Konkrétna citácia zo zákona 8/2009 znie:
DRUHÁ HLAVA
JAZDA VOZIDLAMI
§ 9 Spôsob jazdy
(1)
Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.


Čiže pre cyklistu neplatí žiadna špeciálna povinnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky, táto povinnosť je spoločná pre všetkých vodičov. V zákone sa nič nehovorí o jazdení čo najbližšie pri okraji, ale pri pravom okraji.

Inak čo sa týka tejto povinnosti, tak si trúfam povedať, že ak porovnáme cyklistov, ktorí jazdia hoci aj meter od krajnice, tak stále jazdia viac pri pravom okraji vozovky, ako absolútna väčšina vodičov motorových vozidiel :) A je jedno, či pravým či ľavým okrajom vozidla, alebo jeho osou. :)
02.01.2024 - 11:54:15
02
marseluspp napísal:
Ako obhajoba nevhodného správania sa to dá použiť :)
Obmedzovanie plynulosti a bezpečnosti premávky je však porušovanie zákona. Ak treba niečo obísť alebo je chvíľu blbý úsek na krajnici, tak sa to dá tolerovať. Ale vôbec nieje bezpečnejšie bicyklovať stredom cestného pruhu len preto že je to pohodlnejšie a v žiadnom prípade to nieje v poriadku.


V kontexte debaty vyššie by ma zaujímalo, že keď ideš autom, tak či v strede svojho jazdného pruhu, alebo čo najbližšie pri jeho okraji (ideálne tesne vedľa čiary)? :D
02.01.2024 - 11:58:50
02
tr3mp napísal:
Konkrétna citácia zo zákona 8/2009 znie:


Čiže pre cyklistu neplatí žiadna špeciálna povinnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky,...


Len cituješ nesprávny paragraf. Je tam aj:
§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1)
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.

Uvádzam to len pre úplnosť. Ja sa tiež zvyknem vystrčiť viac doľava, keď cítim, že ma chce niekto predbehnúť príliš natesno (samozrejme primerane okolnostiam). A keď som ešte robil cyklosprievodcu, tak na niektorých úsekoch s vyššou premávkou som jazdil ako posledný viac od okraja vozovky, aby som zväčšil odstup predbiehajúceho auta od klientov predo mňou. Fungovalo to dobre a za tie roky som nikdy nemal žiadnu čo i len trochu kolíznu situáciu.
Jazdenie ďalej od okraja vozovky je v mnohých situáciach (ale nie vždy, napríklad na rýchlych cestách 1. triedy mimo obce nie) určite bezpečnejšie ako jazda pri pravom okraji.
02.01.2024 - 12:25:23
00
Jaroh napísal:
Len cituješ nesprávny paragraf. Je tam aj:
§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1)
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.

Uvádzam to len pre úplnosť. Ja sa tiež zvyknem vystrčiť viac doľava, keď cítim, že ma chce niekto predbehnúť príliš natesno (samozrejme primerane okolnostiam). A keď som ešte robil cyklosprievodcu, tak na niektorých úsekoch s vyššou premávkou som jazdil ako posledný viac od okraja vozovky, aby som zväčšil odstup predbiehajúceho auta od klientov. Fungovalo to dobre a za tie roky som nikdy nemal žiadnu čo i len trochu kolíznu situáciu.


Áno, ale v táto konkrétna povinnosť (jazdiť pri pravom okraji vozovky) by platila tak či tak, keďže je uvedená aj v § 9 :)
02.01.2024 - 12:31:49
00
marseluspp napísal:
Myslím že by ste mali skôr myslieť na svoju bezpečnosť. Medzi obcami je povolená rýchlosť 90km/hod. Ak takého cyklistu stretne vodič v strede neprehľadnej zákruty, tak len vyrobí ten cykloš vodičovi auta prúser ... Nerátate totiž že vodič môže byť trochu unavený, alebo ho nasrala manželka a posledné čo potrebuje je mať jeleňa na ceste ... :)

Myslim, ze v prvom rade by si mal zacat mysliet, lebo toto odcitovane moze napisat len niekto, kto nemysli vobec. Tendencna manipulativna znoska hluposti...

Cize cyklista vyrobi problem vodicovi, ktory nedava pozor? Nie nahodou nepozorny vodic, ktory sa nevenuje riadeniu vozidla, vyrobi problem?

A unaveny vodic na cestach je podla Teba v poriadku? Mas Ty vobec vodicak? Ovladas vobec predpisy?

(2) Vodič nesmie
f) viesť vozidlo, ak jeho schopnosť viesť vozidlo je znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou,

Btw. ked uz nejaky unaveny vodic v neprehladnej zakrute dobehne cyklistu iduceho pri pravom okraji vozovky, tak si ho ani nevsimne a pravdepodobne ho sunda. Ak bude cyklista viac zasahovat do jazdneho pruhu, tak je aspon sanca, ze ho zaregistruje a bude nuteny zabrzdit...
02.01.2024 - 12:33:26
02
marseluspp napísal:
Ak takého cyklistu stretne vodič v strede neprehľadnej zákruty, tak len vyrobí ten cykloš vodičovi auta prúser ...

vodič ma predvídat, povedal by poliš...
02.01.2024 - 12:44:32
00
Jasné. Všetci chodíme z prace oddýchnutí a plný sily :) A to nevravím o ľudoch po nočnej či príslušníkoch zachranných zložiek po nejakej naročnej smene ;)

A potom na druhej strane je tu jeden bezpečný cyklista v strede vozovky s pocitom svojej neomylnosti a dedinskou logikou narobí paseku v premavke.
Ak by dostavali nedisciplinovaní cyklisti trest 20 ran trsteničkou po riti, hneď by sa znormalizovali a radšej by jazdili na krajnici hoci aj po kamienkoch akoby mali potom sedieť na štípajucom zadku … :)

Čo keby nabuduce vodiči skúsili ísť pred takym cyklistom 25-30km/h aby ich nemohol obehnúť a musel sa vliecť za bezpečne šoferujúcim vodičom auta? Páčilo by sa vám to???? Myslím že by ste hrešili ako pohani … tak to vidím ja.
02.01.2024 - 12:59:38
00
Jezus napísal:
Mas Ty vobec vodicak? Ovladas vobec predpisy?


Však on nemá ani bicykel. On má iba eťepe-bicy. Takí predpisy nemusia ovládať. Stačí iba sledovať kam ich dovedie motor s baterkou. To je všetko čo potrebujú poznať. Potom to tak na cestách, kde jazdia títo e-motorkári aj vypadá.
02.01.2024 - 13:02:22
04
niekde som cital ze ma udajne aj bike bez motora, ale asi to bol hoax :D
02.01.2024 - 13:03:56
00
marseluspp napísal:
Jasné. Všetci chodíme z prace oddýchnutí a plný sily :) A to nevravím o ľudoch po nočnej či príslušníkoch zachranných zložiek po nejakej naročnej smene ;)

A to je problem inych ucastnikov cestnej premavky, ze Ty sadas za volant unaveny? To je len a len Tvoj problem a Ty za to nesies zodpovednost.
02.01.2024 - 13:04:49
03
marseluspp napísal:
Čo keby nabuduce vodiči skúsili ísť pred takym cyklistom 25-30km/h aby ich nemohol obehnúť a musel sa vliecť za bezpečne šoferujúcim vodičom auta? Páčilo by sa vám to???? Myslím že by ste hrešili ako pohani … tak to vidím ja.

Bezne sa mi stava, ze v zjazde z mojho "treningoveho" kopca predo mnou ide auto ovela pomalsie, nez by som si to ja pustil na bajku. Idem za nim celu dobu az kym sa mi nezjavi VHODNA a BEZPECNA prilezitost ho obehnut. Ak sa nezjavi, odbzdim si za nim cely zjazd. Rovnaku logiku pouzivam aj za volantom auta.
Jazdi bezpecne, bud ohladuplny voci inym, nerataj kazdu "stratenu" sekundu.
02.01.2024 - 13:42:25
03
Ježiškove husličky. Takže je najlepšie preniesť zodpovednosť z bezohľadného cyklistu na normálneho vodiča :) Toto už je iný level argancie... Naviac 100% cyklistov jazdí unavených, vždy na konci výjazdu je cyklista so zníženou schopnosťou reagovania a bojím sa že aj rozmýšlania, zatiaľ čo unavených vodičov jazdí tak 10%. Takže tu nemoralizujte ale zahľadte sa do svojho vnútra a je čas hľadať zodpovednosť niekde tam... ;)

Bubbic, tvoj koment je múdry a naviac bez urážania...máš moje uznanie. Celý čas tu apelujem na vzájomnú kooperáciu a väčšina si tu len obhajuje jazdu po strede cesty ...hmmm
02.01.2024 - 13:54:39
00
Jaroh napísal:
Je to o kus zložitejšie. Bohužiaľ. Niekoľko technických predpisov je tu vo vzájomnom predpoklade.
TP085 sú z roku 2019 a odvtedy neboli aktualizované. Medzitým však bola prijatá nová vyhláška 30/2020 o dopravnom značení, ktorá nielenže zavádza iné číslovanie značiek, ale definuje niektoré nové značky a iné zase ruší a celé je to s cieľom zníženia počtu značiek na cestách. TP085 zatiaľ neboli aktualizované podľa novej vyhlášky.
Naopak, aby to bolo ešte komplikovanejšie, tak v minulom roku 2023 boli prijaté dve nové TP117 a TP118 o používaní dopravného značenia. V týchto TP už nie je označenie cyklopruhu zvislým dopravným značením povinné, resp. je povinné iba vtedy, keď je potrebné povinné použitie cyklopruhu.
Na Vajanského nie je potrebné cyklopruhy určiť ako povinné, pretože sú dizajnované tak, že ich cyklista použije automaticky, žiadny cyklista sa nevydá pruhom pre autá. Preto nie je potrebné určiť tie cyklopruhy ako povinné a teda v zmysle TP117 a TP118 nie je povinné ani zvislé značenie cyklopruhu. Má to ešte tú výhodu, že tie zvislé značky netreba používať pri každej odbočke z Vajanského a tiež pri zmene na ochranný pruh a naspäť.
Projektanti veľmi nadávajú, že ešte nie sú aktualizované TP085, pretože de iure by mali navrhovať aj podľa nich, ale sú v rozpore s novšími TP. Vo väčšine sa však už projektanti a CSO pri návrhu a schvaľovaní dopravného značenia prikláňajú k použitiu TP117/8 (evidentne aj na Vajanského), pretože tie sú nielen novšie, ale aj sú špeciálne a účelovo zostavené pre určovania dopravného značenia, zatiaľ čo TP085 sú viac zamerané na navrhovanie komunikácií ako takých a dopravné značenie je iba jednou ich časťou.



Takže žiaden cyklista nebude jazdiť v pruhu pre autá a pôjde len po cyklopruhu? Na Vajanského? Ešte na teplú jeseň som narazil na dosť fotiek, ako si tam cyklisti veselo jazdili v pruhu pre autá. Sám som to aj niekoľkokrát videl na vlastné oči. A určite som nebol jediný.

K TP085: stále je platná. Sám si napísal, že pokiaľ tam vyslovene nie je závislá značka, tak cyklista nemusí využívať dotyčnú cyklotrasy/chodník, či ako budeš definovať. Lebo zákon mu to neprikazuje. Takže treba aj novelizovať zákon potom. Aj keď sa budeme tváriť, že chýbajúca zvislá značka sa "zabudla", alebo projektant videl do budúcnosti a teda vedel, že ich nebude treba, stále sú tam ďalšie chyby. Takže kto je za to zodpovedný? Kto je projektant? Tam sú elementárne chyby, čo by nespravil ani študent na výške.
02.01.2024 - 14:00:06
00
a je niekde na cyklopruhu ktory je na vozovke namalovany osadene zvisle dopravne znacenie? ja o takom neviem a logicky mi pride ze to ani nemoze byt lebo zvisle znacenie oznacuje druh komunikacie a nie nejaky namalovany pruh na ceste
02.01.2024 - 14:10:47
00
A to naozaj niekto okrem Jano1987 videl "dosť fotiek" a "niekoľkokrát videl na vlastné oči." cyklistu mimo toho cyklopruhu, medzi autami?
02.01.2024 - 14:15:43
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up