ich použití, čo mi teraz umožňuje meniť dĺžku zadnej stavby, takže dám do rámu 26", 27,5", 27,5"+ a tiež 29".


Samozrejme, tým sa mení aj hlavový/sedlový uhol, výška stredového zloženia, atď., ale tomu sa teraz nebudem bližšie venovať. Dôležité bolo použitie hlavovej trubky vnútorného priemeru 44 mm, do ktorého s vhodným hlavovým zložením dostanete aj 1,1/8", aj tapered krk vidlice.

Od návrhu k realizácii

Ruka sa stále zotavovala a prichádzala zima. S výrobou som sa tak neponáhľal, i keď sa pôvodne odhadovaný čas významne natiahol. Mal som teda priestor na výrobu úchytov bowdenov a kúpu potrebných dielov, aby moje súčiastky z GT sadli na nový rám. Úchyty na bowdeny som laminoval na namieru vyrobené kopyto. Vznikol tak profil, ktorý som narezal, obrúsil a nalakoval. Celkový postup nemám zdokumentovaný, nepočítal som s jeho uverejnením.

Počas výroby rámu sa niekoľkokrát, nie z môjho popudu, menil priemer sedlovej trubky. Raz teda moja vtedajšia sedlovka sedela, o dva dni už nie. Nakoniec som si zadovážil RockShox Reverb Stealth a musel doriešiť aj otvor pre jej vedenie. Po konzultácii s výrobcom rámu a rade:"To si navŕtaj, kde chceš.", som si objednal gumený vstup, pôvodne určený pre rám Nicolai. Od tohoto výrobcu je možné zakúpiť aj úchyty bowdenov v rámci úspory času.


Nazdával som sa teda, že ostáva už len vybrať odtieň a máme vymaľované. Na začiatku počas osobného stretnutia, sme sa o konštrukcii bavili, a teda, mal som pocit, že k zásadnejším zmenám by dôjsť nemalo.

Prevzatie

Ako to už chodí, po dvoch mesiacoch som začal urgovať. Naša komunikácia sa zintenzívňovala, zväčša kvôli akýmsi priemerom alebo dĺžkam. Priestor konzultovať niektoré rozdiely v pohľade na vec tu teda bol, avšak akosi sa tak nedialo, a odklon od dodaného výkresu som zistil až pri osobnom prebratí rámu. Ako prvé ma prekvapilo to, že rám je opatrený dierkami na dva košíky, ktoré vo výkrese neboli nijak naznačené a ani som ich tam nechcel, keďže nosím Camelbak a rád by som mal pri použití klasickej sedlovky možnosť zasunúť ju pred zjazdom do rámu.

Do oka bijúca však bola celková zmena napojenia horných vzpier a zadnej stavby a absencia spevňovacej trubky v prednej časti rámu. Ale keď som rám videl naživo, zadné vzpery mi ani tak nevadili, taktiež spôsob napojenia dolných vzpier som prijal, ako najlepšie možné konštrukčné riešenie s ohľadom na pevnosť zadnej stavby. Absenciu predného zpevnenia sme sa dohodli vyriešiť doplnením po odtestovaní, či všetko ostatné sedí.


Finalizácia

Nakoniec, po zložení rámu a myšlienke na ďalšie prieťahy som usúdil, že sa bez spevnenia hlavovej trubky zaobídem. Diery na košíky som zaslepil skrutkami bez hlavičiek a po otestovaní rámu som bicykel rozobral, vyvŕtal dieru na vedenie sedlovky a rám zaniesol do lakovne.


Dodacia lehota sa v lakovni predĺžila, bol som ale kľudný. Je možné, že som si na čakanie zvykol, a tak som sa po vyše dvoch týždňoch vybral po rám do lakovne. Cez igelit vyzeral super, odtieň vcelku sedel. Doma som bol mienre rozčarovaný, farba nie je všade tak dokonalá, ako tomu bolo na mojom cestnom ráme, ktorý nalakovali bezchybne. Odtieň je podobný plynárenskej trubke, kvalita nástreku v podstate tiež. Rám má teda pracovný názov GAS.


Ale dosť bolo ješitnosti a perfekcionalizmu, rám je, súčiastky sú, do dvoch hodín bolo poskladané.


Jazdné vlastnosti

Nie som testovací jazdec a rečami o tom ako zatáča, ako sa kde správa alebo nespráva, vás zaťažovať nebudem. Napíšem len, že to nie je XC kostitras. Momentálne sú napletené 26" kolesá s 43,2 mm širokými ráfikmi, teda niečo ako 26"+. Široký ráfik v kombinácii s bezdušovo nahodenými Schwalbe Hans Dampf 2,35" dovoľuje jazdiť nižšie tlaky a bicykel tak dobre vstrebáva nárazy aj nerovnosti terénu.


Vidlica má zdvih 120 – 150 mm a ostrý hlavový uhol, takže je to bicykel orientovaný viac na jazdu z kopca. Avšak vďaka hrubým pneumatikám a zmene zdvihu vidlice zvládne aj strmé výstupy do kopcov.

Hotovo


Netrvalo to ani pol roka a dopracoval som sa k hardtailu, ktorý, ak zabudnem na to ako mal pôvodne vyzerať, má dobrú geometriu, vďaka použitiu špičkových trubiek Reynoldst má slušnú váhu 2,132 kg a trochu nápadnú farbu a to všetko za cenu výrazne nižšiu ako je ročné predplatné cestovného v bratislavskej MHD. Verím, že táto sezóna sa bude niesť v znamení príjemne strávených spoločných chvíľ, dolaďovania jazdeckých zručností a absencie návratov z bicyklovania za zvuku sirén.
report_problem Našiel si v texte chybu?
AdamSakovy 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Kráľ bicyklových rámov – karbón je super, ale… (2. časť)

Aj za takou jednoduchou vecou, akou je bicyklový rám, je mnoho technológií a procesov, ktoré musí absolvovať ešte predtým, než naň nasadnete a vyrazíte za dobrodružstvom.
Kráľ bicyklových rámov - karbón je super, ale…

Kráľ bicyklových rámov - karbón je super, ale…

Cyklistickí nadšenci upierajú zrak najmä ku karbónu. Moderný hliník a technológie jeho spracovania však majú stále čo ponúknuť. Aký hliník sa to vôbec používa?
Od základu: Plášte pre MTB – základný výber a tipy

Od základu: Plášte pre MTB – základný výber a tipy

Plášte sú najdôležitejšou časťou na bicykli. Ako si vybrať plášte a na čo si dávať pozor? V tomto článku vás prevedieme základnými tipmi.
keyboard_arrow_up