Dokedy sa budú vychvaľovať 29“ kolesá? Všade sú uvádzané „argumenty“ o ich výhodách. Zaujímavé je, že sa to všade preberá a šíri ďalej s rovnakými argumentami, ktoré asi nie sú OK, podobne ako pri porovnávaní plazmy a LCD, kde sa používali argumenty z prvej generácie LCD viac ako 10 rokov a nikto neriešil vývoj techniky. Tak sa na to pozrite dôkladnejšie:
1. Nájazdový uhol – všade sa tvrdí, že nájazdové uhly sú X° / X-4°/ X-6° pre 26 / 27,5 / 29 kolesá (uvádzajú to tuším pre prekážku vysokú 10cm). Nájazdový uhol sa mení podľa výšky prekážky. Čím je prekážka vyššia, tým j rozdiel v uhloch vyšší. Keď si to nakreslíte, tak zistíte, že pre prekážku vysokú 10 cm sú uhly 45,80°/ 44,47°/ 43,24°. Pre prekážku vysokú 20cm sú uhly 66,78°/ 64,70°/ 62,81° (ani tu nie sú dosiahnuté uvádzané údaje). Takže rozdiely pre 10cm prekážku sú 0°/ 1,33°/ 2,56°a pre 20cm sú 0°/ 2,08°/ 3,97°. Reálne pri jazde nikto nebude tvrdo prechádzať ani cez 10cm prekážku a aj tak sú uhly podstatne menšie ako uvádzané. Ak aj zohľadníme stlačenie plášťa napr. o 1cm, tak uhly pri 10 cm prekážke budú 48,17°/ 46,76°/ 45,47°, takže rozdiely budú 0°/ 1,41°/ 2,70°.

Podobné výsledky sú uvedené aj na http://forums.mtbr.com/general-discussion/29er-vs-650b-vs-26-�-crude-analysis-701063.html

2. Styčná plocha plášťa s povrchom – udávaná dĺžka plochy je 6cm / 8cm / 9cm. Pre také styčné plochy je stlačenie plášťa 1,36mm / 2,30mm / 2,76mm, čo sú nereálne hodnoty v praxi.
Pri rovnakom stlačení 10mm sú plochy 161,29mm / 165,95mm / 170,41mm. Keď zoberieme do úvahy, že pri rovnakom tlaku budú plášte 29“ viac stlačené (väčší objem cca necelých 12% pri rovnako hrubých a vysokých plášťoch), tak dĺžka styčnej plochy bude cca 176mm, čo bude cca rozdiel 9% v prospech 29“ kolies a nie 50%.
3. Rýchlosť – ako bolo uvedené v cykloškole Birrel, je 26 vs 29 rozdiel je cca 30sekúnd na hodinu jazdy pri priemernej rýchlosti 26-27km/h.

http://www.mtbiker.sk/video/6846/vecna-tema-bike-26-vs-29-presne-meranie-vykonu.html

Trať bola s plynulým stúpaním a klesaním, takže bola stavaná na 29“ kolesá. 30 sekúnd za hodinu je úspora 0,83%. Je to pre bežného cyklistu zanedbateľné a nie dôvod ísť do 29 ak nejazdí maratóny. Týmto chcem poblahoželať všetkým cyklistom, ktorí sú schopný tento rozdiel rozpoznať jazdou bez merania :-) !
Vyzerá to tak, že tie výhody sú prispôsobené marketingu a reálny prínos nie je až taký, ako sa tvrdí. Aj pre subjektívne porovnanie je dôležitá geometria a rozmery rámu, svoje zohrá výmena (hoci aj na odskúšanie) starého biku za nový a to je hlavný dôvod dobrého pocitu - aj vývoj rámov napreduje. Napr.rozdiel v jazde cítim, aj keď len „vyperiem“ reťaz napr.v benzíne a potom ju v nádobe s olejom vložím do hrnca s vodou a nechám vrieť 10-15min. Pri chladnutí sa olej nasaje až do púzdier čapov chod je úplne plynulý a bike ako vymenený .
Pre bežného cyklistu s priemernou kondičkou budú kopce v lese na 29 skôr na príťaž, nakoľko neudrží rýchlosť a bude šliapať hore nižšou rýchlosťou a vtedy už 29 strácajú výhody. Taktiež väčší rám je v teréne skôr na príťaž (hlavne pri núdzovom zastavení, resp. zoskakovaní z biku) a hlavne ak sa jedná o pomalú trať so potrebou prudších zatáčaní.
Takže 29 by som až tak neodporúčal bežným cyklistom a hlavne nie pod 170cm výšky. Môj postreh je, že aj výrobcovia sa stále viac obracajú k 27,5“. A možno sa dočkáme, že sa priznajú ku klamlivým údajov ohľadom 29“ kolies, tak ako to bolo so špenátom, kde sa pomýlili pri obsahu železa v desatinnej čiarke. A že je to len o zmanipulovaní zákazníka kvôli zvýšeniu predaja.
29-tkári ma môžu teraz aj ukameňovať. :-))
24.05.2016 - 19:36:21
06
no offence, ale tvoj prispevok ma vracia do roku 2012, ked sa dva tabory hadali co je lepsie :D Mam 29er a jazdi sa mi na nom super. Takze co je na mojom biku zle? :)
24.05.2016 - 19:49:58
00
Mna napriklad 29-iny priviedli spet k bikovaniu, asi taky pohlad
24.05.2016 - 19:53:43
01
Ja netvrdím, že 29 je zlá. Len som upozornil, že tie argumenty v prospech 29 asi nie sú úplne OK a odporúčanie pre kúpu 29 sú možno trochu subjektívne. Možno na novom modernejšom ráme by boli vychválené 27,5 a dokonca aj tie 26. Stačí si porovnať bike s 26" kolesami z produkcie rokov napr. 2000 a 2010. Jazdné vlastnosti boli úplne iné pri tom istom rozmere. P.S. V cca 10 rokoch som začal jazdiť aj na favorite prestrčený cez rám a tiež som mal dobrý pocit z jazdy a pritom som si ani nesadol, bike bol naklonený na stranu a manévrovať bol problém. Nedal som ale na favorit dopustiť (pre tých čo nepoznajú favorit, tak to bol cestný bike za socializmu).
24.05.2016 - 20:11:34
02
Na 29" ht s pevnou vidlicou a pevnym prevodom 32/18 som zajazdil bluetrail na kamziku rychlejsie ako na 26" endurku s 32/10-42 prevodmi. Je to bikeparkovy hladky trail dolekopcom, plno lavic a klopiek. Rovnako som si viacej trailov po okoli BA casovo vyrovnal ci prekonal na tej 29" voci 26" (bk, kamenak, driver, pedal). Ano bajky su to rozdielne, lenze na 29-ine som strasne moc limitovany jednym relativne lahkym prevodom. 29-ina nie je len o priechodnosti, aj ked i tu citit. Koleso lepsie drzi, ma vacsiu stycnu plochu, v klopkach pomaha i jeho zotrvacnost. V posledej dobe som skusal viacej 29" xc ht a par 27.5 enduro bikov. Jazdit moc neviem ale pri ht-cku by som isiel urcite do 29", pri trailbiku tiez 29", pri endurku je to na zvazeni, tam i ja rozmyslam, ale len preto ze moc schopnych 29-tok za dobru cenu nie je.

PS: na endurku som si uz bluetrail polepsil, o 2 sekundy, ale len preto ze som to neustale tocil dookola s cielom sa na strave prekonat.
24.05.2016 - 20:22:23
00
@slavomir122

ja zas tvrdim, ze konspiracni teoretici, co tu cca od 2012 do nemoty nalepkovali 29" ako cisty marketing s nulovym, ci dokonca zapornym (!) prinosom, si uz tradicne nevsimli, ze v skutocnosti najviac umelo dopovany marketingom bol nastup 27,5.

ale to je fuk. dnes je evidentne, ze 29 aj 27,5 maju a zachovaju si svoje miesto. Dokonca aj AM/EN sa v poslednom case trochu vracia aj k 29. o 27,5+ ani nehovoriac.

ale este aj v roku 2016 mutit hlavy s dakymi benefitmi klasickej 26" pre akekolvek off-road jazdenie, ak uz su na vyber spomenute alternativy, je za hranicou sudnosti.


Naposledy upravil nimm_zwei dňa 24.05.2016 - 20:54:14, celkovo upravené 3 krát.

24.05.2016 - 20:37:54
01
No co s vami :D

Prílohy:

big_lebowski_calmer.jpg
big_lebowski_calmer.jpg 119.96 KiB thumb_up1thumb_down

24.05.2016 - 20:41:20
03
zdravim chlapi,poskulujem po 29,cital som kopec recensii o vyhodach a nevyhodach, ale jedna veta, na jednom fore, ma dost vystrasila...citujem...-29″ bicykel budete taktiež preklínať v dlhých a strmých stúpaniach.....to ma dost odradza...chalani čo jazdite na 29--je to pravda? som maximalne rekreacno,relaxacny bajker a netuzim menit uzasny pocit z bajkovania za nadavky.. :).dik za info


Naposledy upravil rochel dňa 21.10.2016 - 23:15:28, celkovo upravené 1 krát.

21.10.2016 - 22:05:15
00
Asi je to subjektívne, ja si ho pochvaľujem aj v dlhých, aj v strmých...najlepšie by bolo vyskúšať
21.10.2016 - 22:09:02
02
Nie, aspoň môj je vďaka väčšiemu rázvoru v stúpaniach o poznanie stabilnejší. Akurát ho zlomiť do switch backu
21.10.2016 - 22:09:10
02
Dlhe a strme bez problemu,aj rozbite zere lepsie.podobne ako zjazdy technicke.
21.10.2016 - 22:30:52
00
Nebudeme si klamať osobne mam 29tku a dosť dobru kondičku, no možem potvrdiť že na 26tke sa mi do kopca šlapalo lepšie:) lahsie ale nieje to nič zavratne :) už by som nechcel nikdy 26tku.
21.10.2016 - 23:44:07
00
Po dvoch rokoch jazdenia 29" som tuto sezonu presiel na 27,5" a hore kopcom nejaky rozdiel nepocitujem, ale dole kopcom je pre mna obratnejsia 27,5" . Pri 29" som sa niekedy citil ako nemotorne nemehlo :) Podla mna 100 ludi 100 chuti. Asi by bolo najlepsie vyskusat.
Vysku mam cca 170cm.
21.10.2016 - 23:51:00
01
tak každá značka, respektíve bajk má trochu inú geometriu, čo je najdôležitejšie a vo všeobecnosti nejde povedať že jedny alebo druhé kolesá budú lepšie, ale treba sa baviť o konkrétnych bajkoch, kde sa to dá trochu porovnať
21.10.2016 - 23:58:54
00
Hary13 napísal:
Po dvoch rokoch jazdenia 29" som tuto sezonu presiel na 27,5" a hore kopcom nejaky rozdiel nepocitujem, ale dole kopcom je pre mna obratnejsia 27,5" . Pri 29" som sa niekedy citil ako nemotorne nemehlo :) Podla mna 100 ludi 100 chuti. Asi by bolo najlepsie vyskusat.
Vysku mam cca 170cm.

Na lacnejších bikoch su dost ťažké kolesa aj 2.2 kg .plaste aj duše.+ 2kg,takže zotrvacnost je veľká.preto ta menšia obratnosť.
Pri ľahkých kolesách 29 sa obratnost blíži k 26ke. Mám to overené na svojich bikoch
22.10.2016 - 00:26:44
03
keyboard_arrow_up