Ono sú 2 pohľady
1) kedysi iné možnosti neboli, tak sa jazdilo s tým čo sa dalo.
2) prišli nové technológie, nové poznatky. A tým prišli aj nové požiadavky. Na jednej strane to vyzerá, že ľudia zleniveli, na druhej, prečo si to robiť ťažšie zbytočne.
Pár príkladov:
1) písať sa dá aj husím brkom, čo sa namáča do atramentu. Teraz sa používajú rôzne perá. Budeme tvrdiť, že ľudia zmäkli, lebo používajú moderné perá? Teoreticky môžme, ale kto by sa reálne vrátil k husiemu brku?
2) alebo v cyklistike sa kedysi používali tzv galusky, nabombované, čo sa dalo nejak 12-13 barov, to bola šírka nejak 18mm? Teraz sa bežne používajú 25c plášte, dokonca na niektorých pretekoch aj 28c
plášte a sú aj výrazne menšie tlaky, keďže sa zistilo, že medzi 18mm hrubými pneu s 13barmi a 28mm pneu a 6,5 barmi je minimálny rozdiel a pre jazdca to je oveľa pohodlnejšie. Napríklad ja osobne na gravely s WTB Ridler 37c som dal tú istú 40km trasu s tlakom 4bary o 6 minút pomalšie ako keď som na tom istom biku, len som mal plášte Continental Ultrasport 2 28c na tlaku 6,5baru. Ani som nepociťoval výraznejšiu únavu.
3) tak isto rafky a brzdy. Na starých Favoritoch to veľmi nebrzdilo ani za sucha, či už kvôli rafkom, alebo samotným brzdám, či špalíkom. Súčasne základné klasické
brzdy s najlacnejšími rafkami a špalikmi brzdia 2x lepšie ako kedysi na Favorite. Nehovoriac o tom, že aj tie kolesá sú pevnejšie a lepšie sa na nich jazdí.
To že sa aj zmenili prevody? A čo teraz? Je možnosť ľahšie vystúpať na kopec a minút menej energie a vďaka tomu zájsť ďalej. Minulý rok som šiel na svojom rekonštruovanom Favorite na Biely kríž od Vojenskej nemocnice. Vpredu prevody som mal nejak 52/48 a vzadu 6 rýchlostné viackolo 14-28. Ako vyšlapal som hore, bola to makačka, ale dal som to. Keď som tam išiel s gravelom, vpredu 50/34 a vzadu 11-32, tak som to vyšliapal hore o 14 minút rýchlejšie a nenadrel som sa tak ani náhodou. Za mňa, áno dalo sa jazdiť aj s tými starými prevodmi, ale keď mi to nové poskytuje lepšie možnosti, tak prečo do toho neísť? A to nehovorím o tom, ako sa správali
rámy pri oboch bikoch, proste ten na gravely bol niekde inde a bol to
bike do 900€ a o brzdách ani nehovorím, mechanické kotúče vs klasické Favorit čeľuste... Favorit proste nebrzdil.