Kenai z mojej strany, sú 2 zásadne problémy. 1. a ten menší je nie celkom vhodná infraštruktúra. 2. ten väčší sú samotný cyklisti, kedy drvivá väčšina nepozná a nedodržiava predpisy a je im médiami vtĺkané do hlavy, že predpisy sú len pre autá a Polícia SR to podporuje tým, že ignoruje a že vodiči majú na nich dávať pozor. Zároveň veľké množstvo cyklistov si neverí. Nemajú problém jazdiť na hrádzi 4 vedľa seba pár cm od seba, nemajú problém spustiť sa 40+km/h z Bieleho kríža, ale majú problém s tým, že majú ísť na ceste vo vyhradenom pruhu. Môžem vybudovať najlepšiu infraštruktúru pre cyklistov, ale pokiaľ nepríde k zmene ich myslenia a správania sa, efekt bude nulový.

Mám známeho, cyklista, nemá vodičák. Všetci ostatný jeho známy majú a aj pravidelne šoférujú. Pravidelne jazdí po ceste Stupava-Záhorská-kruháč pri Boroch v noci, celý v čiernom bez jedinej odrazky, nie to ešte svetla. Pravidelne nezastaví na STOPke, pravidelne vpáli z vedľajšej na hlavnú bez toho aby dal prednosť, pravidelne jazdí na červenú. Každý týždeň počúvame, aké sú šoféri svine, že zase ho po ceste zo Stupavy v noci skoro zrazili, tam na križovatke (STOPka je pre autá, tak isto aj červená). Nedá si proste vysvetliť, že on je ten zlý, že autá majú svetlá, tak ho v noci musia vidieť, on je cyklista, je zraniteľný, tak šoféri musia predpokladať, že pôjde a dať mu prednosť. Zašlo to tak ďaleko, že 2 roky dozadu na jeseň v noci, mrholenie z hmlou, mizerná viditeľnosť išiel autom jeden jeho známy zo Stupavy do BA a išiel 30 lebo fakt nebolo vidno. Zrazu uprostred pruhu cyklista, brzdí skoro ho sundá. Cyklista ten známy. Normálne zapol blikačky, vystúpil, vrazil mu do zubov, zobral mu bicykel, vybral predné koleso, zahodil bike do poľa vedľa a s kolesom nastúpil do auta. Hovoril že skoro infakt. Odvtedy sa spolu nerozprávajú. Horšie je to, že ten cyklista je člen Cyklokoalície, nie nejak vysoko v hierarchii, ale predsa len člen a nie je jediný podobný a cez Cyklokoalíciu a vďaka tomu cez médiá tlačia na to, že šoféri sú vlastne vrahovia. To si potom otvorí nejaký Fero, čo ročne dá 90km na bicykli a celý pokakaný sa bojí vyjsť bicyklom na cestu. Pritom tu máme stovky ľudí, čo najazdia tisíce km po cestách a sú tu.
Podobný príklad je aj moja teta, síce má vodičák, ale naposledy šoférovala na skúške v autoškole pred 42 rokmi. Ale vo veľkom bicykluje. Ale keď má niekam navigovať, tak katastrofa, posiela nás do samých zákazov, protismerov. Vždy keď idem s ňou niekam na bicykli, tak pením, lebo nezastaví na STOPke, prednosť jej nič nehovorí, vlezie si do protismeru atď. A nechápe kde je problém... A takýchto ľudí sú tisíce. Preto napríklad podporujem to, aby cyklisti čo chcú jazdiť na ceste, mali najprv nejaké skúšky, kde sa naučia základy, keďže evidentne školstvo na čele s rodičmi zlyhávajú v tomto.

Ja som aj chodec, aj cyklista, aj šofér. Preto viem, čo ma vytáča v každom prípade a aj čo sa deje, keď je niekto šofér, či cyklista. Ťažko vysvetliť cyklistovi celému v čiernom, že v noci ho nevidno, že má použiť aspoň reflexnú vestu za 1€, keď on argumentuje, že on vidí na cestu, keď situácia spoza volantu je úplne iná a proste ho nevidno.
14.05.2021 - 22:08:06
012
Ale ved jasne, ale nevidim suvis s problemom o ktorom pisem ja. Jedine ze by sme mali znacky zosadi...a CX vlozky na cyklotrasach, ako trest za nevhodne spravanie. Uz som spominal riesenie. Dopravne ihriska su kde ? Dopravna vychova na skolach je kde ? A tvoj prispevok o chovani cyklistov je len dalsi aspekt, preco traba auta a cyklistov drzat co najdalej od seba. Cize sme opat pri infrastrukture.

BTW: stopka, zosadanie z biku na prechodoch, nedotiahnute znacenie kde horizontalne nekorepsonduje s vertikalnym.... to vsetko su len dovody ktore vedu k tomu aby cyklisti znacky ignorovali. Co ine im ostava. Keby chcel cyklista v BA jazdit striktne podla znaciek, najprv si musi kazdu krizovatku nastudovat zo vsetkych smerov. lebo je bezne ze podla smeru z ktoreho sa poziries mas ine znacenie. A potom by musel byt hazarder zo svojim zivotom. Osobne vzdy postavim bezpecnost nad predpis a je jedno cim som v aute, motorke, bicykli alebo chodec.
16.05.2021 - 17:27:57
00
Kenai, som rozmyslal o tvojom probleme. Siroke krasne hladke dopravne aj rekreacne cyklotrasy ... nuz realita je taka ze ked aj pominiem financny problem a to ze sa nezmestia ... tak keby v nejakej utopii boli, aj tak by ludia sli radsej autom, resp v tej utopii nejakou mhdckou
17.05.2021 - 17:42:15
00
OK, mozno mas pravdu, ale na co to potom tie cyklotrasy robia ? Lebo to je teraz moderne ? Ved do toho idu obrvske peniaze, nech ich daju radsej teda do opravy ciest alebo znizia odvody. Na co buduju nieco, co neplni zjavne svoj ucel. Na dochadzanie je to pomale, na sport nevhodne, mnohi cyklisti radsej jazia po cestach a namietaju proti povinnosti pouzit cesticku pre cyklistov. Na co to teda robia, pre koho? Na rekreaciu, pre psickarov, korculiarov, chodcov a mamicky s kocikmi ?
17.05.2021 - 21:53:30
00
Zas tak drahe by to byt nemuselo. Keby sa popri aspon prvych triedach spravili dopravne cyklo trasy. Miesta tam je. Urcite by aj viac ludi chodilo na bike do prace keby nemiseli robit 15km obchadzi krizom krazom.
17.05.2021 - 23:20:31
02
4.12 Mimoúrovňové kríženia
Mimoúrovňové kríženia sa navrhujú v miestach kde je nutné prekonať PK na ktorej je zákaz jazdy
cyklistom, vodné toky, alebo na miestach kde je väčší počet cyklistov za hodinu ako 800.
4.12.1 Podjazdy
Pri podjazdoch je nutné zachovať minimálnu svetlú výšku 2,50 m.
Pre cyklistov bývajú z psychologického hľadiska podchody vnímané negatívne. Tomuto je nutné
predchádzať:
• rozšírením vjazdu do podjazdu,
• osvetlením podjazdu,
• vizuálnym stvárnením (farebnosť, tvar),
• dostatočnou údržbou,
• dostatočnou kanalizáciou,
• pozdĺžnym sklonom do 5 % pri nájazdoch.
V prípade ak je nutné príjazd k podjazdu realizovať znižovaním pozdĺžneho sklonu (teda k podjazdu sa
„ide dole kopcom“), ten musí byť min. 2,50 % na dĺžke 100m v smere k podjazdu (rýchlosť cyklista
využije na jazdu pri výjazde)


https://www.ssc.sk/files/documents/technicke-predpisy/tp/tp_085.pdf

Ako ten projekt mohli schvalit s takym riesenim podchodu ? A osadit znacku zosadni, ktora podla aktualnme platnej vyhlasky Vyhláška č. 30/2020 Z. z. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o dopravnom značení nejestvuje.
18.05.2021 - 12:55:37
00
Kks Kenai. Teba je tu skoda :D Ty by si mal robit v cyklokoalicii alebo rovno v politike :D
18.05.2021 - 13:34:37
00
Ani napad, mam skusenosti, ze ludia co hovoria co si myslia a neboja sa ozvat, zle prospievaju v takych organizaciach. Tam potrebuju poslusnych a uplartnych a bez nazoru, nie mna.
18.05.2021 - 14:13:15
01
Určite tam je nejaká výnimka... Ďalšou otázkou je, ako je definovaná tá trasa. Je to rekonštrukcia? Stavba novej cyklotrasy? Alebo len oprava? Ak je to rekonštrukcia, tak musí byť rekonštruovaná podľa normy. Ak oprava, tak sa len opraví daný stav.

Nájazdy na Prístavný most tiež nie sú podľa súčasnej normy. Hrádza je v rovinatom teréne, to sa asi všetci zhodneme, teda maximálne stúpanie 3% podľa normy. Teda na 100m by som mal vystúpať o 3m, alebo dajme pahorkatinový terén, tam je 6%, teda 6m, o horskom teréne pri ktorom je 8% stúpanie sa asi nemá zmysel baviť. Pri stúpaní väčšom ako 3% je tam Tabuľka č.7 kde sa píše pri jednotlivých stupňoch stúpania, aké dlhé môže byť to stúpanie bez prerušenia. Pri 4% to je 200m, pri 6% 65m. Z Petržalskej stranu sa koľko stúpa? Tak 5-6m do výšky? Na strane ako je prístav, tak to môže byť tak 10-12m (nemám vôbec odhad). Ak by teda len opravovali lávky, môžu to nechať tak, ak by to bola rekonštrukcia, musia vyrobiť komplet nové nájazdy na lávky. Ďalší príklad, nadjazd nad Bajkalskú, ako sa ide z Prístavného mosta na Ružinov. Do akej výšky ide ten nadjazd?
6m odhadom? Možno 7m? To znamená, že niekde tam by bolo treba dať 300m nájazdy. 300m bude možno tam ako je ten veľký hrbol cez cestičku kvôli koreňu medzi mostom a Bajkalskou. Ale čo druhá strana? Kde tam niekde nacpať ten zjazd/výjazd? Samozrejme, máme tu aj polomery zákrut, polomery oblúkov v pozdĺžnom smere.

Norma je super vec, ale tiež nedokáže všetko pokryť. Nevidel som naživo ten podchod, len na fotke. Tak niekto povie, ok, tak mali dať tú cestu o 0,5m vyššie, čo také sa stane. Akurát to, že tam bude treba tisíce kubíkov zeminy a iné úpravy za nejaký ten miliónik. Tak druhý nápad, čo tak podkopať danú trasu, o 0,5m super nápad, bude to lacnejšie. Len tu hneď vyskočia 2 problémy. 1) bude to jama, začne pršať, bude tam stáť dole voda, ako bude stekať. Bude ju treba odvádzať. To znamená asi čerpadlá (tiež niečo stoja a nie málo) a nutnosť čistiť vstupy od lístia, hliny atď. Ďalšie peniaze navyše. Každý by rád všetko bezúdržbové, alebo minimum údržby. Už vidím, ako tam bude niekto chodiť každé 2-4 týždne čistiť tie kanálové vpuste, v meste ich čistia možno tak raz za 5 rokov možno. 2) Otázkou je, ako vysoko je tam podzemná voda atď.

Ak je to problém, treba to napadnúť pri kolaudačnom konaní, alebo aj teraz, osloviť organizáciu, čo má právomoc to zmeniť.
18.05.2021 - 14:54:56
00
Ja som tym chel len poukazat na rozdiel medzi tym, ako by sa veci robit mali a ako sa robia. A medzi tym co sa deklaruje a realitou. Tu vidis prioritizaciu cykloinfrastruktury v praxi. Nejako to tam nacpeme, norma je len odporucanie a hototovo. Hlavne, ze je to najdrahsia dialnica v strednej europe (vzhladom na parametre), ale ani podjazd na cesticke pre cyklistov podla normy niet za co urobit.
18.05.2021 - 15:34:00
01
To či je najdrahšia alebo nie závisí od veľa faktorov. 60km a cena 1,7 miliardy €. Stavis sa veľa mostov, premostení, prerábajú sa kompletne celé km už existujúcich komunikácii, budujú sa nové nájazdy, náklady na výkup pôdy, prekládky inžinierskych sietí, teréne úpravy, náklady za skládky odpadu + samotná projekcia. Ťažko posudzovať, o koľko to je drahšie ako inde. Kde sa teraz niečo podobné v strednej Európe stavia? Aké tam boli geologické pomery? Taký Gotthardsky tunel s 57km dĺžkou stál 11 miliárd. Cena je bola z roku 1993. Je to veľa? Málo? Koľko by to stálo dnes, keby sa začalo teraz stavať. €, resp. švajčiarsky frank mali vtedy inú silu. Ďalší príklad, nová linka metra v Londýne odovzdaná do prevádzky tento/minulý rok, Elizabeth line sa vyšplhala na 18 miliárd £, ide o 117km tratí (teda deleno 2 a väčšina tratí ide po povrchu). Je to málo? Veľa? Oproti Gotthardskému tunelu je to skoro 2 násobok. Len veľa ľudí si neuvedomuje, že napríklad v tom Londýne museli vybudovať stanice, prekládky inžinierskych sietí atď, milión ďalších vecí. Je cena adekvátna? Oboje sú železničné stavby.
18.05.2021 - 16:41:08
00
Neviem ci to tu bolo, ale dnes som isiel jurawu, a semafor zruseny, podjazd pod staru senecku obnoveny na paradu :)
18.05.2021 - 21:41:03
010
Aj si zliezol z bicykla? 😁
18.05.2021 - 22:07:26
03
scarinko napísal:
Aj si zliezol z bicykla? 😁

Pred 2 tyzdnami tam nastastie ta znacka nebola, a mam pocit, ze je tam mozno aj dost priestoru pod mostom, takze nadej zije :)
18.05.2021 - 22:09:07
01
netreba vobec zliezať z bajku, je to v poho.... môžte búšiť KOM-y...
18.05.2021 - 23:40:12
00
keyboard_arrow_up