Fu, pri tuneli Branisko sa stala dopravná nehoda, pri ktorej zahynul šofér automobilu. Ak dobre pozerám, je to Rolls Royce. Nech je šoférovi zem ľahká, ale zaujímalo by ma, čo sa stalo, aká to musela byť jazda, keď sa zabije v tanku ako RR.
Píšu smerom na Poprad, tam je za tunelom most, tipujem námrazu, ak manévroval pri predbiehaní.......
Možno neskôr napíšu viac, či mal zimné gumy alebo celoročné.......
Poucne video. Ak je to neupravena skutocnost, tak:
1. Tesla reaguje vyrazne pomalsie, ako oby som reagoval ja aj keby som bol opity
2. bal by som sa jazdit v aute, ktore uprednostni celnu zrazku s oproti iducim vozidlom, pred zrazkou s chodcom, kotry nahle padne do cesty. Takto urobilo z vodica vinnika dopravnej nehody. Totiz to ze chodec padne do cesty nie je dovod prejst do protismeru a sposobit zrazku z oprotiiducim vozidlom.
3. Tu je jasne vidiet, ze nejestvuje rychlost pri ktorej vodic vzdy dokaze bezpecne zastavit, ak niekto nahle vstupi/pande pod kolesa. Ze ano, pani cestni cyklisti co to ocakavaju aj od kamionu.
2. bal by som sa jazdit v aute, ktore uprednostni celnu zrazku s oproti iducim vozidlom, pred zrazkou s chodcom, kotry nahle padne do cesty. .
Ale no tak.
Jednak vôbec nie je jasné, či to bolo v autopilote.
A jednak kritéria reakcie autopilota sú určite nastavené inak pre rýchlosť čojaviem 130 km/h, kde by bola čelná zrážka fatálna pre mnohých a inak nastavené pre jazdu v mestskej rýchlosti, kde zrážka dvoch áut znamená "iba" škodu na autách, zatiaľ zrazenie chodca môže byť fatálne alebo s trvalými následkami. .
Navyše hento ani nebola čelná zrážka.
Nehovoriac o tom, že pravidlá, podľa ktorých sa má správať robot pri ohrození života, sú už po desaťročia predmetom etických diskusií od sci-fi románov až po vedecké konferencie.
To akoze ty radsej prejdes cloveka, ako by si mal ohnut plechy? Potom patris rovno do basy. Autopiloty riesia moralnu dilemu roznymi sposobmi, ale nikdy nie tak, aby jednoducho presli cloveka. https://www.archinfo.sk/tech/moralna-dilema-autonomnych-aut.html
Všetko je otázka na programovania a potencionálnej situácie. Variácií je mnoho. Teraz si odpovedz na modelovú situáciu, kde chodec si to v meste dá na červenú a je tam 50tka, je to dvojprúdovka a na chodníku je 5 ľudí, čo čakajú na zelenú a idú dve autá oproti sebe:
1/ 2 osobné autá v každom 1 človek. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
2/ 2 osobné autá, v každom 4 osoby. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
3/ 2 osobné autá, v jednom malé dieťa, chodec dôchodca. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
4/ osobné auto vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
5/ osobné auto vs autobus. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
6/ autobus vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
7/ sanitka so zranenou osobou, ktorou sa nesmie veľmi hýbať vs auto/bus/kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
Samozrejme na situáciu má vplyv rýchlosť vozidiel, čím nižšia, tým menšie zranenia a škody, čím vyššia, tým hrozivejšie následky aj pre tých vo vozidlách. Tá istá situácia, len je tam 90tka:
1/ 2 osobné autá v každom 1 človek. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
2/ 2 osobné autá, v každom 4 osoby. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
3/ 2 osobné autá, v jednom malé dieťa, chodec dôchodca. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
4/ osobné auto vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
5/ osobné auto vs autobus. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
6/ autobus vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
7/ sanitka so zranenou osobou, ktorou sa nesmie veľmi hýbať vs auto/bus/kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
Čo keby to bolo v 30tke?
1/ 2 osobné autá v každom 1 človek. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
2/ 2 osobné autá, v každom 4 osoby. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
3/ 2 osobné autá, v jednom malé dieťa, chodec dôchodca. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
4/ osobné auto vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
5/ osobné auto vs autobus. Aby si to nemal tak jednoduché, v autobuse je 1-X osôb nad 65 rokov, je to MHD, pri páde si môže zlomiť bedrový kĺb. Pre osoby v takom veku to je smrteľné zranenie, chodec je zdravá 20 ročné osoba. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
6/ autobus vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
7/ sanitka so zranenou osobou, ktorou sa nesmie veľmi hýbať vs auto/bus/kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
Môžeme to rozviť ešte ďalej. Budú alebo nebudú tie vozidlá spolu komunikovať? Ak nebudú, čo ak osobné vozidlo vyhodnotí, že je bezpečnejšie to narvať do autobusu, ale autobus to vyhodnotí, že má tam 1 detský kočík a 2 osoby nad 65 rokov, tak zrazí chodca? Lebo na chodníku budú ľudia, ak by aj neboli, ľudia v autobuse by popadali, viac ľudí sa môže zraniť. Nebolo by pre toho chodca lepšie aby ho zrazil ten osobák ako autobus? Nemusí to byť autobus, môže to byť kamión s vysokotoxickým nákladom... Alebo sanitka? Zrážka dodávka vs osobné auto, asi bude pre chodca vhodnejšie aby ho zrazil osobák.
Ak budú vozidlá spolu komunikovať, aké informácie budú mať? Budú vedieť, aké majú posádky? A náklad? Budú vedieť niečo o tom chodcovi? Koho život je cennejší? 20 ročného? Alebo 40 ročného? Bezdomovca alebo lekára? 8 ročného dieťaťa pri ktorom nevieme čo z neho bude alebo 30 ročnej zdravotnej sestry? Či 35 ročného tajného alkoholika, či feťáka, ktorý si niečo dal a ale je ***** IT programátor a on svojim konaním spôsobil situáciu a obeťou bude údržbár? Lebo je len údržbár? Alebo obézny vs zdravý životný štýl? Alebo sa to bude vyhodnocovať, že kto má väčšiu šancu na prežitie?
Toto nie je nejaká nereálna situácia z ríše sci-fi. Ten chodec to môže spraviť alebo bude prebiehať mimo prechodu, či iná bežná situácia, čo chodci robia, alebo to bude cyklista, pôjde na červenú, nezastaví na STOPke, nedá prednosť... Navyše klasické autá tú budú roky. Aby som nezabudol. Pokiaľ japonské železnice nedokážu garantovať správne fungovanie autonómnych vlakov, alebo letecké spoločnosti autonómne lietadlá, tak snáď nečakáme v dohľadnej dobe autonómne autá? Navyše aké budú mať pravidlá, keď prídu? Ešte aj o tom bude bitka.
Pises litanie, pritom situaciu je jasne vidiet na videu. Ano, moralna dilema ma milion variacii. V tej najzakladnejsej sa chrani zivot, zdravie a majetok v tomto poradi. To auto uplne jasne ochranilo zivot a zdravie a obetovalo majetok v podobe plechov. Litanie su zbytocne.
To neboli litánie, ale len malý kúsok z reality, čo by mali tie stroje vedieť vyriešiť k danej situácii. Tá situácia z videa od Kenai sa odohráva v malej rýchlosti. Čo keď bude vyššia? Čo keď to auto v protismere bude Favorit a nie 10 ročná A6 , či A8 neviem to rozlíšiť. To by tí ľudia vo Favorite nemuseli tak dobre obstáť. Audi odhodilo nabok mimo záberu. Čo ak tam stáli ľudia? Nemohlo ich potencionálne odhodenie auta zraniť? Podľa teba kraviny a tvojou odpoveďou je alibistický kec že život, zdravie a majetok v tomto poradí.
Skoda, ze nemam zadnu autokameru. Isli sme dnes zo Zochovej chaty smer Bratislava a od Harmonie sme vosli opat do hmly. Oproti nam islo svetlomodre (mozno strieborne) Subaru Forester, vzadu nosic na taznom s dvomi bicyklami. Ked presiel okolo nas, tak som pozeral do zrkadla, ze preco mu tak silno svieti zadne svetlo. Pointa bola v tom, ze mu svietili zadne obrysove svetla a hmlovka na aute, ale na nosici absolutne nic...preto za kazdym kontrolujem po zalozeni nosica, ci mi svietia svetla.
Žalujem na seba, dnes som skoro zrazil cyklistu v tom malom kruháči na hlavnej v Dubnici v centre. Išiel som na Mazde 5 z r. 2007 (je to cudzie auto) od Ilavy v kolóne do kruháča, už som bol na rade, auto, čo bolo v kruháči, vychádzalo von na Ilavu a hneď ako vyšlo, už som išiel plynule v pohybe vchádzať ja, rýchlosť zaradená 2ka bez plynu, a pri vchádzaní (už som chcel zatočiť do kruháča) mi zrazu spoza sĺpika auta, čo je medzi čelným sklom a dverami, vyšiel dedko na bicykli podobnou rýchlosťou, akou som vchádzal. Keď som ho zbadal, šiel asi v strede šírky cesty bližšie ku stredu kruháča. Jasné, že som hneď brzdil, ale aj tak (buď som ho vytlačil alebo len pre istotu) sa mi badateľne vyhol skoro ku ľavej strane cesty v kruháči. Obidvaja sme vychádzali nasledujúcim výjazdom, tak som sa mu potom ospravedlnil 4 smerovkami. Bol som potom z toho znechutený, že som ho tam mohol nabrať. Sedeli so mnou v aute ešte 2 ľudia, 1 osoba na mieste spolujazdca nemá VP (nepovedala nič), človek zozadu za spolujazdcom mi povedal, že sa moc tlačím, ale, že aj on na tom bicykli mal ísť po pravom kraji, nie po strede, že to by mal aj on chybu (asi myslel, že keby ide po pravom kraji, že by som ho cez okno zboku videl a nebol by schovaný), podľa mňa by som mal 100% vinu za nedanie prednosti.
Z pohľadu cyklistu vnímam kruháče ako dosť nepríjemné, kvôli tomuto, lebo sa mi to tiež občas stalo. Pre istotu, ak nevidím na vodiča cez stĺpik, považujem, že ani on nevidí mňa a radšej idem do stredu kruháča, pre istotu. Po ďalšie, po tej nehode, čo sa mi stala, som si kúpil zelenú reflexnú trigovicu, denné svetlo v tejto dobe nestačí, keď je vonku všetko také sivé a v nekrikľavých farbách cyklista ľahko splynie s okolím.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
A teda je spokojný s jazdnými vlastnosťami?
Dnes je piatok, povolený aj čierny humor.
https://www.facebook.com/share/p/1DpCrc3E3K/?mibextid=WC7FNe
Píšu smerom na Poprad, tam je za tunelom most, tipujem námrazu, ak manévroval pri predbiehaní.......
Možno neskôr napíšu viac, či mal zimné gumy alebo celoročné.......
Dnes je piatok, povolený aj čierny humor.
... a tie dve chybajuce kolesa udrbali policajti...
Spotreba
v meste: 1 l, mimo mesta: 1 l, kombinovaná: 1 l
Poucne video. Ak je to neupravena skutocnost, tak:
1. Tesla reaguje vyrazne pomalsie, ako oby som reagoval ja aj keby som bol opity
2. bal by som sa jazdit v aute, ktore uprednostni celnu zrazku s oproti iducim vozidlom, pred zrazkou s chodcom, kotry nahle padne do cesty. Takto urobilo z vodica vinnika dopravnej nehody. Totiz to ze chodec padne do cesty nie je dovod prejst do protismeru a sposobit zrazku z oprotiiducim vozidlom.
3. Tu je jasne vidiet, ze nejestvuje rychlost pri ktorej vodic vzdy dokaze bezpecne zastavit, ak niekto nahle vstupi/pande pod kolesa. Ze ano, pani cestni cyklisti co to ocakavaju aj od kamionu.
Ani nie - krajná núdza
Ale no tak.
Jednak vôbec nie je jasné, či to bolo v autopilote.
A jednak kritéria reakcie autopilota sú určite nastavené inak pre rýchlosť čojaviem 130 km/h, kde by bola čelná zrážka fatálna pre mnohých a inak nastavené pre jazdu v mestskej rýchlosti, kde zrážka dvoch áut znamená "iba" škodu na autách, zatiaľ zrazenie chodca môže byť fatálne alebo s trvalými následkami. .
Navyše hento ani nebola čelná zrážka.
Nehovoriac o tom, že pravidlá, podľa ktorých sa má správať robot pri ohrození života, sú už po desaťročia predmetom etických diskusií od sci-fi románov až po vedecké konferencie.
1/ 2 osobné autá v každom 1 človek. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
2/ 2 osobné autá, v každom 4 osoby. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
3/ 2 osobné autá, v jednom malé dieťa, chodec dôchodca. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
4/ osobné auto vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
5/ osobné auto vs autobus. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
6/ autobus vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
7/ sanitka so zranenou osobou, ktorou sa nesmie veľmi hýbať vs auto/bus/kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
Samozrejme na situáciu má vplyv rýchlosť vozidiel, čím nižšia, tým menšie zranenia a škody, čím vyššia, tým hrozivejšie následky aj pre tých vo vozidlách. Tá istá situácia, len je tam 90tka:
1/ 2 osobné autá v každom 1 človek. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
2/ 2 osobné autá, v každom 4 osoby. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
3/ 2 osobné autá, v jednom malé dieťa, chodec dôchodca. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
4/ osobné auto vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
5/ osobné auto vs autobus. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
6/ autobus vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
7/ sanitka so zranenou osobou, ktorou sa nesmie veľmi hýbať vs auto/bus/kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
Čo keby to bolo v 30tke?
1/ 2 osobné autá v každom 1 človek. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
2/ 2 osobné autá, v každom 4 osoby. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
3/ 2 osobné autá, v jednom malé dieťa, chodec dôchodca. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
4/ osobné auto vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
5/ osobné auto vs autobus. Aby si to nemal tak jednoduché, v autobuse je 1-X osôb nad 65 rokov, je to MHD, pri páde si môže zlomiť bedrový kĺb. Pre osoby v takom veku to je smrteľné zranenie, chodec je zdravá 20 ročné osoba. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
6/ autobus vs kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
7/ sanitka so zranenou osobou, ktorou sa nesmie veľmi hýbať vs auto/bus/kamión. Čelná zrážka? Zraziť chodca? Vyletieť na chodník? Alebo to narvať do lampy?
Môžeme to rozviť ešte ďalej. Budú alebo nebudú tie vozidlá spolu komunikovať? Ak nebudú, čo ak osobné vozidlo vyhodnotí, že je bezpečnejšie to narvať do autobusu, ale autobus to vyhodnotí, že má tam 1 detský kočík a 2 osoby nad 65 rokov, tak zrazí chodca? Lebo na chodníku budú ľudia, ak by aj neboli, ľudia v autobuse by popadali, viac ľudí sa môže zraniť. Nebolo by pre toho chodca lepšie aby ho zrazil ten osobák ako autobus? Nemusí to byť autobus, môže to byť kamión s vysokotoxickým nákladom... Alebo sanitka? Zrážka dodávka vs osobné auto, asi bude pre chodca vhodnejšie aby ho zrazil osobák.
Ak budú vozidlá spolu komunikovať, aké informácie budú mať? Budú vedieť, aké majú posádky? A náklad? Budú vedieť niečo o tom chodcovi? Koho život je cennejší? 20 ročného? Alebo 40 ročného? Bezdomovca alebo lekára? 8 ročného dieťaťa pri ktorom nevieme čo z neho bude alebo 30 ročnej zdravotnej sestry? Či 35 ročného tajného alkoholika, či feťáka, ktorý si niečo dal a ale je ***** IT programátor a on svojim konaním spôsobil situáciu a obeťou bude údržbár? Lebo je len údržbár? Alebo obézny vs zdravý životný štýl? Alebo sa to bude vyhodnocovať, že kto má väčšiu šancu na prežitie?
Toto nie je nejaká nereálna situácia z ríše sci-fi. Ten chodec to môže spraviť alebo bude prebiehať mimo prechodu, či iná bežná situácia, čo chodci robia, alebo to bude cyklista, pôjde na červenú, nezastaví na STOPke, nedá prednosť... Navyše klasické autá tú budú roky. Aby som nezabudol. Pokiaľ japonské železnice nedokážu garantovať správne fungovanie autonómnych vlakov, alebo letecké spoločnosti autonómne lietadlá, tak snáď nečakáme v dohľadnej dobe autonómne autá? Navyše aké budú mať pravidlá, keď prídu? Ešte aj o tom bude bitka.
Takto sa dá ísť ďalej. Každá situácia a sú ich
Z pohľadu cyklistu vnímam kruháče ako dosť nepríjemné, kvôli tomuto, lebo sa mi to tiež občas stalo. Pre istotu, ak nevidím na vodiča cez stĺpik, považujem, že ani on nevidí mňa a radšej idem do stredu kruháča, pre istotu. Po ďalšie, po tej nehode, čo sa mi stala, som si kúpil zelenú reflexnú trigovicu, denné svetlo v tejto dobe nestačí, keď je vonku všetko také sivé a v nekrikľavých farbách cyklista ľahko splynie s okolím.