Mam vidlicu Raidon od suntour, pruzinove vyhotovenie (X100 na GT avalanche 1.0). Chcel by som skusit ju po domacky vylepsit. Ma pomerne pevne vonk aj vnut nohy, ako e*****n, jediny problem je v necitlivosti. A zda sa mi ze toto moze sposobovat iba pretlmenost(na tunning teste sa spomina nieco o tom ze pruzinove vidly dosahuju najlepsiu citlivost- jasne ze nie v tejto kategorii ale aj tak ). Ma niekto skusenost s rozoberanim tlmiacej jednotky (vid nakres na http://srsuntour-files.dbap.de/_public/tuningbase/downloadarea/explosions/SF8-RAIDON-LO.pdf])? mozno by pomohla vymena oleja za redsi alebo nieco podobne, aj za cenu mensieho tlmenia odskoku. A prosim reakcie typu posli to na tunnig-test nechajte. neoplati sa, a kym nekupim neaku slusnu vidlu rad by som s tym nieco spravil....
Najprv by som skusil rozobrat vyutierat setku vazelinu a dat tam mazaci olej bude to citlivejsie dalsia moznost by bola dat redsi olej do patrony alebo vymenit pruzinu za maksiu...pokial to ma byt citlivejsie:)
len neviem ci ta patrona je rozoberatelna, nerad by som prisiel aj o vidlu aj o zaaruku ......a je olejova, ten redsi olej by mohol byt. na neako fore pisali cosi a vrtani do patrony, vymene oleja a zalepeni tekutym kovom.
Tak podme na to ... ak uvažuješ nad rozobratím natlakovanej patrony (19) tak ti to naozaj nedoporučujem. Je tam dosť velký tlak a bez prípravku ako ju natlakovať nebude funkčná. Existujú dva typy. mosadzná a plechová. Po problémoch z náhodnými prejavmi locku sa plechová už u Milana neupravuje.
dalšia vec je chod. Zlý chod nieje spôsobený hustotou oleja, ale kompresiou ako takou. Celý prietok je cez jeden otvor pre oba smery. Jediná vec ktorá by ti pomohla je prerobiť celý vnútrajšok na systém planžetiek, aby si mal pre každý smer jeden ventil ....
chceš vymeniť vazelinu za olej? kludne ukážu sa ti vôle a aj tak sa to v citlivostí prejaví len minimálne (bez úpravy tlmiča)
toto ťa čaká po otvorení .... vrchná časť ... spodok som odrezal, lebo nemám foto originálu
už som toho popísal na fore dosť, tak skús pohladať.
len neviem ci ta patrona je rozoberatelna, nerad by som prisiel aj o vidlu aj o zaaruku ......a je olejova, ten redsi olej by mohol byt. na neako fore pisali cosi a vrtani do patrony, vymene oleja a zalepeni tekutym kovom.
táto úprava vyrieši len úpravu otvoru. na pocit sa ti bude zdať že je to lepšie, ale správanie v terene bude nečitateľné ..... čistá fušerina
PS: akýkoľvek zásah do tlmiča je porušenie záruky!
Som rad ze sa ozval niekto so skusenostami. co to som od teba precital. Tusil som ze v tej patrone je len maly otvor a tlmenie pri nabehu = tlmenie pri odskoku. Preto som pisal ze upravit na ukor tlmenia odskoku. Takze jednoducho zvacsit tu dierku,resp zmenit hustotu oleja.Davat tam spatny ventil domacej vyrobi asi ee, a zasa take neake extremne zlepsenie ani necakam. Celu vec ale komplikuje to ze ta patrona je natlakovana. to som vobec netusil (a neviem celkom ako to potom funguje). Takze to asi necham - nedokazal by som to znovu natlakovat. Inac by som sa do toho uz pustil(kto by povedal ze v pruzinovej vidle je natlakovana patrona omg ). A mazanie rozhodne menit nebudem, nemyslim ze to ma taky podtatny vplyv na spravanie, hlavne pri takej shit vidle. Skoda ze nemam zbytocnu vidlu na experimentovanie, rad by som sa s tym pohral -aspon jemne by sa to zlepsit isto dalo. lenze jedna chyba by ma stala bajkovanie na par mesiacov takze....vdaka za odpoved Roman.
neviem čo má byť zvláštne na natlakovanej patrone v akejkolvek vidle.
ako to funguje? veľmi jednoducho. patronu si rozdel na dve samostatné časti, v jednej je olej a v druhej vzduch. oddelené je to membránou (plastová zátka profil U) Olejová časť je plná oleja bez vzduchu (čo možno najmenej vzduchu) aby zbytočne nedochádzalo k peneniu oleja ako pri otvorených systémoch. Tlak vo vzduchovej časti zabezpečí že membrána sa bude môcť pohybovať po vnútrajšiu a vyrovnávať sily tlaku. Ked zasúvaš piestik, tak zákonite hladina oleja musí stúpať práve o objem piestika a o to sa posunie membrána, ktorá stále vytvára protitlak a tak umožnenie "stláčanie oleja" čo by uzavretom priestore bez nej nebolo možné.
vravíš shit vidla? hmmm ... Keby si vedel ako sa správa po úprave tak by si to odvolal. Pevnostne je na tom dobre 32mm nohy, len jej k dobrému chodu treba zmeniť mazanie a upraviť tlmič. Potom dostaneš niečo úplne iné.
V podstate si to môžeš prečítať .... u Milana
Tlmič je zhodný s radou XC pro, takže toto ti celý problém ujasní. To či sa ti to oplatí alebo neoplatí posielať na úpravu ... s tým sa musíš vyrovnať len ty. Ja mám v tom jasno.
Takze sa spytam na rovinu. Tuningovat X 100, co je podla vyrobcu pruzinovy raidon len nemam nastavenie odskoku, alebo rovno upit tuneny e*****n? S peniazmi nie som ktovie ako ale dalo by sa nasetrit... Ten domaci tuning teda na tvoj popud zavrhujem. len pre uspokojenie mojej zvedavej duse by si mi mohol upresnit princip toho tlmica? nechapem kde potom je ten skrtiaci tovor ktory ma na svedomi tlmenie ako nim prechadza olej. zatial si to predstavujem akosi takto, oprav ma ak sa mylim. inak vdaka
1-vzduch
2- malicky otvor kvoli tlmeniu
3- olej
4- piest
som rád že si sa vzdal domáckej opravy a úpravy
ak ti financie len trochu dovolia tak bez váhania upravený E*****n. Chodom sa dostaneš k tomu najlepšiemu za zlomok financii. tlmič ako ho máš nakreslený by nemohol fungovať!
otvor sa nachádza na pohyblivom piestiku. V prípade Splice je čiernou vyznačený otvor, ktorý umožňuje priechod oleja oboma smermy rovnako. Pokial by mal nastaviteľný reboud (návrat) tak by dochádzalo k škrteniu tohoto otvoru. (tento otvor má sunto, ostatné mu chýba) "zaručené úpravy na nete" upravujú ten otvor kde dochádza k rýchlejšej kompresii, ale vidla bude pri návrate kopať a zakmytávať. To sa už od úpravcu nedozvieš, lebo si myslí že sa viac nedá spraviť ... ale dá.
pri kompresii prechádza olej cez labyrint (ventil) Všimni si nesymetrický tvar. kde je 6 otvorov ktoré sú striedavo usporiadané a na každej strane sú vždy 3 zavreté. Pri kompresíí (červená) ide piestik hore (doľava) a olej prechádza cez labyrint a spodnú planžetku volne, nakolko je ovládaná pružinkou. čiže veľkosť (súčet) čiernej a červenej šipky je kompresia. Vzhladom na to že kvapalina si hladá najlahšiu cestu viac menej vynecháva čiernu možnosť. Možnosť rýchleho prečerpania oleja cez labyrint a je nárazová kompresia .... čím väčší otvor tak rýchlejšie môže isť vidla do kompresie. V tom sa vidly podstatne líšia kde pri rovnakej váhe jazdca a teoretickej prekážke ju vidla zobrala vyšším zdvihom (väčší otvor= viac oleja za kratší čas).
Pri výjazde na prekážku sa ventil uzavrie a pri expanzii zostáva spodná planžetka zatvorená. Olej je donútený ísť cez čierny smer čiže návrat bude podstatne pomalší. Zelená cesta slúži na vyrovnávanie tlakov. Je bez pružinky a pri vysokom rozdiele tlakov dokáže otvoriť a prepustiť. Jej "vhodnou úpravou" sa dosiahne lepšie rozoznávanie terennych nerovností ... (planžetka ala FOX, kto by to na Manitou povedal?) a pri určitej úprave aj plne funkčný systém
V podstate je to všetko len o spodnom piestiku a jeho možnostiach kde sa olej prečerpáva okolo neho. Prípadne automaty ako SPV, TerraLogic .... tam majú miesto spodnej pružinky a planžetky závažie, ktoré reaguje na náraz .... v podstate je to také ***** chodu, kde o citlivej vidle nemôže byť ani reči.
Ak je na vidle lock alebo dalšie systémy, tak podobný piestik (nepohyblivý) je aj v hornej časti .... a ten je spravidla komplikovanejši (ako kde)
ahm....tak uz sa mi to dava do kopy. Stale si vsak myslim ze takyto piestik bo mohol fungovat iba v jednoduchom valci s olejom, bez vzduchu, a netusim co tam ten vzduch robi. Je to o zlepseni chodu tym, ze sa do systemu zavedie poddajnost? tj ze sa nepohybuje len piestik v oleji , ale pomahu ma aj to ze sa kusok "pohubuje cely olej s nim ?" Vdak za tie foto, nemusim roozoberat a vidim
Olej je nestlacitelny(teda skoro), takze ak do nadoby s olejom(tlmiaca patrona) hodis kus zeleza(tlmiaci piestik a jeho oska), tak hladina oleja v nadobe stupne o objem toho zeleza. A na kompenzaciu tychto rozdielov tam je vzduch pod tlakom.
ked sa pohybuje piestik smerom hore, tak olej sa dostáva pod neho inak by tam vznikol podtlak.
Aj piestik má však svoj objem takže časť oleja ide pod neho, a presná časť (objem spodného drieku) je vytláčaná hore a nad piestikom stúpa hladina. Spravidla je tam další piestik, ktorý bzdí kvapalinu aby volne pokračovala (Lock, lowspeed, highspeed...)
vždy musí byť celý systém ponorený v oleji aby fungoval. Vzduch a kavitácia sa s hydraulikou nemajú radi. Pri otvorených systémoch je nad olejom vzduch (ten je na rozdiel od oleja stlačiteľný) a umožňuje chod celého systému.
pri uzavretom systeme je olej v presne odmeranom množstve uzavretý v kartuši. AK si pochopil prečo sa dvíha hladina, tak ti už musí byť jasné prečo by to nefungovalo. Preto je nad olejom prepážka a za ňou stlačený vzduch (dusík ...) aby celý systém mohol pracovať.
predpokladám, že ťa bude zaujímať prečo tlakom? pri otvorených systémoch je len volný vzduch. Pri prechode oleja planžetkami dochádza k jeho speneniu a čiastočne obmedzuje funkciu (ked ho je málo prestane fungovať za jazdy lock, ale na mieste bude OK)
V uzavretom systéme je olej bez vzduchu, ale stlačený 150PSI (XC-Pro). z toho dôvodu nebude dochádzať k speneniu oleja a taktiež kavitačné sily sú menšie.
taktiež tlak ovplyvňuje správanie planžetiek. Systém SPV nastavuješ tlakom. Pri Terralogicu síce nastavuješ presnejšie závitnicou, ale vnútorne si stále musí udržovať tlak, lebo by nepracoval správne ......
ideálne na začiatok je vhodné prečítať si stránky www.tuning-test.cz. je tam vysvetlená podstata chodu a ak si to dáš do súvislosti s tým čo som to popísal tak by si v tom mohol mať jasno.
Olej je nestlacitelny(teda skoro), takze ak do nadoby s olejom(tlmiaca patrona) hodis kus zeleza(tlmiaci piestik a jeho oska), tak hladina oleja v nadobe stupne o objem toho zeleza. A na kompenzaciu tychto rozdielov tam je vzduch pod tlakom.
sakra ... ja to tam rozpisujem a ty to takto jednoducho polopatisticky zosmolíš.
normálne som to aj ja pochopil ...dik
No uz mi je to jasne:D omg ze mi to nedoslo skor, ved je to logicke Tak vdaka chalani. Skor ci neskor pravdepodobne bud upravim tu x 100 alebo rovno kupim ten e*****n. Skusal som ho, je to parada. len tie peniazky keby tak neutekali ....aspon ze uz som o nieco mudrejsi:)
chceš vymeniť vazelinu za olej? kludne ukážu sa ti vôle a aj tak sa to v citlivostí prejaví len minimálne (bez úpravy tlmiča)
Zaujímalo by ma či Milan pri tom tuningu mení aj púzdra vidlice. Lebo to je vlastne jediná možnosť ak
1.) mení vidlicu na olejové mazanie
2.) nevzniknú žiadne vôle
púzdra sa upravujú na presné vôle, ale nie natlkaním do konusu (bežné postupy v servise)
zostávajúca vôla je taká, aby vidla chodila lahko (volne) ale nemala vakel.
zdravím. K tejto téme mám ďalšiu otázku ako možnosť. Mám Sr suntour raidon struna olej. Tlmenie olejom v patrone je problém v chladnom počasí. Mňa zaujíma, či sa dá olejová patrona vymeniť za vzduchovú? Nechcem upravou riešiť olej patronu, je to zložité. Výmena by to vyriešila, pokiaľ by to bolo možné. Vďaka za názory. (takmer vôbec sa nevyznam v týchto systémoch)
nevedel som o rôznych typoch oleja. Ale keď mám v zime štandard -10stupňov tak olej asi na to nie je. A struna ostáva v zime tiež tvrdšia alebo sa prejavi taka zima na nej len málo? Napriek tomu, dá sa zameniť patrona z oleja za vzduchovú? Lebo myslím že aj pruženie ostáva tvrdé. Čo hrá hlavnú úlohu, keď to ztvrdne, neviem.
pei -10 sa setko stahuje..olej hustne..vzduchovka makne.... menenim oleja pod toho moc nezmenis... ale napr u santuri by namiesto 5wt ..2,5ka pomohla trosku zrychlit odskok..v zime ti ale nic nepomoze
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
dalšia vec je chod. Zlý chod nieje spôsobený hustotou oleja, ale kompresiou ako takou. Celý prietok je cez jeden otvor pre oba smery. Jediná vec ktorá by ti pomohla je prerobiť celý vnútrajšok na systém planžetiek, aby si mal pre každý smer jeden ventil ....
chceš vymeniť vazelinu za olej? kludne
toto ťa čaká po otvorení .... vrchná časť ... spodok som odrezal, lebo nemám foto originálu
už som toho popísal na fore dosť, tak skús pohladať.
táto úprava vyrieši len úpravu otvoru. na pocit sa ti bude zdať že je to lepšie, ale správanie v terene bude nečitateľné ..... čistá fušerina
PS: akýkoľvek zásah do tlmiča je porušenie záruky!
ako to funguje? veľmi jednoducho. patronu si rozdel na dve samostatné časti, v jednej je olej a v druhej vzduch. oddelené je to membránou (plastová zátka profil U) Olejová časť je plná oleja bez vzduchu (čo možno najmenej vzduchu) aby zbytočne nedochádzalo k peneniu oleja ako pri otvorených systémoch. Tlak vo vzduchovej časti zabezpečí že membrána sa bude môcť pohybovať po vnútrajšiu a vyrovnávať sily tlaku. Ked zasúvaš piestik, tak zákonite hladina oleja musí stúpať práve o objem piestika a o to sa posunie membrána, ktorá stále vytvára protitlak a tak umožnenie "stláčanie oleja" čo by uzavretom priestore bez nej nebolo možné.
vravíš shit vidla? hmmm ... Keby si vedel ako sa správa po úprave tak by si to odvolal. Pevnostne je na tom dobre 32mm nohy, len jej k dobrému chodu treba zmeniť mazanie a upraviť tlmič. Potom dostaneš niečo úplne iné.
V podstate si to môžeš prečítať .... u Milana
Tlmič je zhodný s radou XC pro, takže toto ti celý problém ujasní. To či sa ti to oplatí alebo neoplatí posielať na úpravu ... s tým sa musíš vyrovnať len ty. Ja mám v tom jasno.
1-vzduch
2- malicky otvor kvoli tlmeniu
3- olej
4- piest
ak ti financie len trochu dovolia tak bez váhania upravený E*****n. Chodom sa dostaneš k tomu najlepšiemu za zlomok financii.
tlmič ako ho máš nakreslený by nemohol fungovať!
otvor sa nachádza na pohyblivom piestiku. V prípade Splice je čiernou vyznačený otvor, ktorý umožňuje priechod oleja oboma smermy rovnako. Pokial by mal nastaviteľný reboud (návrat) tak by dochádzalo k škrteniu tohoto otvoru. (tento otvor má sunto, ostatné mu chýba) "zaručené úpravy na nete" upravujú ten otvor kde dochádza k rýchlejšej kompresii, ale vidla bude pri návrate kopať a zakmytávať. To sa už od úpravcu nedozvieš, lebo si myslí že sa viac nedá spraviť ... ale dá.
pri kompresii prechádza olej cez labyrint (ventil) Všimni si nesymetrický tvar. kde je 6 otvorov ktoré sú striedavo usporiadané a na každej strane sú vždy 3 zavreté. Pri kompresíí (červená) ide piestik hore (doľava) a olej prechádza cez labyrint a spodnú planžetku volne, nakolko je ovládaná pružinkou. čiže veľkosť (súčet) čiernej a červenej šipky je kompresia. Vzhladom na to že kvapalina si hladá najlahšiu cestu viac menej vynecháva čiernu možnosť. Možnosť rýchleho prečerpania oleja cez labyrint a je nárazová kompresia .... čím väčší otvor tak rýchlejšie môže isť vidla do kompresie. V tom sa vidly podstatne líšia kde pri rovnakej váhe jazdca a teoretickej prekážke ju vidla zobrala vyšším zdvihom (väčší otvor= viac oleja za kratší čas).
Pri výjazde na prekážku sa ventil uzavrie a pri expanzii zostáva spodná planžetka zatvorená. Olej je donútený ísť cez čierny smer čiže návrat bude podstatne pomalší. Zelená cesta slúži na vyrovnávanie tlakov. Je bez pružinky a pri vysokom rozdiele tlakov dokáže otvoriť a prepustiť. Jej "vhodnou úpravou" sa dosiahne lepšie rozoznávanie terennych nerovností ... (planžetka ala FOX, kto by to na Manitou povedal?) a pri určitej úprave aj plne funkčný systém
V podstate je to všetko len o spodnom piestiku a jeho možnostiach kde sa olej prečerpáva okolo neho. Prípadne automaty ako SPV, TerraLogic .... tam majú miesto spodnej pružinky a planžetky závažie, ktoré reaguje na náraz .... v podstate je to také ***** chodu, kde o citlivej vidle nemôže byť ani reči.
Ak je na vidle lock alebo dalšie systémy, tak podobný piestik (nepohyblivý) je aj v hornej časti .... a ten je spravidla komplikovanejši (ako kde)
Aj piestik má však svoj objem takže časť oleja ide pod neho, a presná časť (objem spodného drieku) je vytláčaná hore a nad piestikom stúpa hladina. Spravidla je tam další piestik, ktorý bzdí kvapalinu aby volne pokračovala (Lock, lowspeed, highspeed...)
vždy musí byť celý systém ponorený v oleji aby fungoval. Vzduch a kavitácia sa s hydraulikou nemajú radi. Pri otvorených systémoch je nad olejom vzduch (ten je na rozdiel od oleja stlačiteľný) a umožňuje chod celého systému.
pri uzavretom systeme je olej v presne odmeranom množstve uzavretý v kartuši. AK si pochopil prečo sa dvíha hladina, tak ti už musí byť jasné prečo by to nefungovalo. Preto je nad olejom prepážka a za ňou stlačený vzduch (dusík ...) aby celý systém mohol pracovať.
predpokladám, že ťa bude zaujímať prečo tlakom? pri otvorených systémoch je len volný vzduch. Pri prechode oleja planžetkami dochádza k jeho speneniu a čiastočne obmedzuje funkciu (ked ho je málo prestane fungovať za jazdy lock, ale na mieste bude OK)
V uzavretom systéme je olej bez vzduchu, ale stlačený 150PSI (XC-Pro). z toho dôvodu nebude dochádzať k speneniu oleja a taktiež kavitačné sily sú menšie.
taktiež tlak ovplyvňuje správanie planžetiek. Systém SPV nastavuješ tlakom. Pri Terralogicu síce nastavuješ presnejšie závitnicou, ale vnútorne si stále musí udržovať tlak, lebo by nepracoval správne ......
ideálne na začiatok je vhodné prečítať si stránky www.tuning-test.cz. je tam vysvetlená podstata chodu a ak si to dáš do súvislosti s tým čo som to popísal tak by si v tom mohol mať jasno.
sakra ... ja to tam rozpisujem a ty to takto jednoducho polopatisticky zosmolíš.
normálne som to aj ja pochopil ...dik
Zaujímalo by ma či Milan pri tom tuningu mení aj púzdra vidlice. Lebo to je vlastne jediná možnosť ak
1.) mení vidlicu na olejové mazanie
2.) nevzniknú žiadne vôle
Predpokladám správne ?
púzdra sa upravujú na presné vôle, ale nie natlkaním do konusu (bežné postupy v servise)
zostávajúca vôla je taká, aby vidla chodila lahko (volne) ale nemala vakel.
ak mas problem s tlmenim v chladnejsom pocasi tak staci vymenit olej v tlmeni za olej s inou vyskozitou