Veď vravím že je to momentálne o zábave, pocitoch a peniazoch ...
Ja niesom odporca EV, iba toto štádium vývoja nieje z môjho pohľadu zaujímavé ani technologicky ani ekologicky. Počkám keď sa to zakuklí, dozreje a nakoniec čo z toho potom vylezie ...
Preco potom jazdis na starom diesly? Akoze, nesudim, len ma zaujima dovod - hlavne ked spominas ekonomiku. Ci si mal na mysli, ze EV je drahsie? A bezpecnost tiez celkom nechapem, EV su nejak bezpecnejsie ako ICE?
Ekonomika prevádzky je na EV výhodnejšia (mám aj FVE na streche bytovky). Jazdím aj s dízlom, len kvôli chate a terénu. A bezpečnosť? Ide hlavne o pružné zrýchlenie(bezpečné predbiehanie), nízke ťažisko a nárazové testy ktoré majú BEV vačšinou lepšie.
V tomto je problem ev skupin, ze ospravedlnuju nakup ev nejakym zachranovanim planety.
Lepsie by planete prospeli keby nic nekupili.
Bajkami spravim >2x viac km rocne ako autom. Aj to ma malu spotrebu a je lpg, cize hned -20% co2.
Som presvedceny, ze celkovo skodim planete vyrazne menej, ako niekto co sa vyvaza na ev a bucha sa do hrude ako zachranuje planetu.
Problem nie je "len" tazba a spracovanie kovov pre magnety a baterie, ale ma to aj geopoliticky rozmer.. Napr cina vo velkom zostatnuje vsetko co suvisi s li-bateriami. Dufam ze mnohi si vsimli vysoku angazovanost ciny po svete, akonahle sa zisti ze krajina ma loziska tychto kovov..
Este budeme velmi prekvapeni, v horizonte desiatok rokov ake to bude mat nasledky.
Aby to raz nedopadlo ako s ruskom, ktore tiez desiatky rokov zilo z predaja ropy a plynu do eu. A teraz sa nevie zmestit do koze..
Prepac ale hovorit o vyssej bezpecnosti EV je dost nezmyslene.
Aktivna bezpecnost je u EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE.
Jazdil si uz na MB G electric? Nerozumiem aky dovod a predsudky mas proti EV v terene
1. odkedy platí že tažšie vozidlo je menej bezpečné ? fyzika ZŠ ..
2. že su EV tažšie už nie je celkom pravda su tam minimalne rozdiely, napr model 3 je lahší ako superb a len o +-40kg tažší ako m3 atd,,
3. výhodov je že EVčka nemaju v predu motor, tj maju 3-4x vyššiu deformačnú zónu z predu, dalej maju velmi nizke tažisko takže je menšia šanca na preklopenie a za dalšie rychlejšie a technologicky lepšie bezpečnostné systémy, napr pri Teslach sa zatahujú bezpečnostné pásy ešte pred nárazom, nie počas neho
Veď vravím že je to momentálne o zábave, pocitoch a peniazoch ...
Nie je to o zábave.
To menej významné je, že BEV už dnes v celom životnom cykle dnes už emituje menej skleníkových plynov ako ICE, takže ak jazdíš na BEV, tak emituješ menej emisií. Samozrejme, závisí to od energetického mixu, ale prinajmenšom v rámci EÚ to platí vo väčšine krajín.
A tiež od určitých nájazdov sú TCO BEV nižšie ako ICE.
No ale najmä je dôležité, že ak chceme v nejakom čase (momentálne je to vypočítané zhruba na 2050) dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, tak okrem iných sektorov potrebujeme aj výskum a vývoj nízkoemisnej automobilovej dopravy a k tomu potrebujeme praktické nasadenie BEV v bežnom živote. Zbieranie dát a skúseností z výroby, prevádzky a recyklácie je hlavný efekt dnešného predaja BEV. Nikto netvrdí, že BEV dnes zachraňujú svet, ale ani zďaleka to nie je o zábave.
trionq
Čo sa týka spotreby vody, tak výroba batérií je len na začiatku a už teraz sa kvôli nej vysídľuje. A to je len lítium, ktorého spotreba sa má zvýšiť do roku 2040 40x. U grafitu, kobaltu a niklu to má byť 20x. Kde sú kontajnerové lode a nákladné autá, čo budú prevážať tieto kovy? A na aké palivo budú jazdiť?
Spaľovacie auto obsahuje asi 15 kg medi, elektrické auto 80 kg. Na nahradenie 1,4 mld. áut by tak bolo potrebné 90 mil. ton medi. U železných rúd je obsah železa do 60 %. U medených rúd je to do 0,6 %. Na spracovanie 90 mil. ton medi by tak bolo potreba vyťažiť 15 mld. ton horniny.
Tak sa pozrime na nikel. Ten Tesla dováža z Indonézie. Obsah niklu v hornine je tu 1,5 %. Ťaží sa tu povrchovo a preto sa odlesňuje, používa sa lúhovanie kyselinou a tak sa kontaminuje voda. K tomu spotrebúvajú podniky elektrinu z uhoľných elektrární.
A takto si môžeš porovnávať kovy s ropou a radovať sa z čistejšej mobility.
Pochop, že environmentálne problémy sú prioritizované. Globálne otepľovanie zásadne ovplyvní k horšiemu život na celej planéte, ak ho nezastavíme, tak v (relatívne) krátkej dobe zásadne zdecimuje globálnu populáciu. Miestne a regionálne znečistenia sú síce tiež veľký prúser, ale oveľa menší a nie globálny.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Ja niesom odporca EV, iba toto štádium vývoja nieje z môjho pohľadu zaujímavé ani technologicky ani ekologicky. Počkám keď sa to zakuklí, dozreje a nakoniec čo z toho potom vylezie ...
Aktivna bezpecnost je u EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE.
Jazdil si uz na MB G electric? Nerozumiem aky dovod a predsudky mas proti EV v terene
Lepsie by planete prospeli keby nic nekupili.
Bajkami spravim >2x viac km rocne ako autom. Aj to ma malu spotrebu a je lpg, cize hned -20% co2.
Som presvedceny, ze celkovo skodim planete vyrazne menej, ako niekto co sa vyvaza na ev a bucha sa do hrude ako zachranuje planetu.
Problem nie je "len" tazba a spracovanie kovov pre magnety a baterie, ale ma to aj geopoliticky rozmer.. Napr cina vo velkom zostatnuje vsetko co suvisi s li-bateriami. Dufam ze mnohi si vsimli vysoku angazovanost ciny po svete, akonahle sa zisti ze krajina ma loziska tychto kovov..
Este budeme velmi prekvapeni, v horizonte desiatok rokov ake to bude mat nasledky.
Aby to raz nedopadlo ako s ruskom, ktore tiez desiatky rokov zilo z predaja ropy a plynu do eu. A teraz sa nevie zmestit do koze..
Aktivna bezpecnost je u EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE.
Jazdil si uz na MB G electric? Nerozumiem aky dovod a predsudky mas proti EV v terene
1. odkedy platí že tažšie vozidlo je menej bezpečné ? fyzika ZŠ ..
2. že su EV tažšie už nie je celkom pravda su tam minimalne rozdiely, napr model 3 je lahší ako superb a len o +-40kg tažší ako m3 atd,,
3. výhodov je že EVčka nemaju v predu motor, tj maju 3-4x vyššiu deformačnú zónu z predu, dalej maju velmi nizke tažisko takže je menšia šanca na preklopenie a za dalšie rychlejšie a technologicky lepšie bezpečnostné systémy, napr pri Teslach sa zatahujú bezpečnostné pásy ešte pred nárazom, nie počas neho
4. všetky Tesly su v crashtestoch euro NCAP ako best in class, konkretne model Y dosiahol rekordné skóre v dobe tesovania https://insideevs.com/news/608882/tesla-modely-euro-ncap-safety-tests/
4 najbezpečnejšie auta su elektomobily v NCAP, spalovaky sa tam posledne roky už ani neobjavuju a to neplatí len pri NCAP ale aj pri americkej
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/best-in-class-cars/2022/
2023 https://www.euroncap.com/media/79986/euro-ncap_yearinnumbers_2023.pdf
" EV kvoli vyssej hmotnosti jednozne horsia ako u porovnatelnych ICE"
skus túto myšlienku podporit nejakym zdrojom..
https://youtu.be/kHtx_kQu6CA?si=CAUdP7f916lQdil-&t=458
aj keby bola vyroba baterii horšia (čo nie je) tak aspon sa dá z 93%+ zrecyklovat vs 0% pri rope
redwood materials- spoločnosť sa zameriava na recykláciu batérií a materiálov, najmä tých, ktoré sa používajú v elektrických vozidlách a elektronike
https://www.redwoodmaterials.com/news/sustainable-battery-materials-process/
aj keby bola vyroba baterii horšia (čo nie je) tak aspon sa dá z 93%+ zecyklovat vs 0% pri rope
https://www.redwoodmaterials.com/news/sustainable-battery-materials-process/
a ked sa spomenula voda tak "na celom svete sa každý rok dostane do mora asi 210 miliónov galónov ropy z ťažby, prepravy a spotreby ropy a produktov z nej rafinovaných,"
https://www.nationalacademies.org/news/2002/05/oil-in-the-sea-inputs-fates-and-effects
je fakt úsmevné toto porovnavat s ťažbou lítia kde sa iba odparuje voda z nádrží
??? Veď práveže fyzika. Keď kpt. Danko nabúra do semafóru v Dacii Sandero, tak ho ohne menej, ako keď doňho nabúra v RAM 1500 v tej istej rýchlosti.
Nie je to o zábave.
To menej významné je, že BEV už dnes v celom životnom cykle dnes už emituje menej skleníkových plynov ako ICE, takže ak jazdíš na BEV, tak emituješ menej emisií. Samozrejme, závisí to od energetického mixu, ale prinajmenšom v rámci EÚ to platí vo väčšine krajín.
A tiež od určitých nájazdov sú TCO BEV nižšie ako ICE.
No ale najmä je dôležité, že ak chceme v nejakom čase (momentálne je to vypočítané zhruba na 2050) dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, tak okrem iných sektorov potrebujeme aj výskum a vývoj nízkoemisnej automobilovej dopravy a k tomu potrebujeme praktické nasadenie BEV v bežnom živote. Zbieranie dát a skúseností z výroby, prevádzky a recyklácie je hlavný efekt dnešného predaja BEV. Nikto netvrdí, že BEV dnes zachraňujú svet, ale ani zďaleka to nie je o zábave.
Ale kym to bude na batérie, tak sa nikam poriadne neposunieme….
Otvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Čo sa týka spotreby vody, tak výroba batérií je len na začiatku a už teraz sa kvôli nej vysídľuje. A to je len lítium, ktorého spotreba sa má zvýšiť do roku 2040 40x. U grafitu, kobaltu a niklu to má byť 20x. Kde sú kontajnerové lode a nákladné autá, čo budú prevážať tieto kovy? A na aké palivo budú jazdiť?
Spaľovacie auto obsahuje asi 15 kg medi, elektrické auto 80 kg. Na nahradenie 1,4 mld. áut by tak bolo potrebné 90 mil. ton medi. U železných rúd je obsah železa do 60 %. U medených rúd je to do 0,6 %. Na spracovanie 90 mil. ton medi by tak bolo potreba vyťažiť 15 mld. ton horniny.
Tak sa pozrime na nikel. Ten Tesla dováža z Indonézie. Obsah niklu v hornine je tu 1,5 %. Ťaží sa tu povrchovo a preto sa odlesňuje, používa sa lúhovanie kyselinou a tak sa kontaminuje voda. K tomu spotrebúvajú podniky elektrinu z uhoľných elektrární.
A takto si môžeš porovnávať kovy s ropou a radovať sa z čistejšej mobility.