Možno trochu napovie aj článok z
https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor-review/ z ktorého citujem.
"Aký veľký odpor pri šliapaní má motor na ebike?
Batéria je vybitá a motor je vypnutý. Teraz čo? Len čo prekročíte asistenčný limit 25 km / h alebo je motor vypnutý, budete konfrontovaní s vnútorným odporom motora. Odpor závisí od konštrukcie motora a vnútorného ozubenia, ktoré je potrebné na premenu vysokých otáčok motora na nižšiu rýchlosť prevodníka a kľuky. Vďaka voľnobežnému mechanizmu v FAZUA Evation, Specialized SL 1.1 a remeňovým motorom Brose Drive S Mag tu ťažko zaznamenáte akékoľvek ďalšie brzdenie. V okamihu, keď prestanú asistovať, je u motorov Shimano a Yamaha znateľné množstvo odporu pri šliapaní."
Ako som už písal, aj nové motory Bosch majú "skoro žiadny odpor", tak ako Fazua, Specialized a Brose. Údaje o novom motore Bosch sú tu :
https://ebike-mtb.com/en/bosch-performance-line-cx-2020-group-test/. Toto potvrdzujem aj vlastnou skúsenosťou a testami.
Keď sa vrátime k Schimanu, ktorý má znatelný odpor pri vypnutí, tak tam sa robili úpravy, kde najnovší motor pri vypnutí má vraj nižší odpor pri šliapaní o 36 %. Ovšem až reálne porovnanie nového motora Schimano v porovnaní s Bosch, Fazua, Brose a Specialized ukáže do akej miery sa priblížil k ostatným, prípadne ich prekonal.