Asi poznáte video - How to buy a mountain bike, ako chalan vyhadzoval peniaze za bicykle, ktoré po čase predal so stratou, keď zistil, že potrebuje lepší. Ak to myslíte s cyklistikou vážne, je lepšie kúpiť, alebo poskladať aspoň vyššiu strednú triedu, ktorá nie je o moc drahšia voči low cost. Veľký cenový rozdiel vidieť medzi strednou a top triedou, kde je rozdiel kvality menší. Nebavíme sa o topkách ako s-works venge 2.
Vlastnil som
mtb ročník 2002 a roky jazdil s kamošom na drahšom fulle a tým získaval zručnosť, skúsenosti a cenné informácie. Na 3 mesiace som dostal do rúk sram x9, najazdil 200km - rovnako slabá kvalita, furt sa babrať s radením. Tak isto tourney, altus a alivio. Následne som testoval komplet na XT a dával mu poriadne zabrať. Po viacerích hrubých jazdeckých chybách, bol stále bezchybný, bezhlučný a radil ako švajčiarske hodinky.
Ideálne na porovnanie je, keď sme dvaja s rozdielnymi bicyklami a vymeníme si ich počas jazdy. On 1x8 viečko od konzervy, ja 2x11 cirkulár a na kopci som ho musel čakať, ķým
bicykel dotlačí hore. Po výmene
bicyklov sa karta obrátila, pýtal som sa ho, že som jemne bez záťaze stlačil páčku radenia a niečo mu tam hapruje. A on, že veď je to nové po odbornom servise a nič tam necíti, že to postupne skočí. Tažko ma niekto presvedčí, že mi postačí lacnejší.
XT môže radiť jedným stlačenim cez viac pastorkov, u xt brzd je aj možnosť free stroke. Na slx to treba dorobiť a deore to nemá vôbec.
Porovnanie 105ky a sory je naozaj poznať po pár mesiacoch používania. XT takmer necítim ani nepočujem. Keď niekto na novom low cost
bicykli preraďuje, je to nechutný zvuk, ako keby sa mu to šlo rozsypať. ?
Pri výbere myslím aj na možnosť upgrade, kompatibilitu, cenu a dostupnosť komponentov.
Nedal som sa odradiť, napriek tomu, že ma kamarát odhováral od vyššej ceny, že to nevyužijem. Potom som zistil že on má iné naroky, najazdí len 400km za rok a ja tisíce. Netreba dať vždy na radu kamarátov, tobôž nie na neznámych ľudí.
Preto aj chápem sovičku, že nechce horšie komponenty. V jeho prípade mu neviem inak poradiť, než si ho poskladať. Lacnejšie komponenty vo mne kvalitou vzbudzujú odpor, pretože som sa na nich spálil. Teraz mám 105ku a najazdenych 2000km bez jediného servisu a bez citelného zhoršenia. Naladiť tourney je ako za trest a keď sa to podarí, tak za pár týždnov zase. Dnes výrobcovia pchajú XT a ultegru len do topiek. Preto vyskladať.
Nemám čas sa babrať s radením.