a ešte aj tlak ktorý fukas to ovplyvňuje podobne, ale vysvetlis to autistovi?
24.01.2021 - 09:57:42
01
chlapi taká otázočka...som stále v téme canyon-reklamacie-skusenosti...??? alebo sa zmenil názov témy...???
24.01.2021 - 10:00:44
00
Téma sa zvrhla na nezrovnalosti v geometrii nejakého stroja. A je tu písaných hodne zvláštnych informácií.

No..autista zas niektoré veci chápe lepšie ako bežný človek, či aj tému tlakov vo vidlici netuším :) ...Ale ten tlak to už je taká téma aj osobných preferencií, to by sa k tej geometrii už nemuselo až tak miešať. To berme , že je nastavené ako má byť, čítankovo ako káže výrobca podľa váhy.
24.01.2021 - 10:07:52
01
no ja som pôvodne myslel tlak v pneu, ktorý geo ovplyvní viac ako spomínaných 10mm ... ale fakt sme úplne mimo misu, takže z mojej strany posledný príspevok ;-]
24.01.2021 - 10:10:14
01
branomelis napísal:
Celkom sa tak divím, že ľudia tak minimalizujú problém zmeny geometrie.

Ja sa skor divim, ako tie milimetre rozdielu marketing maximalizuje :) Ludia si zvyknu alebo to ani necitia.
Kellys Thorx ma BB posunuty o cca. 3,5cm hore oproti vsetkym ostatnym. Neriesim, ci je to zle alebo dobre, kazdemu moze vyhovovat nieco ine. Ale nikto tento zasadny rozdiel nejak neriesil (v recenziach to mozno umyselne zamlcali).
Sedlo sa pri modernej geometrii posunulo voci BB posunulo o 3-4cm dopredu (zruseny offset, kolmejsi uhol) a tiez to nikomu nevadi. Pricom je zrejme, ze KOPS moze platit len v jednej polohe.
24.01.2021 - 10:11:21
01
pozeram ze "odbornici" sa zbiehaju... 🙂
par bodov na zamyslenie pre tych co este PRAUDU nenasli:
- obrabaju sa dosadacie plochy na odliatku spodnych noh po kompletnom zmontovani vidlice?
- kolko suciastok a ich vyrobne tolerancie vplyva na rozmerove tolerancie zostavneho celku = vidlice?
- nie, to ze mas pocit ze si sa naucil bicyklovat neznamena ze tomu rozumies po technickej stranke a to ze tvrdis ze vies rozoznat kazdy milimeter odchylky neznamena ze to tak aj je...
- citajte rychlo kym to nesmasu... 😉
24.01.2021 - 10:19:24
05
Je to zaujímavé čítanie..isto sa to zmaže..Len ešte tak v rýchlosti by sa nedalo vysvetliť, kde sa pri zmontovaní horných nôh (+ korunky + krk) a ich vložení do spodných nôh ..všetky diely super urobené...nájde chyba 5 mm? Tu nejde o rôzne vplyvy na geometriu, len som nebol vo fabrike FOX, tak ma to len čisto zaujíma. Mal som len ideály o presnosti nejaké.

Ale je to tak ako píšeš...teraz som si ten FOX otvoril a má k tomu výkresy a fakt...offset +-2.5mm. A rozmer osky 110 +- 2mm. ...Tu ide skôr o to, že to sú dosť nepresné hodnoty, som nečakal až tak moc.

RS našťastie takéto výkresy radšej nezverejňuje :)
24.01.2021 - 10:30:10
01
branomelis skúsim ti to len tak obšírnejšie, lebo je za tým jeden celý odbor strojariny a síce som konštruktér ale týmto sa až tak veľmi nezaoberám.

Presnosť nalisovania krku, opracovania korunky, nalisovania vnútorných nôh. Ďalej presnosť plochy vo vonkajších nohách, na ktorú dosadne tiahlo vzduchového piesta/tlmiča. Tak isto dĺžka tohto tiahla, tolerancie presnosti jednotlivých súčiastok vo vnútri. Ber to tak, že sa to hromadne vyrába z hromadne vyrábaných odliatkov, ktoré už majú tiež svoje nepresnosti.

Ono sa to rýchlo nazbiera a tých 5 mm je WCS (worst case scenario, t.j. najhorší možný prípad), ktorý nenastáva až tak často. Používa sa viacero štatistických metód pre riešenie presnosti tolerančných obvodov (MIN-MAX, RSS, Monte Carlo, Six Sigma). K okrajových častiam tolerančného poľa sa štatisticky dostaneš len málo kedy a ešte menej sa stáva aby sa stretlo viac súčiastok, ktoré sú na rovnakej strane tolerančného poľa. Ono ide to vyrobiť aj ozaj veľmi presne keby si vyrábal každý kus ručne a spasovával ho. To by ale nikto nezaplatil a nemá to význam, lebo na funkciu to nemá až taký vplyv.

Len taký menší príklad z môjho odboru. Venujem sa poľnohospodárskym strojom (kombajny, traktory atď). Tolerancie pre plechy ktoré sa vypaľujú laserom a zvárajú k sebe sú +/- 2 mm, tolerancie pre zvarence až +/- 4,5 mm. Jednoducho nie je dôvod na to, aby sa to vyrábalo presnejšie aj keď by sa dalo. Bolo by to oveľa drahšie a funkciu to spĺňa. Zúženie tolerančného poľa na polovicu predraží výrobu násobne.

Ak by si mal záujem, tak si skús len tak prebehnúť napr. toto. Sú tam vysvetlené niektoré základy https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/70566/F2-BP-2017-Janik-Petr-Zpusoby%20reseni%20rozmerovych%20obvodu.pdf?sequence=-1
24.01.2021 - 10:43:02
45
Tak k tej ATC vyske je to asi jasne, tam toleranciu +-5mm robi to ze medzi spodnymi a vrchnymi nohami je gumeny (alebo pruzina) doraz (vo vzduchovej komore). Cez gumu alebo teda negativnu pruzinu sa neda jasne definovat vzdialenost pretoze tam je vela premennych.

Offset na papieri sa da jasne definovat ale nie realne pokial budu vo vidlici klzne puzdra. Tie potrebuju pre svoju prevadzku volu. A vola v puzdrach znamena aj "premenlivy" offset.

Jedine co mi nejde dohlavy je vzdialenost medzi dvoma nohami - sirka osky. Tak tam keby sa sekli o 2mm tak ta vidlica zapruzi raz a uz sa nevrati.....
24.01.2021 - 10:54:38
10
Ďakujem Ti volodaj pekne. Takto som to potreboval nejako vysvetliť. Samozrejme nič z toho čo sa písalo som nejako nechcel vyvrátiť. V podstate súhlasím, len som nikde neštudoval koľko má tolerancie vidlica a ako strojárensky výrobok to považujem za niečo celkom dokonalé...Tie štatistické metódy čo spomínaš poznám. Aj my ich používame, ale skôr pri riešení normového prístupu - tvorení normy. Ináč na stavbách je to tak ako to vyjde. To +-1 cm je len vecou nejakého predpisu, ktorý si každý len želá. Ako píšeš..Nie je dôvod to u nás stavať presnejšie :)

Ja som si až teraz načítal vôbec nejaký výkres vidly a fakt spomenuté veci sú pravdou..akurát nejedná sa o +-5mm, ale o +-2,5mm čo je výrazne lepšie. A sú to ako píšeš tie štatisticky najhoršie scenáre.

Potom som si našiel aj nejaký výkres RS a tam sú tie tolerancie a niečo lepšie...zatiaľ aspoň osku som našiel 100 +- 1mm :)

Ale ešte raz dík, lebo ani nie tak tie omáčky okolo geometrie, ale tie tolerancie vidlíc ma zaujali čo tu ľudia popisujú.
24.01.2021 - 10:56:01
01
Tak uz len zaverecnu poznamku na ilustraciu...
- je takmer jedno aku vzdialenost maju v uvolnenom stave dosadacie plochy na vidlici, v konecnom dosledku ich vzdialenost zadefinuje dlzka osky kolesa po dotiahnuti pevnej osi prip. QR...
Myslim ze trochu pokory by pri tom mudrovani nezaskodilo, renomovani vyrobcovia bicyklov alebo vidlic to nerobia druhy ani treti tyzden takze nejake know-how uz asi budu mat takze je dost malo pravdepodobne ze ich "opravovat" budu zapaleni amaterski diskuteri... ?
24.01.2021 - 13:11:45
06
DI2F4Y napísal:
...Myslim ze trochu pokory by pri tom mudrovani nezaskodilo, renomovani vyrobcovia bicyklov alebo vidlic to nerobia druhy ani treti tyzden takze nejake know-how uz asi budu mat takze je dost malo pravdepodobne ze ich "opravovat" budu zapaleni amaterski diskuteri... ?


Keby bola motivacia tych vyrobcov zhodna s tou motivaciou amaterov dalo by sa predpokladat, ze tovja uvaha bude spravna. Ale na kolko jedina motivacia renomovanich vyrobcov je na konci roka vykazany zisk a jedina motivacia amaterov je aby za svoeje peniaze dostali max muziky. Stale budu na trh prichadzat vyrobky len menej a menj kvalite, az do monetu, kym ich ludia neprestanu kupovat. Je naivne ocakavat, ze renomovani vyrobcovia budu veci robit najlepsie ako vedia, proste len pre to ze je to spravne. Prave naoapk budu to robit tak zle ako im ti amateri este budu ochotni tolerovat.
24.01.2021 - 14:51:28
03
DI2F4Y napísal:
Tak uz len zaverecnu poznamku na ilustraciu...
- je takmer jedno aku vzdialenost maju v uvolnenom stave dosadacie plochy na vidlici, v konecnom dosledku ich vzdialenost zadefinuje dlzka osky kolesa po dotiahnuti pevnej osi prip. QR...
Myslim ze trochu pokory by pri tom mudrovani nezaskodilo, renomovani vyrobcovia bicyklov alebo vidlic to nerobia druhy ani treti tyzden takze nejake know-how uz asi budu mat takze je dost malo pravdepodobne ze ich "opravovat" budu zapaleni amaterski diskuteri... ?


Ako nehnevaj sa, ale prave Tvoje prispevky mi pridu ze by im trosku pokory nezaskodilo.
Nikto nejde volat do FOX-u aby si opravili vykresy.
Su tu len ludia, ktori miluju bajkovanie a vsetko okolo toho, a diskutuju nad zaujimavou informaciou a snazia sa rozsirit si obzory a pochopit preco to tak je, to je vsetko.
24.01.2021 - 15:04:09
02
Ty sa nehnevaj ale toto tu zacalo tym ze sa tu ktosi rozculoval ako musi opravovat Canyonu udaje lebo nevedia ako to robit...
Bez urazky ale vacsina z tohto tu nie su diskusie ale mudrovania bez znalosti zakladnych veci. Tu to ma iba relativne trapne az usmevne dosledky, lenze bohuzial si tuto vlastnost mudrlanti prenasaju aj do podstatne dolezitejsich oblasti zivota kde to uz zacina byt mimoriadne smutne.
Co sa tyka pokory... spochybnoval som tu iba insitne "technicke" vyjadrenia ktore boli z mojho pohladu evidentne uplne mimo misu a ku kazdemu som dal nejaky overitelny fakt. Ak ocakavas respekt k neodbornym mudrovaniam tak neposluzim...
24.01.2021 - 15:46:25
07
DI2F4Y napísal:
Tak uz len zaverecnu poznamku na ilustraciu...
- je takmer jedno aku vzdialenost maju v uvolnenom stave dosadacie plochy na vidlici, v konecnom dosledku ich vzdialenost zadefinuje dlzka osky kolesa po dotiahnuti pevnej osi prip. QR..


Az na to ze to takto nemoze fungovat... Roztec medzi dosadzacimi plochami naboja musi byt presna a urcuje ju suosost s osami oboch noh vidlice. Problem s tym mali nedavno napr revelation od rs. Po utiahnuti kolesa vidlica chodila trhane - spodne a vrchne nohy sa spriecili. Ale podla vykresu bolo vsetko ok. Tento problem vyriesilo manitou (resp vsetky motorky atd) letmym uchytenim jednej strany osky.

Kazdopadne si myslim ze tieto "vykresy" od foxu aj celkovo od vyrobcov bicyklov vyzeraju sice pekne ale vypovednu hodnotu maju maximalne orietacnu lebo to podla nich urcite nevyrabaju...
24.01.2021 - 16:11:40
00
keyboard_arrow_up