niekto niečo nedomyslel ....
uvidime
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvodna-sit-je-pripravena-ani-milion-elektroaut-ji-nestrhne
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
posledný komentár: 20. 10. 2025 o 16:43
posledný komentár: 11. 2. 2020 o 7:23
A že verejná nabíjačka z princípu fungovania bude asi vždy drahšia ako privátna nabíjačka.
Ale Samosato to za 15 rokov istotne nejako vyrieši. Len by som čakal, že to riešenie bude známe už dnes.
.
Prečo?
v poslednom case sa tu diskusia celkom rozbehla a nemam posledne strany nacitane, takze mozno tu boli problemy spominane v clanku uz "vyriesene"
to je asi ako keby si sa opýtal hociktorého bajkera z mtbajkera, že koľko prejdeš na jeden výjazd km na elektrobajku...
všeobecne je to závislé od mnohých faktorov, ale z testov, videí a asi aj reality:
priemerný elektromobil má baterku s kapacitou, niekde okolo 60-80 kWh
priemerná spotreba je okolo 20 kWh (napr. Kia EV6, VW ID4 podľa spritmonitor.de) - na diaľnici pri 130 kmh je to niečo viac, priemerne cca 25 kWh
nabíjanie z 10% na 80% trvá cca 0,5 hodiny (ak je tam 150 -200 kW rýchlonabíjačka) v ideálnych podmienkach do 1 hodiny v menej ideálnych podmienkach (50-100 kW)... (to by mohol doplniť nejaký elektrovlastník, čo absolvoval SK-ITA alebo SK-HR trasu, že aké sú nabíjačky po ceste)
počítať ti to nebudem, to snáď zvládneš aj sám... 1300 km vidím na 3 až 4 (skôr 4) hodinové nabíjacie zastávky...
ale teoreticky odhadujem, že 1300 km dáva priemerný človek za cca 13 hodín (pokiaľ jazdíš okolo mprky a dáš si tých 4-5-6 zastávok na "kávu" cca 15-20 min) a s elektromobilom by to mohlo trvať možno o cca 2 hodiny viac, ktoré stráviš navyše oproti normálnym zastávkam na nabíjačke...
ak by boli cestou výkonné nabíjačky, tak tam zasa nejaký veľký rozdiel nebude, ak by si nabíjal 30 minút...
to je ťažko povedať presne...
No verejná nabíjačka je služba poskytovaná firmou, ktorej zámerom je generovanie zisku. Platia prenájom pozemku, servis, elektrinu, zaplatili nabíjačku, majú zamestnancov etc. Tak ako stravovanie v reštaurácii vyjde drahšie ako doma.
Podla tvojej rigidnej, od trhovej ekonomiky odtrhnutej logiky je nemozne, aby verejna doprava bola lacnejsia ako sukromna. A pritom je to PRESNE NAOPAK.
Domacnost ma nejaku domacu tarifu. Verejna nabijacka moze mat tarifu ovela lacnejsiu. (Lebo nakupi 100000x vacsi objem, vsak). Servis a naklady na nabijacku si zapocitaj pri oboch ked uz chces nieco pocitat (a hadaj ci bude mat v konecnom dosledku nizsie naklady firma, alebo maloobchod). Prenajom moze byt a nemusi- tie pri supermarketoch asi nebudu platit same sebe a detto mesto asi rado poskytne pozemky ak bude chciet mat vela nabijaciek. Skratka je tak prilis vela premennych na to, aby si mohol len tak strelit take proroctvo.
Plus je to ako s nemonopolnymi dodavatelmi elektriny a plynu, alebo telekomunikacnymi operatormi. Ved beru od rovnakej elektrarne, cez rovnake kablez cez rovnake opticke linky, ako mozu elektrinu/internet/cokolvek predavat lacnejsie ako majoritny hrac? No velmi jednoducho, trhova sutaz...
Ja mám e-Golf z roku 2019. V lete dojazd okolo 270km v zime 200km, priemerna spotreba 15.8kWh/100km aj so stratami pri nabijani.
Ak ti mám pravdu povedať, na cestu dlhú 1300km by som sa s tým nevidal. Do toho legendárneho Chorvátska s tým raz určite pôjdem, ale použijem autovlak.
Bjorn Nyland na YouTube testuje elektromobily už dlho a vybudoval celkom slušnú databázu údajov.
Výsledky zapisuje do excelu. Mrkni záložku 1000km kde sú časy pre cca 90 aut. Pod 10hod je tam zhruba 20 aut, väčšinou Tesly.
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#
Ale treba mať k dispozícii domáce alebo firemné nabíjanie. Ja fungujem na klasickej jednofazovej zásuvke v garáži s výkonom 3kW
A ta cena je vtipna, kedze vacsina ludi si nedokaze spocitat TCO.... Tak skoda potom nieco s nimi riesit