Po niekoľkých mesiacoch intenzívneho používania môjho nákladného eCT81 som zistil že intenzita/výkon výpomoci je daný vlastne súčinom momentálne nastavenej hodnoty na ovládači a počtu otáčok pedálového ústrojenstva. Neviem či je to tak na všetkých e_bikoch ( áno ? nie ? ) ale mne to vyhovuje lebo keď napr. preradím na ľahší mechanický prevod tak krútim pedálmi rýchlejšie a výkon výpomoci stúpne čo umožňuje vyliezť aj do kopca.

Chcem sa spýtať aj či existuje aj lepšia možnosť predĺženia životnosti batérie ako yvužívanie len od 20 do 80 percent jej naplnenia.
14.08.2022 - 07:40:17
00
Neviem, po koľkých to cykloch plneného nabitia (jedno plné nabitie napr. zo 40 na 10% + zo 60 na 100%) klesne kapacita batérie na 80%. Po 500 až 1000, zdá sa mi, nejdem to hľadať. Ja nabíjam betériu 2 roky a prešiel som 7 tis. km. Jedno plné nabitie vystačí nie menej ako na 100km. To znamená, že som za to obdobie dobil plne batériu 70x. No dobre, nie 70x a 100x. A životnosť batérie klesne na 80% nie po 1000 plných ale po 500 nabití. Dávam rezervu tam aj tam. Tak ja môžem ešte 8 rokov (teoreticky) nabíjať úplne v pohode a až (spolu) po 10 rokoch sa dostanem na tvoju úroveň 80%. A ty už dnes nabíjaš a budeš na 80%. Má to význam sa 10 rokov ochudobňovať o plné nabitie batérie a strážiť systém, aby som ho nedobil do plna ? Ono tá batéria pôjde do kytek asi skôr, tak nie 10 rokov, a dajme tomu 6 rokov plná pohoda. To je ako s retiazkami a ich mazaním.
14.08.2022 - 08:22:31
00
Pri častom využívaní plnej kapacity to samozrejme význam nemá.

Neúplné ( 3,2-4V ) a pomalé cykli ( do 30C ) však skracujú životnosť LiIon monočlánkov oveľa menej.

Niektoré múdrejšie nabíjačky pre LiIon batérie majú dokonca aj režim pre skladovanie (len do cca 3,8V na jeden LiIon članok - čo je idélne na zazimovanie )

Rozhodne je asi nerozumné držať batériu trvale pripojenú na nabíjačke.
Mnohí sme si tak predčasne zlikvidovali batériu v NTBKoch.

"Články s napätím do 4,2 V vydržia približne 300-500 nabíjacích cyklov. Ak napätie znížime na 4,1 V, je to zrazu 600-1 000 cyklov a po ďalšom znížení na 3,92 voltov sa životnosť batérie zvýši až na 2 400-4 000 cyklov"

https://www.okhelp.cz/elektro/li-ion-pocet-cyklu-a-jak-jej-prodlouzit-id-2250/
14.08.2022 - 08:41:24
01
Batériu treba využívať na plnú kapacitu. Veď na čo potom je, že? Je to presne ako s frajerkou v posteli ... ;)

Treba si uvedomiť že nejde o to do akej kapacity baterku nabiješ, ale o to akým nabíjacím napätím ju nabíjaš. A to je na každej nabíjačke 4,2V na článok, respektíve to riadi BMS batérie. Takže ak by si chcel šetriť bateriu pri nabíjaní, musel by si použiť nižšie nabíjacie napätie .
Ak to chce človek dlhšie skladovať, je dobré po plnom nabití prejsť nejaké km aby sa minula časť energie.

Inak veľkou výhodou batérií s vyššou kapacitou -ja mám 900wh (25Ah)- je rozloženie vybíjacieho prúdu medzi viacero paralelných článkov ako u baterii s nižšou kapacitou.. 900wh batéria má napr.10 paralelných článkov, kým 630wh má iba 7. tzn že zaťaženie na článok pri tom istom odbere je nižšie. A tým sa predlžuje aj životnosť článkov.

Čo sa týka sily batérie, vyzerá to že najlepšie je ju nabíjať keď kapacita klesne max pod 40% a nečakať na doporučených 20%.

Ja nabíjam batérie do ručného náradia vlastnou nabíjačkou ktorá dáva 4,1V na článok a nízkym prúdom 200mA. Trvá to dlhšie, ale batérie fungujú aj po 12-tich rokoch.
18.08.2022 - 09:18:32
00
Podľa mňa tie jednosmerné motory dosahujú max.vykon pri kadencii nad 80.
Čítal som že optimum je 80-110. Vtedy zretelne cítiť ako motor pozitývne reaguje.
Odpínanie motora pri 25km.h-1 takmer nie je cítiť.
Čo sa týka nabíjania, vybíjania nedá sa táto problematika zovšeobecniť na všetky modely batérií a nabíjačiek.
Existujú inteligentné nabíjačky ktoré to urobia za vás.
Aj vynikajúci elektrotechnik sa tu môže mýliť lebo systém treba úzko popísať. Preto nebudem tu mudrovať.
18.08.2022 - 17:35:23
00
Keď som začal modelarčit, hodne som sa o bateriach dočítal na http://www.rcmania.cz/viewforum.php?f=42
Vtedy ma zaujímali Lipolky ktoré sa v modelarskych aplikáciách používajú bez BMS kde človek musel strážiť podvybitie .O nabíjanie sa starala i max b6 nabijacka.
Celá starostlivosť teda spočívala v strazeni min napätia a nabíjania tesne pred lietanie.Nabite baterky sa ničia rychlejsie.Na skladovanie sa používa napätie 3,7V na článok
Bicyklove Lion ky sú hodne blbuvzdornejsie BMS to takmer všetko stráži.
Akurát ani im úplne nesvedčí keď ostávajú dlhsie plne nabite. A ničiť sa dajú ešte vystavenim vysokou teplotou alebo mrazom.
To je hádam všetko čoho sa teba "báť "?
18.08.2022 - 18:12:18
12
Nie som elektrikár (ani sa nepokúšam byť). takže môžem zhrnúť len z praxe za 7 rokov, čo s ebajkami robím... Životnosť ebajkových bateriek najviac skracuje (v poradí podľa závažnosti): 1) Rýchlonabíjanie, 2) Nesprávne skladovanie (dlhodobé - zimné), 3) Podbíjanie (časté vybíjanie "do tla")...
19.08.2022 - 08:42:57
03
Suhlas.
Pri rychlonabijaní si jednolive članky tak dobre “nesadnu”. Prítomný BMS zrejme lepšie pracuje s dlhšími časmi. Je to daň za získany čas.
Chlad a mráz tej chémii v batériách neprospieva vseobecne. Dôkazom sú zimné štarty napr. automobilov. So oslabenou batėriou v lete ako tak naštartujete. No v zime vás sklame. Pricom zanedbám mech. tuhost motora.
Čo sa tyka hlbkovèho vybíjania opäť súhlasím , ale nie často. My v praci v staničnej akumulatorovni sme pravidelne formatovali hlbkovym vybíjením, pricom sme starostlivo strážili dolnè napatie na clankoch a to ich bolo fúra. Toto sme robili 1x max 2x ročne.
Na mojom ebiku sa snažím neísť pod 20% kapacity. Riadieci system začne vypisovať upozoňovania , vystrahy. Pri ďalšom pokuse o vybíjanie ma začína elektronika obmedzovať v režimoch a jazda je o ničom. A to som skúsil len raz a naposledy.
19.08.2022 - 09:56:50
00
koving60 Tak do akej teploty je prevádzka batérie v pohode ? Bude závisieť aj od doby prevádzky, za aký čas "premrzne" , je rozdiel 1 hod a 3 hodiny. Do 5-6°C ?
19.08.2022 - 12:15:03
00
koving60 napísal:
...
Na mojom ebiku sa snažím neísť pod 20% kapacity. Riadieci system začne vypisovať upozoňovania , vystrahy. Pri ďalšom pokuse o vybíjanie ma začína elektronika obmedzovať v režimoch a jazda je o ničom. A to som skúsil len raz a naposledy.

Pod 20% jazdím denne a nemám žiadny problém. Po 18k km a 2 rokoch baterka ako nová. Podpora síce klesne ale nie je to nič tragické. Asi záleží od výrobcu, ja mám Yamahu a ani neviem či to je 20 alebo 10%. Žiadne upozornenia nezobrazuje. Prišiel som na to náhodou.
20.08.2022 - 01:07:55
00
Čo sa týka teplôt, plusových hodnôt by som sa neobával.
20.08.2022 - 09:27:40
01
Myslím tesne nad 0°C.
20.08.2022 - 09:33:57
01
rs955i napísal:
Na skladovanie sa používa napätie 3,7V na článok


Áno a preto ja v pivnici držím baterie trvalo pod napätím 3,7V a práve teraz som po 11
rokoch jednu z nich z multi_košíka vybral a kapacita sa temer nezmenila.

Ideálne by bolo ak by na bikoch/dobijčkách doplnili prepínač skladovanie-používanie.
Po skladovacom režime by sme mali v batérke tuším len asi 40%? kapacity.
24.08.2022 - 18:38:49
00
A ešte aj teplota skladovania je nezanedbatelna.Nevhodny je mráz a aj vysoká teplota.Spominane modelarske baterky skladujem v chladničke, 10°C ideálne " uspi" chemicke procesy.
24.08.2022 - 20:10:17
00
Áno a dúfam že nezabudnem tú batérku v zime zobrať preč z mrazivej garáži.
24.08.2022 - 20:31:48
00
keyboard_arrow_up