Ja netrolím. Ja sa seriózne pýtam. Lebo veľa ľudí vidí, že v Nemecku to jazdí 300km/h tak to chceme aj my, ale už nevidia, čo je za tým. Pamätám si diskusiu, že IC nebudú stáť v Trenčíne, že čo to je za nehoráznosť. ZSSK vtedy prišlo s číslami. Medzi BA - Trenčín im v priemere nastupovalo/vystupovalo 4,5 človeka, či tak nejak. Na trase Trenčín - Košice to boli 2 ľudia. Tak sa ZSSK rozhodla, že v Trenčíne sa nezastavuje, lebo na BA-KE sa ušetrí 20 minút. Navyše na trase BA - Trenčín jazdil rýchlik, čo bol o 10 minút pomalší ako IC a stál o 7€ menej, tak väčšinou ľudia jazdili tím. Ale treba IC, petíciu podpísalo nejak 20 tisíc ľudí. Nestačilo na trase Trenčín - BA 8 rýchlikov, 5x regionálny rýchlik, 4x regionálny expres, čo bolo 17 vlakov za deň.
Tak isto som videl zurivú diskusiu, kde musíme mať vlak čo jazdí 300km/h a lebo však v Nemecku, Francúzku, Číne, Japonsku majú. Áno majú, ale tie vlaky nestoja pri každej vŕbe po ceste, aby to malo zmysel tak stoja len v dôležitých uzloch, čo v prípade Slovenska by bolo max Bratislava - Žilina - Košice. Myslíš, že by taký vlak bol ako tak rentabilný? Ak nerátame IC, čo jazdili v piatok večer z BA do KE a v nedeľu po obede z KE do BA, resp. sviatky, keď bolo sťahovanie národov, tak obsadenosť IC nebola ani len 45%. Celoročná obsadenosť bola menej ako 47%. Podľa prieskumu železníc väčšina cestujúcich na tej trase uprednostňovala rýchlik, ktorý bol o 45 minút pomalší ako IC, ale o nejak 15-20€ lacnejší, ak sa bavíme o trase BA-KE. To sú tí oni na ktorých sa pýtaš.
1km trate pre 300km/h v dobrom teréne (čo na Slovensku nemáme) stojí 45 miliónov. Ak k tomu začneš dávať tunely a mosty, tak trať BA - KE výjde minimálne na 20 miliárd, pri súčasných cenách. V realite to bude určite viac. A sa pozrieš na ČR, tak je to rovina, Poľsko je placka, Nemecko placka, Francúzsko okrem pár miest placka. Fíni stávajú železnicu na 250km/h a nie na 300km/h. Vieš prečo? Lebo 1km trate nestojí 45 miliónov, ale 23 miliónov.
Trocha technického okienka, pre Slovenko. Je to malá krajina, malé mestá blízko pri sebe. Z technického hľadiska, trate, ktoré boli budované na Slovensku na rýchlosť 120km/h, tak na nich je možné po úprave na tom istom mieste jazdiť 160km/h, čo by znamenalo že BA - KE je možné spraviť za niečo viac ako 3h. Nemusíš vykupovať nové pozemky, vieš to spraviť na tých starých. Letecky, ak nemáš podpalubnú batožinu to je niečo cez 1,5h, ak máš podpalubnú batožinu, tak 2,5h. O cene za letenku sa baviť nemusíme.
Ak chceš jazdiť 200km/h, tak musíš mať nekolízne križovanie trate s cestou, teda nadjazd/podjazd, musíš to mať oplotené, lebo nechceš v 200km/h zrážať zver. To znamená, že si rozdelil krajiny a musíš budovať ekodukty a musíš zabezpečiť aj prístup poľnohospodárov na polia. Musíš mať nové oblúky, lebo tie na 120/160km/h sú nedostatočné = nové pozemky. V neposlednom rade,
servis vlakov, čo jazdia 160km/h a ich nákupná cena nie je tak veľká, ako pri vlakoch, čo premávajú 200km/h a to nehovorím o 300km/h.
Ak mi neveríš, kľudne si vypočuj ten podcast, čo dal. Tam ti povie vlastne to isté, aj keď sa bavia o ČR. A tam sa nemusia dostať cez Tatry. Tu máš napríklad problémy s modernizáciu na Liptove
https://www.zilinak.sk/clanky/33430/modernizacia-zeleznice-na-liptove-dostala-stopku-zvysila-by-mnozstvo-kolizii-so-zvieratami#google_vignetteSamozrejme, môžeš na mňa útočiť, ale nikdy som nepovedal, že sa nemá modernizovať. Ale snívať na Slovensku o vlakoch čo budú jazdiť 300km/h je utopia. Už aj 200km/h je extrémne drahé a komplikované riešenie. Skôr ako snívať o VRT, tak by sa mala najprv spraviť poriadna údržba, nová dvojkoľajka BA-DS-Komárno. Väčší zmysel by mali aj pridať na terase Bratislava - Žilina 3. kolaj, optimum mať tam 4 koľaje. Netreba zabúdať na demografiu a čo to bude prinášať.