https://mytrencin.sme.sk/c/23234271/cyklotrasou-prepoja-trencin-a-dubnicu-nad-vahom-s-vystavbou-planuju-zacat-buduci-rok.html?ref=njctseLíder v budovaní cyklotrás na Slovensku, Trenčiansky samosprávny kraj plánuje Trenčín a Dubnicu nad Váhom v blízkej budúcnosti spojiť cyklistickým chodníkom. S výstavbou chcú začať v prvej polovici budúceho roku.
Dopyt po cyklotrasách je i priamo v krajskom meste a priľahlých obciach, kde by miestni privítali cyklistické spojenie medzi Trenčínom, obchodným centrom Laugaricio a obcou Soblahov.
Tieto i ďalšie cyklochodníky plánuje trenčianska samospráva vybudovať.
Problémom však podľa vedenia obce i trenčianskej radnice môže byť proces majetkového vysporiadania v úseku medzi Trenčínom a Soblahovom.
Aktuálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby úseku Vážskej cyklomagistrály z Trenčína do Dubnice nad Váhom.
„Po jeho ukončení bude podpísaná zmluva s víťazným uchádzačom. Následne môžu začať stavebné práce, očakávame, že to bude v prvej polovici roku 2024. Ide o 13,4 kilometra dlhý úsek, na ktorý sme získali nenávratný finančný príspevok z Plánu obnovy a odolnosti,“ informovala Lenka Kukučková, hovorkyňa TSK.
Ďalším úsekom Vážskej cyklomagistrály, na ktorý tiež v súčasnosti prebieha verejné obstarávanie, je úsek Dubnica nad Váhom – Ladce.
„Ide o 15,2 kilometrov dlhý úsek, na ktorý bude podaná žiadosť o nenávratný finančný príspevok z druhej cyklovýzvy v rámci Plánu obnovy a odolnosti. V prípade jeho získania a úspešného ukončenia verejného obstarávania by chcel Trenčiansky samosprávny kraj začať so stavebnými prácami ešte v roku 2024,“ dodala.
Na výstavbe niekoľkých nových cyklotrás momentálne pracujú i v Trenčíne.
„Výstavba všetkých cyklotrás závisí od právoplatných stavebných povolení a pridelených finančných prostriedkov. Pri druhej etape cyklotrasách Kubrá – Vážska magistrála, Opatová - Vážska magistrála a Brnianska - druhá etapa sme v etape povoľovacích procesov,“ uviedla Erika Ságová, hovorkyňa mesta Trenčín.
Budúci rok plánujú zrealizovať i tretiu etapu cyklotrasy z centra mesta na sídlisko Juh, pripravujú i cyklotrasy z Trenčína do obchodného centra Laugaricio a z Trenčína do obce Soblahov.
„Tu to bude oveľa zdĺhavejší proces, nakoľko v trasách týchto budúcich cyklotrás je veľa väčších, či menších pozemkov, ktoré bude treba majetkovo vysporiadať,“ doplnila hovorkyňa.
Cyklotrasa z Trenčína do Soblahova je vízia, na ktorú sa v spomínanej obci zameriavajú už dlhodobo.
„Nejde len o cyklistov, ale aj o potreby občanov Soblahova. Cesta je vo veľmi zlom stave a je úzka, prihliadnuc na množstvo dopravy, ktoré v súčasnosti po nej prechádza. Cyklisti, ktorí túto cestu využívajú na dopravu do mesta, alebo opačne, ju vnímajú ako nevyhovujúcu,“ povedal Marián Hudec, starosta Soblahova s tým, že stavba cyklotrasy je i z týchto dôvodov na tomto úseku nevyhnutná.
Ako ďalej priblížil, gro projektu je na pleciach trenčianskej radnice, keďže kataster mesta konči tesne pred Soblahovom.
„Mali sme už o tom niekoľko rokovaní. Boli predostreté dve alternatívy, v jednej mala ísť cyklotrasa poza bývalé Leoni, najnovšia verzia na ktorej mesto pracuje smeruje popri ceste po ľavej strane, ako je vedená kanalizácia. Z pohľadu trasovania je to podľa mňa najlepší variant.
Problémom by podľa neho mohlo byť riešenie vlastníckych vzťahov pri tejto ceste.
„Je tam množstvo vlastníkov a bude nutné to s nimi vysporiadať. My by sme to uvítali, pretože naši občania využívajú túto trasu na cestu do práce a z práce. Aj motoristom by to prospelo, keby sa cyklisti vyňali z tejto cesty. Zjednodušilo by to jazdu,“ podotkol starosta.
Cyklotrasu do Trenčína by privítali i niektorí miestni obyvatelia.
„Samozrejme že by to bol prínos. Jazda do Trenčína na
bicykli je občas i nebezpečná, cesta je úzka a mnohokrát spoza zákruty nečakane vyletí auto. Bolo by lepšie a bezpečnejšie, keby majú cyklisti vlastnú cestu,“ povedala Martina.
Podobný názor má i Michal.
„Určite by som chodil častejšie do Trenčína bicyklom, keby vybudujú cyklotrasu. Chodím i teraz, no priznám sa, že ma občas odrádza to, že okolo mňa letia autá,“ doplnil.
„Určite by som chodil častejšie do Trenčína bicyklom, keby vybudujú cyklotrasu. Chodím i teraz, no priznám sa, že ma občas odrádza to, že okolo mňa letia autá,“ doplnil.
Národný cyklokoordinátor Peter Klučka vníma budovanie cyklotrás ako pozitívnu odpoveď na to, po čom volali už dlhé roky.
„Nevolajú potom už len ministerskí úradníci, ale ten tlak už ide aj od župy, od jednotlivých starostov, alebo primátorov. Veľmi rýchlo sa s myšlienkou, že
bicykel je štandardný dopravný prostriedok, stotožnili a robia i konkrétne kroky k tomu, aby sa na ňom dalo bezpečne chodiť do zamestnania,“ zhodnotil.
Podľa jeho slov je expanzia cyklochodníkov príkladom toho, že bicykel sa už stáva bežnou súčasťou životov ľudí.
„Akonáhle ľudia vidia, že sa budujú cyklotrasy, mnohých to motivuje k tomu, aby si našli k tomu cestu a sami začnú cyklotrasu využívať. Je to vzájomne motivujúci faktor. Výstavba vedie k zvýšenému počtu cyklistov,“ povedal.
Tento nárast môžeme podľa neho sledovať nielen v Trenčíne a blízkom okolí, ale i v ostatných slovenských mestách.
„Veľmi pozitívne je i to, že aj vďaka cyklotrasám, ktoré sa teraz budujú, budú môcť ľudia využiť bicykel i na dlhšie cesty. Bude môcť cyklista prísť do Trenčína, tam sadne na vlak a pôjde i s
bicyklom ďalej,“ uzavrel.