Ak maju byt vsetky nove osobne auta v 2035 elektro, jednak je potrebne zvysovat produkciu elektriny (a zabezpecit jej stabilitu, napr DE je extremne volatilne kvoli vetru a slnku) a jednak distribucnu siet.
To vsetko su velke investicie, ktore sa nespravia za rok, dva ani za 5 rokov...
Dnes nie je vynimkou, ze dileri aut, ktori musia mat povinne v ramci standardov DC rychlonabijanie, ho nie su schopni mat, kedze im to nedovoluje infrastruktura danej lokality.
A to sa bavime o standarde 1x50kW, nie 4x 150 alebo podobne... proste to neide...
Resp niekedy ano, ak si ako zakaznik zaplati nove trafo za desiatky tisic € a navyse jeho pripojenie, co je niekedy dalsi problem, ze majitelia susednych pozemkov s tym nie vzdy suhlasia.
quasimoto Podľa komentárov a insiderov sú dve zdôvodnenia (a zrejme platia obe súčasne):
1. Nemecko handluje svoj súhlas za nejaký iný súhlas. To sú bežné vzájomné politické biznisy, ktoré sa dejú od obecného zastupiteľstva až po riaditeľstvo galaxie od čias Mezopotámie až do konca civilizácie. Tejto domnienke nahráva aj účasť von der Leyen na včerajšom zasadnutí nemeckej vlády a potom náznak obratu nemeckej pozície (pozri nižšie)
2. V tradične automobilovo silnom Nemecku vládna koalícia nechce stratiť tvár pred tými voličmi, ktorí so zákazom nesúhlasia. Niekoľko ostatných volieb na rôznej úrovni pre FDP nedopadli úplne skvelo a tak to hrajú na časť voličov.
Tak či onak, tento postoj Nemecka je starý už pár dní, dnes nemecký minister dopravy už vyhlásil, že to vidí optimisticky, i keď súhlas zrejme nedajú v najbližších dňoch. Ono totiž aj keby Nemci na svojej podmienke presunúť ponechanie "otvorených" technológií, najmä teda e-fuels, z deklaratívneho dodatku do záväznej časti legislatívy, trvali (čo tiež nie je dnes isté), tak jej prijatie nepredstavuje žiadny zásadný politický problém, skôr procesný. Budú sa ešte chvíľu naťahovať, ale na konci dňa si však v podstate Olaf Scholz nemôže dovoliť nedať pod túto legislatívu súhlas, pretože by to bol de facto koniec Green Dealu. Ide len o to, čo za to od niekoho, s kým to hrá, dostane.
Ak maju byt vsetky nove osobne auta v 2035 elektro, jednak je potrebne zvysovat produkciu elektriny (a zabezpecit jej stabilitu, napr DE je extremne volatilne kvoli vetru a slnku) a jednak distribucnu siet.
To vsetko su velke investicie, ktore sa nespravia za rok, dva ani za 5 rokov...
Dnes nie je vynimkou, ze dileri aut, ktori musia mat povinne v ramci standardov DC rychlonabijanie, ho nie su schopni mat, kedze im to nedovoluje infrastruktura danej lokality.
A to sa bavime o standarde 1x50kW, nie 4x 150 alebo podobne... proste to neide...
Resp niekedy ano, ak si ako zakaznik zaplati nove trafo za desiatky tisic € a navyse jeho pripojenie, co je niekedy dalsi problem, ze majitelia susednych pozemkov s tym nie vzdy suhlasia.
Ano, nemam pochybnosti, ze mozu nastat/nastavaju situacie ze 50+kW charger sa nemoze dat hockam si zmyslime. Vsak ved su miesta kde ti ani chatku nechcu pripojit, ako tu niekto pisal....
Na druhu stranu, opat sa budem do velkej miery opakovat, bo sak opakovanie je matka mudrosti - tak mozes skusit vylepsit tieto cisla: https://www.mtbiker.sk/forum/post1687247.html#p1687247
s malou stipkou sarkazmu sa pytam, preco teda russko nie je technologicka velmoc?
pretoze rusko je za a) diktatura a za b) nie je pod ziadnym tlakom, lebo ma prachy z predaja plynu a ropy. Akurat posledny rok su v pruseri, ale za ten nedobehnes 100 rokov nic nerobenia a rozkradania. A ver tomu, ze urcite skusaju vyvijat nove veci, ale proste tych 100 rokv nedobehnes "len tak".
Este jedna matematicka uvaha ohladom infrastruktury.
Priemerne spalovacie auto s dojazdom 750 km sa natankuje za 2-3 min.
Priemerny elektromobil s udavanym dojazdom okolo 450 a realnym na dialnici (pokial clovek neide po 0 km a nenabija do 100% co je casovo neefektivne) dajme tomu 250 km.
Cize pre zjednodusene dojazd realne 3x mensi (ano su BEV s dlhsim dojazdom ale aj spalovacie s dojazdom cez 1000 km)
Zaroven cas nabijania DC z 10 na 80 % (co je efektivne) je dajme tomu 35 min, to je cca 12 x viac ako cas tankovania paliva.
Kolko rychlych nabijacich bodov je potrebnych, aby bolo pokrytie a komfort nabijania porovnatelny?
A to zanedbavame faktor, ze v exponovanych casoch a miestach bezne cakaju aj 3 spalovaky na uvolnenie stojanu.
Odstupuj si, koľko ti trvá návšteva pumpy s tankovaním do plnej, čakaním na platenie a pod. Potom tu daj čas a porovnáme.
Kedze som tu diskusia mal, stopoval som to minule pri tankovani cca 50 litrov na OMV to boli 3 minuty so vsetkym.
Platit sa da bezkontaktne na stojanoch na OMV, tusim aj Shell to uz ma a predpokladam, ze dalsi budu nasledovat.
Je to novinka od minuleho roka.
Cisla v povodnom prispevku su myslim uplne ferove, ani kopec elektromobilov sa nenabije za udavany cas, zohrava rolu mnoho faktorov.
Cize 3x kratsi dojazd krat 12x dlhsia doba nabijania = 36x vacsi potrebny pocet nabijacich miest vs. stojanov.
A to ako spominam neriesi situacie, ked aj dnes za sebou cakaju pri napr 8 stojanoch 3 auta za sebou na exponovanych miestach a casoch.
Aby sme sa rozumeli, nie som principialne proti BEV (mame dve v rodine, ktore som odporucil a pomahal vybrat), ale je fajn nevidiet veci cierno-bielo a pozerat sa na to komplexne a realisticky.
Vsetko ma vyhody aj nevyhody.
V lete v sobotu dialnica cesta z Chorvátska je niekedy tankovanie aj na hodinu a pol...
To su situacie, co si neviem fakt predstavit. Detto v taliansku, su useky, ked desiatky km nie je na dialnici pumpa a potom extremne kolony na dalsich dvoch.
Teraz ked je par elektromobilov je to v pohode, ale ked ich bude casom hodi len 50%?
Bude ekologicke a ekonomicke stavat desiatky nabijaciek kvoli ich sezonnemu vyuzitiu?
A okrem pocasia bude dalsi velmi velky vplyv na dojazd/spotrebu BEV prislusensto ako nosice na bicykle, stresne boxy, pripadne privesy. Tam je aerodynamika este viac dolezita ako u ICE.
Pobavilo ma aj, ako bol tusim predminule leto rozcarovany byvaly sef koncernu VW Diess ked siel na dovolenku v lete z nemecka do talianska v elektromobile. Zjavne zil vo svojom svete nevnimajuc realitu.
Ako zvyčajne v pravidelnom intervale pripomeniem, že tu diskutujete o dnešnej (2023) technickej situácii baterkových elektromobilov a o mobilitných potrebách, ale koniec predaja spalovákov bude najskôr v roku 2035.
Ale keď trochu podryjem, tak beterková "revolúcia" tu bola hádam častejšie ako "revolúcia" termonukleárnej fúzie Preto z tohto pohľadu chápem aj pesimistických ľudí. Ja optimisticky verím, že fúzne rekaktory do roku 2050 budú úplne bežné a tým opadne veľa problémov...
Ev a spalovak su dve uplne rozdielne technologie. Bolo by vhodne si to uvedomit a narabat tak s nimi. Ta blba potreba nabijat za 5 minut je podobne nezmyselna, ako ked by pred 130 rokmi chlapik zastavil s autom na luke, aby sa napaslo. Lebo ved so svojim konom to tak vzdy robil.
Do nezmyselnych debat o ceste do chorvatska sa nemienim pustat. Pre zaciatok postaci, ked clovek akceptuje prosty fakt, ze ev sa ma nabijat mimo casu pouzivania, co je priemerne tak 23 hodin denne.
A este par cisiel k tomu, ako bude elektomobilita strasne draha. Treba si ju porovnat s tymto a hned sa perspektiva zmeni:
Klimatická zmena by mohla Nemecko do roku 2050 stáť takmer jeden bilión eur, ukázala štúdia na objednávku vlády. Ide o dolnú hranicu odhadu, pretože model nedokázal zohľadniť všetky potenciálne následky zmeny klímy.
Neboli doň zahrnuté napríklad mimoriadne úmrtia, pokles kvality života a vyhynutie živočíšnych a rastlinných druhov napriek ich veľkému významu.
Celkové náklady budú preto pravdepodobne výrazne vyššie ako pri modelovaných scenároch.
V prípade slabej klimatickej zmeny môžu dosiahnuť 280 miliárd eur bez opatrení na prispôsobenie sa vplyvu rastúcich teplôt.
Medzi opatrenia, o ktorých sa uvažuje, patria investície do odrôd rastlín odolných voči zmene klímy, lepšieho zavlažovania a financovania výskumu.
Viac informácií:
Štúdia zdôraznila potrebu ambicióznej klimatickej politiky už v súčasnosti v snahe ušetriť náklady budúcim generáciám. „Klimatická zmena už má vážne ekonomické následky, ktoré sa môžu výrazne zvýšiť,“ povedal štátny tajomník ministerstva hospodárstva Stefan Wenzel.
Nemecko medzi rokmi 2000 a 2021 zaznamenalo náklady súvisiace so zmenou klímy vo výške 145 miliárd eur. Viac ako polovica je za obdobie od roku 2018.
V roku 2021 zasiahli Nemecko historické záplavy, ktoré spôsobili škody za 40 miliárd eur. Podobné udalosti by sa mohli vyskytovať čoraz častejšie, pričom podobné náklady môžu vznikať každý rok do polovice storočia. (tasr, afp, reuters)
quasimoto
Aj pumpy na diaľniciach v dovolenkových destináciách sú cez zimu menej vyťažené.
O karavanistov a u aut s kratším dojazdom sa tiež nebojím. Miesto 10 hod. nepretržitej jazdy na 1000 km trase do Dubrovníku si ľudia urobia 3 dlhšie zastávky, pozrú mestá a dedinky na ceste.
Diess išiel vtedy ID.3 a odvtedy sa modely aj nabíjacia infraštruktúra posunuli ďalej.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
https://www.postoj.sk/125776/nemecko-blokuje-zakaz-spalovakov-povinne-elektroauta-este-nie-su-iste
Inak niektori to vidite velmi ruzovo.
Ak maju byt vsetky nove osobne auta v 2035 elektro, jednak je potrebne zvysovat produkciu elektriny (a zabezpecit jej stabilitu, napr DE je extremne volatilne kvoli vetru a slnku) a jednak distribucnu siet.
To vsetko su velke investicie, ktore sa nespravia za rok, dva ani za 5 rokov...
Dnes nie je vynimkou, ze dileri aut, ktori musia mat povinne v ramci standardov DC rychlonabijanie, ho nie su schopni mat, kedze im to nedovoluje infrastruktura danej lokality.
A to sa bavime o standarde 1x50kW, nie 4x 150 alebo podobne... proste to neide...
Resp niekedy ano, ak si ako zakaznik zaplati nove trafo za desiatky tisic € a navyse jeho pripojenie, co je niekedy dalsi problem, ze majitelia susednych pozemkov s tym nie vzdy suhlasia.
1. Nemecko handluje svoj súhlas za nejaký iný súhlas. To sú bežné vzájomné politické biznisy, ktoré sa dejú od obecného zastupiteľstva až po riaditeľstvo galaxie od čias Mezopotámie až do konca civilizácie. Tejto domnienke nahráva aj účasť von der Leyen na včerajšom zasadnutí nemeckej vlády a potom náznak obratu nemeckej pozície (pozri nižšie)
2. V tradične automobilovo silnom Nemecku vládna koalícia nechce stratiť tvár pred tými voličmi, ktorí so zákazom nesúhlasia. Niekoľko ostatných volieb na rôznej úrovni pre FDP nedopadli úplne skvelo a tak to hrajú na časť voličov.
Tak či onak, tento postoj Nemecka je starý už pár dní, dnes nemecký minister dopravy už vyhlásil, že to vidí optimisticky, i keď súhlas zrejme nedajú v najbližších dňoch. Ono totiž aj keby Nemci na svojej podmienke presunúť ponechanie "otvorených" technológií, najmä teda e-fuels, z deklaratívneho dodatku do záväznej časti legislatívy, trvali (čo tiež nie je dnes isté), tak jej prijatie nepredstavuje žiadny zásadný politický problém, skôr procesný. Budú sa ešte chvíľu naťahovať, ale na konci dňa si však v podstate Olaf Scholz nemôže dovoliť nedať pod túto legislatívu súhlas, pretože by to bol de facto koniec Green Dealu. Ide len o to, čo za to od niekoho, s kým to hrá, dostane.
https://www.postoj.sk/125776/nemecko-blokuje-zakaz-spalovakov-povinne-elektroauta-este-nie-su-iste
Inak niektori to vidite velmi ruzovo.
Ak maju byt vsetky nove osobne auta v 2035 elektro, jednak je potrebne zvysovat produkciu elektriny (a zabezpecit jej stabilitu, napr DE je extremne volatilne kvoli vetru a slnku) a jednak distribucnu siet.
To vsetko su velke investicie, ktore sa nespravia za rok, dva ani za 5 rokov...
Dnes nie je vynimkou, ze dileri aut, ktori musia mat povinne v ramci standardov DC rychlonabijanie, ho nie su schopni mat, kedze im to nedovoluje infrastruktura danej lokality.
A to sa bavime o standarde 1x50kW, nie 4x 150 alebo podobne... proste to neide...
Resp niekedy ano, ak si ako zakaznik zaplati nove trafo za desiatky tisic € a navyse jeho pripojenie, co je niekedy dalsi problem, ze majitelia susednych pozemkov s tym nie vzdy suhlasia.
Ano, nemam pochybnosti, ze mozu nastat/nastavaju situacie ze 50+kW charger sa nemoze dat hockam si zmyslime. Vsak ved su miesta kde ti ani chatku nechcu pripojit, ako tu niekto pisal....
Na druhu stranu, opat sa budem do velkej miery opakovat, bo sak opakovanie je matka mudrosti - tak mozes skusit vylepsit tieto cisla: https://www.mtbiker.sk/forum/post1687247.html#p1687247
https://www.trend.sk/ekonomika/zelena-europa-planetu-nespasi-nezmyselne-obmedzenia-prinesu-drahe-energie-zvysia-inflaciu?
pretoze rusko je za a) diktatura a za b) nie je pod ziadnym tlakom, lebo ma prachy z predaja plynu a ropy. Akurat posledny rok su v pruseri, ale za ten nedobehnes 100 rokov nic nerobenia a rozkradania. A ver tomu, ze urcite skusaju vyvijat nove veci, ale proste tych 100 rokv nedobehnes "len tak".
//sarkazmus vypnuty, ale je to tak
Priemerne spalovacie auto s dojazdom 750 km sa natankuje za 2-3 min.
Priemerny elektromobil s udavanym dojazdom okolo 450 a realnym na dialnici (pokial clovek neide po 0 km a nenabija do 100% co je casovo neefektivne) dajme tomu 250 km.
Cize pre zjednodusene dojazd realne 3x mensi (ano su BEV s dlhsim dojazdom ale aj spalovacie s dojazdom cez 1000 km)
Zaroven cas nabijania DC z 10 na 80 % (co je efektivne) je dajme tomu 35 min, to je cca 12 x viac ako cas tankovania paliva.
Kolko rychlych nabijacich bodov je potrebnych, aby bolo pokrytie a komfort nabijania porovnatelny?
A to zanedbavame faktor, ze v exponovanych casoch a miestach bezne cakaju aj 3 spalovaky na uvolnenie stojanu.
Nevadí že je to chobotina, hlavne, že ľudia kupujú. Aspon majú kôli čomu chodiť do práce.
Kedze som tu diskusia mal, stopoval som to minule pri tankovani cca 50 litrov na OMV to boli 3 minuty so vsetkym.
Platit sa da bezkontaktne na stojanoch na OMV, tusim aj Shell to uz ma a predpokladam, ze dalsi budu nasledovat.
Je to novinka od minuleho roka.
Cisla v povodnom prispevku su myslim uplne ferove, ani kopec elektromobilov sa nenabije za udavany cas, zohrava rolu mnoho faktorov.
Cize 3x kratsi dojazd krat 12x dlhsia doba nabijania = 36x vacsi potrebny pocet nabijacich miest vs. stojanov.
A to ako spominam neriesi situacie, ked aj dnes za sebou cakaju pri napr 8 stojanoch 3 auta za sebou na exponovanych miestach a casoch.
Vsetko ma vyhody aj nevyhody.
To su situacie, co si neviem fakt predstavit. Detto v taliansku, su useky, ked desiatky km nie je na dialnici pumpa a potom extremne kolony na dalsich dvoch.
Teraz ked je par elektromobilov je to v pohode, ale ked ich bude casom hodi len 50%?
Bude ekologicke a ekonomicke stavat desiatky nabijaciek kvoli ich sezonnemu vyuzitiu?
A okrem pocasia bude dalsi velmi velky vplyv na dojazd/spotrebu BEV prislusensto ako nosice na bicykle, stresne boxy, pripadne privesy. Tam je aerodynamika este viac dolezita ako u ICE.
Pobavilo ma aj, ako bol tusim predminule leto rozcarovany byvaly sef koncernu VW Diess ked siel na dovolenku v lete z nemecka do talianska v elektromobile. Zjavne zil vo svojom svete nevnimajuc realitu.
Do nezmyselnych debat o ceste do chorvatska sa nemienim pustat. Pre zaciatok postaci, ked clovek akceptuje prosty fakt, ze ev sa ma nabijat mimo casu pouzivania, co je priemerne tak 23 hodin denne.
A este par cisiel k tomu, ako bude elektomobilita strasne draha. Treba si ju porovnat s tymto a hned sa perspektiva zmeni:
Klimatická zmena by mohla Nemecko do roku 2050 stáť takmer jeden bilión eur, ukázala štúdia na objednávku vlády. Ide o dolnú hranicu odhadu, pretože model nedokázal zohľadniť všetky potenciálne následky zmeny klímy.
Neboli doň zahrnuté napríklad mimoriadne úmrtia, pokles kvality života a vyhynutie živočíšnych a rastlinných druhov napriek ich veľkému významu.
Celkové náklady budú preto pravdepodobne výrazne vyššie ako pri modelovaných scenároch.
V prípade slabej klimatickej zmeny môžu dosiahnuť 280 miliárd eur bez opatrení na prispôsobenie sa vplyvu rastúcich teplôt.
Medzi opatrenia, o ktorých sa uvažuje, patria investície do odrôd rastlín odolných voči zmene klímy, lepšieho zavlažovania a financovania výskumu.
Viac informácií:
Štúdia zdôraznila potrebu ambicióznej klimatickej politiky už v súčasnosti v snahe ušetriť náklady budúcim generáciám. „Klimatická zmena už má vážne ekonomické následky, ktoré sa môžu výrazne zvýšiť,“ povedal štátny tajomník ministerstva hospodárstva Stefan Wenzel.
Nemecko medzi rokmi 2000 a 2021 zaznamenalo náklady súvisiace so zmenou klímy vo výške 145 miliárd eur. Viac ako polovica je za obdobie od roku 2018.
V roku 2021 zasiahli Nemecko historické záplavy, ktoré spôsobili škody za 40 miliárd eur. Podobné udalosti by sa mohli vyskytovať čoraz častejšie, pričom podobné náklady môžu vznikať každý rok do polovice storočia. (tasr, afp, reuters)
https://dennikn.sk/minuta/3269976
Aj pumpy na diaľniciach v dovolenkových destináciách sú cez zimu menej vyťažené.
O karavanistov a u aut s kratším dojazdom sa tiež nebojím. Miesto 10 hod. nepretržitej jazdy na 1000 km trase do Dubrovníku si ľudia urobia 3 dlhšie zastávky, pozrú mestá a dedinky na ceste.
Diess išiel vtedy ID.3 a odvtedy sa modely aj nabíjacia infraštruktúra posunuli ďalej.