Kenai z mojej strany, sú 2 zásadne problémy. 1. a ten menší je nie celkom vhodná infraštruktúra. 2. ten väčší sú samotný cyklisti, kedy drvivá väčšina nepozná a nedodržiava predpisy a je im médiami vtĺkané do hlavy, že predpisy sú len pre autá a Polícia SR to podporuje tým, že ignoruje a že vodiči majú na nich dávať pozor. Zároveň veľké množstvo cyklistov si neverí. Nemajú problém jazdiť na hrádzi 4 vedľa seba pár cm od seba, nemajú problém spustiť sa 40+km/h z Bieleho kríža, ale majú problém s tým, že majú ísť na ceste vo vyhradenom pruhu. Môžem vybudovať najlepšiu infraštruktúru pre cyklistov, ale pokiaľ nepríde k zmene ich myslenia a správania sa, efekt bude nulový.
Mám známeho, cyklista, nemá vodičák. Všetci ostatný jeho známy majú a aj pravidelne šoférujú. Pravidelne jazdí po ceste Stupava-Záhorská-kruháč pri Boroch v noci, celý v čiernom bez jedinej odrazky, nie to ešte svetla. Pravidelne nezastaví na STOPke, pravidelne vpáli z vedľajšej na hlavnú bez toho aby dal prednosť, pravidelne jazdí na červenú. Každý týždeň počúvame, aké sú šoféri svine, že zase ho po ceste zo Stupavy v noci skoro zrazili, tam na križovatke (STOPka je pre autá, tak isto aj červená). Nedá si proste vysvetliť, že on je ten zlý, že autá majú svetlá, tak ho v noci musia vidieť, on je cyklista, je zraniteľný, tak šoféri musia predpokladať, že pôjde a dať mu prednosť. Zašlo to tak ďaleko, že 2 roky dozadu na jeseň v noci, mrholenie z hmlou, mizerná viditeľnosť išiel autom jeden jeho známy zo Stupavy do BA a išiel 30 lebo fakt nebolo vidno. Zrazu uprostred pruhu cyklista,
brzdí skoro ho sundá. Cyklista ten známy. Normálne zapol blikačky, vystúpil, vrazil mu do zubov, zobral mu bicykel, vybral predné koleso, zahodil
bike do poľa vedľa a s kolesom nastúpil do auta. Hovoril že skoro infakt. Odvtedy sa spolu nerozprávajú. Horšie je to, že ten cyklista je člen Cyklokoalície, nie nejak vysoko v hierarchii, ale predsa len člen a nie je jediný podobný a cez Cyklokoalíciu a vďaka tomu cez médiá tlačia na to, že šoféri sú vlastne vrahovia. To si potom otvorí nejaký Fero, čo ročne dá 90km na
bicykli a celý pokakaný sa bojí vyjsť
bicyklom na cestu. Pritom tu máme stovky ľudí, čo najazdia tisíce km po cestách a sú tu.
Podobný príklad je aj moja teta, síce má vodičák, ale naposledy šoférovala na skúške v autoškole pred 42 rokmi. Ale vo veľkom bicykluje. Ale keď má niekam navigovať, tak katastrofa, posiela nás do samých zákazov, protismerov. Vždy keď idem s ňou niekam na bicykli, tak pením, lebo nezastaví na STOPke, prednosť jej nič nehovorí, vlezie si do protismeru atď. A nechápe kde je problém... A takýchto ľudí sú tisíce. Preto napríklad podporujem to, aby cyklisti čo chcú jazdiť na ceste, mali najprv nejaké skúšky, kde sa naučia základy, keďže evidentne školstvo na čele s rodičmi zlyhávajú v tomto.
Ja som aj chodec, aj cyklista, aj šofér. Preto viem, čo ma vytáča v každom prípade a aj čo sa deje, keď je niekto šofér, či cyklista. Ťažko vysvetliť cyklistovi celému v čiernom, že v noci ho nevidno, že má použiť aspoň reflexnú
vestu za 1€, keď on argumentuje, že on vidí na cestu, keď situácia spoza volantu je úplne iná a proste ho nevidno.