ťažko ti rozumieť.
ja tam vidím všetko ok. nie je tam žiaden problém.
tak daj mi lekciu z fyziky
Problém č. 1
Ak nie je na dvoch ozubených
kolesách rovnaký počet zubov, tak sa otáčajú rôznou rýchlosťou. Pri tandeme to znamená, že ak na začiatku sú dve kľuky v rovnakej polohe, tak po pár otáčkach sú v opozícii a opäť až po pár otáčkach sa dostanú do rovnakej polohy. Takže sa môže stať, že predný jazdec má pri vodorovnom postavení kľúk pravú nohu vzadu a zadný vpredu a môžu sa navzájom buchnúť pätou a špičkou. No a predstav si to pri piatich jazdcoch... Okrem toho v niektorých momentoch každý zaberá inou nohou, niektorí majú nohy v hornej-dolnej úvrati a nezaberajú. Vieš aké je to namáhanie rámu? A predpokladám, že aj udržiavanie rovnováhy je problematickejšie ako keď všetci zaberajú rovnako.
Problém č. 2
Všetky tandemy sú postavené tak, že prvá reťaz (medzi jazdcami) sa otáča na šajbách s menším počtom zubov a druhá reťaz (medzi druhým jazdcom a kolesom) má na šajbe väčší počet zubov a samozrejme koleso ide do rýchla - pastorok má malý počet zubov. Fyzikálne to zdôvodniť neviem, ale na všetkých tandemoch je to riešené takto, takže to určite nejaký dôvod má. Napríklad postupné zvyšovanie výkonu -
výkon jazdcov sa sčítava.
Je tu ešte problém č. 3 - tandemy sú zvyčajne riešené tak, že prvá reťaz je na ľavej strane a druhá klasicky na pravej, čiže druhý jazdec má dve kľuky so šajbami. Dôvodom je bočné ohýbanie reťaze, ktoré sa takto dá eliminovať najjednoduchšie - reťaz ide na zuby rovno, nevznikajú zbytočné straty výkonu a aj opotrebovanie materiálu je menšie. Pri piatich jazdcoch by mala byť
reťaze umiestnené na striedačku, raz vpravo, ďalšia vľavo atď.
Pri tandeme (dvoch jazdcoch) sa bočné neohýbanie reťaze dá zabezpečiť aj keď sú všetky šajby na pravej strane - rieši sa to šírkami osiek tak, aby prvá aj druhá reťaz nemala bočné namáhanie - ohýbanie. Pri piatich jazdcoch to takto nie je riešiteľné, osky s takou šírkou ako by potreboval prvý jazdec sa určite nevyrábajú.