Klasicka pruzina vo vidlici nie je velmi dobra, lebo ani tak nie je dostatocne citliva (typicky Pace RC40/41) .. riesi sa to bud 1-2 pruzinami a k tomu este negativna pruzina (stare MZ) alebo upravenou pruzinou, ktora ma na zaciatku stlacania jemnejsi chod (typicky U-turn Pike/Lyrik). Progresivne pruziny sa vo svete MTB vyskytuju u tlmicov hlavne, ale tusim sa robia len na zakazku. Pruzina ma v zasade 2 vyhody .. nemenny chod, takze netreba riesit neustaly kompromis citlivost vs. chod v strede zdvihu (vidlice) a absencia vyvijaneho tepla zo stlacania vzduchu (tlmice). Dalsia vyhoda je sa nemeni chod pri zmene teploty a omnoho mensie naroky na
servis a vydrz. Dorazy sa riesia obdobnym sposobom ako u vzduchu. Vyhoda vzduchu je , ze netreba riesit spravny ty pruziny podla vahy (da sa dofukat) a vaha naviac (u
vidlice ale trochu diskutabilne). Ak je vsetko spravne nastelovane, tak citlivost a chod pruziny je vzduchom nedosiahnutelne a musi sa krotit cez LSC
. Co sa tyka vahy, v urcitych rozsahoch velkosti a vahy jazdca je vaha tlmica s pruzinou len o malo vacsia ako vzduchoveho. (nie moc dlhe tlmice, nizka vaha jazdca , male prepakovanie, titanova pruzina). Naopak .. pri tazsich jazdcoch, 240mm tlmicoch a vyssich prepakovaniach moze byt uspora na hmotnosti u tlmica znacna (mozno aj skoro kilo). Ale toto vsetko neznamena, ze by vzduchovy
tlmic bol nanic, len ma trochu inu charakteristiku a ta vobec nemusi byt nevyhodna, kludne aj naopak.
tak tak.
pridam este jednu drobnost: ked sa ohlins obul do MTB, uplne prva vec ktora ich prekvapila bol fakt, ze takmer nikto neponuka pruziny v jemnejsom, mensom odstupnovani. 80% ludi jazdilo so zlym SAGom.., preload pruziny oznacili ako blbost, ktora len zbytocne zvadza ludi k tomu utahovat pruzinu na tlmici na hulvata. (to iste tvrdi napr. Eibach - pruziny K9)
MOJ (klucove slovo) nazor je, ze na trhu chybaju tlmice, ktore ponukaju na pruzine nieco ako CLIMB switch. proste nejaku LS blbost, ktora cez cervik spravi z hupacky slapatelnu vec..