Ked pozrem napr na canon judge tak vidim, ze ma pri tlmici prepakovanie a starsie gary boli predsa stvorklby s jednym klbom vynechanym.
Vseobecne sa mi zo vsetkych systemov paci najviac VPP akurat by som ho troska vylepsil ale zatial sa vlastny ram zvarat nechastam
A cely set stoji okolo 300 dolarov. Podla mna pri troche zrucnosti by sa taka plavajuca brzda dala postavit aj v domacich podmienkach.
Orangea by som si aj ja vedel predstavit ako svojho tatosa. Tvoj sa mi velmi paci ale este viac by sa mi pacil v oranzovej. Lenze tieto biky su az nechutne drahe.
este by som mozno dodal ze jednocapy su viac nachylne k pohupovaniu ako zlozitejsie systemy, hlavne ak je tam pouzity nejaky lacnejsi tlmic
To je asi jeden z hlavnych dvovodov, preco sa pouzivaju zlozitejsie zavesenia ako jednocap. Vhodnou kinametikou zavesenia by malo byt mozne do velkej miery potlacit pohupovanie od sliapania. Ina vec je, ze pri jednocape, okamzity stred otacania zadnej stavby je prave konstantne v mieste capu, teda zadna stavba pri pohybe ide po kruznici. Pri inych okamzity stred otacania je mimo capov a nemusi byt fixny vid. VPP a ine. Otazka je, aka by mala byt idealna draha zadnej stavby? Ake su kriteria optimality pri navrhu zadnej stavby? okrem pohupovania? na motorkach je tiez zvacsa len jednoduche jednocapove uchytenie a je to bez problemov.
myslim,ze v jednoduchosti je sila.
a teraz mam uz druhy single pivot, a moja osobna skusenost je taka
ze single pivot je aspon tak pevny (ak nie tuhsi) ako 4-cap s prepakovanim,
ono totiz sice mas tam dalsie ramena, ale aj tie klby a samotne ramena su tensie, ono v podstate pre zachovanie tej istej pevnosti musi vyrobca pouzit priblizne to iste mnozstvo materialu ak nie viac ako pri jednocape ved si len pozri hmotnosti ramov od Kony a podobne (aj ked tam je ta vaha dana aj trosku mohutnejsou konstrukciou) podla mna ked su poriadne velke loziska a pevne ramena jednocapu, tak sa akykolvek zlozity system nechyta...
pozri si napriklad ramy priekopnikov MTB ako Cannondale, Gary Fisher atd...vidis tam nejake zlozite riesenia ?
a ked sa k tomu prida aj nejaky kvalitnejsi tlmic s SPVeckom alebo Propedalom tak jednoznacne si vyhral...
jedina nevyhoda jednocapu ale to plati aj pre 4.cap je zatvaranie/tuhnutie zadnej stavby pri brzdeni, to sa da vyriesit jedine
plavajucim uchytenim prasata ale osobne sa mi to riesenie moc nepozdaava
este by som mozno dodal ze jednocapy su viac nachylne k pohupovaniu ako zlozitejsie systemy, hlavne ak je tam pouzity nejaky lacnejsi tlmic
Aky bike jazdis geroy?
Nebodaj tomu aj veris, ved ak stavbu upevnis viacerymi takymi klbmi tak bude uz len tuhsia. To je ako keby si z ajfelovky urazal tri nozicky a tvrdil ze teraz je pevnejsia.
Poviem ti ze verim. A znie mi to aj celkom logicky. Na malych capoch dostanes volu skor. Je vsak pravda, ze na jednocapoch bez prepakovania je tlmic viac namahany. A to s tou ajfelovkou je fakt blby priklad.
a teraz mam uz druhy single pivot, a moja osobna skusenost je taka
ze single pivot je aspon tak pevny (ak nie tuhsi) ako 4-cap s prepakovanim,
ono totiz sice mas tam dalsie ramena, ale aj tie klby a samotne ramena su tensie, ono v podstate pre zachovanie tej istej pevnosti musi vyrobca pouzit priblizne to iste mnozstvo materialu ak nie viac ako pri jednocape ved si len pozri hmotnosti ramov od Kony a podobne (aj ked tam je ta vaha dana aj trosku mohutnejsou konstrukciou) podla mna ked su poriadne velke loziska a pevne ramena jednocapu, tak sa akykolvek zlozity system nechyta...
pozri si napriklad ramy priekopnikov MTB ako Cannondale, Gary Fisher atd...vidis tam nejake zlozite riesenia ?
a ked sa k tomu prida aj nejaky kvalitnejsi tlmic s SPVeckom alebo Propedalom tak jednoznacne si vyhral...
jedina nevyhoda jednocapu ale to plati aj pre 4.cap je zatvaranie/tuhnutie zadnej stavby pri brzdeni, to sa da vyriesit jedine
plavajucim uchytenim prasata ale osobne sa mi to riesenie moc nepozdaava
este by som mozno dodal ze jednocapy su viac nachylne k pohupovaniu ako zlozitejsie systemy, hlavne ak je tam pouzity nejaky lacnejsi tlmic
Žigo,mimochodom,klb nie je pevy spoj,moze sa kedykolvek vymlatit a ajfelovka nestoji na klboch,je to jedna pevna konstrukcia.
No v statike je kazda podpora vpodstate klb. Ide len o to kolko stupnov volnosti odobera a teda je pevny, posuvny alebo umoznoje otacanie. A ver tomu ze aj pod ajfelovkou su nejake loziska alebo posuvne podpory tak ako aj pod vsetkymi mostami a pod. S tym poctom capov sme sa ale nepochopili. Ty si asi myslis ze som pisal ze by malo byt viac capov medzi hlavnym klbom a osou zadneho naboja, to by urcite tuhost znizilo. Ja som ale myslel, ze ak napr k jednoklbu pridam kladku na dalsich 3 klboch(robi to aj RB na Boxteri ako prepakovanie na tlmici, alebo Foes- swing link: http://www.foesracing.com/mountainbikes ... ew=fourx07) tak ho to vystuzi a urcite bude tuhsi ako bez spevnenia.
Žigo,mimochodom,klb nie je pevy spoj,moze sa kedykolvek vymlatit a ajfelovka nestoji na klboch,je to jedna pevna konstrukcia.
Nebodaj tomu aj veris, ved ak stavbu upevnis viacerymi takymi klbmi tak bude uz len tuhsia. To je ako keby si z ajfelovky urazal tri nozicky a tvrdil ze teraz je pevnejsia.
Podla RB je jednocap s dostatocne masivnym capom najtuhsie konstrukcne riesenie zadneho zavesu. Umiestnenie capu ma najvacsi vplyv na vlastnosti pruzenia pod slapanim. Dalsou nevyhodou (mnohokrat subjektivnou) je ovplyvnovanie prace zadnej stavby pod brzdenim. Osobne si myslim, ze co sa tyka brzdenia, tak ak mas na jednocape plavajucu brzdu, ziaden system (FSR, VPP, Maestro...) sa nevyrovna jednocapu s plavajucou brzdou. Samozrejme ak mas plavajucu brzdu aj na biku s VPP, FSR a pod. tak je to jedno. Ale zo vsetkeho je najdolezitejsie to, ako ti bike padne ako celok. Bike s mizernou geometriou moze mat neviem ake odpruzenie ak ti nesadne.
Charakter odpruzenia ovplyvnuje hlavne typ tlmica, trajektoria osi zadneko kolesa a pomer prepakovania.
2. mohol si dat aspon nejaky obrazok/link
3. som zvedavy ci je niekto v tomto az taky profik aby ti dal nato odpoved
4. viac by ti o tom povedali na BM
tuto by to malo niekde byt o tom popisane
http://www.bikemagazin.sk/index.php?nam ... pic&t=4826
posledný komentár: 19. 9. 2025 o 15:12