Čo plácas prosím ťa, prečítaj si manuál, udávajú predpísaný utahovaci moment ...
03.10.2022 - 08:08:47
00
Dôvod prečo som to utiahol na maximum je, že tam bola vôľa a chcel som vedieť, či tam bude aj keď to bude dotiahnuté na max. Ajtak som tam nedal presných 12 Nm ale len cca 11,7 Nm. Snaď v SRAMe vedia ako sa majú ich skrutky doťahovať, keď to dajú ešte aj do inštruktážneho videa. https://youtu.be/6wCt9BJRNew?t=200 12Nm určite nebude hraničná hodnota, ktorú tá skrutka znesie keďže je dosť hrubá. Odporúčaný moment je 10-12Nm a na koľko to kto utiahne je na ňom, no skrutka by dala v pohode aj 15Nm.
03.10.2022 - 08:15:29
01
Skrutka to znesnie. O tu by som sa nebal… co na to povie patka? Po troch zhodeniach saltru?
03.10.2022 - 08:32:28
00
Ako k tomu utahovaciemu momentu sa vyjadrim aj ja. Neviem ako Vam ale napr ked ides do pneuservisu tak ti tiez utiahnu kolesa na max. dovoleny utahovaci moment a nie ako si ty povies ze to staci. Ved ked to raz vyrobca udava, tak neviem preco by to tak nemal spravit. Hadam vyrobca vie preco to tam dal nie?. To ze si to nieko utiahne na menej alebo viac je uz jeho osobna zodpovednost. A to ze si tam das loctite alebo nie na to nic nemeni.
03.10.2022 - 08:47:10
00
Napríklad takto to má SRAM v manuály pre UDH.
Majú tam vyslovene napísané utiahnuť na udávaný moment.

Pre AXS majú tiež na stránke kde je zobrazený moment 11Nm napísané "Utahovací moment". Žiaden maximálny sa nespomína.

Prílohy:

udh.jpg
udh.jpg 88.08 KiB thumb_up0thumb_down

axs.jpg
axs.jpg 7.23 KiB thumb_up0thumb_down

03.10.2022 - 09:19:21
00
sram to moze udavat v manuali pre udh len preto, ze je vyrobcom oboch protikusov, aj prehadzovacky aj patky. to ale neznamena, ze kazda patka znesie taky moment, kurnik!
to aj ked na sedlovej objimke mate napisany moment 8nm, tak to tam jbnete na max. bez toho, aby ste si zistili kolko znesie napr. ram alebo stena sedlovky? len za to, ze to tam vyrobca napisal, este neznamena, ze staci pri dotahovani odpojit zdravy rozum a rvat vsetko na maximalny utahovaci moment.
priklad s kolesami v pneuservise je totalne scestny. kolesa maju byt dotiahnute tak, aby si ich vedela povolit aj 50kg zena, ked dostane defekt a potrebuje menit koleso. v servisoch to dotahuju pistolou rad radom hlava nehlava a potom moze bezny clovek skakat po kluci, davat tam metrove predlzovacie trubky a neviem co a nepohne s tou skrutkou ani keby sa posrau..
03.10.2022 - 10:16:00
20
od kedy jazdim biky /cestak, HT a teraz full/ ktore mali karbon ramy a niektore komponenty utahujem zasadne rukou a podla citu. raz som mal momentak a ztrhal som nim zavit aj ked bol nastaveny na dany moment. pri dotahovani podla pocitu som nikdy nic neztrhal, nikdy sa mi nepovolilo a nikdy mi nic ani neprasklo. mozno nie vsetci maju na toto cit, no ja uz momentakom neverim. pri aute by som to bral inac, ale bike je na moj vkus moc jemny a dost nachylny na priliz silne utiahnutie.
03.10.2022 - 10:26:30
00
Obcas nechapem ako mozem zit bez momentoveho kluca. Ani nic mi nepraska ani nic sa mi nerozpada a ani nic sa mi neuvolnuje
03.10.2022 - 10:37:58
02
Ahojte,

na mojom novom cestaku mam Sram Rival eTap AXS 12speed(Canyon Ultimate), kazetu XG-1250 10-30 a zvazujem ju vymenit za kazetu Sram XG-1250 10-36. Pri dlhsim vyjazdoch do kopcov by som aj ocenil aj lahsi prevod.
1) predpokladam ze musim dokupit novu sram flattop retaz na tu novu 10-36 kazetu?
2) mam este kolesa DT Swiss P1800 DB Spline 32 so Shimano 11speed. Viem ich nejak prerobit s prislusnou 12s Shimano kazetou aby sedeli s Sram eTap systemom? Ak by s tym boli opletacky tak tie kolesa pojdu do sveta.

Diky
03.10.2022 - 10:52:14
00
Jullo napísal:
sram to moze udavat v manuali pre udh len preto, ze je vyrobcom oboch protikusov, aj prehadzovacky aj patky.
Rovnako udavaju 11nm pre mechanicke sady kde vyrobcom patky typicky nie su ... teda suvislost o ktorej pises asi nie je podstatna

Jullo napísal:
priklad s kolesami v pneuservise je totalne scestny. kolesa maju byt dotiahnute tak, aby si ich vedela povolit aj 50kg zena, ked dostane defekt a potrebuje menit koleso. v servisoch to dotahuju pistolou rad radom hlava nehlava a potom moze bezny clovek skakat po kluci, davat tam metrove predlzovacie trubky a neviem co a nepohne s tou skrutkou ani keby sa posrau..
Zelam vela stastia pri jazde a pozdravujem pani manzelku. V servise kam chodim s autom mechanik po montazi kolies nalistuje predpisanu hodnotu a da si kolecko s momentakom okolo auta ...
03.10.2022 - 11:09:08
02
Jullo

Nikde nepíšem, že to platí pre každý typ, dal som to len ako príklad. Dal som tam aj príklad z iného manuálu pre šalter AXS, ktorý sa môže montovať na inú pätku ako UDH. Majú to aj v ostatných manuáloch, nemá význam sem dávať každý jeden. Proste je tam konkrétne číslo, ktoré značí uťahovací moment, nie maximálny uťahovací moment.
03.10.2022 - 11:33:04
00
ivast napísal:
Rovnako udavaju 11nm pre mechanicke sady kde vyrobcom patky typicky nie su ... teda suvislost o ktorej pises asi nie je podstatna...

ta suvislost je podstatna, lebo si vedia osefovat obe strany sustavy skrutka - zavit. to, ze udavaju max moment aj pri inych prehadzovackach svedci len o tom, ze skrutka na prehadzovacke tolko znesie. nie, ze lubovolna patka znesie 10, 11, nebodaj 12 nm. takisto ako pri sedlovej objimke 8 nm neznamena, ze tolko znesie sedlovka, alebo pri zamku na sedlovke 10nm neznamena, ze tolko znesu lyziny sedla, alebo 6nm na predstavci neznamena, ze tolko znesu riaditka (niektore ano, niektore nie) a dalo by sa pokracovat. prehadzovacka na patke drzi v pohode aj s ovela mensim momentom ako 12nm bez vaklania alebo samovolneho uvolnovania. predtym nez nieco idem dotiahnut na tak velky moment, by som si pozrel aky max moment znesie patka, ak to vyrobca nespecifikoval, ak to dotiahnem s citom, nie na max moment, co udal vyrobca prehadzovacky.

ivast napísal:
Zelam vela stastia pri jazde a pozdravujem pani manzelku. V servise kam chodim s autom mechanik po montazi kolies nalistuje predpisanu hodnotu a da si kolecko s momentakom okolo auta

nemyslel som moju manzelku, lubovolny vodic lubovolnej hmotnostnej kategorie by si mal byt schopny vymenit koleso, co predpoklada, ze skrutky nebudu zatiahnute nasmrt. ak mas taky servis, tak klobuk dole pred nimi. moja skusenost s pneuservismi bola nastrielat kolesa raz dva na auto s pistolou, lebo vonku caka xy dalsich aut a to potom dole nedal ani svaty. posledne 3 roky mam 2 sady kolies a radsej si ich prehadzujem sam..
03.10.2022 - 12:46:52
00
Asi mimo tému, ale s
tými pneuservismi súhlasím. V apríli 2019 som kúpil auto a v októbri som tam šiel so 4 diskami a pneumatikami, nech mi to nahodia, vyvážia a namonutjú na auto, lebo o 3 dni hlásili snehové prehánky, tak reku na čo čakať. Keď som videl, ako autu predomnou ujko "pneuservisák" drbol zdvihák pod prah rovno do stredu a jedným zdvihákom dvihol celú jednu stranu a prah samozrejme ohol, tak som im len povedal, nech to nahodia, vyvážia a ja si to dám na auto sám.....a potom keď som upozornil tú pani predomnou čo jej spravili s autom, tak som ešte dostal vynadané že bonzujem.....
03.10.2022 - 12:58:54
10
Podobna skusenost aj u mna zvlast u aut, ktore maju specialne body a nepouzivaju bezne miesta ako 90% zvysku. Fiat 500 mi tak prevalil, Porsche som zachranil doslova 3 sec pred katastrofou, Doslova som chlapikovy strhol ruku z ovladaca zdvihaku, Od vtedy sa vzdy zohnem pod auto a pozeram kde to podlozili a ak to nie je tam kde ma byt tak im vytiahnem manual. Repcu, lebo musia prestavovat zdvihak dlzku ramien... ale inak sa to neda.
03.10.2022 - 14:08:51
00
Ahojte, prosím Vás chcel by som sa Vás skúsenejších opýtať. Vlastním Genesis impact 3.0 a je tam prevod 3x8, kľuky Shimano TY501 42/34/24T, stredové zloženie Shimano BB-UN100, vzadu je kazeta Shimano CS-HG31-8 11-34T. V budúcnosti by som chcel prejsť na 1x12. Je to možné vôbec? Dá sa to prestavať aby to nebolo tak drahé ako celý bike?
11.10.2022 - 16:04:20
00
keyboard_arrow_up