paradna analyza
Jak Peťo Sagan opět k titulu přišel.
Závodit se v Bergenu začalo až po úvodních 200km. Pokud Lučenkovi, Štybarovi a Kreuzigerovi do té doby stačilo zvládat normovaných 250W, pak na poslední dvě hodiny bylo potřeba o celých 100W více. Jediný, 3,5km dlouhý kopec na 12km okruhu, se jezdil ve velmi solidním tempu 350W za sedm minut, v posledních 5ti kolech to však bylo o 100W více a celou minutu rychleji.
Poslední stoupání bylo na úrovni 480W a celé se odehrálo přesně v duchu tréninku Jirka Polnický na Randě před šampionátem. Několika zrychlujícími nástupy na 1000W se nadělil peloton na malé skupinky a poslední tři minuty než se kopec zlomil do klesání zaznamenal Lučenko 518W. Watty Alaphilippa, který se v kopci zvednul a „odletěl“ od balíku neznáme. Není však težké spočítat, že po úvodních 3min. 400W musel navázat následně zrychlením 3min. 600W (!!!), aby se oddělil od svých soupeřů. Jediný kdo našel odpověď na jeho náskok byl Gianni Moscon ze Sky, který se na Julian Alaphilippe Officiel těsně před vrcholem dotáhnul.
Před vrcholem tohoto posledního stoupání, bylo tedy pole už výrazně nadělené a situace pro Sagana, Kristoffa i Štybara vypadala beznadějně. Za unikající dvojicí Alaphilippe-Moscone, byla 8km do cíle situace následující:
+8s skupina 8mi jezdců s Philippe Gilbert fan club officiel
+15s skupina Ulissi, Barguil, Kennaugh
+25s zbývající jezdci s Peter Saganem
Pokud by těchto 15 jezdců s náskokem takřka půlminuty netaktizovalo, byl Sagan zřejmě bez šance. Ostatně i on se po dojezdu vyjádřil, že závod už v těchto chvílích považoval za ztracený. Nicméně taktické hrátky způsobily, že se nakonec na metě 5km do cíle sjela skupina 25 jezdců a zejména díky Dánům a Italům se kilometr před cílem povedlo dostihnout i Alaphilippa. Během tohoto 4km stíhání zaznamenal Lučenko v háku v závětří 450W (!). Kolik tedy museli jet jeli čelní jezdci aby Alaphilippa dojeli si asi dokážete představit. I přesto se někteří další pokoušeli odskočit, ale tady už byl Peter Sagan ostražitý a vše si hlídal perfektní poziční jízdou. Zdenek Stybar vše sledoval z tohoto stíhacího expressu a k Saganovi se propracoval až v předposlední zatáčce. Naprosto dokonale mu padnul do háku, takže do poslední šikany před cílovou rovinou vjížděl na ideální pozici.
Finále už znáte: Alexander Kristoff měl maximálku 68,0km/h, Peter Sagan ještě o nějakou tu jednotku vyšší. Poslední tři zatáčky projízdělo čelo rychlostí okolo 52km/h přičemž z té poslední se do cílové rovinky zrychlovalo ze 49km/h na 70km/h za rovných 10 sekund.
Na celkově deváté místo stačil Lučenkovi v závěrečných 200m průměr 780W s maximem 1.096W . Rozhodující bylo jeho 100m zrychlenní hned za zatáčkou 7s/960W ze 49km/h na 65.5km/h.
Zdeněk Štybar měl před závěrečným spurtem v nohou nepochybně velmi podobné watty jako Lučenko. Na rozdíl od něj se ještě dokázal před poslední zatáčkou propracovat až za Sagana na naprosto ideální 4tou figuru. Ovšem to bylo vše. V cílové rovině už zůstal odhadem 300W pod svými schopnostmi.
Připravit pozici Zdeňkovi, nebylo pro český tým vůbec nic jednoduchého. Neuvěřitelnou práci odvedl Josef Cerny, který po takřka pěti hodinách na špici zaznamenal wattový průměr přes 340W. Pro zajímavost – devátý Lučenko v okamžiku odstoupení Černého měl průměr 260W a jeho záznam ukazuje, že plné 1,5hodiny z uplynulých pěti strávil bez šlapání. Zdeněk Štybar s Romanen Kreuzigerem na tom byli ještě o něco lépe, neboť v českém vláčku vedeném Černým byli ušetřeni veškerých zrychlení v pelotonu, které ubíjejí jezdce za každou zatáčkou, zůžením, občerstvováním či kolizí v pelotonu. Tato taktika zajistila naprosté bezpečí našich želízek v ohni a pokud by se jelo na mokru, pak by tato úspora a bezpečí bylo ještě významnější. Navíc naši nespotřebovali kromě “Blacka” prakticky nikoho. Neuvěřitelné – jako by byl prakticky sám v úniku bezmála 200km.
Devátý Lučenko zaznamenal v mistrovském závodě normovaný průměr 313W – tj. včetně pro něj úspěšného finále závodu.
V tomto světle se jeví průměr 340W, kterým dokázal odtahat celý balík Josef Černý v prvních 5ti hodinách závodu ještě hodnotnější.
A na závěr si ještě vychutnejte bombónek v podobě mistrovské poziční jízdy Petra Sagana v posledních 4km závodu, který díky výpadkům v přenosu nebyl.
https://youtu.be/ZS2rw1G95u8To je z MS v Bergenu vše, někdy zase nashledanou.
Do té doby netrénujte a hlavně nezávoďte blbě
-----------
Robert Kleiner
SPEEDweaponry