rodo
Haag má podiel automobilovej dopravy okolo 40 %, rovnako ako Bratislava. Varšava, Talin, Belehrad majú podiel automobilovej dopravy okolo 25-30 %. Naopak Lisabon, Atény, Dublin, Rím majú podiel automobilovej dopravy okolo 50-65 %. Príčinu treba hľadať inde ako medzi ekonomikou založenou na službách a vytváraním podmienok pre cyklistov a MHD.
12.08.2023 - 08:13:57
00
bicycletour napísal:
rodo
Haag má podiel automobilovej dopravy okolo 40 %, rovnako ako Bratislava. Varšava, Talin, Belehrad majú podiel automobilovej dopravy okolo 25-30 %. Naopak Lisabon, Atény, Dublin, Rím majú podiel automobilovej dopravy okolo 50-65 %. Príčinu treba hľadať inde ako medzi ekonomikou založenou na službách a vytváraním podmienok pre cyklistov a MHD.


Nemám na to dáta, ale intuitívne to je dané viacerými faktormi.

1. Bezpečnosť, resp. drobná a "hraničná" kriminalita. Myslím tým vreckárov, bezdomovcov a kadejaké živly, ktoré ani často nepáchajú TČ, ale ľudia sa im chcú vyhnúť. Typický príklad je Kamenné námestie, kde sú partie ožranov a kadejaké divné skupinky a jednotlivci.

2. Geografia - v meste, ktoré je zovreté riekou a dvoma horskými masívmi sa objektívne nedá MHD dobre navrhnúť tak, aby bola rýchla a lacná.

3. Hustota obyvateľstva - mestá s nižšou hustotou a rozsiahlymi satelitmi

4. Existencia funčkného a bezpečného metra

5. V mestách, kde je menej daždivých dní a teplo (Atény, Rím) bude oveľa viac skútrov (čo je zrejme započítané do automobilovej dopravy).

Celkovo si myslím, že vytýčené ciele presunúť ľudí z áut na bicykle je v Bratislave nereálny z dôvodov:
1. Kopce, neexistencia prepojenia MČ, tempo výstavby oddelených cyklotrás.
2. Nie je kde tie bicykle v práci ani v obchodoch odkladať,
3. Starnutie populácie.

Presun do MHD vidím tiež skepticky:
1. Na MHD mesto nemá peniaze, aktuálne dochádza skôr k redukcii objednávaných prepravných výkonov.
2. MHD nemá dostatok ľudí, pracovné podmienky vodičov sa neustále zhoršujú.
3. Kvôli optimalizácií liniek sa cesta MHD skôr predlžuje, pribúdajú prestupy, spoje nenaväzujú.
4. Električka ako nosný dopravný systém je strašne pomalá, jednak kvôli katastrofálnemu stavu tratí (aj zrekonštruovaných) a druhak kvôli nezmyselnému počtu zástávok.
5. Stišovanie prepravy, prechody prechodcov, znižovanie rýchlostí a podobne MHD ešte spomalí. Mimochodom, je verejné tajomstvo, že štátna polícia nemeria rýchlosť autobusov MHD a ani ich nepokutuje. Na niektorých linkách totiž nie je možné stíhať, ak by jazdili podľa predpisov.
12.08.2023 - 08:46:19
03
Takže v meste s kriminalitou na úrovni priemeru iných európskych miest, v miernom podnebí, so 75 % obyvateľmi žijúcimi na rovine, s demografiou porovnateľnou s inými európskymi mestami, s dobrou dostupnosťou MHD nie je možné zvýšiť podiel cyklistickej dopravy z 1,6 %, verejnej dopravy z 33 % a znížiť individuálnu automobilovú dopravu zo 40 %?
A argument, že nestíha MHD a je podfinancovaná je tiež na zamyslenie, keď stojí pol Bratislavy kvôli kolónam osobných áut s jedným šoférom. Nehovoriac aké náklady treba na udržiavanie infraštruktúry kvôli množstvu áut.
12.08.2023 - 11:00:48
01
rodo
Kks, toto je taka znoska ucelovych polopravd, acohentizmu a demagogie, az to boli "takto poránu".

Ta cast s bohatou kolonialnou velmocou ma dostala. Masivny rozmach cyklodopravy bol hnany prave naopak nedostatkom "bohatstva" v obdobi po WWII.

Mam Holandsko a jeho obyvatelov trochu zidealizovanych, v nejakom bode zivota som sa musel rozhodnut ci tam budem zit, alebo si zalozim rodinu (zostal som tu), a mozno je moj nazor ovplyneny bublinou v ktorej som sa tam pohyboval - rozdiel voci SK je ze ich attitude je hladat riesenia na problemy, nie problemy (a vyhovorky) na riesenia, co vnimam ako typicku slovensku vlastnost. A tvoje elaboraty hore mi tuto teoriu iba potvrdzuju :-(
matko001 mozno potvrdi, mozno vyvrati moj obdiv ;-)

Netusim ake je tvoje povolanie, takze neviem ci ti mozem odporucat niekedy oddrivovat projekt s obmedzenymi zdrojmi, ktory ma zaroven ciel postaveny ambiciozne, ale neisty casovy ramec, silny odpor zvnutra aj vonkajsku organizacie, mnozstvo dalsich projektov (niektore synergicke, niektore prave naopak) s ktorymi zdielas zdroje, atd, atd a potom snival o komplexnej a idealnej dodavke cycklo-infra v BA.
Mozno si aspon zahraj Civilizaciu, aj tam vidis tie zakladne principy.

P.S. len pre istotu, uvedomujem si ze aj NL sa meni, zlozenie populacie, politicka scena, atd.

P.S2 - stale ma fascinuju ti klasicky diskuteri, pre ktorych je najsilnejsi argument k doprave resp. zmenam v BA to, ze Vallo je prohresivny a este aj liberal...
Musi yebat chalani, musi yebat :-(
12.08.2023 - 11:14:47
11
fokel napísal:
rodo
Kks, toto je taka znoska ucelovych polopravd, acohentizmu a demagogie, az to boli "takto poránu".

Ta cast s bohatou kolonialnou velmocou ma dostala. Masivny rozmach cyklodopravy bol hnany prave naopak nedostatkom "bohatstva" v obdobi po WWII.

Mam Holandsko a jeho obyvatelov trochu zidealizovanych, v nejakom bode zivota som sa musel rozhodnut ci tam budem zit, alebo si zalozim rodinu (zostal som tu), a mozno je moj nazor ovplyneny bublinou v ktorej som sa tam pohyboval - rozdiel voci SK je ze ich attitude je hladat riesenia na problemy, nie problemy (a vyhovorky) na riesenia, co vnimam ako typicku slovensku vlastnost. A tvoje elaboraty hore mi tuto teoriu iba potvrdzuju :-(
matko001 mozno potvrdi, mozno vyvrati moj obdiv ;-)

Netusim ake je tvoje povolanie, takze neviem ci ti mozem odporucat niekedy oddrivovat projekt s obmedzenymi zdrojmi, ktory ma zaroven ciel postaveny ambiciozne, ale neisty casovy ramec, silny odpor zvnutra aj vonkajsku organizacie, mnozstvo dalsich projektov (niektore synergicke, niektore prave naopak) s ktorymi zdielas zdroje, atd, atd a potom snival o komplexnej a idealnej dodavke cycklo-infra v BA.
Mozno si aspon zahraj Civilizaciu, aj tam vidis tie zakladne principy.

P.S. len pre istotu, uvedomujem si ze aj NL sa meni, zlozenie populacie, politicka scena, atd.

P.S2 - stale ma fascinuju ti klasicky diskuteri, pre ktorych je najsilnejsi argument k doprave resp. zmenam v BA to, ze Vallo je prohresivny a este aj liberal...
Musi yebat chalani, musi yebat :-(


Nuž, celý život robím projekty, väčšinou dlhodobé (niektoré 10+ rokov) v rôznych (nesúvisiach) oblastiach.
Oddrajvujem túto diskusiu od hádzania očohentizmom späť k faktom:

Výkonnosť ekonomík v roku 2022 bola takáto:
HDP per capita Holandsko 56.489$
HDP per capita Slovensko 20.889$

Holandsko má 2,7x výkonnejšiu ekonomiku...

Ja nesnívam o "ideálnej dodávke cykloinfraštruktúry", ja by som chcel vidieť nejaký ucelený plán jej rozvoja, ktorý má hlavu a pätu, nejaký harmonogram (plán má termíny na rozdiel od halucinácii) a nejaké odhadované náklady (napríklad extrapolované z predchádzajúcich realizácii).

Takýto plán by sa mal premietnuť do územného plánu (čo je záväzný dokument), aby sa vedeli investori aj obyvatelia zariadiť a naplánovať si veci.

Zatiaľ čo za hranicami v Maďarsku majú cyklotrasami prepojené dediny, v Bratislave nevieme súbežne s cestou prepojiť Devínsku Novú Ves, Lamač, Dúbravku, Záhorskú Bystricu, Devín, Karlovu Ves. Dokonca nevieme opraviť ani existujúce panelové a iné podobné komunikácie, ktoré by sa na to dali použiť.
12.08.2023 - 11:50:36
03
bicycletour napísal:
Takže v meste s kriminalitou na úrovni priemeru iných európskych miest, v miernom podnebí, so 75 % obyvateľmi žijúcimi na rovine, s demografiou porovnateľnou s inými európskymi mestami, s dobrou dostupnosťou MHD nie je možné zvýšiť podiel cyklistickej dopravy z 1,6 %, verejnej dopravy z 33 % a znížiť individuálnu automobilovú dopravu zo 40 %?
A argument, že nestíha MHD a je podfinancovaná je tiež na zamyslenie, keď stojí pol Bratislavy kvôli kolónam osobných áut s jedným šoférom. Nehovoriac aké náklady treba na udržiavanie infraštruktúry kvôli množstvu áut.


K poslednej reorganizácii MHD v BA sa mesto neunúvalo spraviť žiadnu kampaň. Obyvatelia sú nadšení tu:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/22652/Reorganiz%C3%A1cia-liniek-MHD-vo-vybran%C3%BDch-lokalit%C3%A1ch#komentare

Zatiaľ som zachytil dve petície:
https://www.peticie.com/peticia_za_zachovanie_linky_74?s=103335863
https://www.peticie.com/peticia_za_zachovanie_povodnej_trasy_36?fbclid=IwAR3NL0pjT3pc6DMI0nPvlX1Klm0v64SezwcmHwB6RfWxG8GEnUvzFfrxsj0

BTW: tipnite si, koľko km najazdí mesačne šofér autobusu MHD...
12.08.2023 - 12:01:03
00
rodo
Písal som o dobrej dostupnosti MHD v Bratislave, nie skvelej ako v Zurichu.
K tomu HDP na obyvateľa: Bratislava patrí k najbohatším regiónom v Európe. A v tých bratislavských kolónach nestoja nejaké staré vraky, ale nové autá vyššej triedy a SUV. Holandsko prešlo na cyklomobilitu kvôli vysokému počtu nehôd na cestách a ropnému šoku v 70. rokoch. Tam to začalo a nie kvôli ich bohatstvu. Tvoja korelácia kríva na obe nohy. Ďalšie príklady východoeurópskych miest s vysokou mierou cyklodopravy je kopcovitá Ľubľana, chudobnejší Belehrad a mohol by som pokračovať. Podľa tvojej logiky by chudobné mestá nemali využívať MHD alebo cyklodopravu, čo však nie je pravda.

Z čoho chceš extrapolovať budúce projekty? Z tých 0,00nič mestských cyklochodníkov, ktoré sa postavili za Ďurkovského, Ftáčnika alebo Nesrovnala?
Prečítaj si koncepciu rozvoja cyklodopravy a každoročné plány a dozvieš sa, čo sa robí každý rok a čo sa plánuje.
12.08.2023 - 12:14:21
02
MIB sú akurát tak Valovi kamaráti a povalači ktorých zamestnal na magistráte nič viac.
12.08.2023 - 12:51:21
05
bicycletour napísal:
rodo
Písal som o dobrej dostupnosti MHD v Bratislave, nie skvelej ako v Zurichu.
K tomu HDP na obyvateľa: Bratislava patrí k najbohatším regiónom v Európe. A v tých bratislavských kolónach nestoja nejaké staré vraky, ale nové autá vyššej triedy a SUV. Holandsko prešlo na cyklomobilitu kvôli vysokému počtu nehôd na cestách a ropnému šoku v 70. rokoch. Tam to začalo a nie kvôli ich bohatstvu. Tvoja korelácia kríva na obe nohy. Ďalšie príklady východoeurópskych miest s vysokou mierou cyklodopravy je kopcovitá Ľubľana, chudobnejší Belehrad a mohol by som pokračovať. Podľa tvojej logiky by chudobné mestá nemali využívať MHD alebo cyklodopravu, čo však nie je pravda.

Z čoho chceš extrapolovať budúce projekty? Z tých 0,00nič mestských cyklochodníkov, ktoré sa postavili za Ďurkovského, Ftáčnika alebo Nesrovnala?
Prečítaj si koncepciu rozvoja cyklodopravy a každoročné plány a dozvieš sa, čo sa robí každý rok a čo sa plánuje.


Pred vchodom do depa DPB Jurajov Dvor je každodenne preplnené parkovisko autami. Hoci majú zamestnanci DPB celoročný lístkok zadarmo (10€), tak z nejakého dôvodu nechcú presadnúť z SUV na MHD a ani na bicykle. Kryté zabezpečené parkovanie pre bicykle som si tam nevšimol, asi je niekde v areáli ako vo všetkých mestských podnikoch, pretože všade mesto vytvorilo podmienky, aby zamestnanci mesta dochádzali do práce na bicykloch.

Extrapolovať budúce projekty by stačilo z tých stoviek km cyklotrás, ktoré skúsený urbanista vybudoval za poslených 5 rokov. Ak to z nejakých dôvodov nie je možné, ešte vždy sa to dá prebrať z Viedne a prípadne niektoré položky prepočítať na bratislavské reálie.

Každoročné plány sú tiež fajn, ale mňa zaujímajú plány dlhodobé, ktoré vychádzajú z nejakej vízie. Pretože predprojektová a projektová príprava trvá najdlhšie.
12.08.2023 - 13:47:27
00
rodo napísal:
Pred vchodom do depa DPB Jurajov Dvor je každodenne preplnené parkovisko autami. Hoci majú zamestnanci DPB celoročný lístkok zadarmo (10€), tak z nejakého dôvodu nechcú presadnúť z SUV na MHD a ani na bicykle. Kryté zabezpečené parkovanie pre bicykle som si tam nevšimol, asi je niekde v areáli ako vo všetkých mestských podnikoch, pretože všade mesto vytvorilo podmienky, aby zamestnanci mesta dochádzali do práce na bicykloch.
LOL a skúsil si popremýšľať prečo? Skús oddelene pre MHD a potom pre bicykle, budeš to mať jednoduchšie;-]
12.08.2023 - 13:51:32
00
bicycletour Bratislava je možno jeden najbohatších regiónov, čo sa týka vyprodukovaných peňazí, ale jej rozpočet je momentálne pod 1000€/obyvateľa. Praha má 1700€/obyvateľa, Viedeň cez 2000€/obyvateľa. Účelovo miešaš hrušky s jablkami. V BA sú sídla veľkých firiem, takže je logické, že tu bude viac luxusnejších áut ako v Sobranciach. Mediánový plat v BA je 1650€. 75% ľudí v BA nezarába viac ako 1850€ v hrubom. Len 10% ľudí má nad 3000€, 25% zarába menej ako 1000€. To sú tí tvoji megaboháči. Ukazuješ prstom na luxusné SUV? Ktoré? 15+ ročné Tuaregy, X5, XC90, Q7 a podobne? Tie nie je problém kúpiť pod 10 000€. BMW e60 5er sa dá kúpiť za 5-6 tisíc €, pre väčšinu slovákov je to luxusné BMW. Len škoda, že zabudli, že tie autá už bežne majú 15+ rokov.
12.08.2023 - 13:52:26
02
rodo
Tak si treba pozrieť, čo robil MIB posledné roky.
12.08.2023 - 15:18:42
00
Jano1987
Poukazujem na miešanie hrušiek a jabĺk porovnávaním bohatého Holandska a že vraj chudobnej Bratislavy. Odkedy je dochádzanie do práce autom doménou chudobných? Stačí si sadnúť na nábrežie a pozerať sa aké autá stoja v kolóne a že v nich sedí jeden človek.
Poukazujem na potrebu jazdiť po meste v SUV, trebárs aj 20 ročnom, keďže zaberá pri parkovaní 1,5 miesta malého mestského auta.
12.08.2023 - 15:42:16
00
bicycletour napísal:
Jano1987
Poukazujem na miešanie hrušiek a jabĺk porovnávaním bohatého Holandska a že vraj chudobnej Bratislavy. Odkedy je dochádzanie do práce autom doménou chudobných? Stačí si sadnúť na nábrežie a pozerať sa aké autá stoja v kolóne a že v nich sedí jeden človek.
Poukazujem na potrebu jazdiť po meste v SUV, trebárs aj 20 ročnom, keďže zaberá pri parkovaní 1,5 miesta malého mestského auta.


Dieťa v tom SUV nevidíš, lebo sedí na zadnom sedadle, alebo ho rodič už vysadil v škole/škôlke. Vďaka obmedzenia EU sa malé mestské autá neoplatí vyrábať, preto sú ľudia nútení kupovať väčšie SUV. Stanové povolené emisie CO2 sú totiž pre ťažšie autá väčšie.

Rodina s viac ako jedným dieťaťom pokiaľ nemá zrovna nejaký špecifický životný štýl sa v BA bez auta dosť ťažko zaobíde.

Dochádzanie do práce autom je aj doménou chudobných z okrajových častí BA, často ich chodí viac jedným autom, akurát chodia v takých časoch, keď väčšina ľudí ešte spí.
12.08.2023 - 15:50:25
00
počúvaj ty bicyklotour ty si zamestnanec magistrátu?Ludia dochádzajú do Ba autom pretože musia vzhľadom na kvalitu vlakov.Ty si ten typický šašo voziaci sa po meste na bicykli bez skutočných problémov.Tolko blbostí nevypustí ani ten tvoj kamarát z cyklokolície.
12.08.2023 - 15:58:51
04
keyboard_arrow_up