Ahojte, mám taký malý problém ktorý mi nedá pokoj.
Mám brzdy Shimano BR-M485, a problém je v tom že páčky majú trochu dlhší chod ako by som chcel...Nejdu zase úplne k riaditkám ako keď sú zavzdušnené ale sú pre mňa dosť "mäkké".Už som ich aj odvzdušnil, a stále. Je možné že robím chybu pri odvzdušňovaní?
Díky za odpovede :)
15.07.2012 - 15:59:55
00
skúsil si dam naliať viac Mineralneho oleja?
15.07.2012 - 18:16:45
00
skús iba potrepať páčkou, odmontuj ju z riadítok a trep, na mojich starých Hayesoch to pomáhalo, aj na Avidoch, ale tam menej tak to skús a uvidíš.
15.07.2012 - 18:23:26
00
Zakladna otazka je, ci predtym takyto dlhsi chod nemali?
15.07.2012 - 21:56:49
00
Jazdím ich už tretiu sezónu a doteraz boli v pohode... A nemali taký dlhý chod
16.07.2012 - 10:02:31
00
ja mam BR-M445 a podobny problem. teda ak sa to da nazvat problem. ak otocim bajk hore kolesami alebo ho veziem vo vytahu hore rajdami packa na zadnej brzde mi zmakne. ale ked packou cca 10x prebrzdim stuhne a vsetko je ok. mam uz dost zjazdene zadne platnicky takze pocitam ze je v systeme menej oleja.
bud mas menej oleja alebo zle odvzdusnene. ak si s tym nedas rady skus radsej servis.
16.07.2012 - 10:07:01
00
Nevadí mi to nejako extrémne zase ale niesom zvyknutý ich takto mať... Málo oleja? keď aj doplníš tú nádobku povrch tak gumené tesnenie ti potom dosť vytlačí von tej kvapaliny... Tam určite nemám problém
16.07.2012 - 11:21:22
00
Ale je rozdiel, ako mas pri dolievani oleja zjazdene platnicky.
Preto ked dolievas olej, treba vybrat platnicky a dat tam tu Shitmano vlozku na to urcenu (alebo nieco rovnako siroke). Potom oleja po plnom doliati bude tolko, kolko treba. Aj ked sa jedna o otvoreny system, nemalo by sa teoreticky "rezervne" mnozstvo oleja v kompenzacke prejavit na chode packy v praxy to neplati.
Maksi chod packy je ak su platnicku uz uplne zbrusene (zrejme sa prejavi fakt, ze pruzinka medzi platnickami je viac stlacena) alebo ked je menej oleja v kompenzacke, pricom ale brzdy nie su zavzdusnene. Pri tuhsich mrazoch je aj packa tuhsia.

Skus este raz odvzdusnit, alebo uplne vymenit olej.
Pri odvzdusneni hadicky co najviac zvislo (pri zadnej mavam bike na stojaka v stojane). Tiez trochu kvapaliny odcerpam z kompenzacky a doplnim streknutim injekcnou striekackou (+akva hadicka) zospodu, potom klasicke odvzdusnenie.
16.07.2012 - 11:55:06
00
Dôležite je, aby si pred posledným doplnením kvapaliny do nádržky (už akože po odvzdušnení, o správnom postupe nedebatujem) mal brzdový systém natlakovaný, teda aby piestiky boli maximálne vysunuté, platničky stlačené, ako pri brzdení, koleso riadne nasadené. Tlakovanie systému ti "vysaje" nejaké množstvo z nádržky do systému dĺžka hadičky + piestiky. Páčku máš stále stlačenú, doleješ kvapalinu, nasadíš gumenné tesnenie, ktoré ti "vyleje" časť kvapaliny, lebo je profilované dovnútra do nádržky a ty hned zavrieš veko nádržky. Teraz máš max. množstvo kvapaliny v systéme, pri nejakej danej hrúbke platničiek a zodpovedajúcemu vysunutiu piestikov a prakticky zabrzdené koleso. Po uvoľnení páčky ti pružina platničiek však bude postupne uvoľňovať platničky a zasúvať piestiky. Kvapalina sa bude natláčať do nádržky, ale tá je akože plná, ale nie je. Gumové profilové tesnie funguje ako hydraulický akumulátor tlaku (strojári vedia) a toto tesnenie sa "nafúkne hore", kam pojme práve objem kvapaliny vytlačenej pohybom piestikov do vnútra strmeňov, preto je tesnenie profilované a preto "vylejes" casť kvapaliny, keď si nádržku plnil, aby si si urobil akože objem pre budúce uvoľnenie piestikov. Je jasné, že postupným opotrebúvávaním platničiek potrebuješ viac a viac kvapaliny z nádržky do systému a preto ti páčka bude mäknúť, alebo na zabrzdenie budeš potrebovať aj 2x stlačit páčku. Rieši sa to tak, že keď máš opotrebované platničky, použiješ mäkšie pružiny, aby toľko nezasúvali piestiky dovnútra a páčka sa stále chová relatívne tvrdo už pri prvom zatlačení. Pri nových platničkách naopak. Potrebuješ tvrdé pružiny, aby ti riadne zasunuli piestiky, ináč si budeš stále pribrzdievať, než sa ti zoderú na nejakú úroveň. Ja to robím takto a keď sa započíta pruženie systému, nie celkom 100% odvzdušnenie a pod. páčky sú stále dostatočne tvrdé pre pohodlné, rýchle a bezpečné brzdenie.
16.07.2012 - 14:37:57
02
A nestrojari ostavaju cumiet s otvorenou hubou :o
16.07.2012 - 14:49:31
00
Inak keď vyberiem platne, a nemám tú vložku čo ide do prasiatka je to problém? Mám nahodené koleso a tak odvzdušňujem...
16.07.2012 - 15:01:04
00
Ked vam meknu brzdy pri otoceni bicykla naopak tak mate najskor vzduch v nardzkach.
17.07.2012 - 02:14:44
00
Inak keď vyberiem platne, a nemám tú vložku čo ide do prasiatka je to problém? Mám nahodené koleso a tak odvzdušňujem...

Nemal by byt, ak budu platnicky moc zjazdene a budes aj dolievat olej, tak sa moze stat, ze ho tam bude vela a nove sa ti potom nezmestia.
Pocas odvzdusnenia by som docasne vybral pruzinku medzi platnickami.
Ale aj tak by som radsej koleso a platnicky vyberal, aby si ich nahodou nezamastil olejom.
17.07.2012 - 07:05:45
00
Páčku máš stále stlačenú, doleješ kvapalinu, nasadíš gumenné tesnenie, ktoré ti "vyleje" časť kvapaliny, lebo je profilované dovnútra do nádržky a ty hned zavrieš veko nádržky. Teraz máš max. množstvo kvapaliny v systéme, pri nejakej danej hrúbke platničiek a zodpovedajúcemu vysunutiu piestikov a prakticky zabrzdené koleso. Po uvoľnení páčky ti pružina platničiek však bude postupne uvoľňovať platničky a zasúvať piestiky. Kvapalina sa bude natláčať do nádržky, ale tá je akože plná, ale nie je. Gumové profilové tesnie funguje ako hydraulický akumulátor tlaku (strojári vedia) a toto tesnenie sa "nafúkne hore", kam pojme práve objem kvapaliny vytlačenej pohybom piestikov do vnútra strmeňov, preto je tesnenie profilované a preto "vylejes" casť kvapaliny, keď si nádržku plnil, aby si si urobil akože objem pre budúce uvoľnenie piestikov. Je jasné, že postupným opotrebúvávaním platničiek potrebuješ viac a viac kvapaliny z nádržky do systému a preto ti páčka bude mäknúť, alebo na zabrzdenie budeš potrebovať aj 2x stlačit páčku. Rieši sa to tak, že keď máš opotrebované platničky, použiješ mäkšie pružiny, aby toľko nezasúvali piestiky dovnútra a páčka sa stále chová relatívne tvrdo už pri prvom zatlačení. Pri nových platničkách naopak. Potrebuješ tvrdé pružiny, aby ti riadne zasunuli piestiky, ináč si budeš stále pribrzdievať, než sa ti zoderú na nejakú úroveň. Ja to robím takto a keď sa započíta pruženie systému, nie celkom 100% odvzdušnenie a pod. páčky sú stále dostatočne tvrdé pre pohodlné, rýchle a bezpečné brzdenie.


@Cagi, máš v tom pár nepresností.

-pre doliatie kvapaliny je jedno, či je páčka stlačená alebo uvoľnená.

-preliačina v membráne slúži na kompenzáciu zmeny objemu kvapaliny spôsobenej zmenou teploty kvapaliny pri brzdení. Pri dlhom brzdení sa Ti skráti chod páky, lebo narastie objem kvapaliny, preto aj nádržka na páke sa volá expanzná a systém sa volá otvorený.

-piestiky nazad do strmeňa nezasúva pružinka medzi platničkami, zasúva ich pružinka v páčke a podtlak spôsobený spätným chodom piestu v páke až do bodu kedy odkryje otvor prepájajúci expanznú nádržku s brzdovým válcom. táto dráha určuje vzdialenosť doštičiek od kotúča.

- a práve preto pri hydraulických brzdách máš rovnakú vzdialenosť doštičiek od kotúča aj keď sú opotrebené, piestiky ostanú viac vysunuté ale vzdialenosť od kotúča je rovnaká. Samozrejme vtedy ak všetko funguje ako má, pokiaľ Ti napríklad neostáva visieť piestik.
17.07.2012 - 07:07:13
00
@ja?No!
Možno máš pravdu (určite), ale zhodneme sa, že tieto systémy sú strašne jemné, náchylné i na malé nedôslednosti pri nastavovaní. Osobne mám dosť často zle funkčný aspoň jeden piestik (špina a pod.) a silnejšie pružiny mi to akokeby lahšie uvoľnovali. Keď to očistím, všetko fajn, ale prax býva rýchlo iná. Keˇsa pozriem na funkciu a konštrukciu piestikov (Sh LX), tak sa veľmi čudujem, že sa mi to nezavdušňuje po každom výjazde. Dosť zraniteľná konštrukcia, hlavne keď už sa musí piestik vysunúť viac.
17.07.2012 - 13:41:08
00
keyboard_arrow_up