10g...??
a z clanku na nete
áno 10g: 10g je asi 100m/s^2, 1 mach asi 320m/s. Dostredivé zrýchlenie je a=v^2/R, kde R je polomer otáčania. Teda R=v^2/a=320[m/s]*320[m/s]/100[m/s^2]=1024m. Čiže pri otáčke s polomerom otáčania cca 1km zažijem preťaženie 10g. Cituj si čo chceš, manévrovateľnosť lietadla je dôležitá len pri pomalých rýchlostiach, pri vysokých rýchlostiach nedokážeš využiť efektívne plochu klapiek a nemôžeš klapky príliš vychýliť, lebo ich tlak vzduchu urve, čiže si limitovaný fyzikálnymi vlastnosťami(odolnosťou) konštrukcie lietadla a aerodynamikou(v nadzvukovej rýchlosti ani nedokážeš poriadne zatáčať kvôli kuželu rázových vĺ vzduchu, ktoré sa tvoria pred lietadlom, veľmi rýchlo pri vychýlení klapiek dôjde k strhávaniu prúdenia[flow separation]), a si limitovaný preťažením, ktoré dokáže lietadlo a pilot zniesť. Je jedno, že Gripen je krpatý, keď letí v tom mach 1.8, tak bude rovnako manévrovateľný ako čokoľvek iné, čo dokáže lietať mach 1.8. Pri nízkych rýchlostiach zas nie je dôležitá veľkosť lietadla, ale pomer ťahu k hmotnosti lietadla a nestabilita lietadla, prípadne tie najväčšie krávy, ako je Su-35 a F-22 kompenzujú vyššiu stabilitu vektorovaním ťahu. Že to lietadlo je krpaté a teda sa otočí na menšom území je demagógia, aj súčasné MiG-29 sa otočia v podstate na päťkorune, ale nie v rýchlosti. Že máme jeden koridor, kade lietajú nadzvukovo je jedno, to je rovnaký problém pre MiG aj Gripen.