madbugie Nepísal som, že 60 % produkovanej elektrickej energie je čistej, ale nízkoemisnej. To znamená jadro, voda, vietor, slnko. A emisná náročnosť výroby stále klesa.
Príloha:
carbon-intensity-electricity.png


Emisnú stopu spaľovacích a elekrických áut už spočítalo niekoľko štúdií. Tu je jedna:
Príloha:
DEV7I3IOKZKQDDSIRKVF6P7F4A.png
08.03.2023 - 14:17:40
01
Chcel som si urobit prehlad kolko benzinu a nafty sa musi na Slovensku nahradit elektrinou - a kolko zdrojov teda potrebujeme pri autach tranformovat z fosilu na jadro alebo obnovitelne zdroje.
Narazil som vsak na jednu haluz a chcem sa vas spytat o pomoc.

Hladal som, kolko benzinu a nafty sa spotrebuje za rok na Slovensku. Nasiel som to tu: https://www.enviroportal.sk/indicator/detail?id=713
Dokument je aktualizovany naposledy v januari 22, takze tak uplne stary nie je.

A tam je, ze v sektore cestnej dopravy sa v r. 2019 (2020 bol Covid, ten neberme) spotrebovalo 5 milionov litrov benzinu a 617 milionov litrov nafty.
Ale podla policajtov mame v registri cca 2,5 miliona vozidiel kategorie M1 (osobne) - zdroj: https://www.minv.sk/?celkovy-pocet-evidovanych-vozidiel-v-sr
A to mi nesedi: Aj keby len polovica osobnych bola na benzin, tak nemozeme mat priemernu spotrebu 4 litre na vozidlo za rok (5 milionov litrov/1,25 miliona aut).
Ked som pozeral nejake spravy, tak som nasiel, ze Slovnaft predal na nasom trhu v 2019 roku 574 milionov litrov - ale nie je to cely trh.

Mam 2 otazky
1. ake su realne cisla spotreby benzinu a nafty na Slovensku ?
2. Vyzera, ze tieto data my reportujeme do EU, to fakt mame takuto haluz vo vykazoch ?

Nevie niekto ?
Prosim nehejtujte - mohol som spravit chybu len ju nevidim, preto davam odkazy. Ked ju niekto uvidi, a vysvetli, budem rad. Chcel by som aby sme sa bavili o cislach - vieme, ze potrebujeme znizit produkciu CO2, tak nech si vieme technicky predstavit, co to bude znamenat a ci to je realne a ma zmysel alebo nie.
08.03.2023 - 16:35:39
01
Este nieco k studiam. Tie studie su vselijake. Konkretne si myslim, ze tabulka co dal bicycletour nie je spravna. bicycletour, neber to osobne. Ta studia nezohladnila zdroje energie spravne.
Vysvetlim na priklade Svajciarska. Svajciarsko ma 100% usetrenych zdrojov, cize podla toho by mala byt produkcia elektriny vo Svajciarsku za 0. Este lepsie ako v Norsku. Co nie je pravda.
Svajciarska siet funguje v spolupraci so susedmi ako velka baterka ale aj ako tranzitna krajina. Velku cast energie vedia uschovat (maju takmer 5 GW vykonu v precerpavackach) a velku cast energie transportuju. To, co uschovavaju byva aj energia, ktora je vyrobena v Nemecku z uhlia.
Aktualne, v case, ked to pisem, zatazi podla https://app.electricitymaps.com/zone/CH spotreba 1 kWh elektriny prirodu 114 gCO2. Pretoze Svajciarsko aktualne importuje 785 MW elektriny z Nemecka, ktore ju vyraba pri produkovani 617g CO2/kWh. Keby sme pocitali iba spotrebu elektriny produkovanu priamo vo svajciarsku, tak to bude 51g na 1kWh. Nie je to nula a nie je to ani tych 51, lebo to nie je ostrov ale prepojena siet.

Cize v tej studii nezohladnili elektrinu, ktora tecie cez hranice. Okrem toho navyse asi nezapocitali fixne CO2 zabudovane pri vystavbe zdrojov a postupne rozpustane do produkovanej elektriny pocas ich zivotnosti. Preto aj rozumne studie nikdy neuvadzaju, ze elektrinu produkujeme za 0. Vzdy tam nieco je, a samozrejme obnovitelne zdroje maju tu jednotkovu hodnotu CO2 ovela mensiu ako fosilne.
08.03.2023 - 16:57:00
01
V tej tabuľke je zrejme chyba.
Tu je pre rok 2019 údaj vyše 540 miliónov litrov:
https://www.sappo.sk/statistika/rok/2019/
08.03.2023 - 17:25:01
00
Dakujem, su tam aj data za 2022 . Vyzera, ze to najnovsie bude teda 580 milionov litrov benzinu a 1360 milionov litrov nafty. V prepocte cca teda cca necele 2 mil ton paliv. To je cca 6 milionov ton CO2.
08.03.2023 - 18:13:07
00
bicycletour napísal:
Ešte vytiahni ako dymia lode a už sa kruh uzavrie.

Napr sirnaty mazut co sa musí ohrievat aby vôbec tiekol. Zaujimave materaly v týchto motoroch, a tiež oleje s vysokou schopnosťou neutralizovat kyseliny. Toto je na mile vzdialené od ulsd nafty na pumpe.
08.03.2023 - 18:55:38
00
to je jak tvrdit, ze lode jazdili na ludi, ktori sa museli bicovat, na mile vzdialene od kancelarskej prace
08.03.2023 - 21:05:50
00
will napísal:
V prepocte cca teda cca necele 2 mil ton paliv. To je cca 6 milionov ton CO2.

Toto je realne mozne?
09.03.2023 - 07:49:20
00
Pri spalovani tam ide vela vzduchu, tak asi ano… Ked si vezmes udavane cisla aut, 130g/km co2 pri 6l spotrebe na 100km na to tiez poukazuju.
09.03.2023 - 08:13:30
02
Bruco
Ci je to realne mozne, neviem. Dufam. Slovensko ma produkciu cca 25 milionov ton CO2 rocne. Nizkoemisna strategia dava ciel, ze to musime znizit do 2050 na 7 milionov.

Vecer som orientacne pocital, ze kolko energie budeme potrebovat nahradit. Pocitajme v radoch.
Po spaleni 1 litra benzinu alebo nafty je orientacne cca 3 kg CO2. V litri benzinu a nafty je zhruba 10 kWh energie (nafta viac, ale zhruba), vyuzitelnost je cca 30% (benzin menej, diesel viac).
Predstavme si cca 50% nahradit - 1 milion ton paliv = cca 10 TWh energie. Pri ucinnosti 30% potrebujeme vyrobit cca 3 TWh elektrickej energie. Co je cca 10% rocnej produkcie slovenska. Pri nahradeni 100% potrebujeme navysit produkciu cca o 20%.
Z pohladu rocnej produkcie (a keby sa neprechadzalo na elektrinu aj ine), tak to je zvladnutelne. Iny a vacsi problem je, ze to potrebujeme vyrobit z nizkoemisnych zdrojov, v spickach, distribuovat a vediet tu energiu ulozit a transformovat do vodika alebo syntetickych paliv (baterie nie su realne na kamionovu dopravu) - a tam su straty velke - aj cez 50%.
Verim, ze to vieme postupne dat, ale zial, v nasich podmienkach to bez jadra nepojde. Bude treba vela ulozisk energie a distribucne siete. A toto je beh na desiatky rokov.
09.03.2023 - 08:44:47
02
V tych 25 milionoch ton CO2 (resp. v 7 milionoch ton CO2 po znizeni) je zahrnuty aj cca 1 milion ton CO2, ktore vyprodukuje 5.5 miliona obyvatelov len dychanim?
09.03.2023 - 08:49:16
00
So zatajenym dychom sledujem tuto diskusiu.
09.03.2023 - 08:57:27
00
Bruco napísal:
Toto je realne mozne?


Nie úplne presne 6 miliónov, ale rádovo je to OK. 1 liter paliva svojim spálením vyprodukuje 2 - 2.5 kg eq. emisí CO2.
09.03.2023 - 09:00:50
02
will napísal:
Verim, ze to vieme postupne dat, ale zial, v nasich podmienkach to bez jadra nepojde. Bude treba vela ulozisk energie a distribucne siete. A toto je beh na desiatky rokov.


Hej, jadro je podľa mňa nevyhnutné a pravdupovediac si myslím, že obavy z neho sú zbytočné a nerozumiem im.

Ešte poznámka: "v našich podmienkach" je nie celkom relevantný pojem. Trh s elektrikou je v rámci EÚ (a aj mimo nej) tak poprepájaný, že vlastne ani nevieme, odkiaľ máme práve v tomto okamihu elektriku a z akých je zdrojov. Pri pôvode elektriky (ako aj pri emisiách GHG) treba uvažovať v európskej, nie slovenskej mierke.
09.03.2023 - 09:05:25
01
will napísal:
Bruco
Ci je to realne mozne, neviem. Dufam. Slovensko ma produkciu cca 25 milionov ton CO2 rocne. Nizkoemisna strategia dava ciel, ze to musime znizit do 2050 na 7 milionov.

Vecer som orientacne pocital, ze kolko energie budeme potrebovat nahradit. Pocitajme v radoch.
Po spaleni 1 litra benzinu alebo nafty je orientacne cca 3 kg CO2. V litri benzinu a nafty je zhruba 10 kWh energie (nafta viac, ale zhruba), vyuzitelnost je cca 30% (benzin menej, diesel viac).
Predstavme si cca 50% nahradit - 1 milion ton paliv = cca 10 TWh energie. Pri ucinnosti 30% potrebujeme vyrobit cca 3 TWh elektrickej energie. Co je cca 10% rocnej produkcie slovenska. Pri nahradeni 100% potrebujeme navysit produkciu cca o 20%.
Z pohladu rocnej produkcie (a keby sa neprechadzalo na elektrinu aj ine), tak to je zvladnutelne. Iny a vacsi problem je, ze to potrebujeme vyrobit z nizkoemisnych zdrojov, v spickach, distribuovat a vediet tu energiu ulozit a transformovat do vodika alebo syntetickych paliv (baterie nie su realne na kamionovu dopravu) - a tam su straty velke - aj cez 50%.
Verim, ze to vieme postupne dat, ale zial, v nasich podmienkach to bez jadra nepojde. Bude treba vela ulozisk energie a distribucne siete. A toto je beh na desiatky rokov.


Dávnejší výpočet hovoril o cca 6TWh ročne. To bolo počítané skrz počtu áut x priemerný ročný nájazd. Vyzerá to teda na zhodu a relatívne presné číslo.
Doplním, že to je približne ročná výroba 2 jadrových blokov na Slovensku.
Na druhej strane, Slovnaft minie pomerne dosť elektriny a zemného plynu, tam by sme niečo ušetrili. Slovalco minulo ročne cca 3 TWh (čiže polovicu teoretickej celkovej spotreby elektromobilov na Slovensku).
Ak zoberieme do úvahy fakt, že už len vymeniť všetky autá za elektromobily bude trvať cca 20 rokov, tak navýšenie výroby elektriny o max 20% vyzerá byť ako jednoduchá úloha.
Výzva budú skôr tepelné čerpadlá.
09.03.2023 - 09:13:21
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up