chcel by si kúpiť nový bicykel najlepšie asi Specialized do cca 1500€, ale vôbec sa neviem rozhodnúť či brať 27,5 palcove kolesá alebo 29.
Inak mám cca 195cm a 95kg a ten starý mi je už proste malý, často chodím aj po asfalte ale nevyhýbam sa ani ťažšiemu terénu ani rýchlim zjazdom (zadné odpruženie nechcem). Tak chcel by som sa spýtať, ktorá veľkosť plášťov je lepšia a prečo a ešte akej veľkosti by som mal zvoliť rám.
http://www.specialized.com/sk/cs/bikes/mountain/compare/#/1265-15Rockhopper-15RHRockhopperProEVO650b/1265-15Crave-15CRAVCraveComp29/
Za odpovede vopred ďakujem.
Nie, 26" kolesa vznikli z uplne prozaickeho dovodu. Proste nemali nic ine poruke aby to pozvarali v garazi. To , co ja hovorim, ze ak chces bajk proporcionalne pre vyssieho cloveka, musis adekvatne upravit aj celu geometriu. Tj, sedlovku a hornu ramovu trubku, mimo ine. A to sa praveze nedeje.
horsie
ale urcite by som najskor skusil ...
Sam mam "enduro" na 26-tkach (160/150) a 29" ht "trailbike" s pevnou vidlicou. Na bezne jazdenie je urcite obratnejsia prave ta 29-ina. Zaroven je i rychlejsia, presnejsia (to bude tou vidlicou) a vdaka vacsim kolesam to lepsie drzi v klopkach. Je to o geometrii. V com je trochu nevyhoda 29" je pri trailoch kde treba zrazu zrychlovat a spomalovat, tam malicku nevyhodu pri rozbiehani citim.
Skusal som Ghost Lector world cup, jasne, ten by som nekupoval, ale mozno Lector 7 a pod.
Som tam uvažoval že pri 29 by som aj mohol v pohode stihať za kamratmi no cestnych keby sme nešli daleko
no mňa cesta až tak nebaví, radšej mám aspoň trošku adrenalinu v hore ako adrenalin z aut po ceste
Jazdil som v lese rozny podklad, totalne blato, potom sutre asi ako past, prudke vyslapy, ale aj prudke zjazdy v blate, korene, kolaje od aut, trava asfalt.
1. Nájazdový uhol – všade sa tvrdí, že nájazdové uhly sú X° / X-4°/ X-6° pre 26 / 27,5 / 29 kolesá (uvádzajú to tuším pre prekážku vysokú 10cm). Nájazdový uhol sa mení podľa výšky prekážky. Čím je prekážka vyššia, tým j rozdiel v uhloch vyšší. Keď si to nakreslíte, tak zistíte, že pre prekážku vysokú 10 cm sú uhly 45,80°/ 44,47°/ 43,24°. Pre prekážku vysokú 20cm sú uhly 66,78°/ 64,70°/ 62,81° (ani tu nie sú dosiahnuté uvádzané údaje). Takže rozdiely pre 10cm prekážku sú 0°/ 1,33°/ 2,56°a pre 20cm sú 0°/ 2,08°/ 3,97°. Reálne pri jazde nikto nebude tvrdo prechádzať ani cez 10cm prekážku a aj tak sú uhly podstatne menšie ako uvádzané. Ak aj zohľadníme stlačenie plášťa napr. o 1cm, tak uhly pri 10 cm prekážke budú 48,17°/ 46,76°/ 45,47°, takže rozdiely budú 0°/ 1,41°/ 2,70°.
Podobné výsledky sú uvedené aj na http://forums.mtbr.com/general-discussion/29er-vs-650b-vs-26-�-crude-analysis-701063.html
2. Styčná plocha plášťa s povrchom – udávaná dĺžka plochy je 6cm / 8cm / 9cm. Pre také styčné plochy je stlačenie plášťa 1,36mm / 2,30mm / 2,76mm, čo sú nereálne hodnoty v praxi.
Pri rovnakom stlačení 10mm sú plochy 161,29mm / 165,95mm / 170,41mm. Keď zoberieme do úvahy, že pri rovnakom tlaku budú plášte 29“ viac stlačené (väčší objem cca necelých 12% pri rovnako hrubých a vysokých plášťoch), tak dĺžka styčnej plochy bude cca 176mm, čo bude cca rozdiel 9% v prospech 29“ kolies a nie 50%.
3. Rýchlosť – ako bolo uvedené v cykloškole Birrel, je 26 vs 29 rozdiel je cca 30sekúnd na hodinu jazdy pri priemernej rýchlosti 26-27km/h.
http://www.mtbiker.sk/video/6846/vecna-tema-bike-26-vs-29-presne-meranie-vykonu.html
Trať bola s plynulým stúpaním a klesaním, takže bola stavaná na 29“ kolesá. 30 sekúnd za hodinu je úspora 0,83%. Je to pre bežného cyklistu zanedbateľné a nie dôvod ísť do 29 ak nejazdí maratóny. Týmto chcem poblahoželať všetkým cyklistom, ktorí sú schopný tento rozdiel rozpoznať jazdou bez merania
Vyzerá to tak, že tie výhody sú prispôsobené marketingu a reálny prínos nie je až taký, ako sa tvrdí. Aj pre subjektívne porovnanie je dôležitá geometria a rozmery rámu, svoje zohrá výmena (hoci aj na odskúšanie) starého biku za nový a to je hlavný dôvod dobrého pocitu - aj vývoj rámov napreduje. Napr.rozdiel v jazde cítim, aj keď len „vyperiem“ reťaz napr.v benzíne a potom ju v nádobe s olejom vložím do hrnca s vodou a nechám vrieť 10-15min. Pri chladnutí sa olej nasaje až do púzdier čapov chod je úplne plynulý a bike ako vymenený .
Pre bežného cyklistu s priemernou kondičkou budú kopce v lese na 29 skôr na príťaž, nakoľko neudrží rýchlosť a bude šliapať hore nižšou rýchlosťou a vtedy už 29 strácajú výhody. Taktiež väčší rám je v teréne skôr na príťaž (hlavne pri núdzovom zastavení, resp. zoskakovaní z biku) a hlavne ak sa jedná o pomalú trať so potrebou prudších zatáčaní.
Takže 29 by som až tak neodporúčal bežným cyklistom a hlavne nie pod 170cm výšky. Môj postreh je, že aj výrobcovia sa stále viac obracajú k 27,5“. A možno sa dočkáme, že sa priznajú ku klamlivým údajov ohľadom 29“ kolies, tak ako to bolo so špenátom, kde sa pomýlili pri obsahu železa v desatinnej čiarke. A že je to len o zmanipulovaní zákazníka kvôli zvýšeniu predaja.
29-tkári ma môžu teraz aj ukameňovať.
PS: na endurku som si uz bluetrail polepsil, o 2 sekundy, ale len preto ze som to neustale tocil dookola s cielom sa na strave prekonat.
ja zas tvrdim, ze konspiracni teoretici, co tu cca od 2012 do nemoty nalepkovali 29" ako cisty marketing s nulovym, ci dokonca zapornym (!) prinosom, si uz tradicne nevsimli, ze v skutocnosti najviac umelo dopovany marketingom bol nastup 27,5.
ale to je fuk. dnes je evidentne, ze 29 aj 27,5 maju a zachovaju si svoje miesto. Dokonca aj AM/EN sa v poslednom case trochu vracia aj k 29. o 27,5+ ani nehovoriac.
ale este aj v roku 2016 mutit hlavy s dakymi benefitmi klasickej 26" pre akekolvek off-road jazdenie, ak uz su na vyber spomenute alternativy, je za hranicou sudnosti.