Pred zaciatkom novej sezony by som si chcel obstarat nove 26" MTB kolesa. Potreboval by som kolesa pre diskove brzdy s uchytenim kotuca Center Lock. Moj cenovy strop je cca. 250 EUR. Oslovili ma tieto:
Mavic Crossride disc:
http://www.bikesport.cz/cz/zapletena-kola-mtb-kola/mavic-crossride-disc-2009_1670
Shimano XT disc:
http://www.kupkolo.cz/produkty/kola-mavic-shimano-fulcrum_70/MTB-zapletena-kola_86/shimano_269/Shimano-WH-M775_3035.html
Fulcrum Red Metal 5 disc:
http://www.kupkolo.cz/produkty/kola-mavic-shimano-fulcrum_70/MTB-zapletena-kola_86/fulcrum_777/
ktore z tychto zapletenych kolies by ste mi odporucili a preco?
posledný komentár: 30. 3. 2023 o 17:49
A mozes teda pls. definovat, co to POE teda je? Podla mna pri tomto konkretnom naboji je to cislo len marketingovy buzzword.
Chápem to takto. Pokiaľ je orech v zábere po pootočení 10°, jedná sa o 36 POE. Pokiaľ je orech v zábere po 6,6° jedná sa o 54 POE. Pokiaľ je orech v zabere po pootečení 0,52° jedná sa o 690 POE.
Pokiaľ to niekto "čítate" inak, rada sa nechám opraviť.
115zubov a 6 západiek (každá s 2 zubami). T.j. ak sú súčasne 3 západky s dvoma zubami v zábere (115 x 3 x 2) je to 690 POE (points of engagement)
je to 690 preto ze bez zataze vzdy zabera len jedna zapadka a ostatne su mirene posunute, ale vsetkych 6 zapadiek je posunutych len v rozsahu 1ho z tych 115 zubov.
To by bolo podobne ako tvrdit ze DT swiss ma pri ratchete 36*36= 1296 POE lebo kazdy zub sa moze strenut s 36 dalsimi, to je samozrejme blbost
1. nie necitame to inak, len nechapem preco si potom opravovala ty mna
2. ked pri tomto naboji deklaruju POE 690 (ano realne moze ten naboj kliknut 690krat pri jednej otacke), ale zaroven deklaruju fakt, ze zaberaju 3 zapadky naraz, tak tam niekde je skryty mrtvy chod 2 x 0,52° (neriesim casovo kedy - pri akej sile). Takze realne sme pri POE 230 (1,56°). Co je stale bohato, takze ten marketingovy odrb si mohli odpustit.
115zubov a 6 západiek (každá s 2 zubami). T.j. ak sú súčasne 3 západky s dvoma zubami v zábere (115 x 3 x 2) je to 690 POE (points of engagement)
je to 690 preto ze bez zataze vzdy zabera len jedna zapadka a ostatne su mirene posunute, ale vsetkych 6 zapadiek je posunutych len v rozsahu 1ho z tych 115 zubov.
To by bolo podobne ako tvrdit ze DT swiss ma pri ratchete 36*36= 1296 POE lebo kazdy zub sa moze strenut s 36 dalsimi, to je samozrejme blbost
Tak ono zaberá už aj tá jedna západka, či?
Takto definovany vztah medzi pruzinkami a okamihom zaberu je cisty nezmysel.
hej takto som to vnimal presne aj ja kym som si nepozrel detail - co uz som pisal vyssie ze tie zapadky niesu rozlozne presne po 60stupnov, ale malinko posunute a to tak ze to posunutie je v ramci 1 z tych 115 zubov. ( v ramci jedneho zuba 115koveho ktory ma 3 stupne cca je 6 zapadiek postupne po 0,5 stupni posunutych od seba.)Tj na volnobehu resp ked to tocis v ruke je vzdy opreta len 1 ( 2 zubkami) a ked na to sliapnes a zatazis zapadky -ktore trochu pruzia - k tej jednej sa podla sily dokaze este zapriet druha alebo aj tretia.
Takze ked slapes naozaj zlahka tak koleso realne pohana len 1 zapadka a mas POE690, ked prislapines a idu dve mas POE 345 a ked 3 tak POE 230. malo by byt v popise ze ma AZ DO 690 POE .
Pride mi to velmi prekomplikovany a zbytocny system.
EDIT
a teraz som si uvedomil ze som kecal na konci, ked pretacate kluky na volno tak vzdy bude v zabere len 1 takze vzdy to bude mat POE 690. Pocas zaberu uz POE nehra rolu lebo zapadky su zaprete.
[joke]
Ale ja musim hlasat evanielium vyrobcu mojich kolies s ratchetom a povazovat kazdy zapadkovy system za inferiorny a podradny prudukt
No na hydre to ani nejdem skusat, nemam v skicari taku tenku cervenu pastelku.
[/joke]
Nehovoriac o zanedbani dalsich miest prenosu
Mne sa naboj spravidla znicil prasknutim v oranzovom, lebo casto to je hlinik. Zapadky sa znicili az nasledne. Pri RU klasikach sa tam tiez praskal, aj ked to bola ocel.
Tak ale zase na druhej strane, 690 pruzkov bude uz slusny Adidas a to sa pocita.
Predchadzajuci diel: https://www.mtbiker.sk/forum/post1765747.html#p1765747
Sumar predoslych dielov: naboj ma uz ocelovy DT orech aj ratchet 18T. Kruzok v naboji som nechal hlinikovy ZTTO aby som zistil, kolko tento druhy kus vydrzi. Ono je to citit ked zacne postupne blbnut, nezasekne sa hned.
Nevydrzal dlho - par 100km.
Ked som ho isiel menit za prichystany ocelovy DT, tak sa mi ho nepodarilo povolit. 0.5m tyc nestacila , musel som pouzit dlhsiu. Ale to uz nevydrazali kluce. A ako bonusu znicili aj osku. Takze teraz hladam silaka s dobrym naradim (na DT kruzky samozrejme).
Mam Trek x-caliber 9 a na nom sa mi po 3 rokoch kyve kazeta jedna radost. Vraj potrebujem vymenit naboj. Ked som sa bol pytat v trek obchode, povedali mi, ze keby som kupoval naboj, tak musim este priratat spice a niple a robotu atd. Ze lepsie mi bude kupit cele nove zadne koleso. Vraj ma vyjde na 180 €. Pôvodne koleso ma takyto popis:
Bontrager alloy, utesnené ložiská, alloy axle, 6-bolt, Boost110, 15 mm pevná oska;Bontrager alloy, seal.
Koleso je 29", kazeta je Shimano 12 prev. Podmienka je Tubeless ready.
1. Naozaj sa oplati kupit cele koleso?
2. Ak by som chcel vymenit len naboj, ako zistim ktorý?
3. Ak by som kupoval nove koleso, musel by to byt znova Bontrager alebo moze byt aj od ineho vyrobcu?
4. Aké parametre sú dôležité pri výbere nového kolesa, ktoré nahradí to pôvodné? Podla akych parametrov sa mam orientovat?
1. Ano oplati. Totiz pri vymene stareho naboja, naozaj treba aj nove spice a niple, plus robota.
2. Treba pozriet specifikaciu povodneho. Pozeraj boost s pevnou oskou, na 6 bolt kotuc (mohol by byt aj centerlock ale potom treba adapter alebo novy kotuc).
3. Koleso moze byt hociaka znacka, ale musi mat rovnake parametre, teda rozmer (29) a boost a pevna oska, 6 bolt uchytenie brzdoveho kotuca). Pozor na orech. Nepises ci povodny orech je zahovany, kazdopadne kleso (alebo naboj), treba kupovat take ktore ma rovnaky typ orechu (inak budes musiet menit aj kazetu tak aby pasovala na novy orech). V tvojom pripade Shimano Microspline.
4. Viac menej vsetko je napisane v bodoch hore. V dnesnej dobe by som mozno uprednostil sirsi rafik. Tiez zalezi ci ides po cene (tj v nizkej cene moc nenavyberas), alebo chces lepsie parametre a ak ano ktore (pevnost, vaha, sirka a pd.). A tiez treba zvazit aka je priehodnost zadnej stavby (napriklad ak mas teraz 19mm rafik a 2,25 plaste a malu medzeru medzi plastom a vzperami, je mozne ze rafik s 30mm vnutornou sirkou a rovnakym plastom bude robit problem) takze by som nesiel do extremov.
náboje: Predný: Bontrager alloy, sealed bearing, alloy axle, 6-bolt, Boost110, 15 mm thru axle / Zadný: Bontrager alloy, sealed bearing, 6-bolt, Shimano MicroSpline freehub, Boost141, 5 mm QR
ráfiky: Bontrager Kovee, double-wall, Tubeless Ready, 32-hole, 23 mm width, Presta valve