Marli ja nespochybňujem, že tie autá tam chodia, predsa len smeti treba vynášať a vynášajú sa väčšinou doobeda. Teda jazdí ich dosť, ale v porovnaní s osobnými autami čo idú rovno, do IKEA, ich bude asi výrazne menej. Nepamätám si presne, ale osobný tip je, že OLO tam bolo skôr ako IKEA. Situácia v roku 2000 vyzerala učite inak, ako teraz na tom mieste. Predpokladať, čo sa stane za 20 rokov je ťažké. Na druhú stranu, sme na Slovenku, kde sa koľkokrát veľmi nerozmýšľa. Už som to určite spomínal. Chorvátsky Grob - Čierna voda, chcú tam postaviť mesto pre cca 22-24 tisíc obyvateľov. Celé to má byť napojené na Starú seneckú cestu. Pre porovnanie, Dunajská streda má 22 tisíc obyvateľov. Ako to niekto mohol odsúhlasiť, keď tam nevedie železnica? Nie je tam projekt autobusovej stanice? Samozrejme sú aj menšie prípady, rôzne malé satelity okolo Bratislavy, kde bez auta sa dá existovať, ale nie každému sa chce šliapať v niektorých prípadoch 3-5km domov zo zastávky. Zlyhalo plánovanie, nie sú územné plány, v Rovinke si odsúhlasím byty pre 10 000 ľudí, ale kde budú aspoň škôlky a základné školy? Zdravotné stredisko, nejaké kultúrne vyžitie a podobne. Bude to v BA ale tá zase nemá čo kecať do toho plánu. Všetky mestá sa hrajú na svojom piesočku a čo je vedľa ich nezaujíma. Potom to tak aj veľakrát vyzerá. Skús si porovnať 96 bytov v paneláku a 96 rodinných domov s 200m pozemkom. Na to, aby ti napríklad MHD fungovala, potrebuješ istú hustotu obyvateľstva. Postavím čo ja viem 6 panelákov po 96 bytov. Zaberú dajme tomu, že to je 12 poschodák, 8 bytov na podlažie, čo ja viem 40m2 v priemere na byt, plus nejaké schodiská, chodby atď. 350-400m2 zastavaná plocha, dajme 400m2, čo je 20x20m štvorec. Na ploche 3000m2 budem mať 6x96 bytov x 3 ľudia na byt v priemere = 1728 ľudí na ploche cca 55x55m štvorec, možno 60x60m plus mínus. Na to, aby autobus MHD mohol efektívne pracovať, potrebuje mať zastávky od seba vzdialené max 300m. Štvorec nie je optimálny, ale tvárme sa že je. Som štedrý, dajme tomu, že tam dám 3x3 tie paneláku (6 panelákov na 1 plochy), zvyšok park, cesta atď. To je zhruba 15 500 ľudí na tých 300x300m (ak som dobre rátal). Áno, MHD dáva zmysel, mám potenciálnych 15 000 zákazníkov na zastávku. Samozrejme všetci nechodia naraz, môžem poslať viac spojov. Čo v prípade rodinných domov s 200x200m pozemkom? V súčasnej dobe pomerne bežné. V rámci toho efektivna zberacia vzdialenosť autobusu to bude možno pre max 6 rodinných domov, teda 18 ľudí. Oplatí sa mi tam dávať MHD autobus? Ekonomicky nie. Efektivita dopravy, linka bude dlhá, každú chvíľu stojí atď, nebude atraktívna. Čo nastane? Ľudia budú jazdiť autom. Ak mám takúto zástavbu, oplatí sa mi tam mať služby? Nie, lebo všetci chodia autom a vybavia si to inde. Tí ľudia budú chodiť km stále niekam a nič tam nebude. Lebo žiaľ nie je tam dostatočná hustota obyvateľstva. Nemáš MHD, nemáš krčmu, lebo musíš prísť autom, samozrejme veľa ľudí ti tam nepríde, lebo to bude ďaleko. Ľudia sú alergický na slovo zahusťovanie, ale ono má zmysel, nie vždy ale. Snáď si pochopil, čo som tým chcel povedať. Všetko na seba nadväzuje. Môžem postaviť mesto, kde sa budeš cítiť, že žiješ v lese a na ploche 3600m2 bude žiť 2000 ľudí a auto nepotrebujem, lebo sa dostanem kde potrebujem pešo, MHD, bikom, tak isto môžem postaviť niečo, kde na ploche 3600m2 bude žiť 54 ľudí a budeš mať pocit, že žiješ v betónovej džungli a nič tam nebude a bez auta je kvalita môjho života mizerná.
PS. Snáď sa to nevymaže, že to je mimo témy.