Dokedy sa budú vychvaľovať 29“ kolesá? Všade sú uvádzané „argumenty“ o ich výhodách. Zaujímavé je, že sa to všade preberá a šíri ďalej s rovnakými argumentami, ktoré asi nie sú OK, podobne ako pri porovnávaní plazmy a LCD, kde sa používali argumenty z prvej generácie LCD viac ako 10 rokov a nikto neriešil vývoj techniky. Tak sa na to pozrite dôkladnejšie:
1. Nájazdový uhol – všade sa tvrdí, že nájazdové uhly sú X° / X-4°/ X-6° pre 26 / 27,5 / 29
kolesá (uvádzajú to tuším pre prekážku vysokú 10cm). Nájazdový uhol sa mení podľa výšky prekážky. Čím je prekážka vyššia, tým j rozdiel v uhloch vyšší. Keď si to nakreslíte, tak zistíte, že pre prekážku vysokú 10 cm sú uhly 45,80°/ 44,47°/ 43,24°. Pre prekážku vysokú 20cm sú uhly 66,78°/ 64,70°/ 62,81° (ani tu nie sú dosiahnuté uvádzané údaje). Takže rozdiely pre 10cm prekážku sú 0°/ 1,33°/ 2,56°a pre 20cm sú 0°/ 2,08°/ 3,97°. Reálne pri jazde nikto nebude tvrdo prechádzať ani cez 10cm prekážku a aj tak sú uhly podstatne menšie ako uvádzané. Ak aj zohľadníme stlačenie plášťa napr. o 1cm, tak uhly pri 10 cm prekážke budú 48,17°/ 46,76°/ 45,47°, takže rozdiely budú 0°/ 1,41°/ 2,70°.
Podobné výsledky sú uvedené aj na
http://forums.mtbr.com/general-discussion/29er-vs-650b-vs-26-�-crude-analysis-701063.html
2. Styčná plocha plášťa s povrchom – udávaná dĺžka plochy je 6cm / 8cm / 9cm. Pre také styčné plochy je stlačenie plášťa 1,36mm / 2,30mm / 2,76mm, čo sú nereálne hodnoty v praxi.
Pri rovnakom stlačení 10mm sú plochy 161,29mm / 165,95mm / 170,41mm. Keď zoberieme do úvahy, že pri rovnakom tlaku budú
plášte 29“ viac stlačené (väčší objem cca necelých 12% pri rovnako hrubých a vysokých plášťoch), tak dĺžka styčnej plochy bude cca 176mm, čo bude cca rozdiel 9% v prospech 29“
kolies a nie 50%.
3. Rýchlosť – ako bolo uvedené v cykloškole Birrel, je 26 vs 29 rozdiel je cca 30sekúnd na hodinu jazdy pri priemernej rýchlosti 26-27km/h.
http://www.mtbiker.sk/video/6846/vecna-tema-bike-26-vs-29-presne-meranie-vykonu.htmlTrať bola s plynulým stúpaním a klesaním, takže bola stavaná na 29“ kolesá. 30 sekúnd za hodinu je úspora 0,83%. Je to pre bežného cyklistu zanedbateľné a nie dôvod ísť do 29 ak nejazdí maratóny. Týmto chcem poblahoželať všetkým cyklistom, ktorí sú schopný tento rozdiel rozpoznať jazdou bez merania
!
Vyzerá to tak, že tie výhody sú prispôsobené marketingu a reálny prínos nie je až taký, ako sa tvrdí. Aj pre subjektívne porovnanie je dôležitá geometria a rozmery rámu, svoje zohrá výmena (hoci aj na odskúšanie) starého biku za nový a to je hlavný dôvod dobrého pocitu - aj vývoj rámov napreduje. Napr.rozdiel v jazde cítim, aj keď len „vyperiem“ reťaz napr.v benzíne a potom ju v nádobe s
olejom vložím do hrnca s vodou a nechám vrieť 10-15min. Pri chladnutí sa
olej nasaje až do púzdier čapov chod je úplne plynulý a bike ako vymenený .
Pre bežného cyklistu s priemernou kondičkou budú kopce v lese na 29 skôr na príťaž, nakoľko neudrží rýchlosť a bude šliapať hore nižšou rýchlosťou a vtedy už 29 strácajú výhody. Taktiež väčší
rám je v teréne skôr na príťaž (hlavne pri núdzovom zastavení, resp. zoskakovaní z biku) a hlavne ak sa jedná o pomalú trať so potrebou prudších zatáčaní.
Takže 29 by som až tak neodporúčal bežným cyklistom a hlavne nie pod 170cm výšky. Môj postreh je, že aj výrobcovia sa stále viac obracajú k 27,5“. A možno sa dočkáme, že sa priznajú ku klamlivým údajov ohľadom 29“ kolies, tak ako to bolo so špenátom, kde sa pomýlili pri obsahu železa v desatinnej čiarke. A že je to len o zmanipulovaní zákazníka kvôli zvýšeniu predaja.
29-tkári ma môžu teraz aj ukameňovať.
)