s ebajkami a kolobezkami vznika seda (cierna) zona kde fesaci si nacipuju, cize porusuju zakony.
netreba citovat zahranicne §, eu normy boli prenesene k nam.
https://eshop.enerbike.sk/elektricky-bicykel-blog/elektricky-bicykel-vodicske-opravnenie
Elektrický bicykel s pomocným motorom (strojové zariadenie)
- max. menovitý výkon motora nesmie presiahnuť 250 W
- max. rýchlosť 25 km/h

Bicykle na elektrický pohon (EPAC – Electrically Power Assisted Cycles) s maximálnym menovitým výkonom 0,25 KW u ktorých výkon sa postupne znižuje a úplne preruší, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 25 km/h alebo skôr, ak cyklista prestane točiť pedálmi patria medzi strojové zariadenia.
Na bicykli nemôže byť iný spôsob spúšťania pohonu ako pedálovanie. (napr otočná rukoveť, pedál a iné)

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/134/20200901#paragraf-30 ...31,32 ;)
to je rovnaka situacia ako mopedy, ktore maju tiez urcite obmedzenia, aby nemali prava a povinnosti ako velke motorky....
same vyhody by ste chceli mat, bez nevyhod. ale takto system nefunguje. ;)
Lekárnička – platí pre motocykle nad 50 cm3, trojkolky nad 50 cm3, štvorkolky nad 50 cm3,
https://www.mindop.sk/ministerstvo-1/statny-dopravny-urad-4/info-o-prevadzkovani-vozidiel/povinna-vybava-vozidla
cize cipnuty ebajk = motorka.
to znamena pzp, spz, motoprilba, lekarnicka, vodicak moto, atd :D


Naposledy upravil peter120 dňa 30.12.2022 - 09:27:02, celkovo upravené 1 krát.

30.12.2022 - 09:12:15
01
Vojín Kefalín a čo si predstavujete pod pojmom cipnuty ebajk? 😉🫣
30.12.2022 - 09:26:43
00
Je uplne jedno co si ja predstavujem, § hovoria zrozumitelne.
Ludia maju kadeco na cierno, vsetko je "ok" az kym sa nestane uraz. Nedajboze zacne sa to vysetrovat.
Kolega ma cipnutu kolobezku, vraj to da 70... Stiska ritkou ked su polisi na okoli. Stoji to za to ?
Mal aj uraz pri 50, ruky mal fajne dochramane.. Ludia beru zakazy a prikazy ako trest, ale je to pre ochranu cloveka.
30.12.2022 - 09:41:28
03
Neviem si v reálnej situácii predstaviť ako by ho mohli policajti pokutovať, ako by mu to dokazovali že išiel 70tkou...resp. ako by dokázali že má čipnutú riadiacu jednotku. To by mu ju zhabali a poslali na expertízu .....alebo by sa na nej jeden policajt išiel previesť ??? Dodržiavanie zákonov je jedna vec a dokazovať ich porušovanie je vec druhá.
30.12.2022 - 10:24:00
00
K tej pzp, špz a lekárničke by som pridal trojuholník a náhradné koleso ... :)

Aj mňa lákalo niečo urobiť s limitmi, ale nechal som to tak ako to je. Na cykloturistiku to stačí.
Ten limit bude asi nejaký kompromis ktorý mladých brzdí a deduškov chráni prd katastrofou. Optimálna maximalna rýchlosť by mala závisieť napriklad od veku a to pre dospelých Vmax = 80 - vek.
30.12.2022 - 12:06:26
00
V normálnej krajine sa rešpektujú pravidlá, potom netreba dokazovať / pokutovať. Pri kúpe e-vozidla (prieči sa mi slovo bike kdekoĺvek v slovnom spojení) sa tu v SR predavač rovno spýta, či aj flash/chiptuning
30.12.2022 - 12:10:17
04
marseluspp napísal:
Keď už ebajky má rád aj tento chalan, nie je tu o čom polemizovať ...

Redbull rampage bro propaguje úplne priblíženie cyklistiky k motorkám (doslova). Absolútny šok.
30.12.2022 - 12:50:57
00
Joe70 napísal:
Nerozumel a nerozumiem jeho otázke, preto som sa pýtal. Bol som ochotný otestovať.
A podľa toho, čo si zvýraznil hrubým písmom, tiež nerozumieš, čo je čipnutý bicykel. Nie je to strieboborná ovca s očmudeným zadným nárazníkom. Čipnutý ebajk nemá vyšší výkon ako povolených 250W. To veľa hejterov netuší a myslí si, že je to motorka.

Jo, chcel som ti poslat SS, ale nejak mi to vysumelo z hlavy...
Takze limity su 2 a ako pises nezavisle - vykon (max. priemerny vykon 250W v priebehu 1/2h ) a rychlost. Zda sa, ze ten prvy aj samotny vyrobcovia bikov s certifikatom nedodrziavaju. Fyzicky limit vykonu predpokladam bude dany vynutim/nepriamo velkostou motora a asi aj riadiacou elektonikou, nakolko tie motory by mali byt bezuhlikove (BLDC). Ale na to tu mame vacsich odbornikov DaDo.Bzz.
V kazdom pripade si myslim, ze tie motory v dnesnych beznych legalnych ebikoch zvladnu v pohode dlhodobo (=teda nominalne) aj 500W a to obmedzenie kvoli legislative je len softverove - prediktivne sa snazia cca. dodrzat ten "legalny" vykon. Uz udavany krutak 80Nm+ hodne napoveda - pri beznych cyklistickych 70rpm je to takmer 600W.
Aj laickym testom by sa to malo dat zistit, ako sa im to dari. Kedze mas zruseny rychlostny limit, ty nepotrebujes ani kopec*. Ten sluzi len na to, aby si pri teste nim nebol obmedzovany. Teda na testovanie nechipnutych bikov potrebny bude. Idealne nieco dlhe , plynule -napr. Velka Javorina v Bielych Karpatoch, pripadne Inovec.

Skratka budes 1/2 hodku dupat co to da (pozor na infarkt) s maximalnou dopomocou. *Otazka je ci nenarazis na limit chybajucich tazkych prevodov. Potom v apke pozries svoj priemerny vykon (napr. 200W) a priemerne percento dopomoci motora (napr. 150%). Taketo cislo by znamenalo porusenie legislativy - 200W *1,5 = priemerna motorova pomoc 300W za 1/2 hodiny.
30.12.2022 - 13:07:21
00
winter78 napísal:
Neviem si v reálnej situácii predstaviť ako by ho mohli policajti pokutovať, ako by mu to dokazovali že išiel 70tkou...resp. ako by dokázali že má čipnutú riadiacu jednotku. To by mu ju zhabali a poslali na expertízu .....alebo by sa na nej jeden policajt išiel previesť ??? Dodržiavanie zákonov je jedna vec a dokazovať ich porušovanie je vec druhá.


v prípade bicyklov napríklad takto, čochvíľa to dorazí aj ku nám. ale ja som za.
thumb_up0thumb_down
30.12.2022 - 13:55:39
01
winter78 napísal:
Neviem si v reálnej situácii predstaviť ako by ho mohli policajti pokutovať, ako by mu to dokazovali že išiel 70tkou...resp. ako by dokázali že má čipnutú riadiacu jednotku. To by mu ju zhabali a poslali na expertízu .....alebo by sa na nej jeden policajt išiel previesť ??? Dodržiavanie zákonov je jedna vec a dokazovať ich porušovanie je vec druhá.

politici podobne pristupuju k cucaniu statnemu rozpoctu, keby nieco - skutok sa nestal :D
som rad ze existuje mobilna stk ek, a ze uz niekolko "vozidiel" pochytali.
lebo to co jazdi po sr, bez uplatku to nemohlo prejst.
30.12.2022 - 13:58:26
00
Ak bude KTOKOLVEK propagovat nejaku vec/ideu atd., nie je to dovod automaticky ju povazovat za skvelu a nasledovaniahodnu...
30.12.2022 - 14:07:08
00
suhlas Palo TT, len dve drobnosti, poopravim: vinutie motora;) a Joe bude skor jazdit v GB/UK
30.12.2022 - 14:12:35
01
sorcerer napísal:
v prípade bicyklov napríklad takto, čochvíľa to dorazí aj ku nám. ale ja som za.
thumb_up0thumb_down


No teda, tak uz aj cechuri sa do toho pustaju?

Mne sa to zda trochu nespravodlive, nakolko sa v pohode predavaju kolobezky s vyssim vykonom a kazda kolobezka ma aj plynovu packu. S kolobezkou behas 99% casu po meste, po chodnikoch a ohrozujes chodcov. Dokonca tie zelene poziciavacie kolobezky mali na stitku ze nominal 500W!

No a mame tu uz zariadenicko, co automaticky nastavi legal speed limit po zapnuti motora. ;))

https://www.patreon.com/user?u=79417847

Prílohy:

IMG_20221229_002929.jpg
IMG_20221229_002929.jpg 61.59 KiB thumb_up0thumb_down


Naposledy upravil DaDo.Bzz dňa 30.12.2022 - 14:30:33, celkovo upravené 1 krát.

30.12.2022 - 14:27:56
10
Tie kopce boli pre ostatnych. Joe ma zruseny rychlostny limit a kopec preto nepotrebuje, pokial mu teda budu tazke prevody na rovine stacit.
30.12.2022 - 14:30:27
00
Stále nechápem, ako môže niekomu vadiť, že ho ebiker obehne, alebo že je lenivý? Keď vás obehne nejaká Kawasaki, tak tiež hejtuje?

Ebike nie je bicykel, kolobežka, moped, skúter, motorka...proste je to ebike a nič iné. A čipnutý ebike je stále ebike, na verejnej komunikácií nelegálny a to aj keď ho máte vypnutý. Dokiaľ to legislatíva nezmení. Skúste ísť na mopede popred policajta na červenú opití, tak že budete pri vypnutom zapaľovaní s plnou nádržou šliapať do pedálov. Aká bude legislatíva na ebiky za 15 rokov, nikto povedať nevie. Písať výhovorku, že na cyklochodníku to jedným stiskom tlačítka znovu zablokuje, aby neporušoval predpisy, neobstojí. Ja si zabúdam odomknúť aj tlmič keď prídem na zjazd a určite by som vedome nerušil ani to prečipovanie, ale spoliehal sa, že rýchlosť dodržím pedálmi. Pištoľ bez nábojov, je bez zbrojáka stále nelegálna.

Na ťažkej ekolobežke s 3 promile


Najväčší krikľúni benevolentní k čipovaniu, sú ľudia s poškodenými kolenami a keď niekto poukáže na legislatívu, majú strach, citujem - ("že prídu o svoju barličku, že to má ostať ako to je"), aby jazdili s pivným pupkom na mopede a ("nemuseli vystáť radu na dopravnom inšpektoráte a dodržiavať predpisy, lebo sa na ceste s autami cítia ohrození"). Ťažké telo ničí šľachy na kolenách, evolúcia nevyvinula pre 130kg ľudí kvalitnejšie nohy. Že sú telesne postihnutí, ich neoprávňuje porušovať vyhlášku. Šiel som s parťákom, on na e-biku a šup cez prechod na červenú a to mal v sebe 2 pivá. Ja žiadne, nosím si vo fľaške čaj, zosadol som a čakal na zelenú. On, že či som strachopud, že nič nejde. No a keď idú do Rakúska, pýtajú sa ako vrátiť to prečipovanie naspäť, lebo tam je to prísnejšie. V Nemecku, keď ide na ebiku niekto rýchlo, tak ho zastavia a odvezú na kontrolu a dajú veľkú pokutu za prečipovanie. Ani boltku si tam nepožičaju, ak nezadajú pri registrácií číslo vodičáku.

Nezaujímajte sa o nich a hotovo. Oni sa sekli pri kupovaní, všeliake tie tetušky a rodinky, ktorím horia brzdové platničky, odváža ich sanitka a 15 000€ v lufte. Akurát to môže spôsobiť na určitých miestach zákaz vjazdu všetkých cyklistov.

Veľa začínajúcich cyklistov si nevie vybrať vhodnú kategóriu bicykla, s nadšením kupujú full ebike a potom prosia servis o výmenu plášťov za užšie a hladšie.

Jsme národ cyklistů. Jen si neumíme vybrat vhodné kolo Ľudia chcú horské, aj keď nemajú záujem jazdiť terén. Vyzerá to cool, ale narobia sa na ňom viac.

Ebikeri na Kráľovej holi? (text od 6 fotky)

Pedál: (1996). Z obsahu: Reportér sa pýta ľudí na ulici, ako rýchlo jazdia. Chlap odpovedá, že pomaly, ale vraj keby mal horský, tak by šiel aj 50kou. Asi si to pomýlil z Favoritom.

Ľudia nevedia jazdiť, 15 rokov nejazdili a idú hneď zjazdovať najťažší kopec na Slovensku. Prípad pani bez skúsenosti, ktorej musel pomôcť naň nasadnúť prevádzkovateľ požičovne a ukázať jej ako sa to ovláda. Naspäť z lesa ju odvážal vrtuľník. viz hzs. Nekúpia si prilbu za 12€, ale za ebike 3K dajú. Za 400 sa nedá kúpiť poriadny bicykel a keď má niekto dať 1500 bez motora, tak radšej kúpi lacný ebike s horšími komponentami, ale maximálne veľkou baterkou za 3000, ktorému potom v teréne vypísalo error, vyberali s mužom baterku a 20 minút som ich musel čakať.

Len menšia časť ebikerov sa dá skutočne nazvať ebikermi. Smutné je to, že jedna skupina začiatočníkov kúpi elektrovozidlo z nevedomosti a druhá chce zneužívať výhody mopedu, 3 dievčatá popred policajta na jednej elektrokolobežke, otec s dieťaťom bez prilieb po hlavnej ceste 50km/h na elektroskútri. Požičovňa ponúka v reklame ťažké elektroskútre a uvádza, že netreba na to vodičák, hoci to nemá ani pedále a ide to 50km/h. Na predvádzačke prišiel k stánku na elektrokolobežke asi tak 12 ročný chlapec bez prilby a povedal, "oci šiel som 70km/h". Motorku by mu nepožičali ale 12kw elektromotor áno.

Chlap (vôbec nie tučný), na spoločnom pojazde na city ebiku za cca 1800€, keď prišiel kopec, zosadol a tlačil a predbiehali ho decká na klasických olpránoch.

Raz sme si s jednou pani, s ktorou som sa dal do reči na spoločnom výjazde, vymenili bicykle. Ja som chcel vyskúšať aké je to ísť na e-biku. Ona si vzala môj a hneď začala žasnúť, aké je to ľahké. Asi pred e-bikom nemala žiadny poriadny bicykel. Kúsok asi 100m na to nás čakal kopec a ona že už mi ho vráť. Ja že si chcem vyskúšať e-bike aj do kopca a čuduj sa svete, ona to prudké vyšla aj bez motora. Hneď na to začala kamoške, že Helenka, pozri ako som krásne vyšla, ani elektriku nepotrebujem. Keď som jej povedal, že to moje 10kg karbónové delo (samozrejmne nové) stálo iba 1600€ a jej 25kg ebike crussis vraj 3100€, tak dobrých 10 minút o tom s kamoškou rozoberali, že si tie motorky ani nemuseli kupovať. To našťastie ani nevedela, že ja tam mám kvalitnú sadu XT, vidlicu Fox a kolesá DT swiss. Jej tam výrobca osadil altus, alebo SX. No čo už, aj takto sa ľudia dajú nabalamútiť na motor a celú jazdu počúvajú bzukot ako niekde pri klietkach v chovprodukte. Lebo reklama - (Odporúča Jaromír Jagr a popis Špičkový e-bike s BOSCH motorom aj batériou pre dokonale vyváženú športovú jazdu! a že dojazd až 200km. Pritom v reále im stačí ledva na 40km a pýtajú sa poraďte trasu do 40km, lebo máme ebiky. Zapnú ťažký prevod, najvyšššiu prípomoc a nechajú pracovať motor koľko dá).

Alebo iný prípad. Na spoločnej jazde som si poza chrbát ženy riadne 2x prišliapol a potom som sa na cesťáku popred ňu viezol do kopca bez šliapania. Ona na modernom mtb točila stále a dochádzali jej sily. Potom sa ma pri pauze pýtala, že či to mám elektrický. Vyzerala na 60kg a celý pojazd bol asfalka.
30.12.2022 - 14:36:29
01
keyboard_arrow_up