Žigo: Pretože je to pokračovanie Vážskej cyklomagistrály a prepojenie dvoch dôležitých regiónov. Jaroh: preto sa robí prieskum, aby sa zistilo, či a aký to môže mať potenciál. Prečo by tam malo byť málo turistov. Však sa len pozri na Vodné dielo cez leto. Po cyklotrase na Turiec by to bolo len 20 km, máš tam zázemie dvoch hradov, Malej Fatry, Terchovej, horské chaty, cyklochodníky ďalej na Turiec. Ide o to, že v súčasnosti cyklistu ani nepadane týmto smerom ísť, lebo vie, že to je o život.
A samozrejme tým nechcem povedať, že iné trasy a oblasti by šli do zabudnutia. Iba sa zamerali na toto, chcú dať spraviť projektovú dokumentáciu a robia prieskum. Áno, viem, že z IROPu by to pohltilo veľkú časť rozpočtu. IROP nepokryje možno ani 10% toho, čo by Slovensko v tomto smere chcelo. Dôležité je však mať aj zásobník projektov, lebo vždy sa vyskytne niečo, z čoho je možno to financovať. Cezhranička je ďalšia možnosť, črtá sa aj možnosť financovania cez mindop v rámci napĺňania cyklostratégie, prípadne ďalšie zdroje. Máme nové programovacie obdobie, ktoré sa na Slovensku ešte ani nezačalo.
20.10.2015 - 17:20:05
00
VCM do Strecna vedie cez pesiu zónu a smerom na západ nevedie vobec. O intenzitach na VD mam predstavu, minuly rok som tam mal 3 dni scitac, jazdim tadial niekolkokrat tyzdenne. Vychadzala tam intenzita okolo 1000 cyklistov za den na kazdej strane (podobne intenzity su aj na moste v Budatine smerom na Kysuce). V strecne to ale podla mojho odhadu bude uz len cca 10-15% z toho, kolko by pokracovalo az do Vrútok je tazke povedat ale tipol by som to tak na desiatky denne, cez 2 stovky by sa to mohlo prehupnut obcas v lete. Pokial by sa spravili zachytne parkoviska na koncoch mozno by sa tam priviezlo viac ludi autami.
Modelovat dopravu je mozne aj v lokalitach, kde este nie je infrastruktura, napr. gravitacnou metodou. Pocet ciest bude ale na koniec zavisiet hlavne od poctu obavatelov v uzemi a atraktivity ciela.
K tym destinaciam co spominas by cez navrhovanu cesticku prechadzali skor obyvatelia z Vrutok. Terchova je pre cyklistov malo atraktivna, na ChPS cyklotrasu urbarnici zrusili, hrady by par ludi z Vrutok urcite dotiahli. Zilincanom by to spristupnilo Turiec, no najkratsi okruh je ako spominal Lord Klaymen cez Kláštor p. Zn. a to uz je pre rekreacnych cykloturistov slusny naklad. Sportovejsie ladeni by zas mohli mat problemy s navrhovymi parametrami ako na "Bystrickej" - Kysuckej cyklomagistrale ale to uz je moja paranoja.
Ako pises treba mat zasobnik projektov a zacat im urcovat priority. Na kraji uz ciastocne funguje cyklokomisia, na poslednej sme rozoberali skor moznosti financovania z fondov, nemal som pocit, ze bude jednoduche to nasit na tento projekt. Myslim ze by sa v ramci komisie dalo spravit multikriterialne hodnotenie viacerych projektov.
Co sa tyka anketoveho prieskumu hodnoti iba tento jeden projekt, nedava respondentom na vyber z viacerych variantov. Samozrejme, ze som ho aj tak vyplnil.
Ako to teraz tak citam, tak som si mal dat asi dlhsi vyjazd :P


Naposledy upravil Zigo dňa 20.10.2015 - 20:45:04, celkovo upravené 1 krát.

20.10.2015 - 20:27:50
00
Je to daň za zastavenie výstavby ciest a prudký nárast počtu automobilov. Za dvadsať rokov sa podmienky na Slovensku pre cestnú cyklistiku brutálne zhoršili + kkti za volantami. ;(

Vystavba cestnych komunikacii zvysuje ponuku, podporuje narast poctu automobilov a ten zas dalsi dopyt po novych komunikaciach. Stupen motorizacie u nas je este daleko za Nemeckom a uz ani nehovorim o USA. Keby bol na vsetkych pozemnych komunikaciach zakaz vjazdu motorových vozidiel, nemalo by vyznam vlastnit auto a vznikla by obrovska siet cyklistickej a pesej infrastruktury. Je to otazka priorit a mozno aj ceny nafty, benzinu :?:
20.10.2015 - 20:40:02
00
Mne by sa také spojenie MT-ZA páčilo. Ako tu už ktosi spomínal z Lipovca cez Jánošíkovo by to nemuselo byť ani také drahé a nereálne, chýba tam "kúsok" prepojenia na existujúce komunikácie. Chodím (alebo skôr chodil som) často cez Polom a ísť tade ráno o 6,00 nebola moc zábava (cez Jánošíkovo síce tých medveďov bude ešte viac, no aspoň človek nejde 8-10 km/h) a tá časová úspora je výrazná. Detto ako spomínal Lord, okruh cez Kláštor a Rajec u mňa skončil pre problém ZA - MT.
Je mi jasné že by to zobralo značnú časť rozpočtu, no na druhú stranu sprístupnilo by to turistike susediace silné regióny, ktoré v súčastnosti pre bežných ľudí nemajú spojenie na bicykli.
20.10.2015 - 20:49:57
00
ak si dobre pamatam, tak popod strecno po ceste som isiel 2x (tam a spat) za socika na favorite k babke. uz vtedy to bolo velmi nebezpecne. dnes by som sa na to vedel odhodlat jedine za uplnej vyluky dopravy ale zase na druhej strane bezne po cestach nejazdim - tak naco....
teraz po precitani tohto vlakna uvazujem aky realny prinos by cyklo prepojenie ziliny a turca mohlo mat.
poznajuc doverne lokalitu som vsak skor skeptik. ak by sa mal ten projekt realizovat v takej forme, ze sa postavi par mostikov cez vah, inde zase doasfaltuje nejaky kratky pristupovy usek, tak to bude podla mna len cisty politicky biznis. biznis v tom zmysle, ze ked su niekde na fonde financne zdroje k "mání", tak ich rychlo minme, kym sa da. to, ci ta investicia bude rozumna je nepodstatne.
celemu tomu nazvime to "projektu" chyba take "obcianske vybavenie". ja som na bicykli precestoval takmer celu ČR a mam teda moznost porovnavat. tam uz len znacenie cesticiek je uplne niekde inde:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTsLLeUiSv4yEYcHd8g9vQkVIl4hXyMIGJURh8cLIwntEdjx0MJ
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0wXlHFYpY5EkcxWrihXNXNGIGr2Ri09_Or8WZQDi5bUtDaFVC

"obcianske vybavenie:" na celej trase su dva hrady ( s toho jedna zrucanina ) a moznost plavby na pltiach. ja som v cr navstivil, desiatky hradov a zamkov a v nadpolovicnej vacsine je navstevnikovi umozneny bezplatny vstup na nadvorie. v strecne tomu myslim zatial tak nie je. ak ano, tak pardon za krivdenie. dokonca aj na taky vychytany hrad ako je karlstejn prip. zamok hluboka sa viete dostat na nadvorie zdarma.
ako cyklo turista som rad, ze i ked mam pocas takehoto vyletu nabity program a prehliadku z casoveho dovodu nestiham, je mi umozneny vstup aspon na nadvorie.
nic ine, ziadna ina atrakcia tam na useku strecno - vrutky nie je. chyba lodenica pre splavy vahu na kanoe. pritom je to pekny splav. ja viem, "volakto" chce na vahu stavat MVE a investicia do lodenica, by bola neista. aspon kym sa tato problematika nevyriesi. chyba nejaky stylovy statok, koliba proste nejaka forma stravovacieho zariadenia typu motorest s tym, ze by tam bolo zazitkove prislusenstvo pre deti. mini ZOO, pieskovisko, preliezky, hojdacky atd... - pretoze cely ten system a musi uzivit i ked nie je prave sobota a nedela. musi ponukat nieco co bude pre cyklistu lakave a aby ten projekt neoslovil iba uzku skupinu. inak to bude iba predrazena cesta pre 100 cyklistov za mesiac a to iba pocas letnych prazdnin. druhym dychom treba ale povedat, ze po odkloneni dopravy do tunela uz touto cestou neprejde tolko aut ako dnes.
pre porovnanie:
- bezrucovo udoli, ktorym preteka bystrina chomutovka. nadherna sceneria. udolie je vyasfaltovane a vhodne i pre in-line. je tam pohostinstvo strava-napoje. dvor tohto mlynu bol plny deti a cyklistov. chodnik vedie do mesta, kde moznost kupania sa na kamencovom jazere, pripadne vedla vyskusat si wakeboard.
- lichtensteinske stezky (lednicko-valticky areal) areal plny romantickych stavieb s moznostami obcerstvenia sa, pozorovanie vtactva, povestne moravske vinne pivnice.
- chmelovelo, cyklochodnik pomedzi zatecke chmelnice s moznostou navstevy pivovaru a pivovarnickeho muzea
- v ceskom raji na maloskalsku - po turistike, cykloturistike, na zlute plovarne zapozicat si kanoe a splavit par km na dlaskuv statek a dat si jedlo.
- na dolnom lipne, v obci frydava je prievoz cez lipno. od horni vyton vedie cyklochodnik na priehradny mur, kde je pekna plaz so stravou, je tam moznost navstivit "stezku korunami stromu", bobovu drahu, cestou niekolko romantickych plazi a kempov. vylet mozno zakoncit v mestyse frydava a ukonci tym okruh. pre fyzicky zdatnych je tu este moznost navstivit najvyssie polozeny hrad v cechach.

proste na useku strecno/vrutky nic taketo nie je. mozno by stalo za uvahu zriadit v okoli dubnej skaly aj nieco ako rychlebske stezky, mal som moznost okusit a je to myslim zaujimavy projekt. to by potom mohlo byt aktualne to sedlo rakytie a byvala zlta TZT. na rozdiel od rychleb, ktore su "silne odruky" je ale tato trasa na hlavnom tahu !!! povazie - tatry, ostrava - tatry, povazie - orava
26.10.2015 - 11:54:14
00
Dagger, hlavný význam tej trasy by bola nie tá trasa samotná, ale bezpečné ne-MTB cykloturistické prepojenie Turca a Žiliny (a ďalej na Kysuce, Terchovú), to veľmi chýba. Pritom by nešlo iba o nejakých jednodňových rekreačných cyklistov, nepochybne by bola veľmi užitočná aj pre "diaľkačov", čo jazdia na ťažko, pre cyklocestovky a pod. Strečno je úzkym hrdlom pre veľa inak logických diaľkových trás. Podobne aj chýbajúce prepojenie Turca a Liptova.

Iste, nejaké atrakcie či služby priamo na nej by boli super, ale to zrejme nie je hlavný úmysel autorov. Ale ako to vidíme inde, nielen v Čechách, ale aj na Slovensku, ak by tam jazdilo dosť cyklistov, tak aj služby pre nich by sa časom objavili (aj keď v tomto prípade je to dosť limitované priestorovo).

Ale ako som už napísal vyššie, napriek tomu ža to prepojenie chýba a teda že by bolo skvelé ho vybudovať, tak si myslím, že ani v strednodobom horizonte by efektivita investície nebola dostatočná na jej zdôvodnenie. Bohužiaľ, iba prianie nestačí a aj keď by náhodou peniaze boli k dispozícii, tak vždy treba zaručiť efektivitu ich využitia a v tom s Tebou bohužiaľ (!) súhlasím, že by bola nízka.

Navyše, otázkou ostáva, či náhodou po vybudovaní tunela intenzita áut a charakter premávky na hlavnej ceste cez Strečno dostatočne nízka, aby tam bolo možné zriadiť bezpečné cyklopruhy, čo by bola podostatne lacnejšia alternatíva, čo by opäť hralo proti investícii do takejto cyklotrasy (aj keď ja osobne by som si ju tam tiež veľmi želal :-) )
26.10.2015 - 12:16:04
00
no tak pokial je to takto....tak asi ine bezpecne riesenie ako zarezat chodnik do praveho brehu vahu z janosikova po starhrad nie je. ale i to je otazne, pretoze vidim paralelu v tom, ze aj na tej strane by premavku na tomto chodniku ohrozovali padajuce kamene, skaly a stromy.

par krat som si to obzeral z lode, som vodak. nejake naznaky chodnika tam su. len neviem ci to vychodili rybari, polovnici alebo zver.
ale realne, kto schvali takuto investiciu ? ako som spominal, asi len ten, co bude mat z tejto stavby ekonomicky profit. ja sam mam rodicov vo vrutkach . mozno ja sam by som mal lobovat za toto ale napr. na bicykli by som za nimi asi nikdy nesiel.
stat by vyslo dlhodobo lacnejsie, keby cyklistom preplacali ZSR listky na inkriminovanom useku. teda oni by sli zadarmo s nulovym listkom a zsr by si narokovali preplatenie statom. ono verim tomu, vela by ich nebolo. jednalo by sa o usek nezbud/vrutky pri Os a zilina/vrutky pre Zr a R vlakoch.

k tym cyklopruhom. su miesta (obzvlast v meandroch okolo margita&besna), kde je cesta natolko uzka, ze sa tam jednoducho nevojdu. absolvoval som tento usek od detstva snad 1000x ci uz autom alebo autobusom a par krat aj na kajaku, kanoe alebo plti. vodici automobilov nevedia napriklad, ze niektore useky tejto cesty su postavene na pilonoch a v zimnych mesiacoch vozovka v tych miestach namrza viac ako inde.
26.10.2015 - 13:10:13
01
Zigo napísal:
Vystavba cestnych komunikacii zvysuje ponuku, podporuje narast poctu automobilov a ten zas dalsi dopyt po novych komunikaciach. Stupen motorizacie u nas je este daleko za Nemeckom a uz ani nehovorim o USA. Keby bol na vsetkych pozemnych komunikaciach zakaz vjazdu motorových vozidiel, nemalo by vyznam vlastnit auto a vznikla by obrovska siet cyklistickej a pesej infrastruktury. Je to otazka priorit a mozno aj ceny nafty, benzinu :?:


Prvá veta je u nás skôr len teória. Možnosť kupovať autá aj na splátky a fakt, že sa každý chce "voziť" nekorešponduje s ponukou ciest a s parkovacími miestami. Plus strata slušnosti a ohľaduplnosti a empatie voči ostatným ľuďom a máme tu plno debilkov, ktorí sa všade tlačia aj keď ostatných vedome ohrozujú. ...na Slovensku je to tak. ...keby všade jazdili lacné autobusy ako za socíku, tak by toľko áut ani nemuselo byť. Ani životné prostredie by tak netrpelo. Menej áut, voľnejšie a bezpečnejšie cesty. Ale zo Slovenska rozum dávno odišiel.
27.10.2015 - 20:55:34
01
Lord Klaymen
RE: "Ale zo Slovenska rozum dávno odišiel."
... ja som nepostrehol, ze by tu niekedy aj bol....
28.10.2015 - 08:46:30
00
Dagger: s tým porovnávaní s ČR sa stretávam neustále. Nechcem tu zakladať zbytočnú polemiku, ale každý z nás má nejakú skúsenosť. Ja najmä v československom pohraničí. Spolurealizoval som viacero cezhraničných projektov, aťd....ale len pre príklad. Cyklostezka Bečva - keď tam ideš mimo sezóny nemáš sa pomaly ani kde najesť, ale nie to som chcel. Ten projekt sledujem a boli sme projektovými partnermi aj pri jeho realizácii. A čo tam bolo na začiatku? Zopár chát vo Veľkých Karloviciach, nejaká dedinská hospúdka a to je všetko. A vybudovalo sa. To isté aj u nás. Treba hľadať pozítívne príklady a nie stále ako sa niečo nedá. Na Slovensku máme množstvo projektov, ktoré boli na začiatku zatracované. Zopár príkladov aj z opačnej skúsenosti v ČR:
http://ekonomika.idnes.cz/lidem-nejvice-vadi-podpora-vystavby-silnic-ktere-nikam-nevedou-pvu-/ekonomika.aspx?c=A141229_174058_ekonomika_ozr
http://olomouc.idnes.cz/david-sekanina-je-obvinen-za-zmizeni-dotace-na-cyklostezku-spolecnosti-romze-18s-/olomouc-zpravy.aspx?c=A150326_2150558_olomouc-zpravy_mip

Takisto majú svoje problémy a nevydarené projekty. V čom sú však omnoho ďalej pred nami je celkový postoj k cestovnému ruchu a podpore budovaniu takýchto projektov. Pokiaľ u nás len čakáme na peniaze z únie, v ČR majú niekoľko vnútroštátnych mechanizmom na rozvoj a podporu cyklodopravy a cykloturistiky. Takisto spájajú dopravné riešenia aj rekreačným využitím, kým u nás sa tvárime, že cykloturistia žiadne peniaze neprináša.

Na druhej strane musím povedať, že napríklad česi alebo rakúšania nám závidia unikatné jednotné cykloturistické značenie, ktoré máme zjednotené. Rakúšania nám závidia možnosť bicyklovania sa po všetkých lesných cestách. Dokonca našim značením sme príkladom v celej európe, nakoľko sme jednou z mála krajín, ktoré ho má jednotné na celom území. Hľadajme tie pozitíva a nie ako je všetko na prd.

Ako príklad by som uviedol nedávne otvorenie rozhľadne v Terchovej, čital som si o nej článok v SME. A keď si človek pozrie diskusiu, tak 80% príspevkov je negatívnych. Potom ľudom ako my, ktorí robíme v tejto oblasti napáda otázka: "Má to vôbec zmysel?" Pre koho to robiť na Slovensku?
Viem, že som trocha odbočil od témy, som rád, že sa tu zmysluplne diskutuje. Ja som nesmierne rád, že je takýto odvážny plán na Slovensku konečne na stole a reálne sa ním zaoberajú. Áno, ak sa to pôjde robiť, bude to stáť neskutočne veľa peňazí. Ale to stojí všade
16.11.2015 - 17:29:37
01
Zdravím! Tieto dni sa opäť dokonale ukázalo aký je protiklad medzi propagandistickými svetlohnedými riedkymi kakanicami a realitou o záujem riešenia cyklistickej dopravy. Cesty ako tak upravené. Chodníky? Len niektoré asi pre vyvolených. Ale ak nájdete jedinú aspoň čiastočne upravenú cyklocestu, tak to treba nafotiť a dať do správ Narkózy. TU je realita ako vo všetkom v tomto štáte. Na jednej strane klamlivé informácie v médiách ako je všetko skvelé a chcú nám iba dobre a na druhej realita života. P.S. Podobnosť k môjmu pôvodnému nicku nieje náhoda. Je to len kvôli podmienke v bazári = registrácia. Cyklistom zdar, blbečkom v lesoparku a ľuďom, ktorí robia propagandu, zvlášť.
25.01.2016 - 15:05:58
00
najvyšší čas si nájsť nový okruh na zimné jazdenie, keď je v Lesoparku tesno... :)
25.01.2016 - 15:10:30
00
Lord skus napisat na lubos.slebodnik@zilina.sk alebo veducemu dopravy peter.rolko@zilina.sk musia citit trocha tlak verejnosti. V lesoparku sa co deje?
26.01.2016 - 16:17:02
00
Uz mi zacina prekazat ten "plechovy" smog vsade po meste. Keby prisiel niekto z inej galaxie, tak si urcite pomysli ze tie budky na styroch kolesach co v nich ludia sedia su pre nich zivotne dolezite a opustaju ich len v stave nudze. Neviem sice co by si myslel o tych co jazdia jednostopym vozitkom, ale to je mi fuk :) Zijem tu od narodenia, ale take rozdrbane a spinave mesto si nepatam. Kam sa da prist autom, tam je bordel a nejaka skladka. Chodniky ako v Hirosime, kde sa clovek pozrie odstavena nejaka kraksna, kde sa hravaju decka netusim...A mozno sa ani hrat nevedia, alebo sa im nechce. Proste neviem kam to speje, ale vediet holandsky tak uz tu nie som :hai:
17.02.2016 - 20:29:38
00
v Holandsku nemajú kopce a voziť sa po meste je nuda...:)
18.02.2016 - 12:27:14
02
keyboard_arrow_up