Páčku máš stále stlačenú, doleješ kvapalinu, nasadíš gumenné tesnenie, ktoré ti "vyleje" časť kvapaliny, lebo je profilované dovnútra do nádržky a ty hned zavrieš veko nádržky. Teraz máš max. množstvo kvapaliny v systéme, pri nejakej danej hrúbke platničiek a zodpovedajúcemu vysunutiu piestikov a prakticky zabrzdené koleso. Po uvoľnení páčky ti pružina platničiek však bude postupne uvoľňovať platničky a zasúvať piestiky. Kvapalina sa bude natláčať do nádržky, ale tá je akože plná, ale nie je. Gumové profilové tesnie funguje ako hydraulický akumulátor tlaku (strojári vedia) a toto tesnenie sa "nafúkne hore", kam pojme práve objem kvapaliny vytlačenej pohybom piestikov do vnútra strmeňov, preto je tesnenie profilované a preto "vylejes" casť kvapaliny, keď si nádržku plnil, aby si si urobil akože objem pre budúce uvoľnenie piestikov. Je jasné, že postupným opotrebúvávaním platničiek potrebuješ viac a viac kvapaliny z nádržky do systému a preto ti páčka bude mäknúť, alebo na zabrzdenie budeš potrebovať aj 2x stlačit páčku. Rieši sa to tak, že keď máš opotrebované platničky, použiješ mäkšie pružiny, aby toľko nezasúvali piestiky dovnútra a páčka sa stále chová relatívne tvrdo už pri prvom zatlačení. Pri nových platničkách naopak. Potrebuješ tvrdé pružiny, aby ti riadne zasunuli piestiky, ináč si budeš stále pribrzdievať, než sa ti zoderú na nejakú úroveň. Ja to robím takto a keď sa započíta pruženie systému, nie celkom 100% odvzdušnenie a pod. páčky sú stále dostatočne tvrdé pre pohodlné, rýchle a bezpečné brzdenie.
@Cagi, máš v tom pár nepresností.
-pre doliatie kvapaliny je jedno, či je páčka stlačená alebo uvoľnená.
-preliačina v membráne slúži na kompenzáciu zmeny objemu kvapaliny spôsobenej zmenou teploty kvapaliny pri brzdení. Pri dlhom brzdení sa Ti skráti chod páky, lebo narastie objem kvapaliny, preto aj nádržka na páke sa volá expanzná a systém sa volá otvorený.
-piestiky nazad do strmeňa nezasúva pružinka medzi platničkami, zasúva ich pružinka v páčke a podtlak spôsobený spätným chodom piestu v páke až do bodu kedy odkryje otvor prepájajúci expanznú nádržku s brzdovým válcom. táto dráha určuje vzdialenosť doštičiek od kotúča.
- a práve preto pri hydraulických brzdách máš rovnakú vzdialenosť doštičiek od kotúča aj keď sú opotrebené, piestiky ostanú viac vysunuté ale vzdialenosť od kotúča je rovnaká. Samozrejme vtedy ak všetko funguje ako má, pokiaľ Ti napríklad neostáva visieť piestik.