Kliknutím prejdeš na
www.welovecycling.com
Reklama
Biky fóristov: GAS - Cieľ je niekedy dôležitejší ako cesta

Biky fóristov: GAS - Cieľ je niekedy dôležitejší ako cesta

35 komentárov

AdamSakovy 12.03.2016 30 fotografií   Gt Horska Cyklistika Foristov Bike Ram

Moja úvaha o stavbe hardtailu sa začala na začiatku leta 2015, keď som sa vracal z nemocnice po nepeknom páde z môjho krásneho GT Force. Tak, ako s jedlom rastie chuť, rastie so zdvihmi odpruženia aj odvaha. Ja som doplatil na prebytok odvahy a nedostatok schopností. Pri pohľade na röntgen a titánovú platničku na ňom, skrsla mi myšlienka na jednak zmiernenie môjho jazdného prejavu a tiež zaobstaranie si titánového HT. Z finančného hľadiska som z úvahy vytesnil titán a ostalo teda len HT.

 



Rám RB


Porozhliadol som sa po dostupných rámoch a najvhodnejší sa mi zdal byť RB Bandit. Mal dobrú geometriu navrhnutú aj pre vidlice so zdvihom okolo 150 mm, aj priemer sedlovky sedel, k tomu pevná os, nostalgia k Československu. Mal som vybrané.



Objednával som rám a zadal som niektoré požiadavky: bez laku, bez direct mount navárky na prešmyk, za to s vonkajším vedením pre teleskopickú sedlovku, za ktoré bol príplatok, pričom úľava za absenciu nástreku a úchytu prešmykača "nikoli". Kedže som objednával tesne pred celozávodnou dovolenkou, vedel som, že si počkám, ale, že to budú tri mesiace, to som netušil. Nepatrím medzi trpezlivych ľudí. Po dvoch mesiacoch som ich začal urgovať a po ďalšom mesiaci som zrušil objednávku, z princípu. Tým pádom som bol zase na začiatku.

Custom


Od Čaprnuku som mal už vtedy vyrobený cesťák, chodníček som mal teda predšľapaný. Dokonca som sa nazdával, že už aj niektoré technické riešenia, ktoré pán Čaprnka volí, poznám, a teda ich viem pri návrhu zohľadniť.



Počas zotavovania som mal kopec času a napozeraného tiež požehnane. Stal som sa tak opäť samozvaným dizajnérom a začal som navrhovať. Uhly, dĺžky aj šírky som mal ujasnené a taktiež aj niektoré technické riešenia. Keďže som rám navrhoval tak, aby obsiahol takmer všetky veľkosti a šírky kolies, bolo potrebné niektoré miesta napojenia zadnej stavby riešiť komplikovanejšie, ako je štandardné. Preto som na niektorých prvkoch rámu netrval, len som to ponúkol ako možné riešenie. Ale keďže mám odnímateľné pätky z GT v dvoch rozmeroch a typoch osiek, trval som na ich použití, čo mi teraz umožňuje meniť dĺžku zadnej stavby, takže dám do rámu 26", 27,5", 27,5"+ a tiež 29".



Samozrejme, tým sa mení aj hlavový/sedlový uhol, výška stredového zloženia, atď., ale tomu sa teraz nebudem bližšie venovať. Dôležité bolo použitie hlavovej trubky vnútorného priemeru 44 mm, do ktorého s vhodným hlavovým zložením dostanete aj 1,1/8", aj tapered krk vidlice.

Od návrhu k realizácii


Ruka sa stále zotavovala a prichádzala zima. S výrobou som sa tak neponáhľal, i keď sa pôvodne odhadovaný čas významne natiahol. Mal som teda priestor na výrobu úchytov bowdenov a kúpu potrebných dielov, aby moje súčiastky z GT sadli na nový rám. Úchyty na bowdeny som laminoval na namieru vyrobené kopyto. Vznikol tak profil, ktorý som narezal, obrúsil a nalakoval. Celkový postup nemám zdokumentovaný, nepočítal som s jeho uverejnením.

Počas výroby rámu sa niekoľkokrát, nie z môjho popudu, menil priemer sedlovej trubky. Raz teda moja vtedajšia sedlovka sedela, o dva dni už nie. Nakoniec som si zadovážil RockShox Reverb Stealth a musel doriešiť aj otvor pre jej vedenie. Po konzultácii s výrobcom rámu a rade:"To si navŕtaj, kde chceš.", som si objednal gumený vstup, pôvodne určený pre rám Nicolai. Od tohoto výrobcu je možné zakúpiť aj úchyty bowdenov v rámci úspory času.



Nazdával som sa teda, že ostáva už len vybrať odtieň a máme vymaľované. Na začiatku počas osobného stretnutia, sme sa o konštrukcii bavili, a teda, mal som pocit, že k zásadnejším zmenám by dôjsť nemalo.

Prevzatie


Ako to už chodí, po dvoch mesiacoch som začal urgovať. Naša komunikácia sa zintenzívňovala, zväčša kvôli akýmsi priemerom alebo dĺžkam. Priestor konzultovať niektoré rozdiely v pohľade na vec tu teda bol, avšak akosi sa tak nedialo, a odklon od dodaného výkresu som zistil až pri osobnom prebratí rámu. Ako prvé ma prekvapilo to, že rám je opatrený dierkami na dva košíky, ktoré vo výkrese neboli nijak naznačené a ani som ich tam nechcel, keďže nosím Camelbak a rád by som mal pri použití klasickej sedlovky možnosť zasunúť ju pred zjazdom do rámu.

Do oka bijúca však bola celková zmena napojenia horných vzpier a zadnej stavby a absencia spevňovacej trubky v prednej časti rámu. Ale keď som rám videl naživo, zadné vzpery mi ani tak nevadili, taktiež spôsob napojenia dolných vzpier som prijal, ako najlepšie možné konštrukčné riešenie s ohľadom na pevnosť zadnej stavby. Absenciu predného zpevnenia sme sa dohodli vyriešiť doplnením po odtestovaní, či všetko ostatné sedí.



Finalizácia


Nakoniec, po zložení rámu a myšlienke na ďalšie prieťahy som usúdil, že sa bez spevnenia hlavovej trubky zaobídem. Diery na košíky som zaslepil skrutkami bez hlavičiek a po otestovaní rámu som bicykel rozobral, vyvŕtal dieru na vedenie sedlovky a rám zaniesol do lakovne.



Dodacia lehota sa v lakovni predĺžila, bol som ale kľudný. Je možné, že som si na čakanie zvykol, a tak som sa po vyše dvoch týždňoch vybral po rám do lakovne. Cez igelit vyzeral super, odtieň vcelku sedel. Doma som bol mienre rozčarovaný, farba nie je všade tak dokonalá, ako tomu bolo na mojom cestnom ráme, ktorý nalakovali bezchybne. Odtieň je podobný plynárenskej trubke, kvalita nástreku v podstate tiež. Rám má teda pracovný názov GAS.



Ale dosť bolo ješitnosti a perfekcionalizmu, rám je, súčiastky sú, do dvoch hodín bolo poskladané.



Jazdné vlastnosti


Nie som testovací jazdec a rečami o tom ako zatáča, ako sa kde správa alebo nespráva, vás zaťažovať nebudem. Napíšem len, že to nie je XC kostitras. Momentálne sú napletené 26" kolesá s 43,2 mm širokými ráfikmi, teda niečo ako 26"+. Široký ráfik v kombinácii s bezdušovo nahodenými Schwalbe Hans Dampf 2,35" dovoľuje jazdiť nižšie tlaky a bicykel tak dobre vstrebáva nárazy aj nerovnosti terénu.



Vidlica má zdvih 120 – 150 mm a ostrý hlavový uhol, takže je to bicykel orientovaný viac na jazdu z kopca. Avšak vďaka hrubým pneumatikám a zmene zdvihu vidlice zvládne aj strmé výstupy do kopcov.

Hotovo




Netrvalo to ani pol roka a dopracoval som sa k hardtailu, ktorý, ak zabudnem na to ako mal pôvodne vyzerať, má dobrú geometriu, vďaka použitiu špičkových trubiek Reynoldst má slušnú váhu 2,132 kg a trochu nápadnú farbu a to všetko za cenu výrazne nižšiu ako je ročné predplatné cestovného v bratislavskej MHD. Verím, že táto sezóna sa bude niesť v znamení príjemne strávených spoločných chvíľ, dolaďovania jazdeckých zručností a absencie návratov z bicyklovania za zvuku sirén.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Prilby ~ XC a Tour prilby)

Komentáre

maros1974 12.03.2016 (18:17)

Jeden z najlepsich clankov na mtbiker vobec.

 
AdamSakovy 12.03.2016 (23:28)

Vdaka pani.Jazdim kadetade, tak ak ma zbadate, kyvajte, dam sa vam povozit

 
Anythingelse AdamSakovy 19.03.2016 (03:11)

Som ho práve videl v the dirt shed show. gratulujem !

 
AdamSakovy Anythingelse 19.03.2016 (06:21)

Anythingelse Dik, bolo to celkom vtipne ho tam zbadat

 
Podoba 13.03.2016 (08:33)

Trpezlivosť ruže prináša. Ta snáď má pán Čaprnka internet ...

 
AdamSakovy Podoba 13.03.2016 (13:20)

Podoba Rasto, ma, ale az v Handlovej

 
lto 12.03.2016 (18:13)

Dal by som ti aj viac páčikov, ale skúpy mtbiker nedovolí

 
Grejty 12.03.2016 (18:28)

Škoda že nevyšiel tvoj vlastný dizajn. Asi si grafik alebo niečo podobné, vizualizácia je parádna. Tej spevňovacej trubky je veľká škoda. Zadná stavba by sa dala prežiť, ale to spevnenie vpredu by tomu dodalo akčnejší výraz.
A mohol si to rozpísať do dvoch dielov, čítalo sa to dobre, ale krátko.

 
AdamSakovy Grejty 12.03.2016 (23:22)

Grejty uz som na to nemal silu s tou trubkou ale ktovie, mozno ak ho niekedy budem davat prelakovavat, dam aj trubku dovarit .)

 
Grejty AdamSakovy 12.03.2016 (23:39)

AdamSakovy A trafil som sa do zamerania? Fotky dobré, vizualizácia výborná... učím fotku a grafiku, profesionálna deformácia Ešte mi napadli aj acírske myšlienky o dizajne rámov, ale to je na súkromnú správu Každopádne, mám pocit že je to lepšie HT než moj Spešl Pitch comp 2015. Pekný, veľmi pekný dizajn. A tú trubku si tam daj. S ňou je to fakt super

 
AdamSakovy Grejty 12.03.2016 (23:43)

Grejty vystudovanu mam malbu, ale zivim sa produktovou fotografiou a vramci toho fotm aj bicykle tieto fotky v clanku su ako obuvnikove deti, vedel by som aj lepsie .)

 
Grejty AdamSakovy 12.03.2016 (23:58)

AdamSakovy Tak som sa cca trafil, minimálne do okruhu "výtvarný odbor" Chápem že by to šlo lepšie, ale v rámci miestnej produkcie sú fotky parádne. Kompozične aj technicky. Kiež by mji študenti takto fotili.. a bikovali

 
Chris 12.03.2016 (19:44)

Obdivujem tvoje odhodlanie a nervy. A blahozelam k peknemu vysledku
Dat si nieco spravit tu v ostbloku da psychicky aj casovo vzdy zabrat. Nakoniec to nikdy nie je tak ako ma byt. Ci uz farba alebo vyhotovenie.

 
Tomasm 12.03.2016 (20:05)

Som tu uz vcelku dlho registrovany, ale toto je prvy clanok, ktory som si cely precital. Dobre sa to citalo, dobre ti to pise, maluje a foti, a vysledok, hoci mierne odbocil od predstav, vyzera super! BTW, tu titanovu vec v ruke mas nafurt?

 
AdamSakovy Tomasm 12.03.2016 (23:24)

Tomasm hej hej, platnicku budem mat nafurt, teda, dufam ze nezacne robit neplechu a vdaka

 
OkiGraphics 12.03.2016 (20:26)

Ahoj, píšeš reynolds, ale čo za matroš? lebo viem že oni sa aj ocelákmi pýšia

 
AdamSakovy OkiGraphics 12.03.2016 (23:26)

OkiGraphics no su to 2x zoslabovane trubky, asi 853, ale Caprnka nevedel presne oznacenie, ze to ma zo starsich zasob.

 
lto AdamSakovy 13.03.2016 (05:35)

Starsie zasoby, dufam, ze nie su po datume spotreby .. mne sa inak paci tato verzia, nie ktora bola planovana.

 
AdamSakovy lto 13.03.2016 (13:14)

lto na povodnom navrhu som sa snazil aby vsetky linie, uhly a prvky nadvezovali, pekne rovnobezne, tymto padom sa to rozbilo vizualne, ale prijal som to, ine mi neostalo

 
bruno 12.03.2016 (20:59)

Super článok,prajem hodne šťastných kilometrov na biku.

 
Dublinboy 13.03.2016 (02:21)

Super článok Adam, najviac sa mi páčilo ako si vystihol to, prečo práve tento bajk, má to krásny príbeh, je to jednoducho napísané, ale má to drajv a chceš sa čo najskôr dočítať konca, lebo chceš vedieť ako to dopadlo
Držím palce, nech ťa pády obchádzajú a nech si stále vysmiaty, keď si na túto krásavicu sadáš!

 
Wen 13.03.2016 (07:16)

Ahoj - abych mohl napsat pochvalu jak k super obrázkům tak i krásnému příběhu, musel jsem po cca 3 letech co tento web pravidelně navštěvuji projít registračním procesem Trochu mě zaskočil přístup RB, ale je to jejich minus. Držím palce s rukou ať je vše dobré.

 
AdamSakovy Wen 13.03.2016 (13:17)

Wen, vdaka. K RB mam stale vcelku pozitivny vztah, snad to bolo ojedinele jednanie z ich strany.

 
perez 14.03.2016 (09:11)

vyborny clanok, skvely je uz nadpis

 
SB@RB 13.03.2016 (08:30)

Veľmi dobrý článok. Nakoniec sa bike aj napriek zmenám pekne vydaril.Osobne sa mi páči. Ja som po rokoch jazdenia na fulle, prešiel na HT. Predsa len po 40tke sa aspoň u mňa krotí povaha aj štýl jazdenia Takže som si dal urobiť RB CRR 290 na mieru. S jednaním max. spokojnosť, doba dodania 3 týždne a ku všetkému 10% zľava. Ale asi preto, že od nich mám za roky jazdenia 3 rám
To len tak na okraj
Prajem Ti pekné zážitky s bikom a už žiadne kovové časti v tele mr. Wolverin

 
sfsk 14.03.2016 (08:18)

Mna zase napada jedna legendarna scena z filmu Pelisky....Tolik prace a pritom takova blbost.

 
AdamSakovy sfsk 14.03.2016 (08:27)

sfsk ak to clovek neberie doslovne ale v kontexte, v akom to bolo pouzite vo filme, tak to tak je.

 
marecej 21.03.2016 (15:22)

skoda tych striebornych kluk, inak fajne

 
AdamSakovy marecej 21.03.2016 (16:03)

marecej niekomu skoda, niekomukomu stastie ale cierny prevodnik tam budem davat v dohladnej dobe.

 
marecej AdamSakovy 21.03.2016 (16:08)

stastie tak maximalne predajcovi striebornych kluk

 
AdamSakovy marecej 21.03.2016 (16:39)

ja mam z kluk naramnu radost, fierne sa rychlo osuchaju a su skaretde, nehovoriac o tom ze sa hodia k HOPE frezovanym striebornym brzdam, ale sto ludi, sto chuti.

 
marecej AdamSakovy 21.03.2016 (17:49)

s tym ciernym prevodnikom to bude fajn

 
lones1306swk 13.03.2016 (19:50)

výsledok sa veľmi podoba na agang gangsta

 
Podoba lones1306swk 13.03.2016 (20:01)

Ale prosím ťa ....

 
AdamSakovy lones1306swk 13.03.2016 (20:22)

lones1306swk vidno ze mas rozhlad

 
Pridaj komentár