reagujem len za to, ze pises nieco s cim nesuhlasim a hovoris o "teorii", tak nech niekto nie je "pomyleny" z toho co hovoris:
brzdny moment, i.e.
M = r1 x F1 (citaj vektorovy sucin polomeru "r" a sily "F")
sa "vytvara" na strmeni a posobi proti smeru otacania kolesa. Cize na koleso, ktore je v ustalenom stave (rovnomerne sa otaca) zacne posobit jedna jedina sila, ktora vytvara moment sily. Tento moment sily bude na plasti zodpovedat:
M = r2 x F2,
kde M je tak isto velke ako v predoslej rovnici, r2 pozname a vieme ze r2>r1 (vacsie koleso ma vacsi polomer ako mensie) a teda F2<F1. Coz ale akorat hovori o tom ze sa "tahsie" dostanes do smyku, pretoze aby si dostal smyk musi platit:
F2 > Ft,
kde Ft je trecia sila a ta je umerna tvojej hmotnosti, faktoru rozlozenia hmotnosti medzi predne a zadne koleso a koeficientu smykoveho trenia. Predpoklad je, ze vsetky tieto 3 su +- rovnake medzi velkym a malym kolesom (ano, moze sa menit hmotnost teba+biku kvoli o nieco vacsim kolesam a aj ten faktor smykoveho trenia moze byt vacsi kvoli lepsiemu kontaktu velkeho
kolesa so zemou). Pokial mas rovnako velky kotuc a teda r1 zostava zachovane na oboch kolesach, tak "brzdny moment" sa
nemeni. Na brzdny "ucinok" to teda jaksi nema vplyv (teda, zalezi co si predstavujes pod "brzdnym ucinkom"...). Tvoja pohybova (kineticka) energia sa premeni na
teplo v brzde, ktora zabezpecuje vacsinu brzdenia (v prvom priblizeni vsetko brzdenie), a ta medzi roznymi kolesami je rovnaka, cize
brzda premeni pohybovu energiu na teplo za rovnaky cas v sekundach. Co ale nebude rovnake je draha ktoru opisu tieto kolesa po obvode - a teda draha ktoru ty prejdes pri brzdeni. Ale
brzdny moment bude rovnaky.
Co pises spravne - ano, budes silnejsie stlacat brzdu/potrebujes silnejsiu brzdu/vacsi kotuc, ale to na to aby si zastavil na
rovnakej drahe. Ak ma tvoj brzdny system z malych
kolies dostatocnu rezervu, tak rozdiel v
brzdnej drahe moc nespozorujes pretoze budes moct stlacit proste troska silnejsie. Teda, sam si odpovedz ci dokazes spoznat rozdiel medzi 10-15%, resp. ci chodis na 85-90% moznosti svojho brzdneho systemu.