Väčšina Favoritov už ma cez 30 rokov, mnoho ich má už aj 40. Tak nejaká tá hrdza sa očakávať dá.
O kvalite materiálov sa dá polemizovať. Technológie sú už niekde inde. Keď som videl kamošove videá kade jazdí na karbónovovon cesťáku na pneu o šírke 23 s tlakom 7 barov a ten bike drží, tak Favorit by sa mi rozšróboval pod zadkom. Nehovoriac o tom, že čo som skúšal, tak na trase, kde mám s Favoritom priemernú rýchlosť 23km/h, tak na tom cesťáku som mal 27km/h a to som sa pocitovo nadrel tak o tretinu menej.
Oceľové
rámy sa jednoduchšie upravujú hliník, o karbone ani nehovorím. Šikovný majster mi pozvára bike tvaru akého chcem, limit je možnosť tvarovať materiál.
O tom, či je budget friendly, v niečom áno, v niečom nie. Zohnať klinkovú os už začína byť umenie. Áno staré ložiskové stredy sú lacné, ale komu sa ich chce raz do roka rozoberať a čistiť a mazať? Klinkové kľuky skoro nezohnatelné, navyše zohnať vhodný klinok je občas boj, zvyčajne aj tak ich ešte zbrusujem. Staré origo kolesá sú dosť katastrofa už, buď majú
ráfik o ktorý sa nedá poriadne brzdiť, alebo sú to už tie novšie hliníkové, len tie sú mäkké a často sa krivia. Brzdy kapitola sama o sebe. Bežný cestný bike, čo si teraz pôjdem kúpiť do obchodu tak za 500-600€ ma o minimálne polovicu lepšie brzdy ako Favorit. Možno nejaký 60kg človek si to nevšimne, ale mojich 110kg už dá zabrať brzdám.
Áno, staré
biky majú svoje čaro, ale súčastnosti sa dajú kúpiť čisto nové oceľové rámy na ten štýl s tým, že už majú moderné vychytávky ako úchyty na vedenie bowdenov (netreba ich uchytávať páskou či hľadať pliešky a podobne), zadná uchytenie už je lepšie spravené, takže už nehrozí kríženie kolesa pri silnom zábere, ak má človek rýchloupínak, vedenie laniek na
prehadzovač a prešmýkač (viete čo mi to zabralo času, kým som našiel prešmýkač s dorazom na bowden?), diery na osadenie držiakov na fľaše (už roky som nevidel držiak na fľašu, čo by sa inak ako šróbami do kostry uchycoval), odpadá problém s brzdami, kde viete zohnať kvalitné brzdy za veľmi slušný peniaz a nie ste limitovaný tým, že potrebujete rameno 57-75 a to vyrábajú až 2 výrobci a aj tak veľmi dobre neubrzdia. Toho problému sa týka aj to, že kedysi sa bežne používali 27 kolesá, teraz je štandard 28 a vzadu už s tým je koľkokrát problém.
Nedávno som rekonštruoval svoj Favorit a bol to boj zohnať niektoré súčiastky, čo som potreboval aby sedeli. Mať modernejší rám, ušetrím dokonca na niektorých komponentoch.