zatiaľ to ber ako posvätnú pravdu:
80 - 100 XC okruh
100 - 120 XC maratón
120 - 140 touring/AM (All Mountain)
140 - 160 AM/EN (ENduro)
viac - freeride a downhill
väčšina bežnej populácie v podstate patrí do kategórie 3, ale taký zdvih u hardtailu nemá význam, lebo ti to neodpružená prdel bude aj tak kaziť - preto drvivá väčšina HTčkárov jazdí zdvihy do 115 (do ktorých sa robí drvivá väčšina XC vidiel a na ktoré sa konštruujú XC rámy)
o výhodách a nevýhodách by sa dalo dlho hovoriť, ale v podstate pri malých zdvihoch ti (pri neuzamknutom odpružení) menej energie zareve na prácu odpruženia a teda viac sa mení na pohyb vpred... na druhej strane dobré odpruženie ti zlepšuje ovládateľnosť
biku v divokejších pasážach (udržuje
kolesá v kontakte s podkladom) a vylepšuje komfort... čo šetrí nejaké tie sily... môžeš si dovoliť trochu prasáckejšiu techniku na fulle ako na HTčku... no a čím je to, čo jazdíš, divokejšie, tým ti treba väčší zdvih