viete mi prosím poradiť ebajk pre osobu s bolesťami chrbta?
Ideálne vlastnosti: vzpriamený posed (nutná podmienka), široké plášte a kompletné odpruženie (cieľom je minimalizovať vybrácie a nárazy do chrbtice).
Ide o jazdenie po lesných cestách v pomalých rýchlostiach, výjazdy max. do 50 km.
Nedarí sa mi nájsť kombináciu vzpriameného posedu a odpruženia.
Plánovaný rozpočet zatiaľ nemám ujasnený - najskôr by som potreboval zistiť, či vôbec existuje niečo, čo by spĺňalo tieto požiadavky.
posledný komentár: 23. 9. 2021 o 21:18
https://www.haibike.com/de/de/ebikes/emountainbikes/all-mountain/allmtn-7-de678?id=45159241
https://www.haibike.com/de/de/ebikes/emountainbikes/all-mountain/allmtn-4-de1149?id=45160141
Co konkretne?
S druhou castou samozrejme suhlasim, kratky predstavec a riaditka s vyssim risom vedia citelne ulavit tlaku na chrbat a ramena..
viete mi prosím poradiť ebajk pre osobu s bolesťami chrbta?
Ideálne vlastnosti: vzpriamený posed (nutná podmienka), široké plášte a kompletné odpruženie (cieľom je minimalizovať vybrácie a nárazy do chrbtice).
Ide o jazdenie po lesných cestách v pomalých rýchlostiach, výjazdy max. do 50 km.
Nedarí sa mi nájsť kombináciu vzpriameného posedu a odpruženia.
Plánovaný rozpočet zatiaľ nemám ujasnený - najskôr by som potreboval zistiť, či vôbec existuje niečo, čo by spĺňalo tieto požiadavky.
Popozeraj Cube Kathmandu Hybrid.
Vyssie modely maju aj odpruzene sedlovky (BySchulz) . Navyse skoro vsetky maju nastavitelny sklon a vysku riaditiek prostrednictvom nastavitelneho predstavca. Maju rozne typy ramov aj bez hornej ramovej rury, co moze tiez dost ulahcit nasadanie.
https://www.cube.eu/sk/2022/e-bikes/city-tour/on-road/kathmandu-hybrid/
Ebajky typu Cube Kathmandu Hybrid sme skúšali - posed majú výborný (v zmysle vzpriamený), ale jazda na nich je dosť tvrdá. Ani odpružená sedlovka to nezachráni (testovali sme).
Ak nenájdeme nič, čo by spĺňalo požiadavky, tak pôjdeme cestou úpravy kokpitu niektorého fullu - zrejmä použijeme riadidlá s poriadnym zdvyhom aj zahnutím. Stále je ale vhodné začať s rámom, ktorý je čo najbližšie k požiadavkám (odpruženie + vzpriamený posed).
Určite sa pozrieme na tie haibike-y.
Rehabilitacie som riesil oi aj bicyklom.Trekingovy Schwarzman.
Ked som zacal jazdit opat moto .
Pozical som si enduro XT600,ze ako mi to bude chutit.
Posed rovny jak pravitko,cele zle umieral som na bolest chrbta.
Rovno sediaci ide kazdy ráz do chrbtice a drvi platnicky.
Tak mi ciac vyhovovala na sportovejsej moto kde ohnuta chrbtica nerovnosti odpruzi.
Myslim ze vystrety posed sa precenuje.
Pokial nie je sedlo vyssie ako riadidla je to dost dobre...
ja som takto upravil prvogeneracne Levo pre rodinneho prislusnika. Dake moje osobne nazory:
- Kludne mat vyssi zdvih nez "treba" na dany styl jazdy. (Klasicky "full-fat") E-Bike totiz utiahne vsetko, zbytocne mat 12cm, ked 15+ cm e-bike slape rovnako. Komfort navyse padne dobre. Aj keby sa s tym vozi len po hradzi.
- Mat makksie nastavene odpruzenie. Netreba znizovat hned tlak, ale urcite je dobre mat co najviac otvorenu pomalu kompresiu. Su to vysokofrekvencne male narazy a vibracie ktore davaju zabrat. Bicykel potom troska viac hupe (podla znacky a platformy) ale tak je to zdravie vs vykon, nieco musi mat prioritu.
- Vystrety posed je kombinaciou viacerych vlastnosti ako hore pisu: Kratsi bike (dnes si clovek moze vyberat aj 3 velkosti pre svoju vysku vzhladom na nizke sedlove trubky), vyssi kokpit. Napr. u Specialized si 178cm vysoky clovek moze vziat, S2 (pre obratnost), S3 (pre vyrovnany feeling) aj S4 (pre max stabilitu v rychlosti). Pre kratky kokpit je dobre rozmyslat medzi nizsimi dvoma velkostami s tym ze rozdiel medzi nimi sa da upravit kokpitom pre mierne odlisny styl jazdy. Osobne by som kludne aj ten najkratsi vzal, ponehal jeho mierne dlhsi predstavec pre lahsie zatazenie predneho kolesa (kedze pri vystretom posede na nom nemusi byt v zjazde dostatok pritlaku a hrozi smyknutie).
- Siroka sedacka. Sirka sedadla sa totiz neurcuje len podla sirky sedacich kosti, ale aj podla vystretosti posedu. Niekto kto ma 12cm sirku panvovych kosti, si teda kupi 12cm sedlo na xc-posed, 13-14cm na trail, a 15cm na enduro/e-bike. Takuto granularitu maju hlavne znacky SQ-Lab, a v mensom Ergon. Pre vystrety posed urcite brat pohodlne modely ako SQ60X alebo Ergon (SM-E) Core.
- Pohodlne kolesa s vyssim objemom (2.6" pri 29", kludne 2.8" pri 27.5). Fukat na nizsie tlaky. Pri tazsom jazdcovi a agresivnesej jazde potom ale hrozi trocha prevalovanie do stran aj zvysene riziko seknutia, takze moznost doplnit penovymi insertami. Taketo kolesa uz nieco vazia, ale zase, e-bike utiahne, a ostane velky komfort, aj istota ze nebude defekt.
- Ten spominany vysoky kokpit. Vyska kokpitu sa da dosiahnut podlozkami pod predstavcom (zaroven skracuje posed) alebo vyssimi riaditkami (neskracuje), zvycajne vsak oboch v dakej kombinacii. Rovno siahnut po 40-50mm + rise riaditkami, zalezi aj od toho aky vysoky uz je stack na danom bicykli (ovplyvnene vyskou vidlice, velkosti kolesa a dlzky hlavovej trubky).
Sám mám v chrbtici dosť titánu a riešil som a stále riešim niečo podobné, ale ideálne a univerzálne riešenie neexistuje.
Mne k vystretejšiemu posedu a úľave pre chrbticu dosť pomáhajú rohy na riadítkach. Tie ale nie je možné držať pri jazde smerom dole, keď treba aj niekoľko km takmer neustále mať pripravené prsty na brzdách. Neviem si preto dosť dobre predstaviť možnosť jazdenia po lesných cestách s úplne rovným posedom. Najmä vzhľadom k tomu, čo všetko sa na lesných cestách náchádza a s čím všetkým sa môže človek stretnúť.
Ergonómia biku je jedna vec, ale rovnako dôležitý bude podľa mňa výber vhodnej trasy a povrchu.
Každopádne držím palce.
https://trekbikes.sk/elektro-bicykle-elektro-horske29-celoodpruzene/5881-25353-trek-powerfly-fs-4-625wh-2022-dark-aquatic-trek-black.html#/7-velkost_ramu-m
https://www.mtbiker.sk/video/126835/video-bolest-pri-jazde-ako-si-pomoct.html
2. Ak viete, že chcete dosiahnuť viac vystretý posed, potom nestačí kratší reach, potrebujete aj vyšší stack. Dosiahnuť sa dá riadidlami s väčším rise, vačším backsweap, a/alebo predĺžením krku vydlice.
Odporúčam najskôr otestovať zmenu posedd na aktuálnom bajku (prípadne si neaký požičať), aby ste zistil, či to má pre Vás naozaj očakávaný efekt.
3. Dvýhanie predného kolesa pri stúpaniach je závislé od geometrie bajku, a väčšinou sá dá odhadnúť podľa head angle + seat angle, čím menší head angle a väčší seat angle, tým viac je bajk stavaný na prudké stúpania a klesania, takže pri stúpaní sa mu menej dvýha predné koleso. Proti dvýhaniu predného kolesa pomáha aj dlhší chainstay.
Menší head angle a väčší chainstay zvyšujú aj stabilitu vo vyššej rýchlosti, ale znižujú obratnosť bajku v nižších rýchlostiach - ťažšie sa potom vyberajú ostré zákruty.
Ale mne vacsi ram vyrazne pomohol.