Dva kraje na severe Slovenska spojí cyklotrasa. Úsek pri Bytči chcú začať stavať už v tomto roku
Šesťmiliónový projekt čaká na schválenie.Trenčiansky a Žilinský kraj by už čoskoro mohla prepojiť cyklotrasa. Žilinská župa má na stole stavebné povolenie na chýbajúci deväťkilometrový úsek v okrese Bytča. Ak by sa projekt podarilo dotiahnuť do konca, cyklisti z Považskej Bystrice by sa mohli na
sedle bicykla dostať až k Budatínskemu hradu či na hrad Strečno.
Trenčiansky samosprávny kraj je ďalej v budovaní ambicióznej štyristokilometrovej Vážskej cyklomagistrály a okrem iných úsekov už vybudoval aj cyklistický chodník zo železničnej stanice v Považskej Bystrici až po hranicu so Žilinským krajom.
Zhruba šesťmiliónový projekt teraz čaká na schválenie financovania cez program česko-slovenskej cezhraničnej spolupráce. Ak ho zaplatí Brusel, už v tomto roku by sa podľa optimistických scenárov mohlo v okolí Bytče začať stavať.
„Počas apríla by mal mať stretnutie monitorovací výbor, na ktorom sa o projekte rozhodne. Keď nám príde vyrozumenie, vieme začať obstarávať zhotoviteľa a do pol roka stavať," naznačila plány županka Erika Jurinová.
Jej slová potvrdil vedúci oddelenia cyklodopravy a dopravných stavieb odboru dopravy na žilinskej župe Peter Mráz. „Keď sa nám podarí nájsť finančné prostriedky, možno už v auguste alebo septembri tohto roka, najneskôr na budúci rok, môžeme začať realizovať tento úsek.“
Ide to pomaly
Nová cyklotrasa má viesť z hranice kraja do Bytče pod most na medzinárodnej ceste 1/10, pokračovať bude popri kanáli po účelovej komunikácií, ktorá je už vyše 20 rokov vyznačená ako cyklotrasa.
V Kotešovej podíde popod ďalší most na ceste druhej triedy a napojí sa na úsek, ktorý sa vybudoval pred pol druha rokom smerom k Hričovskej priehrade a do Žiliny.
Peter Mráz tvrdí, že spracovanie projektu nebolo jednoduché z technického hľadiska a zabrať dalo aj vysporiadanie pozemkov.
„V roku 2016 sa vypracovala technická štúdia, stavebné povolenie sa vybavovalo sedem rokov. Bolo veľa vlastníkov pozemkov a na niektorých úsekoch to bolo aj technicky náročnejšie,“ vysvetlil.
„Náročnosť budovania cyklistickej infraštruktúry je veľká. Sú to líniové stavby a musíme mať všetko rovnako vyriešené, ako v prípade diaľnice,“ poznamenala Jurínová.
Do Strečna pohodlne
Župe sa vlani na jeseň podarilo dokončiť cyklomost ponad Váh v žilinskej časti Považský Chlmec a napojiť dokončený sedemkilometrový úsek medzi Hričovskou priehradou a Kotešovou so Žilinou.
Cyklisti sa dnes odvezú cez Žilinu okolo vodného diela po novej asfaltke až do Strečna k obnovenej cyklolávke pod hradom Strečno.
Od Nezbudskej Lúčky potom nadväzuje problematický úsek po Lipovec a Vrútky. Projekt najskôr brzdilo komplikované posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie, ktoré trvalo až päť rokov. Projekt žilinskej župy tiež narazil na petíciu chatárov v Jánošíkove pri Lipovci.
Vážska cyklomagistrála
Vážska cyklodopravná trasa je ambicióznym projektom 4 samosprávnych krajov (Nitriansky, Trnavský, Trenčiansky a Žilinský) vybudovať na Slovensku bezpečný cyklochodník mimo zóny automobilovej dopravy v koridore rieky Váh od jeho sútoku s Dunajom v Komárne až skoro po prameň Čierneho Váhu na hranici Žilinského a Prešovského kraja. Táto trasa by mala v línii po jednom z brehov dĺžku niečo vyše 400 kilometrov, ak sa započítajú aj úseky na oboch brehoch Váhu tak cez 500 kilometrov.
Čítajte viac:
https://myzilina.sme.sk/c/23307912/dva-kraje-na-severe-slovenska-spoji-cyklotrasa-usek-pri-bytci-chcu-zacat-stavat-uz-v-tomto-roku.html?ref=titbox_regiony