Lepšie uholná elektráreň mimo mesta ako milión spalovacích áut v meste.
A stavajú aj iné zdroje, neboj sa o nich. Báť by si sa mal o naše automobilky a priemysel.
ak sa bavime o euro5/6 normach a ekvivalentnych, tak vplyv na zdravie je takmer nula. este lepsie je spalovanie plynu, co2 je -20%
uhlie casto obsahuje aj tazke kovy ako ortut, cize palit uhlie je vazny problem.
Och, ten clanok. Ked nic ine:
* Ujec by mohol podlozit na zaklade coho tvrdi ze eko stopa priem cinana je omnoho horsia ako europana (len sem prosim nedavajte ze kolko co2 sa vyprodukuje v eu vs cine ked ani neodhadnete kolko vyrobkov europan potom dovezie z "ciny")
* Neviem co je podla neho vyssia stredna trieda, ale tuna v susedstve zdaleka niesme jedini 30-tnici s ev autom
* Taktiez, spravame sa strasne nerozumne/neekonomicky.... Auto sme kupovali s ocakavanym rocnym najazdom 30k km, coz by na palive znamenalo, trebars pri 6l/100km a aktualnej cene >2.1€ cca 3700€/rok. Tipujem ze priemernu spotrebu mame do 17kWh/100km, coz by bolo pri cene <0.22€/kwh cca 1200€. Za 1a3/4 roka sme rychlo/poulicne dobijanie pouzili mozno tak 15x, polovica z toho nakoniec itak zbytocne. Najblizsie porovnatelne auta sa tu v case kupy pohybovali o 5-10k€ lacnejsie, v lepsom pripade. Cize len na benzine by sme to dobehli 3-6rokov. Pravdaze, kedze mame nakoniec len cca 1/2 najazd tak doba navratnosti sa predlzila. (To iste auto s najazdom ako sme kupovali my sa teraz da kupit o cca 14k€ lacnejsie, do 20k eur, neviem ako su na tom spalovaky)
Ale ano, ako som povedal uz 1000x, ak niekto vytiahne auto 2x do roka, na chatu/rodinu na druhej strane republiky a vyzaduje 1000km najazd za 1 den, tak 20+r nemecke bawo/medved/audi garazovane po dochodcovi z 1500€ ho vyde zrejme lacnejsie.
Hehe, a ked si pozriem, tak take golfy a pola (nepoznam vybavy, jedine filtre su automat, do 80kkm, a od 2019rv) su tu za rovnake ceny ako elektricke 64kWh hyundaie (dokonca aj id.3 som tam videl za 20k€). Nom nic, idem si zaplakat do vankusa za 14k eurami, snad rychlejsie vyzdravieme
Ekonomika je pre mna druhorada, ak by islo o skutocne zelene riesenie, mna zaujima skor vplyv na ziv. prostredie EV za cely zivotny cyklus k comu sa je tazko dopatrat (bez marketingovych zvastov).
Ale neviem kde si prisiel na tie ceny, ked idem na sluzobku benzin stoji cca 1.5e a rychlonabijanie neviem presne ale isto nie 0.22e.
pisem "tu", coz nie su 'horne uhry', ako oblast slovenska nazyva super kamarat a spojenec nasho milovaneho premiera. zobral som ich ale z tadeto, teraz na pc vidim ze to je "stredna odporucana cena", nie nevyhnutne najnizsia, https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen
A taktiez som nepisal ze 0.22e stoji rychlonabijanie - nakolko to + poulicne dobijanie (<11kW) sme pouzili ako pisem do 15x za 1a3/4 roka, tak som to odignoroval. Dobijame doma, na "nudzovej" dobijacke, <2.2kW, za miestnu domacu cenu ktoru mame znova na 3 roky <0.22e/kWh.
A roznych studii na porovnanie vplyvu ev vs ice je uz dost, niekolko ich bolo linkovanych aj tuna, naposledy jezusom tusim.
Nezhodneme sa, ale ved o tom je diskusia. Mozem vyzerat ako spiatocnik, ale opak je pravdou. Zial neskreslenych informacii je malo, obavam sa ze v pripade EV este nemame vsetky aspekty.
Zavri sa na pol hodiny do garaze k nastartovanemu autu plniacemu normu Euro 5 alebo 6 a uvidime, ci potom este napises "vplyv na zdravie je takmer nula".
Taktiez si clovek moze skusit interaktivny nastroj na vypocet potrebnej energie a celozivotnych CO2 nakladov: https://www.greenncap.com/lca-tool/
a ked si tam dam napr. tesla model 3, vw golf 1.0tsi, hyundai kona electric 64kWh, tak CO2-eq je 23 vs 45 vs 23 ton (slovensky energ mix). A to aj vratane toho ze na elektricke auta pocitaju vyssie vyrobne naklady (baterka je separatne) o 1.5-2.5 tony, coz by som tipol ze je kvoli 'economy of scales'?
No a sice je recyklacia u ev 'vyhodnejsia' - vratia 2t miesto iba 1t u golfa, ale ak som spravne zachytil/pamatam si, tak pri recyklovanych baterkach sa odhaduje buduca narocnost na urovni nizsich desiatok % oproti dnesku, cize miesto 5.5t pre tieto 2 ev by to bolo mozno <~1t.
Takze ak ma niekto tu report z 2022, tak som zvedavy kde su tie rozdiely
Zdravie ovplyvňuje hlavne fakt, či na zdravotnú starostlivosť človek má alebo nie a nie či sa k lekárovi privezie na elektromobile. Čína rástla posledné dekády len na fosílnych palivách, mestá tam boli plné smogu a rástla tam stredná dĺžka dožitia až na úroveň Európy.
To isté priemyselný sever Talianska. Pádska nížina má najznečistenejšie ovzdušie v Európe a ľudia tam majú jednu z najvyšších stredných dĺžok dožitia v Európe.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Edit:
https://www.postoj.sk/166875/po-svojej-ceste-do-ciny-mam-trosku-iny-nazor-na-elektroauta
ani nevravim spracovanie a tazba prvkov na stavbu baterii.
A stavajú aj iné zdroje, neboj sa o nich. Báť by si sa mal o naše automobilky a priemysel.
Zaujimava teoria. Skutocne zelene zmyslanie.
uhlie casto obsahuje aj tazke kovy ako ortut, cize palit uhlie je vazny problem.
Toto myslis vazne?
Edit:
https://www.postoj.sk/166875/po-svojej-ceste-do-ciny-mam-trosku-iny-nazor-na-elektroauta
Och, ten clanok. Ked nic ine:
* Ujec by mohol podlozit na zaklade coho tvrdi ze eko stopa priem cinana je omnoho horsia ako europana (len sem prosim nedavajte ze kolko co2 sa vyprodukuje v eu vs cine ked ani neodhadnete kolko vyrobkov europan potom dovezie z "ciny")
* Neviem co je podla neho vyssia stredna trieda, ale tuna v susedstve zdaleka niesme jedini 30-tnici s ev autom
* Taktiez, spravame sa strasne nerozumne/neekonomicky.... Auto sme kupovali s ocakavanym rocnym najazdom 30k km, coz by na palive znamenalo, trebars pri 6l/100km a aktualnej cene >2.1€ cca 3700€/rok. Tipujem ze priemernu spotrebu mame do 17kWh/100km, coz by bolo pri cene <0.22€/kwh cca 1200€. Za 1a3/4 roka sme rychlo/poulicne dobijanie pouzili mozno tak 15x, polovica z toho nakoniec itak zbytocne. Najblizsie porovnatelne auta sa tu v case kupy pohybovali o 5-10k€ lacnejsie, v lepsom pripade. Cize len na benzine by sme to dobehli 3-6rokov. Pravdaze, kedze mame nakoniec len cca 1/2 najazd tak doba navratnosti sa predlzila. (To iste auto s najazdom ako sme kupovali my sa teraz da kupit o cca 14k€ lacnejsie, do 20k eur, neviem ako su na tom spalovaky)
Ale ano, ako som povedal uz 1000x, ak niekto vytiahne auto 2x do roka, na chatu/rodinu na druhej strane republiky a vyzaduje 1000km najazd za 1 den, tak 20+r nemecke bawo/medved/audi garazovane po dochodcovi z 1500€ ho vyde zrejme lacnejsie.
Ale neviem kde si prisiel na tie ceny, ked idem na sluzobku benzin stoji cca 1.5e a rychlonabijanie neviem presne ale isto nie 0.22e.
A taktiez som nepisal ze 0.22e stoji rychlonabijanie - nakolko to + poulicne dobijanie (<11kW) sme pouzili ako pisem do 15x za 1a3/4 roka, tak som to odignoroval. Dobijame doma, na "nudzovej" dobijacke, <2.2kW, za miestnu domacu cenu ktoru mame znova na 3 roky <0.22e/kWh.
A roznych studii na porovnanie vplyvu ev vs ice je uz dost, niekolko ich bolo linkovanych aj tuna, naposledy jezusom tusim.
napr dpf/gpf filtre ktore podla studie zachytia aj castice ktore vypustili predosle starsie auta.
mocovina riesi zas nox ktory ma na svedomi respiracne choroby.
Porovnavat smrt udusenim, s emisiami je take ze
myslim ze toto bolo to co som mal v pamati, takze nie jezus, ale MarosHe. No, a kedze je to uz 2r stare, tak letme hladanie na green ncap stranke ma doviedlo iba k reportu z roku 2024. Otvoril som len uvod [quote=https://www.greenncap.com/wp-content/uploads/Ricardo_FIA-Region-I_Final-report_Environmental-Sustainability-and-Energy-Efficiency-of-EVs_23-Sep-2024.pdf]tohoto reportu[/quote], kde je bev maju 'potencial globalneho oteplovania' vycisleny na rok 2020 na urovni 100(gCO2), kdezto ICE su na 200+.
Taktiez si clovek moze skusit interaktivny nastroj na vypocet potrebnej energie a celozivotnych CO2 nakladov: https://www.greenncap.com/lca-tool/
a ked si tam dam napr. tesla model 3, vw golf 1.0tsi, hyundai kona electric 64kWh, tak CO2-eq je 23 vs 45 vs 23 ton (slovensky energ mix). A to aj vratane toho ze na elektricke auta pocitaju vyssie vyrobne naklady (baterka je separatne) o 1.5-2.5 tony, coz by som tipol ze je kvoli 'economy of scales'?
No a sice je recyklacia u ev 'vyhodnejsia' - vratia 2t miesto iba 1t u golfa, ale ak som spravne zachytil/pamatam si, tak pri recyklovanych baterkach sa odhaduje buduca narocnost na urovni nizsich desiatok % oproti dnesku, cize miesto 5.5t pre tieto 2 ev by to bolo mozno <~1t.
Takze ak ma niekto tu report z 2022, tak som zvedavy kde su tie rozdiely
To isté priemyselný sever Talianska. Pádska nížina má najznečistenejšie ovzdušie v Európe a ľudia tam majú jednu z najvyšších stredných dĺžok dožitia v Európe.