Počuj, dizfay, žigo. Zabehli sme niekam úplne mimo. Podstatou veci je, že vzadu máš stejnak menšie prevody ako na trojprevodníku na najmenšom, takže vplyv rozdielného zalomovania
reťaze vpredu (ak vôbec je) je proti tomu zadku zanedbateľný. To je ako mať defekt na aute a pokles rýchlosti sa snažiť poriešiť výmenou prevodovky.
Giro: pozri zhodneme sa zatial na tom ze na malych pastorkoch a prevodnikoch je opotrebenie
retaze najvacsie (pridal sa k tomu aj rasto tak hadam tu uz mame aku taku argumentacnu "vahu"
)
-> rychly priklad:
XC chrt potrebuje v "nenormalnej stojke" tocit prevod 1:1 (a skutocni chrti miluju "nenormalne stojky" a vyhladavaju ich)
1. -> ak ma prevodnik 22-zubov tak ide pomer 22-22
2. -> ak ma prevodnik 29 (resp. 30z) tak toci 29(30)-30
- v pripade 1. je sila posobiaca na 1 zub je podstatne vacsia ako v pripade 2. lebo dlzka kluky je rovnaka ale paka na ktorej sa posobi na retaz je u 22z prevodnika mensia (F1.a1=F2.a2)
- rozdiel v uhle ohybu clankov retaze (a teda aj drahy trenia) je v pripade 1. vacsi o 100.(8/30)% (radius je rovnaky lebo ide o tu istu retaz a teda klzne puzdra retaze maju rovnaky priemer), toto sa Ti deje ako v predu tak aj vzadu -> rozdiel medzi tymito 2 pripadmi je teda 2x vacsi...
- samozrejme ze ta 11-tka bude v oboch pripadoch (ci uz 2-prevodnik alebo 3-prevodnik) kriticka ale ide o to ako casto a ako dlho ju mas v terene skutocne zaradenu
- u 2-prevodnika sa jednoducho pouzivaju na prevody ktore prenasaju velky krutiaci moment (t.z. mala rychlost, velke stupanie) vacsie pary
kolies a teda je k retazi setrnejsi ako 3-prevodnik...
- dufam ze to je predbezne zrozumitelne, ak je seriozny zaujem prebrat tematiku tak sa pokusim rozpracovat to na mojej urovni poznania, skusenosti a vedomosti
Jezus: za cias ked som este jazdil frekvencne mi retaz XTR/DuraAce 9spd zvykla vydrzat priemerne 8tis km (v terene, 2-prevodnik)... ak aplikujes princip paky na
mtb a cestne prevody tak prides na to preco na cestnu kazetu posobi retaz mensou silou (pomocka: mensi pomer pak), okrem toho na ceste tocis "do kruhu" a zatazenie sa meni plynule co do velkej miery vysvetluje rozdiel v zivotnosti retaze...